Slå ihop Allmänt och Fritid?

Ska alla trådar under Fritid läggas in under Allmänt?

  • Ja, samla allt under ett forum

  • Nej, det är bättre att de är två separata forum

  • Det har ingen betydelse eller jag har ingen åsikt i frågan


Resultat syns endast efter röstning.
Hus&Trädgård kanske! :idea: Då blir det mera tydligt att det gäller snarare saker, som renoveringar, odlingar och inredning etc. Medan filmer etc är inte riktigt saker man vidrör (iallafall numera ;)).
Det blir helt klart ett smalare forum men allmänt blir inte mycket mindre.

I detta fall kanske det vore enklare att bara ignorera prefixen hemmet samt trädgård.

Hur blir det med balkongodling och krukväxter?
 
Det blir helt klart ett smalare forum men allmänt blir inte mycket mindre.

I detta fall kanske det vore enklare att bara ignorera prefixen hemmet samt trädgård.

Hur blir det med balkongodling och krukväxter?
Jag gillar såna ämnen så jag tycker personligen att det är lite synd att de försvinner i strömmen, så jag vill inte ignorera dem! :D
Balkongen och krukväxterna ingår väl i inredningen och "huset", så svårt behöver det inte vara.
 
Jag gillar såna ämnen så jag tycker personligen att det är lite synd att de försvinner i strömmen, så jag vill inte ignorera dem! :D
Balkongen och krukväxterna ingår väl i inredningen och "huset", så svårt behöver det inte vara.
Då är det bara att klicka på de prefixen för att få upp de för dig intressanta trådarna.

De som bor i lägenhet kanske inte tycker att de bor i hus och om det inte bara handlar om renovering utan om inredning så bör väl teven, de smarta högtalarna m.m. vara där och kanske ett antal av andra prylar och även it-relaterat?

Jag vill bara belysa att det kanske inte alltid är helt uppenbart hur det skall delas upp och olika personer har olika uppfattningar om var trådar skall vara även om man själv tycker det är ganska självklart.

Det blir då lite mindre fel om tråden hamnar med fel prefix i rätt forum än under ett helt annat forum.
 
Jag skulle nog kalla dessa trådar maraton-trådar, de har båda mer än 750 inlägg var och har hållit på länge och är väl ganska typiska bevaka-trådar kan jag tycka även om jag själv inte bevakar trådar.

Jag hittade dessutom båda trådarna snabbt genom en sökning, tror de var bland 10 första resultaten vid sökning.

Vintråden skulle troligen hamna under hem/mat, skulle du hitta den där?

Med största sannolikhet (för jag antar att ovanstående inlägg var riktat till mig trots att jag inte var citerad?).
 
Hus&Trädgård kanske! :idea: Då blir det mera tydligt att det gäller snarare saker, som renoveringar, odlingar och inredning etc. Medan filmer etc är inte riktigt saker man vidrör (iallafall numera ;)).

Rätt exkluderande för de med lägenhet som de renoverar och köper saker till... samt ha balkongodling.
 
Kanske har missat, men varför kan inte Allmänt ha underforum, så som "Häst"? Personligen tänker jag aldrig på att man kan trycka på prefixen. Jag tyckte det var bra att man slog ihop allmänt och fritid eftersom dom gick ihop i varandra så mycket, det var svårt att minnas under vilken del trådar låg. Men håller med om att det nu blir lite väl grötigt med alla ämnen på ett ställe.

Håller med om att Hus (eller hem. Jag som bor i lägenhet hade dock fattat att även jag fick vara med i hus, och att det hette så för att hem kanske blir lite väl luddigt) & Trädgård, Hobby, osv hade funkat bra som uppdelning, så var det väl förr ett tag? Då kan man väl ha prefix under det, som matlagning, inredning, osvosv.
 
Kanske har missat, men varför kan inte Allmänt ha underforum, så som "Häst"? Personligen tänker jag aldrig på att man kan trycka på prefixen. Jag tyckte det var bra att man slog ihop allmänt och fritid eftersom dom gick ihop i varandra så mycket, det var svårt att minnas under vilken del trådar låg. Men håller med om att det nu blir lite väl grötigt med alla ämnen på ett ställe.

Håller med om att Hus (eller hem. Jag som bor i lägenhet hade dock fattat att även jag fick vara med i hus, och att det hette så för att hem kanske blir lite väl luddigt) & Trädgård, Hobby, osv hade funkat bra som uppdelning, så var det väl förr ett tag? Då kan man väl ha prefix under det, som matlagning, inredning, osvosv.

Personligen tycker jag det är elegantare med formuleringen Hem&Trädgård (för en trädgård kan vara på en balkong). Det är ingen tvekan om vad som avses.
 
Personligen tycker jag det är elegantare med formuleringen Hem&Trädgård (för en trädgård kan vara på en balkong). Det är ingen tvekan om vad som avses.
Fast det kan väl visst vara tvekan om vad som avses, så som Gunnars exempel med it och sådär. Men löser sig väl kanske av sig självt om man har en tydlig del för sånt man ej avser ligga i hem :)
 
IT tycker jag ingår i hem/hus tycker jag för den delen. Det är ju saker som man har hemma.
Mobilen är lite speciell dock, men allt annat.
 
Har väl frågat tidigare om vilka prefix som då skall delas upp på vilka forum så att man enkelt förstår vilka ämnen som avhandlas var.
Kom gärna tillbaka med fullständiga förslag.

Som jag sagt tidigare kan en variant vara att Bevaka trådar man vill hitta igen.
Det beror väl lite på hur många forum di vill dela upp det på?
Jag är inte jätteförtjust i nyvarande prefix och skulle optimat kanske vilja ha lite ändringar där, för dels känns det inte så tydligt och framför allt inte så täckande så det blir för mycket som blir kvar til övrigt. men om jag skulle dela upp nuvarande prefix i tre forum så skule jag tänka något åt det här hållet.

Hem&Kultur
hemmet
trädgård &växter
Mat
prylar&IT
kultur


Person&Samhälle (hm individ kanske är ett bättre ord en person bättre än person
Samhälle
relationer
Kropp&själ
Skola&jobb


Prat&lek
Tjatter
övrigt(båda)


Grundtanken är då att olika intressen och hobbys( oavsett om det rör mat, växter tv-spel, nöjesresor eller filmer) disskuteras i det första, idet andra samhällsfrågor(tex politik) relationer och allt som relaterar till arbetslivet och utbildning. Det tredje för mer lättsamt och trevligt pladdrande, mer umgänge och gemenskap än disskussion. Typ grundtanken är typ att de två första är ungefär som tidigare fritid och allmänt men att du bryter ut pladdrandet för att det annars lätttenderar att ta upp mycket plats på förstasidan vilket många verkar tycka är ett bekymmer.
 
Det beror väl lite på hur många forum di vill dela upp det på?
Jag är inte jätteförtjust i nyvarande prefix och skulle optimat kanske vilja ha lite ändringar där, för dels känns det inte så tydligt och framför allt inte så täckande så det blir för mycket som blir kvar til övrigt. men om jag skulle dela upp nuvarande prefix i tre forum så skule jag tänka något åt det här hållet.

Hem&Kultur
hemmet
trädgård &växter
Mat
prylar&IT
kultur


Person&Samhälle (hm individ kanske är ett bättre ord en person bättre än person
Samhälle
relationer
Kropp&själ
Skola&jobb


Prat&lek
Tjatter
övrigt(båda)


Grundtanken är då att olika intressen och hobbys( oavsett om det rör mat, växter tv-spel, nöjesresor eller filmer) disskuteras i det första, idet andra samhällsfrågor(tex politik) relationer och allt som relaterar till arbetslivet och utbildning. Det tredje för mer lättsamt och trevligt pladdrande, mer umgänge och gemenskap än disskussion. Typ grundtanken är typ att de två första är ungefär som tidigare fritid och allmänt men att du bryter ut pladdrandet för att det annars lätttenderar att ta upp mycket plats på förstasidan vilket många verkar tycka är ett bekymmer.

Det här var ju en fantastiskt tydlig indelning tycker jag!
 
Det beror väl lite på hur många forum di vill dela upp det på?
Jag är inte jätteförtjust i nyvarande prefix och skulle optimat kanske vilja ha lite ändringar där, för dels känns det inte så tydligt och framför allt inte så täckande så det blir för mycket som blir kvar til övrigt. men om jag skulle dela upp nuvarande prefix i tre forum så skule jag tänka något åt det här hållet.

Hem&Kultur
hemmet
trädgård &växter
Mat
prylar&IT
kultur


Person&Samhälle (hm individ kanske är ett bättre ord en person bättre än person
Samhälle
relationer
Kropp&själ
Skola&jobb


Prat&lek
Tjatter
övrigt(båda)


Grundtanken är då att olika intressen och hobbys( oavsett om det rör mat, växter tv-spel, nöjesresor eller filmer) disskuteras i det första, idet andra samhällsfrågor(tex politik) relationer och allt som relaterar till arbetslivet och utbildning. Det tredje för mer lättsamt och trevligt pladdrande, mer umgänge och gemenskap än disskussion. Typ grundtanken är typ att de två första är ungefär som tidigare fritid och allmänt men att du bryter ut pladdrandet för att det annars lätttenderar att ta upp mycket plats på förstasidan vilket många verkar tycka är ett bekymmer.
Tack för konkret detaljerat förslag.

Det finns några saker jag är tveksam till. Jag är inte säker på att de flesta vill ha tjattret i ett eget forum, dessutom har det tidigare skrivits att de vill ha alla maraton-trådar i ett sådant forum, vilket jag inte håller med om, då är ditt förslag bättre. Det finns ju trådar som pågått länge som inte är tjattertrådar.

Sedan tror jag inte att de båda övrigt-prefixen passar alls under prat&lek då de inte alls är tänkta för varken tjatter eller lek, om man inte anser att exempelvis idrott eller hobby är lek.

Jag tror efter att ha tittat på Övr.allmänt att väldigt mycket skulle flyttas bort från det prefixet då det passar bättre under andra som hus, kultur, tjatter, it. Mestadels alltså till det andra forumet, vilket möjligen visar på att det är så det blir när man delar upp det, användare lägger det i det stora forumet men under fel prefix.

Prefixet Övr.allmänt kanske skulle döpas om till Ekonomi&juridik då den typen av trådar inte har något prefix, kanske.

Kanske Övr.fritid skulle döpas om till Idrott&hobby eller något och kanske bli ett eget forum, men det är väl frågan var träning skulle vara i så fall?
Kanske bara Hobby, som eget forum? Men då kanske trädgård och växter skall ligga där och kultur?

Hemmet, mat och prylar&it känns närmare varandra, dock känns spel som idag ligger där kanske mer som hobby.
Sedan är det frågan om kläder och/eller mode skulle ha ett eget prefix och var det skulle ligga?

Jag känner dock att vi kanske kan komma fram till en bra uppdelning om vi fortsätter bolla runt detta. Men jag är fortfarande osäker på om de flesta vill ha en uppdelning eller att allt ligger under samma forum, men vi kanske kan komma fram till bättre prefix om inget annat.
 
Jag tänker att lagom stora "uppdelningsgrupper" är mest tilltalande. Som det är nu blir det för många prefix för att orka klicka sig igenom alla. Av någon anledning var det mycket mer tilltalande för mig att titta på första sidorna på gamla allmänt respektive hem och hobby, jämfört med att klicka sig fram till sidan 3-4 i jättehärvan av trådar i nuvarande allmänt.
 
Tack för konkret detaljerat förslag.

Det finns några saker jag är tveksam till. Jag är inte säker på att de flesta vill ha tjattret i ett eget forum, dessutom har det tidigare skrivits att de vill ha alla maraton-trådar i ett sådant forum, vilket jag inte håller med om, då är ditt förslag bättre. Det finns ju trådar som pågått länge som inte är tjattertrådar.

Sedan tror jag inte att de båda övrigt-prefixen passar alls under prat&lek då de inte alls är tänkta för varken tjatter eller lek, om man inte anser att exempelvis idrott eller hobby är lek.

Jag tror efter att ha tittat på Övr.allmänt att väldigt mycket skulle flyttas bort från det prefixet då det passar bättre under andra som hus, kultur, tjatter, it. Mestadels alltså till det andra forumet, vilket möjligen visar på att det är så det blir när man delar upp det, användare lägger det i det stora forumet men under fel prefix.

Prefixet Övr.allmänt kanske skulle döpas om till Ekonomi&juridik då den typen av trådar inte har något prefix, kanske.

Kanske Övr.fritid skulle döpas om till Idrott&hobby eller något och kanske bli ett eget forum, men det är väl frågan var träning skulle vara i så fall?
Kanske bara Hobby, som eget forum? Men då kanske trädgård och växter skall ligga där och kultur?

Hemmet, mat och prylar&it känns närmare varandra, dock känns spel som idag ligger där kanske mer som hobby.
Sedan är det frågan om kläder och/eller mode skulle ha ett eget prefix och var det skulle ligga?

Jag känner dock att vi kanske kan komma fram till en bra uppdelning om vi fortsätter bolla runt detta. Men jag är fortfarande osäker på om de flesta vill ha en uppdelning eller att allt ligger under samma forum, men vi kanske kan komma fram till bättre prefix om inget annat.
Personligen vill jag inte ha evighetstrådar för sig, föredrar ämnesuppdelning. tex matprefixewt så länge det finns som eget prefix tycker jag det blir rörigt om flera matrelaterade trådar(kommer på tre sånna exempel just nu) inte ligger där för att de är långa.

Om pladdret ska ha ett eget forum så bör det ha fler prefix tycker jag, förslag på ett sådant är "småfrågor" eller liknade tanken med det skulle vara att få ut de där små frågor som nu ofta ställs i evighetstrådar(vilket jag tidigare har uppfattat dig som att du vill) till att bli egna trådar. Liksom tydliggöra att det är okej med små "onödiga" trådar.

Jag gillar verkligen förslaget om ett prefix som Ekonomi&Jurdidik, känns tydligt och blandas inte lätt ihop med något annat.

Ett prefix som jag tycker saknas är "hobby" Jag förtstår inte riktigt var trådar om olika intressen ska ligga som det är nu(undantag finns naturligt vis som mat växter och sådant som har egna prefix) tycker dock inte det ska vara ett helt eget forum. Passar bättre tillsammans med de "inriktningar" som har egna prefix)



Ett prefix jag inte gillar är prylar&IT det känns både luddigt och brett men samtidigt som inget passar bra där framförallt så tycker jag nog att många IT relaterade saker knyter an till andra prefix och passar in där)exempelvis om man fill prata om fiberindragning kan det ligga under hem. Många saker kan ju också vara relaterade till samhälle jobb osv. Pryldelen känns om möjligt ännu luddigare.


Jag skulle gilla om det var som hästforumen, där du antingen kan få upp alla trådar samlat eller gå in på varje delforum, Tänker att det kan passa många eftersom endel gillar att få skaer samlat och endel vill ha uppdelat. Eftersom hästforumen fungerar så tänker jag att det borde fungera tekniskt?
 
Personligen vill jag inte ha evighetstrådar för sig, föredrar ämnesuppdelning. tex matprefixewt så länge det finns som eget prefix tycker jag det blir rörigt om flera matrelaterade trådar(kommer på tre sånna exempel just nu) inte ligger där för att de är långa.

Om pladdret ska ha ett eget forum så bör det ha fler prefix tycker jag, förslag på ett sådant är "småfrågor" eller liknade tanken med det skulle vara att få ut de där små frågor som nu ofta ställs i evighetstrådar(vilket jag tidigare har uppfattat dig som att du vill) till att bli egna trådar. Liksom tydliggöra att det är okej med små "onödiga" trådar.

Jag gillar verkligen förslaget om ett prefix som Ekonomi&Jurdidik, känns tydligt och blandas inte lätt ihop med något annat.

Ett prefix som jag tycker saknas är "hobby" Jag förtstår inte riktigt var trådar om olika intressen ska ligga som det är nu(undantag finns naturligt vis som mat växter och sådant som har egna prefix) tycker dock inte det ska vara ett helt eget forum. Passar bättre tillsammans med de "inriktningar" som har egna prefix)



Ett prefix jag inte gillar är prylar&IT det känns både luddigt och brett men samtidigt som inget passar bra där framförallt så tycker jag nog att många IT relaterade saker knyter an till andra prefix och passar in där)exempelvis om man fill prata om fiberindragning kan det ligga under hem. Många saker kan ju också vara relaterade till samhälle jobb osv. Pryldelen känns om möjligt ännu luddigare.


Jag skulle gilla om det var som hästforumen, där du antingen kan få upp alla trådar samlat eller gå in på varje delforum, Tänker att det kan passa många eftersom endel gillar att få skaer samlat och endel vill ha uppdelat. Eftersom hästforumen fungerar så tänker jag att det borde fungera tekniskt?
Bara ett kort svar på en liten del.
Om allmänt skall delas upp, så kommer det bli ett sökforum som det under häst där man kan se allt.
Om det skall delas upp anser jag att det bör vara fler än tre forum så att det verkligen delas upp på olika delar inte bara blir ungefär som förut.
Hobby känns då som ett lagom brett forum.

it-prefixet var väl i början ett dator-forum, där datorer och internet behandlades samt program till dessa datorer. Numera surfar mer än 80% på bukefalos med annat än datorer, nästan enbart mobiler.
Sedan har väl spel, spelkonsoler, appar, tjänster, smarta hem-prylar elektronik m.m. hamnat där. Om bredband skall hamna där eller under samhälle eller hem beror nog lite på, kanske.

Elektronik, datorer, mobiler kan säkert vara hobby också.
 
Nej, nyskapade trådar faller ofta rätt fort ner från förstasidan pga maraton-trådarna. Om jag förstår dig rätt är det egentligen maraton-trådar du tycker försvinner för fort från förstasidan. Långa trådar du vill skriva i ibland?
Om det är ett antal sådana känns väl Bevaka som ett bra sätt, sedan går du till bevakade trådar och hittar just de du bevakat enkelt.

Om vi tillsammans kan hitta någon ännu bättre lösning kommer jag självklart genomföra den.
Dock är det fortfarande en majoritet av de som röstat i omröstningen som tycker nuvarande är ok. Detta trots att de som fått som de vill troligen inte röstar så mycket längre som de som inte gillar nuvarande lösning.
Jag visste inte förrän nu att man kan ändra sitt svar i en omröstning. Antar att jag inte är ensam så omröstningen ger nog ett dåligt svar på åsikterna efter att de slogs ihop.

Jag håller med om att nuvarande är rörigt. Det är klart att jag kan ändra mitt sätt att surfa men det är inte så troligt. Att bevaka alla trådar jag har minsta intresse tar bort vitsen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag visste inte förrän nu att man kan ändra sitt svar i en omröstning. Antar att jag inte är ensam så omröstningen ger nog ett dåligt svar på åsikterna efter att de slogs ihop.

Jag håller med om att nuvarande är rörigt. Det är klart att jag kan ändra mitt sätt att surfa men det är inte så troligt. Att bevaka alla trådar jag har minsta intresse tar bort vitsen.
Det kan självklart vara så att många nu efter ändringen är gjord tycker att det inte blev riktigt som de trodde. Men det kan också vara så att de är nöjda och som jag skrivit tidigare brukar de som är nöjda mer sällan skriva eller rösta i sådana här trådar.

Om någon tycker detta nya upplägg är bra får de gärna skriva ett inlägg om det.

Som ni möjligen sett har jag jobbat lite med prefixen och den senaste dagen flyttat ett antal trådar till nya och inte så generella prefix. Övrigt-prefix är inte bra egentligen.
Om det samma gäller mer generella forum som Allmänt har jag inte riktigt bestämt mig för ännu.

Jag lyssnar dock helt klart på er som tycker att det blev rörigt och mindre bra, prefixändringarna är ett möjligt första steg i att dela upp allmänt i kanske 4-6 olika forum. Med ett sökforum där man ser allt som under Häst.

Vad tror ni om detta? Kom gärna med konkreta detaljerade förslag om vilka dessa forum skall vara och vilka prefix som skall finnas under varje.
Jag har självklart lite idéer om detta redan, men era förslag kan göra att dessa ändras och förbättras.

Men återigen, det kan vara så att de flesta gillar hur det ser ut idag, om du tillhör den gruppen får du gärna skriva och förklara varför.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 108
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 493
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 631
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp