Slå med fyrhjuling?

Sv: Slå med fyrhjuling?

Varför så grinig?
Jag vill inte argumentera ang ert beslut att välja 4-hjuling framför traktor, men tycker det är en fördel om förutsättningarna är korrekta. Kan jag vara tydligare??
Jag skiter alltså i vad för maskiner du har.

Det var snökörarens kompetens (enligt din beskrivning) jag ifrågasatte och inget annat. Men du får väl skylla på traktorn om du vill.
Man kan alltså inte diskutera sakfrågor och argument här? :(

LIA

Varför så grinig?
Jag vill inte argumentera ang ert beslut att välja 4-hjuling framför traktor, men tycker det är en fördel om förutsättningarna är korrekta. Kan jag vara tydligare??
Jag skiter alltså i vad för maskiner du har.

Det var snökörarens kompetens (enligt din beskrivning) jag ifrågasatte och inget annat. Men du får väl skylla på traktorn om du vill.
Man kan alltså inte diskutera sakfrågor och argument här? :(

LIA

Det gäller att välja rätt maskin för jobbet vilket snöröjaren tydligen inte gjort om han kör sönder för mycket. Alltför ofta har snöröjare för stora maskiner. De försöker köra små parkeringsytor med jättemaskiner vilket ger mer skador.

Är det konstigt att säga att en större maskin ger större skador. Samma sak gäller i skogen för övrigt.

Vad är det om inte dålig kompetens och dåligt omdöme? Storleken är inte problemet, utan hur dom används. Får inte en jättemaskin plats fysiskt, då använder man den inte, eller hur?
Dom gånger jag kört sönder något har jag inte kunnat skylla på traktorn. Det har varit jag själv som klantat mig. :smirk:

Skogskörning är helt annorlunda och inte jämförbart här.

LIA

Till TS. Varför inte köpa en ny slåtterbalk att sätta efter fyrhjulingen? Finns ju gott om gamla hästdrivna bogserade slåtterbalkar som drivs från de egna hjulen och inte kostar mycket. T ex denna http://www.blocket.se/vi/11648432.htm?ca=23_10_s.

Tycker det finns en poäng med att ha fyrhjuling istf traktor. En traktor kan vara rätt svårhanterad för en ovan person som inte är intresserad av att lära sig traktorkörning. Visst finns det många bra funktioner på en traktor, men samtidigt är det mycket att hålla reda på. En ny fyrhjuling är dessutom förhoppningsvis mer driftsäker än en traktor från 80-talet eller äldre som kan tänkas ha ett motsvarande pris.
Appropå diesel, så passar ju de motorerna betydligt bättre till gårdsuppgifter tycker jag plus tidigare nämnda fördelar. Det finns ju dieseldrivna sk AgTV numera, men smakar det så kostar det...
Håller dock med om att det inte går att skylla på maskinen när man kör sönder precis som det inte är hästens fel när det inte går som man tänkt sig.

Funderar oxå på nåt sånt till våran fyrhjuling.
Har så lite mark att köpa in en "massa" redskap skulle bara vara onödigt. Hyr in eller lånar då en stor traktor till det ändamål atv inte klarar. Har dock svårt att få hit någon som vill putsa betet då det är lite för mjukt för traktorer.

Vi sålde våran sista traktor och bytte till fyrhjuling då sambon också ville ha nåt att "leka" med.

Fyrhjulingen tar sej fram lättare bland stubbar och trånga passage.
Drar lätt bort snön efter parkering och väg.
Drar fram timmer där det är lite svåråtkomligt.
Flyttar släp snabbt och lättsamt.
Lätt att ställa undan i tex lilla vedbon.
Mm mm.

Traktorn vi hade hade inte funkat i skogen på samma vis.
Var för liten att köra bort dyngkasa med, orkade inte och fastnade då det va blött.
Bara bök att starta upp en "gammtraktor" för att flytta släpet en bit bort.
Djupate spår efter traktorn på mjuk mark.

Storleksmässigt så skulle jag gärna vilja se en bild på en så liten traktor att den går att jämföra med en atv.
Både bredd och höjd.
Inge ching chong utan då gärna en BM då det va en sådan vi hade förr och i samma prisklass typ...:)

Vad är det om inte dålig kompetens och dåligt omdöme? Storleken är inte problemet, utan hur dom används. Får inte en jättemaskin plats fysiskt, då använder man den inte, eller hur?
Precis, det är maskinvalet som är fel. kanske en fyrhjuling varit bättre än en stor maskin? Alltså är storleken ett problem ibland, håller du inte ens med om det?

Skogskörning är helt annorlunda och inte jämförbart här.

LIA
Det är fullt relevant jämförelse. För stor maskin är inte bra, precis som vid alla annan maskinanvändning.

Precis, det är maskinvalet som är fel. kanske en fyrhjuling varit bättre än en stor maskin? Alltså är storleken ett problem ibland,
Jovisst håller jag med. Exakt vad själv skrev= Får inte en jättemaskin plats fysiskt, då använder man den inte
Underförstått, så tar man en mindre maskin för att göra jobbet. Är 4-hjuling det bästa alternativet så tar man den.

Men till grundfrågan. Hur kan traktorn beskyllas för att marken kördes sönder??

Betr skogskörning så kommer många andra aspekter in i bilden. Vill man minimera skadorna blir det till att ta fram hästen. :)

LIA

SÅ svårt är det inte att köra traktor... när man var liten fanns det 11-åringar som körde hölass med traktor, och då var det inte moderna maskiner med knappstyrning till kopplingen :cool:

Att köra traktor lär man sig ganska fort, det som kan ta lite tid är att få till fingertoppskänslan i hydrauliken... men det kommer efter några timmar.

En atv som är nått att ha (4-hjulsdriven etc) kostar ofta bortåt 100 000 lappen, vilket även en helt ok bättre beg 4-hjulsdriven traktor med lastare hamnar på.

Ska man ha en halvtaskig atv så klarar man sig precis lika bra med en skrotbil som kan plocka bort lite onödiga delar på och eventullt höja upp markfrigången på. Fast för en bråkdel av prislappen !

Och som sagt var, i "tassemarker" skulle jag välja nått band-drivet typ banddriven miniskotare/skoter/beg.pistmaskin/**.

Jag har sett att man kan byta ut bakaxeln på vissa atv mot ett bandaggregat, detta skulle förvisso göra en atv avsevärt mycket mer användbar.

Om jag inte behövde bry mig om pengar så skulle en komplementmaskin till traktorn INTE vara en atv utan en midjestyrd hjullastare på 5-15 ton i storlek... jag har ju en nordis som jag kan dra stockar med i känslig terräng :D .

Kan tillägga att jag har haft med 4-hjulingar att göra, och jag är besviken på hur dålig prestanda och hur dålig manöverförmåga dom har i förhhållande till storleken på maskinen och prislappen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 240
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 826
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 760
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 544
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka