Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

zeus

Trådstartare
Har en dam på 3,5 år, Guardi heter sötnosen. Köpte henne då hon var ett halvår vintern 2006, och började lastträna under våren. Hon var mkt rädd i början, men plockade ur all inredning och jobbade i små steg framåt. Sedan har hon varit mkt snäll att lasta, går i princip alltid på direkt. Har märkt att hon de senaste lastningstillfällena haft mkt bråttom ut, tendens till att kasta sig då hon kommit in i transporten och när hon ska lastas av. Guardi har varit mkt skadad och i princip bara åkt till klinik (+ konvalescensstall) då hon åkt transport. Åkte senaste gången i maj 2008, så det är längesedan hon varit i en transport.

Köpte i veckan en egen transport och skulle igår testa att ta in Guardi i det. Hon gick på direkt som hon brukar. Jag läste av hästen noggrant för att förekomma henne med backandet. Hon stod fint i kanske en minut, men så hann hon börja backa innna jag gett kommandot. Sa "back" då hon redan börjat backa, ut ur transporten gick vi. Vi gick in direkt igen och jag hann knappt under bommen fören hon backade ut. In igen, jag hukar mig för att gå under bommen då börjar hon backa. Tillslut vägrar hästen att gå in i släpet. Jag höll inte emot då hon backade, utan lät henne backa. Tidigare har jag hålle emot lite, vilket hon har lyssnat på. Testade en gång att hålla emot då hon började backa, men nu var backandet redan så befäst (för dagen iaf).

Brukar köra efter filosofin att det ska vara jobbigare att "bråka" än att göra som matte vill. När hon inte vill stå still då jag ska sitta upp går jag runt, runt på en liten volt. Gjorde således det även denna gången. Gav henne en chans att tänka framåt in i transporten, gjorde hon inte det så blev det volten igen. Fick på henne med frambenen och hon hade huvudet inne i transporten och nosade runt. Tänka in i transporten- vila, inte vilja in i transporten- arbete. Men vi höll på i 3 timmar utan att komma längre än med huvudet precis inne i transporten:eek: . Bakbenen var då inte uppe på lämmen. Hon gick in en gång då en av stalltjejerna ställde sig i skötardörren och åt ett äpple. Då gick Guardi in, tog en äppelbit och backade sedan ut. Efter det forsatte vi som tidigare. Tillslut bad jag min sambo gå och hämta en hink med lite kraft i. Då gick Guardi in, fick beröm och ett par nävar kraft. Vi stod nog inte inne i mer än 30 s, innan jag backade ut henne. Det var ju målet, att vi skulle in och backa när JAG sa det.

Men HUR jobbar jag vidare. Känns som vi har fått stora lastproblem nu. När jag lastränade henne som bäbis, backade jag henne då hon inte tänkte framåt. Är det bättre el ska jag gå på volten? Antar iof att huvudsaken är att det bli jobbigt att inte gå in i transporten och vila då hon går in. Men vi höll på i 3 timmar utan att jag kunde se några tecken på att hon skulle ge med sig. Annars tycker jag att poletten brukar trilla ner ganska snabbt med denna metod.

Hjälp och tips tas tacksamt emot!
 
Sv: Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

Varför inte mata hästen i transporten tills bommen är pålagd?
 
Sv: Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

Mest för att jag inte tror att det hjälper. Vill inte ha en häst som när som helst kan kasta sig ut. Jag vill att hon ska vara trygg i situationen och kunna stå kvar utan mat. Tror inte maten löser problemet, bara dämpar det lite om du förstår vad jag menar!:p
 
Sv: Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

Kastade hästen sig då? Jag fick uppfattningen att den liksom bara backade ut igen.

När hästen är inne så har man en medhjälpare som på lämplig sätt hindrar hästen bakifrån att backa.
 
Senast ändrad:
Sv: Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

Nej du har rätt, igår backade hon bara ut. Om än ngt snabbt de första gångerna. Tack Mackan för tipset om tråden!
 
Sv: Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

Det som funkat för mig bästa är att få hästen att VILJA gå in.
Jag har gjort så att jag har gått in i transporten,med ett långt grimskaft,hästen parkeras utanför. Jag ställer mig med ryggen åt hästen och äter ett äpple,skramlar lite med kraft i en hink, tex, stå med ryggen åt hästen,det gör den mer nyfiken på vad som försigår där inne. Gå ut igen,ta ett varv på gårdsplan,och gör om samma procedur. Tillslut kommer hästen att ta ett steg in i transporten,stå då bara lugnt kvar och pyssla med det du höll på med. När kanske halva hästen är inne så backar DU ut den! Ta ett varv på gårdsplanen,och sen försöker du gå in med hästen en bit,så att framhovarna står på rampen, du går fram till bommen som vanligt,och vänder ryggen till igen,och börjar äta/skrammla i hinken,tillslut så kommer hästen ta ett steg till,ge den en liten smakbit,och backa därefter ut den igen. Tillslut så tänker hästen " jag får inte gå in och smaka,men jag VILL verkligen" istället för "Jag vill verkligen inte gå in där alls".

Om hästen backar innan du gett den komando,prova att hålla emot lite i grimskaftet,och ev rassla lite i hinken,om hästen slutar att tänka "bakåt" ge då beröm,och släpp efter på grimskaftet på en gång! Gäller att vara snabb att ge efter,så att man släpper trycket direkt när dom tänker "frammåt" igen!

Efter att ha gjort detta några gånger så bokstavligt nästan travade min häst in i transporten,och jag kunde stå utanför och bara skicka in honom med grimskaftet över ryggen,och medhjälpare fram matade honom lite medans jag satte för bommen.

Det viktiga är att inte vara stressad eller ha ont om tid! I bland så kan det ta flera timmar innan hästen ens vill sätta hovarna på rampen,och i bland så kan det vara helt inne på mindre än en timme. Och se till att läsa av din häst,den får INTE hinna bli nervös eller något,då måste du backa tillbaka några steg,det ska se transporten med ett lugn. Och ge dig för dagen när det går som bäst! Låt gärna hästen stå där och äta lite,sen backar du ut den medans det finns kvar massa "godis",låt den aldrig få äta upp allt!

När du gjort detta några gånger,kan du börja ge hö i transporten,att det kan stå där inne och tugga i lugn och ro,en bekant till mig började fodra sin unghäst med sin halva lunchgiva i transporten,och tillslut så kunde hon stänga alla luckor och bara låta henne stå där och käka i lugn och ro. Nu när hästen är äldre så är det inga problem alls att varken lasta eller låta henne stå i transporten på träningar/tävlingar! (naturligvis med ägaren i närheten)
 
Senast ändrad:
Sv: Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

Jag tror att jag kommer att fortsätta att arbeta för att hästen ska vilja gå in jag oxå, men kanske inte riktigt på samma sätt. Det får nog bli så att väljer hon att inte gå in så blir det arbete, går hon in så blir det vila och mys! Men visst kommer det ta mycket tid, suck. Synd att det blir mörkt så tidigt fortfarande. Är mkt trevligare att träna när det är ljust, både för häst och människa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 727
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp