Släp, vikt, körkortsbehörighet

Puttar upp tråden i hopp om att nån kan svara på om denna bilen får dra detta släp på B-utökad(96) alt BE

Bilen
Tjänstevikt 1256 kg
Totalvikt 1697 kg
LastviktMax 441 kg
Släpvagnsvikt obromsad Max 580 kg
Släp totalvikt (B) Max 1803 kg
Kärra totalvikt (B) Max 1500 kg
Släp totalvikt (B+) Max 2553 kg

Släpet
Tjänstevikt 960 kg
Totalvikt 1990 kg
LastviktMax 1030 kg

*en-som-fortfarande-inte-har-lärt-sig-alla-regler-om-vikter-osv*
 
Puttar upp tråden i hopp om att nån kan svara på om denna bilen får dra detta släp på B-utökad(96) alt BE

Bilen
Tjänstevikt 1256 kg
Totalvikt 1697 kg
LastviktMax 441 kg
Släpvagnsvikt obromsad Max 580 kg
Släp totalvikt (B) Max 1803 kg
Kärra totalvikt (B) Max 1500 kg
Släp totalvikt (B+) Max 2553 kg

Släpet
Tjänstevikt 960 kg
Totalvikt 1990 kg
LastviktMax 1030 kg

*en-som-fortfarande-inte-har-lärt-sig-alla-regler-om-vikter-osv*
Om du har båda regnummren kollar du enkelt på släpvagnskalkylatorn. Jättesmidigt!

Varför är det tre olika Max släpvagbsvikter för bilen?:confused:
 
Om du har båda regnummren kollar du enkelt på släpvagnskalkylatorn. Jättesmidigt!

Varför är det tre olika Max släpvagbsvikter för bilen?:confused:

På släpvagnskollen kommer detta upp :confused::confused:
"Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 681 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt."
 
På släpvagnskollen kommer detta upp :confused::confused:
"Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 681 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt."

Bilens kapacitet gör att du får lasta bil och släp till Max 681kg tillsammans.

Har du noll i last på bilen kan du lägga 681 kg i släpet tex. Men har du 100 kg i bilen har du bara 581 kg kvar att lasta i släpet. Osv, så det gäller att ha koll på vikterna i lasten!

Jag har nåt liknande på mitt ekipage och det hjälper således inte med större behörighet på körkortet då bilen inte har kapaciteten.
 
Bilens kapacitet gör att du får lasta bil och släp till Max 681kg tillsammans.

Har du noll i last på bilen kan du lägga 681 kg i släpet tex. Men har du 100 kg i bilen har du bara 581 kg kvar att lasta i släpet. Osv, så det gäller att ha koll på vikterna i lasten!

Jag har nåt liknande på mitt ekipage och det hjälper således inte med större behörighet på körkortet då bilen inte har kapaciteten.

Tack! :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 537
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag har just köpt ny bil och den får dra lite mindre än min förra. Vilket i sig inte är ett problem eftersom jag har ett litet lätt släp...
Svar
17
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp