Släp, vikt, körkortsbehörighet

L

Luden

Jag vet inte om jag postat tråden rätt och jag har försökt söka efter liknande frågor/trådar, men blir bara förvirrad, så provar med en egen tråd.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Jag:
B-behörighet (har allvarliga planer på BE)

Bilen:
Tjänstevikt 1470 kg
Totalvikt 1960 kg
Totalvikt på släp för B-körkort 1470 kg

Släpet:
Totalvikt 1400 kg
Tjänstevikt reg.bevis 730 kg
Maxlast 670 kg

Tjänstevikt på våg 860 kg
Maxlast med verklig tjänstevikt 540 kg
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Vad händer om jag t.ex. lastar 600 kg i släpet? Dvs jag lastar mer än släpets totalvikt, men inte mer än vad bilen får dra om föraren har B-kort.

Om polisen rullar ut sin lilla portabla våg, måste jag lasta ur packningen (dvs hästen) för att visa släpets tjänstevikt?

När straffas man för överlast (böter?) kontra olovlig körning (indraget körkort?)?
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Tacksam för lite hjälp!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Nu är ju inte jag världen bästa på det här, men du får ju dra 1470 med bilen, och mig veteligen går man efter regbevisets tjänstevikt 730, då är det ju ingen fara att lasta 600, när totvikten var 1400. Iannatfall har jag alltid kört olagligt...........:confused:

Känner en tjej som blivit stoppade och både fått lasta ur häst och vägt transport och häst, dom har bara fått böter, men det rörde sig om 70kg, som i hennes fall var det tävlings utrustn och hö/fodertunna på väg till tävling i Norge.

Bra att du tog upp den här tråden, finns säkert någon som kan det här utantill.;)
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Nu är ju inte jag världen bästa på det här, men du får ju dra 1470 med bilen, och mig veteligen går man efter regbevisets tjänstevikt 730, då är det ju ingen fara att lasta 600, när totvikten var 1400. Iannatfall har jag alltid kört olagligt...........:confused:

Min tolkning av vad som gäller:
Finns det tillgång till våg går man inte efter reg. beviset utan vad ekipaget faktiskt väger. Det är därför det är så viktigt att veta den faktiska tjänstevikten på släpet!

Blir man stoppad utan att bli vägd kollar de så att allt ser bra ut på pappret.

Skulle TS lasta mer än 1400kg och upptill 1470kg går det som övervikt. Skulle ekipaget väga mer än 1470kg blir det olovlig körning.

Rätta mig om jag har fel!!
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Skulle TS lasta mer än 1400kg och upptill 1470kg går det som övervikt. Skulle ekipaget väga mer än 1470kg blir det olovlig körning.
Jag kommer med ett annat bud. :) Även om TS lastar släpet till en bruttovikt över 1470 kg så kör hon en fordonskombination som hon formellt är behörig att köra (när vikterna hålls). Lastar hon mer än så, fälls hon för överlast. Skulle hon däremot hänga på ett släp med totalvikt t.ex. 1500 kg (oavsett aktuell bruttovikt) så blir det fråga om olovlig körning.

Men den som har andra erfarenheter (till skillnad från gissningar) får gärna rätta även mig. :)
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Du kan - om överlasten är för stor - åka för olovlig körning. Under förutsättning att överlasten innebär att fordonskombinationen inte är laglig för körkortet. Men det är väldigt ovanligt att detta inträffar. Dock är det vanligt att det vägs härnere, både portabla vågar och vid vågplatserna.

Är vikten farlig - hur mycket får bilen dra totalt?
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Så här är det:
vikter:
tjänstevikt = bilens vikt fullt utrustad (bränsle, reservdäck etc) + förare
maxlast = så mycket last bil/släp får ha (människor eller gods)
totalvikt = tjänstevikt + maxlast
bruttovikt = aktuell vikt som bilen/släpet har just nu (detta finns av naturliga skäl inte på reg-bevis)

För att få dra släp med B-behörighet gäller
1. bilens totalvikt och släpets totalvikt för inte överstiga 3,5 ton
2. släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.
Dessa siffror finns i bilens/släpets reg-bevis och gäller alltid oavsett om du har last eller inte.

På reg-beviset står också hur mycket bilen får dra och då gäller bruttovikt på släpet..
Ex: bilen får dra 1500 kr. Släpet har en totalvikt på 1600 kg för delat på tjänstevikt 800 kg, maxlast 800 kg. Då får du dra (om din behörighet räcker), men du kan bara lasta 700 kg. (tj.v 800 kg + last 700 kg = 1500kg).

Om du har "fel" körkort är det olovlig körning och straffas efter det och i övrigt är det överlast och blir i regel böter kr/kg
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Ex: bilen får dra 1500 kr. Släpet har en totalvikt på 1600 kg för delat på tjänstevikt 800 kg, maxlast 800 kg. Då får du dra (om din behörighet räcker), men du kan bara lasta 700 kg. (tj.v 800 kg + last 700 kg = 1500kg).

Ett förtydligande. Har du B-kort får du i aldrig ens koppla släpet i ovanstående exempel. Med B-kort är det alltid totalvikt på släpet som räknas (inte bruttovikt). Dessutom är det ovanligt att det BILEN får dra är samma som B-kortet tillåter.
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

*Delvis KL*

Bilen får som max dra 1500 kg, så det är ingen jättebil.

Jag är medveten om att jag under inga omständigheter får hänga på ett släp med högre totalvikt än 1470 kg vilket ju är den högsta totalvikten bilen får dra om föraren har B-kort (jag).


Upprepar/förtydligar:
Som det ser ut i dagsläget har släpet ett verklig lastkapacitet på 540 kg viket jag klarar om jag bara kör hästen. Vill jag få med mig lite utrustning kommer blir det väldigt preciiiiiiis på gränsen, men jag kommer troligtvis inte att lasta mer än totalt 610 kg i släpet. Lastar jag 610 kg i släpet kommer jag upp i totalvikten 1470 kg vilket bilen är godkänd för med B-kort. I exemplet här lastar jag alltså 70 kg mer än vad jag får i verkligheten. Vad får jag för straff vid viktkontroll med våg?
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Jag tolkar det som att du då behöver BE-behörighet för att få framföra ekipaget. D v s släpet väger mer än bilen med b-kort får dra. Då är det olovlig körning. Även om det på pappret är OK och endast överlast.

Hade du fått dra 1500 kg, haft totalvikt 1450 kg och kört med 1490 kg hade det varit 40 kgs överlast och böter.
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Nej, med mitt exempel ovan där jag lastar 610 kg i transporten får släpet en totalvikt på 1470 kg. Verklig totalvikt 1400 kg, 70 kg överlast (eller vad det kallas). Bilen får ju dra 1470 kg på B-kort. Olovlig körning blir det väl inte förrän jag lastar över 1470 kg?
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Alltså borde jag kunna köra nämnda kombination med risk för böter, men inte med risk för körkortsindragning?
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Jag tolkar det som att du då behöver BE-behörighet för att få framföra ekipaget. D v s släpet väger mer än bilen med b-kort får dra. Då är det olovlig körning. Även om det på pappret är OK och endast överlast.
Bara för att vara motvalls tolkar jag annorlunda. ;) Behörighetskraven utgår ju från (ifråga om B-kort) släpfordonets totalvikt som angivet i registreringsbeviset, inte dess bruttovikt. Därigenom kan det inte bli olovlig körning med ett släp med rätt registrerad totalvikt, utan "bara" överlast.
(Jämför med det jag beskrev HÄR.)
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Jag hade diskussionen med en stallkompis som är polis och senare med min körlärare och uppkörningsinspektör för BE, de var alla av samma åsikt. Väger släpet mer än b-kortet får dra (bruttovikt) är det olovlig körning.

Har inte åkt fast så jag har inte provat det i rätten dock.
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Jag hade diskussionen med en stallkompis som är polis och senare med min körlärare och uppkörningsinspektör för BE, de var alla av samma åsikt. Väger släpet mer än b-kortet får dra (bruttovikt) är det olovlig körning.

Har inte åkt fast så jag har inte provat det i rätten dock.

Utan att ha diskuterat med någon så, är b-kortsreglerna inte egentligen rena pappersvikter att jobba efter? Bruttovikten är ju "aldrig" intressant vid b-kort. Även om den just i det här fallet blir intressant precis som ts undrar.

Jag tror också att det bara borde bli överlast. Överlast av släpet. Enl bilens regbevis får ju bilen framföras med en totalvikt på släp upp till 1470. Över det kommer ju inte ts, även om släpet lastas över sin egen totalvikt. På pappret är ju kombinationen godkänd att framföras med b-kort och hade släpet haft en reg totalvikt på 1470 istället för 1400 så hade allt varit frid och fröjd. Har svårt att få det till olovlig körning i det här läget. Man håller ju sig inom gränserna både på pappret och i verkligheten, för behörigheten, men att det blir överlast på släpet.

Har faktiskt själv suttit i dagarna och funderat på en liknande grej men om man har BE. Om bilens maximala släpvikt är 2000kg. Släpets totalvikt är 2000kg (vilket egentligen är av mindre värde ju här), släpet lastas till säg 2100kg, vad händer då? Det är ju övervikt i släpet men samtidigt så överstiger bruttovikten av släpet bilens maximala släpvagnsvikt. Olovligt eller böter?
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

I TS fall är det övervikt som vi konstaterat. I det andra fallet har jag fått helt klara besked på att det är olovlig körning.

I ditt nedre exempel är det överlast. Däremot kan det ju i extremfall bli vårdslöshet i trafik eller annat, om det är farligt att framföra ekipaget.
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

om man har BE. Om bilens maximala släpvikt är 2000kg. Släpets totalvikt är 2000kg (vilket egentligen är av mindre värde ju här), släpet lastas till säg 2100kg, vad händer då? Det är ju övervikt i släpet men samtidigt så överstiger bruttovikten av släpet bilens maximala släpvagnsvikt.
Den känns lättare att spekulera kring; BE-behörigheten låter dig köra med släpfordon oavsett vikt, så behörighetsbiten kan inte vara något problem. Alltså "bara" överlast, säger jag.
Olovligt eller böter?
Överlast och olovlig körning ger båda böter, åtminstone första gången. Överlast kan även ge körkortsingripande men då handlar det om att man överskrider med 100%, alltså dubbla maxlasten. Olovlig körning ger normalt endast en varning från länsstyrelsens sida (utöver bötesstraffet alltså), det krävs normalt att den olovliga körningen är grov för att körkortet skall halas in.
 
Sv: Släp, vikt, körkortsbehörighet

Jag hade diskussionen med en stallkompis som är polis och senare med min körlärare och uppkörningsinspektör för BE, de var alla av samma åsikt. Väger släpet mer än b-kortet får dra (bruttovikt) är det olovlig körning.
Efter att ha letat litet bland domar så backar jag, det verkar inte vara uteslutet att döma för olovlig körning om släpet överlastas. Vid bedömning av huruvida en körkortsbehörighet är tillräcklig för en viss fordonskombination är det inte nödvändigtvis de registrerade "officiella" vikterna som skall avses, utan det kan lika gärna vara faktiska vikter. Det framgår av resonemangen HÄR, för den som orkar sätta sig in i dem. Det fallet är i sig inte direkt jämförbart med TS exempel, men resonemangen är.
(Målet slutade i HD, så alldeles självklart är det tydligen inte. :) )
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 537
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag har just köpt ny bil och den får dra lite mindre än min förra. Vilket i sig inte är ett problem eftersom jag har ett litet lätt släp...
Svar
17
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp