Släppa ihop hästar utan att informera!

Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Hu, jag hade flyttat på en gång.

Visst kan det hända olyckor med hopsläpp oavsett om jag är med eller inte. Men jag vill dels ha möjlighet att diskutera med stallägaren om just detta är en lämplig kombination av hästar. Dels vill jag ha på min häst benskydd och boots för att förebygga skador lite grann i alla fall. Och OM olyckan är framme så vill jag ha möjlighet att besluta om de akuta åtgärderna själv.

Jag står i ett stort stall, men med max fyra hästar i varje hage. Hittills har jag (peppar peppar) bara råkat ut för ett släpp som var misslyckat, och då var jag glad att kunna vara där och avbryta.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag håller med TS. Om det inte ändras, flytta. Du kommer att ångra dig när din häst en dag står blockhalt i hagen.

Nu har jag ju aldrig varit hyresgäst (skulle kanske vara nyttigt ibland), men hyresvärd i många år. Hos oss vill vi alltid att hästar ska få vara tillsammans, undantag om hästen är en hingst eller sjuk.

Först informeras hästägarna NATURLIGTVIS!! Oftast orkar de inte ens komma och kolla... :angel:

Den nya hästen får bekanta sig med det nya stallet i några dagar. Man läser av hästen, vissa hästar acklimatiserar sig snabbare än andra. Den nya hästen får stå i en hage nära sina "nya" kompisar.
Sen lägger vi den nya hästen tillsammans med den häst som vi litar mest på och som går att lägga med vem som helst, gamle trogne så att säga.
Därefter plockar vi in en och en och håller läget under kontroll.
Jag skulle dock aldrig minska hagen, jag vill ju att den nya hästen ska kunna fly undan om det behövs.
Hästar har ett bra socialt beteende, men det finns pissmärrar som e helt sjuka i huvudet. Vi hade en märr som fick spunk och började jaga den nya hästen som en tok!
Gissa vem som sprang med kvasten i hagen och gorma som en idiot?! :angel:
Just i det fallet när vi skulle ge hö i hagen så fick inte den nya komma och äta, fast vi lagt ut flera hö hopar, för "pissmärren" la all sin tid på att den nya hästen inte skulle få äta. Likväl sprang jag där och lät inte pissmärren äta innan jag "gav lov" Därefter lät hon nykomligen vara ifred. :)

Hästar ger oss oanad motion ibland.... ;)
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

***Knapplån***

Självklart ska man som hästägare informeras om hopsläpp!

Om din häst skadar en annan häst så kan du som hästägare bli skyldig att betala hälften av kostnaderna den andra hästägaren har! Det låter underligt men jag har själv råkat ut för detta. Tack och lov har jag en bra hemförsäkring som gick in och täckte, och den andra hästägaren fick runt 25 000 kronor i ersättning.

Immer
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

KL

Jag skulle ALDRIG acceptera detta. Inte ens EN gång att det hände.
´Det är fullständigt oacceptabelt, och jag förstår inte hur begränsad stallägarens rent ut sagt, intelligens måste vara, för att hon som ansvarig för inackorderingar och hyresgäster, ska köra på med denna metod, GÅNG på GÅNG dessutom. Det är rent och skärt totalt intelligens befriande.

Som hästägare hade jag ALDRIG någonsin tolererat detta. FLYTTA. Omgående. och anmäl stallägaren för vårdslöshet när du är igång.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

när jag flyttade mina hästar till ett stall där jag bodde på gården, fanns redan en häst, och jag var inte hemma på morgonen de skulle ut, men sa det, att de kan stå inne en bit in på förmiddan och nosa på varandra genom boxarna, vilket lovades att de skulle göra.

Men när jag kom dit, hade personen vars häst redan bodde i stallet, släppt ut mina två och sin egna häst. Varpå jag blev redigt förbannad, för det första hade inte personenes häst gått tillsammans med andra hästar på över 1 år, plus att min ena häst nästan ALLTID bråkar med nya hästar, har b.la sparkat en ny hagkompis i huvudet, och likadant på en annan så det blödde ur munnen, och därför vill jag vara med då det är min häst och jag vill kunna se till att det går riktigt till, genom att först gå i hagar brevid varandra. men det tyckte inte de som släppte ut, jag kom till stallet, och såg i hagen tre hästar som galoppera och var lagomt uppstressade, hästens ägare, en full kvinna,o ch hennes 6-åriga dotter som försökte få stopp på hästarna och klappa dem.:eek:

Dock gick det bra, men helvete rent ut sagt vad arg jag var!!!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag skulle så fort det gick flytta ifrån ett sådant stall. Att utan lov släppa min häst ihop med andra hästar, det är en av de få saker jag aldrig skulle acceptera. Jag skulle acceptera det lika lite som att hästen inte fick gå ut alls, lämnades i hagen över natten osv.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Men vad säger då lagen när hästägaren inte själv släppt sin häst ihop med hästen den skadade? Är det stallägaren som har gjort sig skyldig till det så kallade "grov oaktsamhet" som får betala då?

Svårt det här med hästar och lagen, de som ska avgöra vems fel det är i tex tingsrätten behöver ju inte kunna ett skvatt om hästar! :crazy:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Tja, någon jurist är jag inte.
Om jag blivit skadeståndsskyldig hade jag i min tur stämt stallägaren.
Men oavsett vem det är som ska betala så ska hästägaren informeras och lämna sitt samtycke till ihopsläpp.

Immer
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Behöver du ens fråga om stallägarens beteende är OK?????

Så klart är det INTE Ok och det övergår mitt förstånd varför du inte redan flyttat om detta beteende har upprepats FLERA gånger.

Jag skulle bli TOKIG om detta hände mig!!!!!!!!!

Men jag kan till viss del förstå stallägaren...ha ha...för eftersom ingen visar sina protester genom att FLYTTA så kan beteendet fortsätta.

Nej, fy...jag blir arg bara jag tänker på vilka idioter det finns. Att vara hästägare kan ha sina risker och bedrövelser även utan att andra (i detta fall stallägaren) ökar dessa tiofaldigt genom ett så ansvarslöst beteende.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

*kl*

det jag slås lite av när ni skriver att det är SJÄLVKLART att informera ägare vid ihopsläpp är lite vad ni ska göra?, vill ni vara med på ihopsläppet, alltså är det de som är grejen att ni vill vara med och eventuellt ingripa vid bråk?

Jag må syssla med en ras som är flockvana och ofta löser sin rangordning vid ihopsläppen på ett "lugnt" sätt.

vad är det som händer vid era ihopsläpp som gör att skaderisken är så enorm?

jag har varit med vid många ihopsläpp , dock bara med islandshästar och därav min fråga vad som händer när man släpper ihop andra hästar, slåss de mycket? skadar de sig ofta?


Haha jag känner mig lite off just i denna tråd av min orädsla för ihopsläpp och min stora tilltro till att min hyresvärd är kunnig inom området.
Men jag är också mycket nyfiken på vad som gör att ni absolut måste få informeration om ihopsläppen.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Det är väl så med oss som har isisar att det är så smärtfritt med ihopsläppen, jag ser heller inte problemet men som sagt jag har ju oxå islänningar och det brukar aldrig bli några direkta bråk utan de löser sin plats i flocken bra.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

det jag slås lite av när ni skriver att det är SJÄLVKLART att informera ägare vid ihopsläpp är lite vad ni ska göra?, vill ni vara med på ihopsläppet, alltså är det de som är grejen att ni vill vara med och eventuellt ingripa vid bråk?

Jag må syssla med en ras som är flockvana och ofta löser sin rangordning vid ihopsläppen på ett "lugnt" sätt.

vad är det som händer vid era ihopsläpp som gör att skaderisken är så enorm?

jag har varit med vid många ihopsläpp , dock bara med islandshästar och därav min fråga vad som händer när man släpper ihop andra hästar, slåss de mycket? skadar de sig ofta?

Haha jag känner mig lite off just i denna tråd av min orädsla för ihopsläpp och min stora tilltro till att min hyresvärd är kunnig inom området.
Men jag är också mycket nyfiken på vad som gör att ni absolut måste få informeration om ihopsläppen.

Det är väl rätt enkelt?
även om 99% av hopsläpp går bra, så vill man som ägare vara med och själv kunna göra bedömningen om det är under kontroll och att det går rätt och lugnt till.
jag har släppt ihop 100 tals hästar genom åren och de flesta har som sagt gått precis lika bra som du har erfarenhet av. Men det finns några procent där det slutat med att hästar sprungit igenom staket, fastnat i staket (uppträngda), samt avslagna hästben och storslagsmål.
jag vill själv vara närvarande och göra bedömningen om läget i flocken vid ett hopsläpp. alternativt vara informerad och SJÄLV vara den som avgör om jag inte behöver vara med och närvarande. Det är väl inte så märkligt?

Utöver det så är det ju faktiskt inte heller det som är kärnan i TS tråd, utan faktumet att hon uttryckligen VILL vara informerad och kunna bedöma själv om hon vill vara närvarande vid ett hopsläpp eller ej. och att stallägaren ignorerar detta gång på gång, och själv tar saken helt i egna händer utan att informera sina berörda. det kan klassas som vårdslöst förfarande och är rätt gravt.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Men jag är också mycket nyfiken på vad som gör att ni absolut måste få informeration om ihopsläppen.

Tja, om man som jag blivit skyldig att betala 25 000 kronor sedan mitt sto sparkat ett annat sto i samband med ihopsläpp så är man nog ytterst noga med att få veta vad stallägaren tänker sig göra.

Detta hände på den tiden jag hade hästen inackorderad, och efter händelsen fick mitt sto gå ensam eftersom jag inte vågade riskera något. Numera bor jag på egen gård och stoet har efterhand fått en flock på tre andra - utan några som helst problem. Jag har förstått att halvblodsstoet som skadades hade ytterst lite "social kompetens" (om man nu kan tala om det när det handlar om hästar) och att det var det som gjorde att hon muckade gräl och själv blev skadad. Mitt eget sto är kallblod, och hon är otroligt duktig på att läsa av andra hästars kroppsspråk.

Immer
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Tkr det är väldigt dålig stil, i vårt stall är det ju inte hyresvärden som bestämmer så vilka hagar man ska gå i om de ska gå i flock. Men man pratar alltid med varandra och hittar en dag då alla som vill kan vara med när man släpper ihop, tkr det känns bäst för alla. Skulle INTE villa att man "hittade" en ny häst i hagen en dag bara :crazy:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Råkat ut för en liknande sak för ett antal år sedan. Det var dock inte hyresvärdens fel. Kom till betet där min häst gick och träffade helt främmande människor som var på väg därifrån de frågade om den gråa hästen var min för deras häst som de nyss släppt in där hade sparkat den. Tur i oturen då var det en muskel som blivit träffad så det blev bara ett infekterat sår med en rejäl svullnad och hälta i ett par veckor. Men hade jag inte fräffat dem så hade de bara lämnat min häst med det såret(De hade sprutat lite lilaspray på det) då de inte hade något nr till mig eller min mamma.

Var inte glad då men vågade inte bli arg på vuxna människor då jag bara var ca 15 år själv.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag förstår samtidigt som jag inte förstår...

för jag förstår att man vill känna sig informerade ifall olyckan skulle vara framme, samtidigt så förstår jag inte vad som gör det bättre om man som hästägare står brevid vid ihopsläppet, alltså i min värld så när det smäller så smäller de då blir hästen skadad även om man som klok ägare står brevid.

Nej jag lägger ner diskussionen då jag inser att det är lite hur man ser på vad som kommer hända, i min värld sparkas det inte av några ben vid ihopsläpp, kanske därav min lite mer lössläppta inställning ;)

Till ts

så kan jag hålla med om att det är ruggig stil att strunta i din önskan om att få vara med, det är du och inte din hyresvärd som ska fatta sådana beslut om du meddelat att du vill vara med.

...jag är lite sugen på att dra igång en "varför har ni benskydd i hagen" diskussion, men jag lämnar det till någon annan gång ;)
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

9 gånger av 10 så går det också problemfritt, de löser det på egen hand i flocken, utan större dramatik. Problemet är den där 10:e gången när det går åt pipan, då är det def tryggt att alla inblandade är närvarande.

Jag har också haft mina hästar inhyrda, innan vi köpte gård, och bl a vid ett tillfälle så blev jag mer eller mindre övertalad att släppa in min 1,5 åring direkt till flocken som bestod av ett äldre sto, en äldre valack och en 7-årig valack. Alla var halvblod, även min åring. Jag lyssnade i en kvart på stallägarens försäkran om att "de löser detta själva", sen gick jag in och hämtade min sönderbitna, vettskrämda unghäst. Det var den yngre valacken som noggrant höll åringen från flocken, inte tillät honom att komma nära vattenkaren etc etc. Ett par månader senare, efter en lite långsammare inslussning, avslutade valacken sitt "jobb" med att sparka sönder knäet på min unghäst. Så var det med den naturligheten. Det blev dyrt för mig med veterinärvård och frågan är om det var denna tidiga knäskada som lade grunden till ständiga hältor senare i livet på denna häst. Det var ingen annan hästägare som erbjöd sig att betala för vården heller när det hände kan jag säga:cool:

Jag är 100% FÖR att hästar ska gå i flock men tycker att man måste vara med och övervaka, slussa in med förnuft och sen se att ingen häst blir hackkyckling, inte får komma in i vindskyddet, inte får dricka, eller utsätts för liknande "mobbing".
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

I stallet jag står nu (ett par veckor till, sen ska vi flytta!!!) släpps det ihop hästar hej vilt! Det har hänt flera gånger att jag kommit ut för att hämta min häst och sett nya hästar i hagen. Sist när min skulle från sommarhagen till vinterhagen red ägaren med kompis ut :confused: medans jag själv fick släppa ihop min häst med hennes övriga. Kändes inte tryggt! Sa upp stallplatsen dagen efter!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Vi har naturligtvis benskydd i hagen för att vi är dåliga, överbeskyddande hästägare... :devil:

Seriöst - att sätta på benskydd och boots vid hopsläpp är ett enkelt sätt att skydda hästen mot onödiga skador OM hopsläppet skulle gå vilt till. Det är så himla onödigt att de slår sig på benen eller trampar av sig skorna när det är så lätt att förebygga.

Och självklart så kan det smälla även om man som hästägare är med vid hopsläppet. Men om man är på plats så kan man ta sina egna beslut vad gäller akuta ingripanden. Man kan t ex välja att ta isär hästarna om man inte tycker att det funkar tillräckligt bra. Och om olyckan är framme så har man möjligheten att fatta sina egna beslut om vad som ska göras, om veterinär ska tillkallas et c.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt ett avelssto med en utläkt gaffelbandsskada som kommer till mig i februari. Nu till min fråga, hur ska jag på bästa...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har tre hästar som ska flytta för andra gången i deras liv och jag är så orolig för att släppa in dom i deras nya hage med nya...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Matilda T
·
Hästhantering Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt...
2
Svar
27
· Visningar
3 710
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp