Släppa ihop hästar utan att informera!

K

Kerre

Ja, det gör min hyresvärd. Han släpper "stup i kvarten" in nya hästar i den befintliga flocken - UTAN att informera oss övriga hästägare!

Vad tycker ni om det? Jag har FLERA GÅNGER påtalat att jag MÅSTE få veta när det kommer någon ny häst, och om jag har möjlighet att närvara så vill jag göra det. Men till det tas ingen hänsyn. Senast i förra veckan så hittade jag 2 st nya hästar i hagen. Jag bli så j-la förbannad!!!

Om nu oturen skulle vara framme och min häst skulle bli skadad i samband med detta, kan jag då på något sätt hålla min hyresvärd ansvarig för detta?

Jag vet att olyckor i hagar händer, men visst är det en "speciell situation" när en ny främmande häst släpps in. Därför tycker jag att det är självklart att samtliga ägare ska bli informerade INNAN!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag hade skrivit nytt kontrakt med hyresvärden att jag ska informeras inom rimlig tid före ett ihopsläpp av ny häst i den hage där min häst står. Och att hyresvärlden står ansvarig för ev. problem som kan uppkomma om detta inte efterföljs.

Jag kan förstå att alla inte alltid kan få vara med vid ev. ihopsläpp för är man 10 hästägare i en hage så är det mycket sällan som alla kan vara på plats samtidigt. Men man ska få en chans att vara med och informeras innan.

Vid ett tillfälle var det två tjejer vars hästar skulle släppas med våra inom kort. En dag upptäckte en hästägare att deras hästar sprang runt i vår hage och som förklaring till detta sa tjejerna att hästarna "skulle få bekanta sig med varandra" innan riktiga ihopsläppet. Behöver jag säga att de sades upp med omedelbar verkan?.. :grin: Sånt är totalt oacceptabelt. Tycker även jag som inte är den som oroar mig över ihopsläpp i sig. Men man rider inte andras hästar heller, eller tar in dem från hagen för o borsta på, utan att först ta kontakt med ägaren.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Förstår att du är arg. Ett himla oskick att inte säga till. Jag vet dock inte hur skadeståndsfrågan ser ut.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Vad säger dom andra i stallet!?

Jag anser att detta är oacceptabelt betende. Jag meddelar ALLTID mina hyresgäster i god tid innan om ihopsläpp, dom som vill ska kunna vara med.

Prata med dom andra kanske ni kan gå upp allihopa och säga till hyresvärden.

Lycka till!

//Domino_s
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Vid ett tillfälle var det två tjejer vars hästar skulle släppas med våra inom kort. En dag upptäckte en hästägare att deras hästar sprang runt i vår hage och som förklaring till detta sa tjejerna att hästarna "skulle få bekanta sig med varandra" innan riktiga ihopsläppet.

Men om inga andra hästar var där så tycker jag att tanken inte alls var dum !
Så hade jag nog gärna gjort också !
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag är stallägare och har följande "modell" för ihopsläppande av nya hästar med flocken;

Ser till att ny häst anländer på e m/kväll så att de får stå över natten i stallet och "snusa" in sig med de nya genom boxgallren.

Ny häst går som regel alltid ett par dagar ensam, i angränsande hage, där de kan se varandra över staketen. Jag ser till att begränsa de andra hästarna och stänger av övriga hagar så att de inte kan försvinna ur synhåll från nya hästen.

Sen brukar vi träffas på helgen och släppa ihop successivt, grimmor på alla hästar och begränsar hagarna något så att de inte kan få upp alltför stor fart. Jag brukar släppa in mitt gamla shettissto först som regel, för lite lugnande effekt, och därefter den mest odräglige i flocken ( min egen 3-års valack som kan vara rätt dryg mot andra hästar ). Så håller vi på så över dagen, och slussar in fler och fler hästar tills alla är samlade. Det händer att hästägare säger att de inte behöver vara med men jag föredrar om alla inblandade är där OM ngt skulle inträffa eller om vi snabbt behöver sära på flocken.

Sen har jag inskrivet i kontraktet att jag har rätt att placera häst ensam i angränsande hage om den orsakar osämja eller skadar andra hästar i flocken. Hittills har jag tack o lov inte behövt ta till detta.

Skulle aldrig få för mig att släppa ihop hästar utan att ha varit i kontakt med alla hästägare och helst som sagt ha alla med vid släppet.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Låter som om du är en förnuftig hyresvärd, Jeeves:bow: personligen skulle jag bli vansinnig om mina hästar skulle utsättas för nått sådant som nya flockmedlemmar utan att jag blivit informerad och erbjuden att närvara... Precis som det framkommit i tråden tidigare är detta en specifik situation som kan medföra risker för alla inblandade och som jag ser det är det galet att utsätta andras hästar samt sina egna för liknande utan att ha alla (om det går) ägare på plats..,. :eek:

Jag hade blivit RASANDE:devil:om någon kränkt mina hästar på ett sånt vis (och mig som betalande hyresgäst):devil:Bara för att man äger och styr ett stall där folk hyr in sig kan man väl inte bete sig hur som helst utan tanke på andras känslor och reaktionen samt äventyra andras egendomar och älskade vänner (hästarna alltså);)
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Det är väl lämpligt att låta informera hästägarna när ihopsläpp ska ske, om ett sådant ihopsläpp sker utan information av stallägaren så är det denne som står som juridiskt ansvarig över om något sker som skada på häst etc.

Jag släpper aldrig ihop hästar med grimma på, det är den största olycksrisken vid ihopsläpp. Hästarna slår ofta med frambenen när de träffar nya hästar, i nästa sektion ställer de sig på bakbenen och kan slå med framhovarna. Det har inte hänt bara en gång att hästar fastnat med skorna i grimman, och på så sätt brutit sitt ben och det helt i onödan.

Jag menar nog att hästarna bör var utan grimmor och helst även täcken vid ett ihop släpp.

För flera år sedan hade vi ett sådant, våra hästar hade iofs inga grimmor men några hade täcke på sig. Dagen efter vid morgonfordring, satt en ny häst fast i täcket på en annan häst. I detta fall gick det väl, bägge hästarna klarades sig undan med lite ansträngda muskler. Täcket hade kilt sig fast mellan hoven och skon, den hästen hoppade runt på tre ben och den stackarn som bar runt på denna häst hade haft en jobbig natt. Lyckligt vis var denna pålle en balanserad individ som stod still, för att slippa bära denna tyngd samt befria den fastsatta från att hoppa runt på tre ben.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag hade blivit vansinnig om ingen hade informerat mig om ihopsläpp.
Vet dock inte vad du ska göra om det inte hjälper att prata med hyresvärden.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Har aldrig varit med om att en lädergrimma INTE har brustit om tyngden av en häst hänger i den...får kanske förtydliga mig där; har alltid lädergrimmor, ej nylongrimmor...och den som inte har lädergrimma på sin häst den får släppa utan.

Täcken? Nej, det är ganska olämpligt, av flera skäl - det du nämner är ett. Jag vill gärna att hästarna kan snusa på varandra och se hur de ser ut " i verkligheten" också:)
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Ihopsläpp bör inte göras hur som helst, jag skulle nog överväga att flytta. I ett stall jag stod skulle det komma en ny häst. Detta var under sommaren så hästarna gick ute. Jag föreslog att vi skulle göra en extrahage till den nya hästen, erbjöd mig att hjälpa till att stängsla. Nej det var för mycket jobb. Då undrade jag om vi inte skulle stalla in dom när den nya hästen kom (detta var augusti så installningen började närma sig) Nej det var ju så fint väder. Dagen efter var den nya hästen död. Han blev förmodligen jagad, inträngd i ett hörn försökte hoppa ut fick en träpinne rakt in i bröstet och dog
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Låter som en otroligt oansvarig stallägare. Vi gör ingen stor grej av att släppa ihop en ny häst med flocken, däremot blir det lite mer planerat om vi ska släppa ihop många okända hästar samtidigt.

Alla berörda meddelas alltid (det är ju inte så att det huxflux står en ny häst i stallet utan alla vet ju att det kommer en ny häst) men om de inte vill dyka upp är det lugnt. Vi är ju med.
Inga grimmor helst på hästarna av säkerhetsskäl.

Om jag hade varit du hade jag krävt ett kontrakt där sådana här saker finns nedskrivna med en aktiv plan hur de ska hanteras. Om du inte kan få det kanske du ska se dig om efter ett annat stall?
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

där jag har min häst informerade de (hände för snart ett år sen) men de lyssnade ite på vad vi andra hade att säga om saken , de ville släppa in 2st hngstiga vallacker till min häst(vallack) och några ungston plus ett gammalt sto + ett föl

vi visste att det itne skulle funka och sa det till dem, men de lyssnade itne.

slutade med att ena av valláckerna betäckte och den andra sprkade av ett ungsto gaffelbenet

-.-'
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Om grimman brister, är helt avhängt på konstruktionen av spännet. Det finns många billiga varianter med spännen som inte lämpar sig för att ha på grimma, men som sagt grimman är billig. Kollar du alla grimmor först att de har lämpliga spännen, sen beror det också på hur de fastna även om grimman brister behöver den ju inte frigöra hästarna för det.

Har man sett det en gång så förstår man hur illa det kan gå.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Eftersom att du flera gånger påtalat att du vill veta när det släpps in nya hästar i flocken så tycker jag att din hyresvärd agerar oansvarigt.

Däremot har jag svårt att förstå "paniken" om att man som hästägare så gärna vill vara med vid nya hästar i hagen.
Jag är inte på plats för att stå och titta på när en ny häst ska släppas i hagen, jag litar fullständigt på att min hyresvärd håller uppsikt och agerar om något skulle hända.
Men jag har hyresvärdar som är guld värda i den här frågan, de har ständigt uppsikt och går direkt ut i hagen om de ser att bråk är på gång.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Håller med tidigare inlägg...som hyresvärd ska man självklart informera om det skall ske förändringar...men som hyresgäst måste man också vara beredd på att det händer saker man inte kunnat förutse men endå skall vara beredd på...
Kontrakt av alla slag är till för att skydda båda sidor men dessa är oftast långt från helt hållfasta och det är stört omöjligt att få med allt...särskilt sådana saker som man själv tycker e så självklara så att man inte ens tänker på dem... :crazy:
När det gäller ovanstående problem så tycker jag absolut att detta e en sådan sak som, även om det inte finns med i något kontrakt, e en så självklar grej att informera om i så god tid som möjligt... :grin:
När jag haft inhyrda hästar hos mig så har jag aldrig kunnat tänka mig att göra så...mestadels för att hålla min egen rygg fri...jag vill på alla sätt skydda mig från att bli skyldig till ev olyckor som kan uppkomma... :angel:
Ska aldrig släppa ihop andras hästar utan att först få klartecken från ägarna..de kanske inte behöver vara med men de skall helt klart ha godkänt sammansläppet... :bow:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Då har jag nog "billighets lädergrimmor" i mitt stall då för de brister vid tung belastning, vilket jag tycker är utmärkt!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Det kan vara bra att ha med hästägarna, samtliga, av två skäl; dels för att det är bra att vara några stycken om man snabbt måste gå in och bryta och dels OM olyckan är framme så har samtliga varit närvarande och sett hur det gick till=inga diskussioner efteråt om huruvida fel har begåtts, vems häst som orsakade vad etc etc.

Jag tycker det känns bra att hästägarna bryr sig om sina hästar - och mina indirekt!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Är det bara jag som inte ser något problem i att släppa in nya hästar utan att informera hästägarna?

Jag litar fullkomligt på att min hyresvärd har koll på läget och skulle informera mig om problem uppstår.

Olyckor händer ju i flockar utan att det just rör sig om ett ihopsläpp.


Är det jag som tänker fel ?
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Olyckor händer ju i flockar utan att det just rör sig om ett ihopsläpp.


Är det jag som tänker fel ?

Ja.. :D

Visst kan olyckor hända, men hopsläpp får ändå anses utgöra en större risk.
Antar att det också har att göra med vad för hästar man har. En del bryr sig ju inte nämnvärt om varandra och då kan jag förstå att man inte bryr sig så mycket.

TS - jag förstår din frustration (jag skulle bli skogstokig om något sådant hände med min häst). Kommunikation är aldrig fel - ställ stallägaren till svars och kräv att h*n förklarar hur h*n tänker. Är h*n beredd att ta det fulla ansvaret om din häst skulle skadas allvarligt??! Troligen inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt ett avelssto med en utläkt gaffelbandsskada som kommer till mig i februari. Nu till min fråga, hur ska jag på bästa...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har tre hästar som ska flytta för andra gången i deras liv och jag är så orolig för att släppa in dom i deras nya hage med nya...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Matilda T
·
Hästhantering Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt...
2
Svar
27
· Visningar
3 710
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp