Släppa ihop hästar utan att informera!

Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Det är väl rätt enkelt?
även om 99% av hopsläpp går bra, så vill man som ägare vara med och själv kunna göra bedömningen om det är under kontroll och att det går rätt och lugnt till.
jag har släppt ihop 100 tals hästar genom åren och de flesta har som sagt gått precis lika bra som du har erfarenhet av. Men det finns några procent där det slutat med att hästar sprungit igenom staket, fastnat i staket (uppträngda), samt avslagna hästben och storslagsmål.
jag vill själv vara närvarande och göra bedömningen om läget i flocken vid ett hopsläpp. alternativt vara informerad och SJÄLV vara den som avgör om jag inte behöver vara med och närvarande. Det är väl inte så märkligt?

Utöver det så är det ju faktiskt inte heller det som är kärnan i TS tråd, utan faktumet att hon uttryckligen VILL vara informerad och kunna bedöma själv om hon vill vara närvarande vid ett hopsläpp eller ej. och att stallägaren ignorerar detta gång på gång, och själv tar saken helt i egna händer utan att informera sina berörda. det kan klassas som vårdslöst förfarande och är rätt gravt.

Tack Mackan! Det är PRECIS så känner jag - även om jag är dålig på att uttrycka det!:bow: Jag MÅSTE inte till varje pris vara med - men jag vill alla fall känna till att det släpps in nya hästar i hagen!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Nej jag lägger ner diskussionen då jag inser att det är lite hur man ser på vad som kommer hända, i min värld sparkas det inte av några ben vid ihopsläpp, kanske därav min lite mer lössläppta inställning ;)

Det gör det väl inte i någons värld - tills den dagen det faktiskt händer. :crazy:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Självklart så ska stallägaren fråga om det är ok att släppa ihop ens häst med andra/annan häst.

Det var en travtränare för några år sedan som åkte på ett saftigt skadestånd när han släppte en travare han hade för träning ihop med andra hästar utan att fråga ägaren.
Det var inte solklart att tränaren åkte på skadeståndet enbart för att han släppte ihop hästen med andra utan lov, det kunde han möjligtvis kommit undan med som jag fattade det hela. Men tingsrätten gjorde en enligt mig vettig bedömning och ansåg att hagen var alldeles för liten för så många hästar, travtränaren borde ha insett att skaderisken blev för stor när han släppte in en häst till.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Nej jag lägger ner diskussionen då jag inser att det är lite hur man ser på vad som kommer hända, i min värld sparkas det inte av några ben vid ihopsläpp, kanske därav min lite mer lössläppta inställning ;)


Föreslår du att för att det inte hänt dig, så händer det inte, utan är överdrifter? då kan jag bara gratulera dig att du förskonats att vara med vid några olycksamma hopsläpp. Islandshästar eller ej : )
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag vet inte ngt alls om islänningar, men däremot så har jag rätt bra koll på halvblod och ponnyer. Min erfarenhet är att det beror på olika faktorer om ett hopsläpp av främmande hästar ska vara ngt man står med andan i halsen eller tror inte ska bli ngn dramatik alls.

Halvblod är MKT olika i det sociala umgänget med hästkamrater! Vissa hästar vet man att de går att släppa i vilka konstellationer som helst i hagen, själva, med hästar mkt äldre/yngre hästar högre/lägre i rang, hästar av det andra könet osv.
Mest vet man det tycker jag för att en sådan häst är ranghög, men den är inte stökig för att hålla rangen, dvs den slåss inte för att visa sin rang, går i vissa lägen "för husfriden skull" undan, men samtidigt accepterar den inte att bli hunsad med, då säger den ifrån. Såna hästar är urbra, de skadar inte sig eller sina kamrater i hagen!

Sedan finns det ranghöga rackare som ihop med ungefär lika ranghöga rackare oavbrutet ska strida om vem som är högst! De går jättebra att ha ihop med hästar i lägre rang än de själva, då är det lugnt i hagen. Men släpp dem med en häst som ifrågasätter "vaddå, varför är det självklart du bestämmer?!", då är det stökigt direkt! Med skaderisk som följd!

Likaså om en häst är ett notoriskt mobboffer. Släpper man då den med ett gäng kaxiga polare i en väl fungerande flock, då blir den nya ett tacksamt offer!

Sedan finns det ju jobbiga ranghöga hästar som hela tiden ska upplysa kamraterna om vem som bestämmer. Det ska jagas och fösas hela tiden! Sådana hästar har jag aldrig med min häst, ser ingen anledning att min häst ska hunsas, sladda runt och riskera att skada sig.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

jag släpper ihop hästrana precis som jag vill. Även mina inackorderingar.
Jag tycker att det är sådan löjlig hysteri kring ihopsläpp. Även om det är bråk vid ihopsläppet så ger jag dom tid för det brukar gå över. Häromdan ändrade jag om totalt, satte ihop en egen flock med ston och föl med en valack och sen släppte jag in en hingst i valackflocken. Om det inte fungerar, vad ska du som hästägare göra som jag inte klarar av?
Jag släpper bara in nya hästar i flocken, och sen får det bära eller brista, och peppar peppar så har det 90% av gångerna gått bra.
Man kan inte linda in hästarna i bomull och låtsas som att dom är gjorda av porslin. Hysteriska hästägare :devil:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

jag släpper ihop hästrana precis som jag vill. Även mina inackorderingar.
Jag tycker att det är sådan löjlig hysteri kring ihopsläpp. Även om det är bråk vid ihopsläppet så ger jag dom tid för det brukar gå över. Häromdan ändrade jag om totalt, satte ihop en egen flock med ston och föl med en valack och sen släppte jag in en hingst i valackflocken. Om det inte fungerar, vad ska du som hästägare göra som jag inte klarar av?
Jag släpper bara in nya hästar i flocken, och sen får det bära eller brista, och peppar peppar så har det 90% av gångerna gått bra.
Man kan inte linda in hästarna i bomull och låtsas som att dom är gjorda av porslin. Hysteriska hästägare :devil:

Jag kan förstå att du tänker så, du har antagligen fler hästar, men de som har bara EN vill ju gärna vara med. Och vad är det för fel med det?
Jag har själv flera hästar men inte blandar jag hej vilt för det, självklart ska hästägarna få vara med, OM de vill.
Vad är det för fel med kommunikation???
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

jag släpper ihop hästrana precis som jag vill. Även mina inackorderingar.
Jag tycker att det är sådan löjlig hysteri kring ihopsläpp. Även om det är bråk vid ihopsläppet så ger jag dom tid för det brukar gå över. Häromdan ändrade jag om totalt, satte ihop en egen flock med ston och föl med en valack och sen släppte jag in en hingst i valackflocken. Om det inte fungerar, vad ska du som hästägare göra som jag inte klarar av?
Jag släpper bara in nya hästar i flocken, och sen får det bära eller brista, och peppar peppar så har det 90% av gångerna gått bra.
Man kan inte linda in hästarna i bomull och låtsas som att dom är gjorda av porslin. Hysteriska hästägare :devil:


Vilken inställning.. :crazy: Snacka om att inte visa respekt för andra människor och deras egendom.

Det handlar knappast om att linda in hästarna i bomull - utan att vara medveten om att de kan skada varandra. Illa! Och att jag som hästägare vill kunna säga "stopp - den där hästen vill jag inte ha med min".
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

ja antagligen kommer jag stå där rejält snopen när min häst fått sitt ben avsparkat vid ett ihopsläpp vilket sker ganska ofta i flocken jag har honom i.

Meen samtidigt det hade ju inte kunnat undvikas med att jag stod vid hagkanten och hoppades att det inte skulle hända.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

och jag har ingen erfarenhet av halvblod eller vanliga stora bruna så därav kanske min inställning är lite annorlunda.

Min erfarenhet uppgår till halvbloden i de bland stall jag stod i för några år sedan, där gick de en och en i hagarna, de kunde ju skada sig annars sas de.

Men det är möjligt att min inställning till ihopsläpp kommer förändras den dagen det smäller till och någon häst blir allvarligt skadad men samtidigt det kan jag ju inte tänka på varje dag? Skador kan uppkomma utan ett ihopsläpp särskilt i lite större flockar med stor mix av hästar.

Men det jag menar lite är att ni inte ger någon tilltro till stallägaren som sådant , jag litar fullkomligt på att min hyresvärd fixar de där med ihopsläppen , hon har stor kunskap och erfarenhet om hästar och hon övervakar ju alltid ihopsläppen. Vad skulle jag kunna göra som inte hon skulle kunna göra likabra när det gäller de?
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Där vi står med våra hästar får nya hästar alltid gå ensamna (el om dom inte kan det så tillsammans med nån snäll häst) innan de släpps ihop med de andra hästarna. Alla som har hästar i den hagen där den nya skall gå blir informerade. Vi har inga skrivna kontrakt men det har alltid funkat bra ändå.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Herre Gud vilken tur att man inte har häst hos Dig! :eek:

Personligen är jag aldrig hysterisk när det är dags att släppa in ny häst i flocken! Det är inte där problemet ligger för min del. Det är stallsägare av din karaktär som jag har problem med! Egenmäktighet är inte meriterande i min värld! Tvärtom...
Informerad KRÄVER jag att få bli om att en ny eller flera nya hästar ska in i flocken! Det betyder inte att jag sedan kommer att stå där med lupp och glo när det är dags!

Jag har islänning sedan många år tillbaka och de flesta ihopsläpp har gått bra! Meen... Det gick förbannat illa den gången en ny häst släpptes in och ironiskt nog sa den stallsägaren NADA till någon! Behöver jag nämna att den kärringen har ytterst svårt att få in nya hyresgäster? Inte enbart beroendes på att jag höll på att förlora min häst och ryktet spred sig som en löpeld. Den kvinnan är just typen som ALDRIG informerar om NÅGOT!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Men samtidigt det hade ju inte kunnat undvikas med att jag stod vid hagkanten och hoppades att det inte skulle hända.

Nej, men det kan vara skönt att veta om att de ska släppas ihop, så att man kan ha lite extra koll på telefonen den dagen tex och att man inte väljer att släppa ihop hästarna när någon av ägarna är på andra sidan jorden på semester eller något.
Sen som stallägare skulle jag vilja veta att jag kan få tag på ägaren fort utifall någon häst blir skadad så att man kan lösa det tillsammans. Tänk om hästen är så skadad att den måste tas bort. Skulle personligen inte vilja ha det på mitt samvete, om jag inte kunde ringa och berätta för ägaren...
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

jag släpper ihop hästrana precis som jag vill. Även mina inackorderingar.
Jag tycker att det är sådan löjlig hysteri kring ihopsläpp. Även om det är bråk vid ihopsläppet så ger jag dom tid för det brukar gå över. Häromdan ändrade jag om totalt, satte ihop en egen flock med ston och föl med en valack och sen släppte jag in en hingst i valackflocken. Om det inte fungerar, vad ska du som hästägare göra som jag inte klarar av?
Jag släpper bara in nya hästar i flocken, och sen får det bära eller brista, och peppar peppar så har det 90% av gångerna gått bra.
Man kan inte linda in hästarna i bomull och låtsas som att dom är gjorda av porslin. Hysteriska hästägare :devil:

Snälla du!!! Så här kan man väl ändå inte resonera....:eek: Vem dog och gjorde dig tilll allsmäktig enväldig härskare???:crazy: Du kan ju inte bara styra och ställa över djur du inte ens äger:eek: KOMMUNIKATION med de andra ägarna och tillåtelse att ändra om bland djuren är väl både sunt bondfurnuft och god ETIK och MORAL... Snacka om att KRÄNKA både hästar och ägare:devil: Fy för den lede:(
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag har precis motsatt erfarenhet vad gäller lädergrimmor. De i fint, dubbelsytt läder håller väldigt bra, i vissa fall FÖR bra. Känner en häst som fick in foten i sin egna lädergrimma. Den gick inte sönder och hästen såg INTE trevlig ut efter att ha farit runt i panik. Den överlevde och blev sig själv igen, men det var på håret.

Själv köper jag billigast möjliga nylongrimmor till min egna häst. De har oftast dåliga sömmar samt att ringarna är så dåligt svetsade att de går upp om hästen skulle fasta och dra i panik.

Till TS: Jag skulle inte acceptera att hästarna släpptes ihop hur som helst.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Meen samtidigt det hade ju inte kunnat undvikas med att jag stod vid hagkanten och hoppades att det inte skulle hända.

Jo det kan visst bli helt annorlunda om du, hästens ägare, är där. Min häst exempelvis är väldigt röststyrd och om jag höjjer rösten så kan hon avbryta ett oönskat beteende. Hon har ofta gjort det när det varit bråk och jag var i närheten. Samma gäller de flesta hästarna- de har respekt för människor och slutar ofta upp med det de håller på med när de märker att vi inte tycker om deras beteende.
Sedan kan man alltid ingripa om hästarna är i full slagsmål- du känner hästen och den känner dig och har förhoppningsvis tillräckligt med respekt för dig för att gå undan när du ber om det. Eller inte flyga på dig om du jagar bort den.

Ett annat exempel är en stallkamrats häst. De släppte ihop henne med en ponny och hästen fick något för sig och attackerade ponnyn- trängde in den i ett hörn och bara sparkade och sparkade. De fick då mota bort henne och jaga ut henne ur hagen med en kvast- hur tror du det hade gått om de inte varit där eller om hästägaren, som känner sin häst bäst, uteblivit?
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Men det är möjligt att min inställning till ihopsläpp kommer förändras den dagen det smäller till och någon häst blir allvarligt skadad men samtidigt det kan jag ju inte tänka på varje dag?

Jag får ångest var gång jag ska släppa ihop min häst med någon annan. Det går över ganska fort men det är de första minuterna som verkligen tär i mig för jag ser i mitt huvud hur hon får benet avsparkat och slakttransporten måste komma.
Jag tänkte aldrig så innan det hände i somras. Då, p.g.a. bränder i skogen som tvingade hästägare att evakuera sina hästar, släpptes en valack ihop med våra två ston. De ringde mig två timmar innan och sa att de vill släppa ihop dem och jag svarar ju självklart ja, det hade ju aldrig varit några problem innan. Två timmar senare så ringer de mig och säger att ett av stona har avlivats och att valacken och mitt sto står inne i stallet oskadda.
Det hade tydligen blivit rent slagsmål (två timmar EFTER att de släppt ihop hästarna- själva ihopsläppet gick lugnt till) mellan ett av stona och valacken och han hade sparkat henne så hon stod på tre ben. :cry:

lagom till att jag bytte stall fick en av hästarna en fraktur i benet p.g.a. en spark som ledde till en infektion som ledde till att hästen fick avlivas. :(

Så man blir lite harig efter ett tag..
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

HEJ KERRE VISST ÄR DET FÖRJÄVLIGT ATT DET HÄNDER,MEN HAR DU SKRIVIT PÅ ETT HYRESAVTAL ?OFTAST DÄR BRUKAR DET STÅ MED ATT STALLÄGAREN FÅR BYTA HAGE/BOX UTAN ATT FÖRVARNA HYRESGÄSTERNA.OCH SKULLE DET EJ PASSA MED DOM NYA HÄSTARNA SOM KOMMER IN I FLOCKEN TEX BRÅK ETC SKULLE HAN/HON NOG TA UT DOM FORTARE ÄN KVICKT.DÅ EN VISS FÖRSÄKRING BRUKAR INGÅ FRN STALLÄGARENS SIDA-OCH MAN VILL JU EJ PUNGA UT PENGAR IONÖDAN OM DET EJ ÄR NÅGOT.SEN BEHÖVER DET JU EJ BETYDA BARA FÖR ATT URBAN ELLER NAMNLÖS?KOMMER IN I NYA FLOCKEN ATT DET ÄR DOM HÄSTARNA SOM GÖR ILLA DOM ÄLDRE I HAGEN INGEN HÄST E PÅLITLIG TILL 100% ÄVEN OM DOM ANDRA EJ GJORT NÅGOT INNAN!FÖRR ELLER SENARE HÄNDER DET.MEN VISST HAR DOM HÄSTÄGARE SOM REDAN HAR SIN HÄST I DENNA HAGE RÄTT ATT BLI FÖRVARNAD!!INTE MER ÄN GOTT HYFS.....OM DET NU HÄNT INNAN,VARFÖR BYTER DU EJ STALL ELLER TAR UPP DET MELLAN 4 ÖGON OCH REDER UT DET!ISTÄLLET FÖR ATT SKRIVA HÄR HÄLSN PICIA:p
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag menar såklart inte att man ska kasta in nya hästar och sedan gå och ta en fika eller något, MEN jag litar fullt på min stallägare att hon håller koll på hästarna och går in och avbryter om något händer.

Men det är ju individuellt hur man är som hästägare, jag hispar inte upp mig, oroar mig inte, skulle olyckan vara framme vilket kan vara vilken dag eller natt som så får man agera då.

Men som jag skrivit ganska många gånger innan nu, det kanske ändras när något tråkigt händer, eller inte vem vet..
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Ja men nu sa jag ju att jag förmodligen då INTE har de där tjusiga dubbelsydda grimmorna eftersom min erfarenhet är att de faktiskt brister vid belastning, något som nylongrimmorna enligt min erfarenhet oftast INTE gör.

Det stora problemet vid hopsläpp brukar emellertid inte vara fastnande i varandras grimmor utan sparkar, bett, jagande mot staket o liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt ett avelssto med en utläkt gaffelbandsskada som kommer till mig i februari. Nu till min fråga, hur ska jag på bästa...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har tre hästar som ska flytta för andra gången i deras liv och jag är så orolig för att släppa in dom i deras nya hage med nya...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Matilda T
·
Hästhantering Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt...
2
Svar
27
· Visningar
3 710
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp