Slag mot ben, ej senskada

marie88

Trådstartare
Hej!

För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt men något öm vid palpering. Vi misstänkte att hon fått ett slag mot benet på något sätt. Det var en lördag så vi satte henne på box och behandlade det som en senskada med regelbunden kylning.

Ringde kliniken på måndagen och fick komma in på tisdagen. Då hade svullnaden gått ner så det var bara lite kvar. De ultraljudade senorna och det såg fint ut. Hon fick metacam i 5 dagar och promenadvila 20 minuter per dag. Veterinären var väldigt lugn och sa att det förmodligen bara var ett ”blåmärke” som skulle ge med sig.

Ponnyn fick vila några extra dagar innan vi satte igång henne lite lugnt enligt veterinärens rekommendationer. Dagen efter första (LUGNA) passet i alla gångarter hade hon svullnat upp och var varm igen. Vi ringde tillbaka till kliniken och fick komma in igen. Denna gång röntgade de benet och allt såg fint ut även på röntgen. Vi fick samma besked igen, att det ska inte vara någon fara.

Hon fick vila ytterligare en vecka och svullnaden gick ner mer och mer. Dottern började rida korta pass igen och allt gick fint, ingen ny svullnad.

Men så igår när vi tog in henne från hagen var hon svullen igen. Hon är fortfarande inte halt och inte alls öm när jag palperar henne. Hon har fått ett överben som varit där sedan skadan, i början mjukt men nu hårt.

Jag ska ringa veterinären igen på måndag men funderar på om det är överbenet som fortfarande bildas och att det är därför hon svullnar upp? Så att hon bara bör ta det lugnt några veckor till. Eller kan veterinären missat en senskada på ultraljudet?

Vet att senskador kan vara svåra att se om hästen är väldigt svullen men vid tiden för ultraljudet var det bara en liten svullnad.

Har någon varit med om att veterinären missat en senskada på ultraljudet? Eller har någon varit med om ”blåmärken” / liknande skada där det läkt fint med lite vila?
 
Jag hade en häst med en svullnad mellan gaffelbandet och huden. Det tog väldigt lång tid innan det blev helt återställt, han svullnade lätt upp efter hårdare jobb men det hade veterinären sagt också så han jobbades lätt. Tror att jag kunde känna svullnaden emellanåt i flera månader.
 
Jag hade en häst med en svullnad mellan gaffelbandet och huden. Det tog väldigt lång tid innan det blev helt återställt, han svullnade lätt upp efter hårdare jobb men det hade veterinären sagt också så han jobbades lätt. Tror att jag kunde känna svullnaden emellanåt i flera månader.
Låter som att det är precis där det sitter på vår häst. Vi har nu tagit det mycket lugnare än veterinären förespråkat då min magkänsla säger så. Kom svullnaden på din häst efter ett slag mot benet?
 
Jag har lärt mig att ta överben på allvar. Min häst har varit skadad sedan början av oktober på grund av ngn form av trauma där ett överben bildades. Överbenet är fortfarande aktivt och nu har det gått 5 månader..

Min häst var dock rejält halt initialt.
 
Jag har lärt mig att ta överben på allvar. Min häst har varit skadad sedan början av oktober på grund av ngn form av trauma där ett överben bildades. Överbenet är fortfarande aktivt och nu har det gått 5 månader..

Min häst var dock rejält halt initialt.
Ja, jag har förstått nu när jag läst på mer att en del överben kan vara långdragna. Hur märker du att det fortfarande är aktivt? Är det genom svullnad?
Ska ringa kliniken på måndag igen och höra vad de säger. Om det kan vara så att det är överbenet som spökar för henne.
 
Ja, jag har förstått nu när jag läst på mer att en del överben kan vara långdragna. Hur märker du att det fortfarande är aktivt? Är det genom svullnad?
Ska ringa kliniken på måndag igen och höra vad de säger. Om det kan vara så att det är överbenet som spökar för henne.
Genom att överbenet är varmt! Tidigare var hästen även öm men det är hon inte längre.
 
Låter som att det är precis där det sitter på vår häst. Vi har nu tagit det mycket lugnare än veterinären förespråkat då min magkänsla säger så. Kom svullnaden på din häst efter ett slag mot benet?
Jag vet ju inte exakt vad han hade gjort men svullnaden såg ut som en gaffelbandsskada och blev inte bättre direkt så äkte in, veterinären sa direkt att han inte trodde det var en gaffelbandsskada men vi ultraljudade ändå så jag fick se. Blev aldrig något överben dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
744
Senast: Fibusen
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 643
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp