Blev uppringd från stallet i fredags då min häst var superhalt. Och mycket riktigt det var hon, på en nivå att hon hoppade på 3 ben. Svullen från hoven och över kotan och upp mot knäet. Kylde i omgångar hela kvällen och hästen hade även 39 graders feber. Kontaktade First vet för rådgivning och fick tid dagen efter. Då hade hästen 37,8 och har än idag. Mindre svullnad än första dagen men fortfarande svullen. Inte varm över senan men från hoven och upp mest vid kotan, hoven är inte varm. Vi ringer ut veterinär imorgon.
Men vad kan detta vara. First vet avblåste hovböld som jag gissade pga ingen värme på hoven. Trodde på vrickning men troligtvis inte senskada. Hästen har haft en väldigt konstig senskada innan som synts först på MRI. Men då var hon inte svullen alls bara jättehalt en dag och ohalt nästa.
Jag är ganska bekymrad och skulle vilja ha er erfarenhet. Vi åker och kyler henne 2-3 gånger om dagen och har henne lindad och hon står på box. Hon är för dagen på ganska bra humör men inte taggad att röra sig.
Men vad kan detta vara. First vet avblåste hovböld som jag gissade pga ingen värme på hoven. Trodde på vrickning men troligtvis inte senskada. Hästen har haft en väldigt konstig senskada innan som synts först på MRI. Men då var hon inte svullen alls bara jättehalt en dag och ohalt nästa.
Jag är ganska bekymrad och skulle vilja ha er erfarenhet. Vi åker och kyler henne 2-3 gånger om dagen och har henne lindad och hon står på box. Hon är för dagen på ganska bra humör men inte taggad att röra sig.