Bukefalos 28 år!

Slaktade fel häst?!

R

Ramona91

http://www.expressen.se/nyheter/1.782155/livgardet-slaktade-fel-hast

Helt otroligt! Stallchefen måste ju ändå vara huvudansvarig för att rätt häst slaktas. Att slakta en häst utan att ta reda på om det är rätt häst (kolla chipmärkningen exempelvis) måste väl ändå vara olagligt?
Stallchefen borde bli avskedad! Det är helt och hållet dennes fel att en fullt frisk, nyutbildad 5-åring avlivades. Förj*vligt!
 
Sv: Slaktade fel häst?!

Håller med er... :(
STACKARS HÄST! Hoppas verkligen att stallchefen blir utbytt. Någon som vet om det ens är lagligt att avliva en häst utan att göra en chipkontroll?
 
Sv: Slaktade fel häst?!

Klart det är lagligt att slakta en häst utan chip. Alla raser har inte krav på det... Du får ju självklart slakta vilken häst du vill, hel eller trasig.

Men håller med er andra... Vilken MISS...
Hade det vart 1/4 hade jag trott de va ett aprilskämt...
 
Sv: Slaktade fel häst?!

Man får inte slakta en häst utan pass (dvs om det blir mat). Det är väl lite annorlunda om den inte skall bli föda.

Är det ett slakteri som de skickade iväg hästen till så borde slakteriet ha kollat ordentligt att det var rätt häst. De flesta slakterier vill väl ha passet senast dagen innan hästen kommer så att de i god tid skall kunna kontrollera att det är rätt häst.

Men oberoende på vem som klanta sig så är hela historien hemsk.

Mvh

Tora
 
Sv: Slaktade fel häst?!

http://www.expressen.se/nyheter/1.782155/livgardet-slaktade-fel-hast

Helt otroligt! Stallchefen måste ju ändå vara huvudansvarig för att rätt häst slaktas. Att slakta en häst utan att ta reda på om det är rätt häst (kolla chipmärkningen exempelvis) måste väl ändå vara olagligt?
Stallchefen borde bli avskedad! Det är helt och hållet dennes fel att en fullt frisk, nyutbildad 5-åring avlivades. Förj*vligt!

Därför jag inte gillar stora hästanläggningar, speciellt inte hovstallet .personalen verkar bara se hästar som robotar & detta misstag bevisar ju bara vilken otroligt liten mänsklig kontakt & kärlek dessa stackars hästar får.
 
Sv: Slaktade fel häst?!

Därför jag inte gillar stora hästanläggningar, speciellt inte hovstallet .personalen verkar bara se hästar som robotar & detta misstag bevisar ju bara vilken otroligt liten mänsklig kontakt & kärlek dessa stackars hästar får.

Ja det är möjligt att personalen inte ser hästarna på ett personligt vis. Men jag vet också att de flesta hästarna har som "medryttare" som rider samma häst år efter år.
Tyvärr verkade inte stallchefen överdrivet intresserad...
 
Sv: Slaktade fel häst?!

Eftersom hästen som skulle tas bort bara var 10 så kan man ju anta att den är drabbad av någon form av skada, behandlad och därmed inte lämplig för slakt.

Ibland är det bra att ha en brokig skara hästar ;)

Men fyyyyyyyyyyyy vilket dåligt samvete!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 838
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp