Slang

Kan man använda slangordet "balle" när man menar "balkong"?


  • Antal omröstningsdeltagare
    132
  • Omröstning stängd .
Umgås med skånska släktingar. De säger ”kissig” och ”bajsig” när de menar kissnödig och bajsnödig. Tycker det både äckligt och fel. För mig betyder det att det redan är försent :p

Ska väl kanske tillägga att de har småbarn som nyss slutat med blöja. Därav frekvent använda ord :D
 
Umgås med skånska släktingar. De säger ”kissig” och ”bajsig” när de menar kissnödig och bajsnödig. Tycker det både äckligt och fel. För mig betyder det att det redan är försent :p

Ska väl kanske tillägga att de har småbarn som nyss slutat med blöja. Därav frekvent använda ord :D

Kissis heter det när man är kissnödig. :D
 
Kissen sade min mormor om vagina/vulva när jag var liten. Vet inte hur vanligt det är? Kom att tänka på det nu.
 
Läser igenom tråden och inser att jag pratar rätt lite slang. Tycker större delen av mitt jobb går ut på att försöka sälja in en generaliserad rikssvenska. Det finns inte så mycket variationer eller utrymme att trassla till det med tre-fyra minivarianter av samma ord. Vi börjar med ursprungsordet och hoppas att det fastnar någotsånär i olika böjningsformer.

...tänker också lite på hur annorlunda ordvariantioner kan tas emot om ett ord upplevs som en bruten svenska/rinkebysvenska respektive om det upplevs om ett slangord eller dialektalt. Det är intressant vilken stämpel slangordet får och vilken status.
 
Smärtis säger vi på jobbet om smärtenheten. Möjligtvis att det ska klassas som yrkes-slang. Men har under mina 20 år inom vården på olika enheter aldrig hört någon säga dessa ord om tabletter.

Men sömnis som ord påminner mig om 'pömsig' - ett ord som jag anser vara ett barnsligt ord man bara säger till barn som är sömniga, aldrig till en vuxen människa. Men har för mig att ordet pömsig har en HELT annan definition för somliga andra. :crazy:
Vad kan pömsig vara mer än sömnig (till barn)?
 
Pensionärskuvös är etablerat som skämtsamt talspråk i mina kretsar. Men då är det inglasad balkong som gäller. Ballen är bara en vanlig balkong.
 
Är från 08-land och känner två pers som säger ”ballen” om balkongen. De är från Västerås respektive Gällivare...

Frulle däremot används av många.

Är det någon som faktiskt säger bulle om taxi? Trodde det var ett sånt där typiskt Stockholmsslang som ges som exempel men i praktiken inte har använts på ett par decennium :D

Jag och många av mina kompisar har alltid sagt det, och jag hör det även från annat håll. För mig är det ett levande ord.
 
Det första jag tänkte på när jag såg tråden är en hund som hette Baloo, han kallades för balle. Personen som ägde honom kunde således stå ute på gården och ropa "Balle! Kom nu!" eller "Balle, kissa nu så kan vi gå in sen" :D
Hen var inte mer än 9-10 år, så hen visste inte vad balle kunde betyda mer än hundens smeknamn och ingen vuxen ville lära hen det i den åldern heller :laugh:

Men för att svara på tråden, jag har aldrig tidigare hört någon säga balle om balkongen och för mig känns det lite fel. Balle är, för mig, något helt annat än balkong. Sedan om andra använder ordet så, stör mig inte.
 
Min kompis säger ”eftis” i stället för efterrätt. Jag kräks lite i munnen varje gång, vilket gör att hon använder det så ofta hon har möjlighet.
Haha fy, har en jobbarkompis som säger mellis och jag tycker det är det värsta som finns hah. För mig skriker det käck puttinuttig småbarnsmamma, jobbarkompisen är en otrevlig jävel som hatar barn (han är skitrolig) :D obs obs skrivet med humor osv

Kl
Måln, najk, kissig och bajsig om när någon är nödig, nycklen, och att ballen betyder balkong, och även annat, är jag fullt medveten om!
Hallänning i skaraborg
 
Inte för att kapa tråden nu, men detta brukar väcka starka känslor.

Pomme. Eller Pommes? Eller pommefritts?

(jag säger pomme)

Varför inte bara säga strips så slipper man tjaffsa om hur pommes ska uttalas som!:p edit: Men jag kan inte slang heller då jag är från norrland.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
451
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: co-SMAD4
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: warg
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 097
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp