Slang

Kan man använda slangordet "balle" när man menar "balkong"?


  • Antal omröstningsdeltagare
    132
  • Omröstning stängd .
Är född 83.
Hörde ordet Balle för balkong första gången 2005, ordet Frulle för frukost 2007.
POMMES för pommes frites typ 2010! O_o Tror vi kallade dem fullnamn, eller möjligtvis Strips hemma under uppväxten.

Känns som jag bott under en sten där flashig slang inte riktigt biter. Som svenskbyarna kring Minnesota där de talar sekelskiftessvenska.

Ironiskt nog är jag fullt med på att Bullen och Tuben är taxi och tunnelbana.
Och alla -is:arna. Medis, Rålis, Föris, Brådis, Friskis & Svettis... Tiden i Stockholm gav mer tugg än alla år strax norr om Dalälven.
 
Jag tycker det är asfult men säger det ändå ibland bara för att jävlas :devil:

En kul grej var när jag frågade sonen, då två år, om vi skulle käka frulle. Han såg jätteglad ut och frågade ”sa du bulle, mamma?” med hoppfull röst :love::D
Samma här. Maken hatar när jag säger det, därför gör jag det för att retas :devil:
 
Ja eller hur!, och det är ett gammaltsomgatan-stockholmslang. Min farmor sa alltid till sina barn att de skulle skynda sig för bullen väntade utanför. Det var sent 20-tal, tidigt 30-tal i ståkkholm

Min granntant sa alltid ”vi ses på Rille”.
Rille = Riche. Det förstod alla menade hon.
 
Ironiskt nog är jag fullt med på att Bullen och Tuben är taxi och tunnelbana.
Och alla -is:arna. Medis, Rålis, Föris, Brådis,

Glöm inte "gäris"! :D
Känner mig som en stel östermalmstant när detta uttryck används. Är kanske för gammal, känns som att jag går in i en roll om jag bara "hej gäris" :rofl:

På tal om granntanten så sa hemtjänsten till henne:
"Vill du ha en macka till frukost"?
Tanten suckade djupt och himlade med ögonen:
"Tack men nej tack kära du, men jag tar gärna en smörgåååååååås"

:rofl:
 
Glöm inte "gäris"! :D
Känner mig som en stel östermalmstant när detta uttryck används. Är kanske för gammal, känns som att jag går in i en roll om jag bara "hej gäris" :rofl:

På tal om granntanten så sa hemtjänsten till henne:
"Vill du ha en macka till frukost"?
Tanten suckade djupt och himlade med ögonen:
"Tack men nej tack kära du, men jag tar gärna en smörgåååååååås"

:rofl:
Glömma och glömma... Gäris skulle kunna vara för nytt för mig (flyttade bort 2009), jag är väl mera Slas, typ. ;) Tar ngn generation innan jag fattar. Men tack internet för "växtgäris", annars hade jag inte fattat vad du pratar om ens. :D
 
Och för at komma dit så tog man en bulle! Tricken var för rörig, min farmor gillade inte den, hon var född i Eken och för att ta sig nånstans i Eken så tog man en bulle var en än skulle.

Om man inte hade chaufför ;)
Det är kul att se hur tugget ändras genom tid. Kids idag lär inte omedelbart veta vad eken eller tricken är :D De tar tuben! :p
 
Om man inte hade chaufför ;)
Det är kul att se hur tugget ändras genom tid. Kids idag lär inte omedelbart veta vad eken eller tricken är :D De tar tuben! :p
Men, tricken är väl slang för spårvagn ("elektrikken"), men i Sthlm gäller det för tunnelbana med, I guess?
Där finns ju bägge sorter menar jag. Eller är tricken reserverad för svårvagnslinjerna?

BTW;
vad innebär det att "kliva på vagnen/vänta på nästa vagn"?
Har fått för mig att det är Göteborg och spårvagnar här, men det kanske gäller all spårtrafik? Lokalt, snarare än fjärrtåg?
 
Men, tricken är väl slang för spårvagn ("elektrikken"), men i Sthlm gäller det för tunnelbana med, I guess?
Där finns ju bägge sorter menar jag. Eller är tricken reserverad för svårvagnslinjerna?

BTW;
vad innebär det att "kliva på vagnen/vänta på nästa vagn"?
Har fått för mig att det är Göteborg och spårvagnar här, men det kanske gäller all spårtrafik? Lokalt, snarare än fjärrtåg?
Min farmor och paps sa alltid tricken om tunnelbanan också, och det kan ju bero på att tunnelbanan inte fanns förrän någon gång på 50-talet skulle jag tro. Tuben fanns liksom inte i deras vokabulär alls, det är nog ett ntida begrepp. Paps sa även metron men det beror på senare år I USA när jag föddes.
Senare flyttade vi till Norrköping och här har jag aldrig hört paps säga annat än spårvagn/gula faran. "vi tar en vagn" sägs även här i Norrping.
 
Fast tanken är ju inte att det ska vara kort, utan att man pratar avslappnat och som man vill, på ett sätt som är i linje med ens personlighet. Säger jag att något är fett värdo gör jag inte det för att spara tid liksom.
Förstör nu inte min inbillade anledning till att vara bitter över de där orden, det känns så mycket bättre att tro att andra är lata än att acceptera att jag är brutalt ocool. :down: :D

Helt ärligt så har jag emellanåt hört anledningen "men x (hela ordet) är så långt/jobbigt att säga", men jag vet att det egentligen handlar om min egen besserwissriga inställning till vissa ord. Jag har kommit på mig själv med att börja säga tuben emellanåt, och jag hatar mig själv lite varje gång. :cry:
 
Bulle-bulle. Men när jag var liten var det fralla och arraksboll. Vet att det var några som inte gillade arraksboll så de tog chokladboll i stället, Blev vanligare och vanligare med chokladboll.
 
Är från 08-land och känner två pers som säger ”ballen” om balkongen. De är från Västerås respektive Gällivare...

Frulle däremot används av många.

Är det någon som faktiskt säger bulle om taxi? Trodde det var ett sånt där typiskt Stockholmsslang som ges som exempel men i praktiken inte har använts på ett par decennium :D
 
Förstör nu inte min inbillade anledning till att vara bitter över de där orden, det känns så mycket bättre att tro att andra är lata än att acceptera att jag är brutalt ocool. :down: :D

Helt ärligt så har jag emellanåt hört anledningen "men x (hela ordet) är så långt/jobbigt att säga", men jag vet att det egentligen handlar om min egen besserwissriga inställning till vissa ord. Jag har kommit på mig själv med att börja säga tuben emellanåt, och jag hatar mig själv lite varje gång. :cry:
Tuben om tunnelbanan har jag inget emot. Däremot tycker jag av oklar anledning att det låter lite töntigt om youtube.
 
Är det verkligen det? Jag tycker att det snarare verkar växa. T ex har en fb-grupp mot särskrivningar 170 000 medlemmar som alltså är så engagerade i särskrivningar att de vill ha dem i sitt flöde varje dag :confused:
Nja, jag tycker nog att det är rätt vanligt men inte lika ”coolt” längre? Typ som förut höll ju folk på att tjata hela tiden, nu är det inte samma grej längre. Förutom i specifika grupper på FB tycker jag inte att det är nån stor grej sådär idag.
 
Är det verkligen det? Jag tycker att det snarare verkar växa. T ex har en fb-grupp mot särskrivningar 170 000 medlemmar som alltså är så engagerade i särskrivningar att de vill ha dem i sitt flöde varje dag :confused:
Jag antar att de har mycket att göra. Idag misshandlas svenska språket grovt.
 
Nja, jag tycker nog att det är rätt vanligt men inte lika ”coolt” längre? Typ som förut höll ju folk på att tjata hela tiden, nu är det inte samma grej längre. Förutom i specifika grupper på FB tycker jag inte att det är nån stor grej sådär idag.
Jag tycker att jag ser det hela tiden ... Bland det roligare med språkpolisande tycker jag är att många faktiskt har fel när de rättar andra. :D Det är märkligt hur hårt det man en gång lärde sig om ett ord sitter.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
451
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: co-SMAD4
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: warg
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 099
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp