slår ni era hästar vid bestraffning?

Jag har nog aldrig blivit så förbannad i hela mitt liv! :mad: Och är det än... jag hoppas jag lugnat ner mig tills i morgon, då jag med glädje ska läsa LIA`s svar och ursäkt! :devil:
Vem tror hon att hon är?? :mad: :devil: :mad:
 
Re: slag osv... vidare funderingar

Okay, och tack för vidareutvecklingen.

Själv tycker jag att våld i möjligaste mån skall undvikas, men jag har - och kommer förmodligen i framtiden - att använda visst mått av varan om situationen uppkommer. Hittills har det dock varit kanske max en gång per år, och säkert hade vissa situationer kunnat lösas på ett bättre sätt. Men inte av mig, där och då.

Att rutinmässigt behöva tillrättavisa sin häst ser jag dock som ett mänskligt tillkortakommande för då har vi inte gjort vår önskan/ krav (eller vad man nu vill kalla det) tillräckligt kända. Eller bett om något vi för det första aldrig borde bett om.

Tycker dock att ämnet bestraffning liksom t ex lastning, vad som är tillåtet osv är uppe här så pass ofta att vi som människor högst troligt saknar tillräckliga kunskaper om hästarna för oftast är det vi och inte de som är problemet. Eller vi som skapar nya problem i vårt förmänskligande av hästen...

Nog om detta - hoppas bara att jag uttryckt mig klart när jag försökt hålla det så kort som möjligt.
 
:confused:

Det där förstod jag ingenting av!?!
Mesighetsgrad?? Har du läst beskrivningen av Humlan?

LIA
 
Jo, så säger man (jag) om en häst, som du beskrivit ovan. Hur ser du själv på det du berättat?
.
*Humlan bits, och får en smäll på halsen.
*Humlan vägrar flytta på sig och trycker henne åt sidan
*Humlan hotar sparkas jag stampar i backen
*Humlan slår med frambenen och får en smäll på bogen
*Humlan slår åt mig, jag slår tillbaka..
*Humlan vänder upp och jagar sparkandes ut fok ur hagen... tyvärr har jag inte varit närvarande, men det som skett hade varit att hon fått springa hagen runt med mig och en långpisk bakom!

Övrig info:
*Humlan går in för att skada..
*Humlan är inte ett dugg "rädd" för mig...
Nu är det sällan hon testar mina gränser, hon vet vart de ligger och hur mycket jag accepterar... men så fort det kommer någon ny, så testas det på alla sätt och vis Bits fram, sparkas bak, knuffas i mitten, attakerar i hagen, ska inte ha grimma på, ska inte in från hagen, kommer mot folk i full fart för att sedan vända upp och slå..

.
Unghäst som testar??? :confused: I så fall har vi totalt olika meningar om vad det uttrycket betyder. "Humlan går in för att skada"! Är det test det?
Och du tycker att ni kommer bra överens? :(

Sorry, men hela ditt inlägg berättar för mig, att något är riktigt ordentligt fel hos dig. Antingen är hästen så mentalt defekt, att den borde avlivas. Eller, så klarar du inte av den och dess uppfostran. Vad skulle det kunna finnas för tredje alternativ?
Inser du inte själv, vad du berättat?


Men alla kanske inte har en "Humlan"?? :angel:
Det här ser för mig ut, som om du är mallig över hästens beteende. Hoppas jag har missuppfattat det.

Vem jag tror att jag är? I det här fallet någon med en uppfattning, som är helt annan än din, om hur en häst skall vara. Aldrig att en häst hos mig skulle bete sig som din.

LIA
 
Re: slag osv... vidare funderingar

att vi som människor högst troligt saknar tillräckliga kunskaper om hästarna för oftast är det vi och inte de som är problemet. Eller vi som skapar nya problem i vårt förmänskligande av hästen...

Så blev det sagt, och jag håller med! ;)

LIA
 
Jag håller faktiskt med LIA.
Jag har också en häst med egna ideér som ska testa
men folk kan hantera henne (med ett undantag :crazy:)
Har du en häst som är så farlig så borde du inte utsätta
andra för denna häst.
Skicka iväg henne till någon som vet hur man
hanterar hästar o kan göra nått åt de ist.
 
Nu är det sällan hon testar mina gränser, hon vet vart de ligger och hur mycket jag accepterar...

Kanske indikerar att det är ett beteende vi fått bukt på?? :idea: :eek:

Jag tror du missuppfattat hela mitt inlägg!! :mad:
Det ja beskrev var vad som skedde när hon uppförde sig som hon gjorde! Alltså hur hon bestraffades..
Du kanske inte fattade det?? :confused:
Detta beteende är ju inget hon har dagligen!! Det är även sällan det kommer nya personer till vårat stall... men de som kommer blir varnade...

Men om det känns bättre för dig så kan jag beskriva hennes goda sidor oxå ( vilket inte hade med bestraffning att göra och där för inte togs upp):
* Hon är både inkörd och inriden.
* Trevlig och snäll att köra
* Pigg och Frän att rida.
* Snäll att sko, leda, dusha...
* Kan stå uppställd på gången
* Startad
* Totalt orädd
* Inga problem att lasta och åka på träning eller tävling..
*Jag kan i stort sett göra vad som helst med henne, hon litar på mig och jag på henne.. så ja, vi kommer bra överrens... sen tycker jag ju en häst ska vara en häst... inget liten viljelös maskin som inte får säga vad den gillar och inte gillar!

Om hon kommer i full fart mot någon i hagen, är det ett test för att se om hon kan skrämma dem ja...
Hon testar alla nya personers gräns...

Ja, tydligen har vi olika syn och det är väl bra att Humlan inte är din häst.... för med din syn på hästar tror jag det skulle kunna bli stora prblem.. :devil:

De som kännt Humlan sen hon var fölunge, tycker att jag fått en himmla pli på henne, det tycker jag talar för sig..


Aldrig att en häst hos mig skulle bete sig som din.
Hjärnskadad och bör avlivas
Något allvarligt fel hos dig
Folk som du tycker jag är hemskt inskränkta och vidriga, sitta här och dömma... för att ha läst ett par rader.. :confused:

Men det skulle ju vara hemskt trevligt att höra hur just du skulle ha "uppfostrat" henne...
 
Det jag tog upp var hur hon blev bestraffad av mig, när hon testade mina gränser...
Alltså inget dagligt beteende..

Med tydligen måste man vara VÄLDIGT TYDLIG här, så folk inte väjer att missuppfatta allt man skriver! :mad:

Jag orkar inte ta det igen, så läs svaret till LIA, så kanske du förstår att det är ett beteende vi fått bukt på..

Men! Hon testar fortfarande alla hon inte känner... dvs, att om du kommer till stallet, bör du hålla ett extra öga på Humlan, när du t.ex ska gå förbi på gången osv... Det är inte så att hon sparkar dig, men hon kan göra det...

Har du en häst som är så farlig så borde du inte utsätta andra för denna häst.
Jag har inte utsatt någon för denna häst... De i vårat stall har inga som helst problem med henne..
Och nya människor går inte längre runt i våran hage! De tittar via staketet och det tycker jag är bra... :smirk:
Spelar ingen roll hur snälla hästar jag har, vill inte ha ovant folk i hagen hur som helst! :)

Är jag tydlig nog?? :confused:
 
Det du beskrev, är svårt att missförstå. Hur Humlan på olika sätt går till attack mot dig och andra, och hur du ”bestraffar” på olika sätt, även om det nu är sällan hon testar DINA gränser.

Nedan några av många exempel, som pekar på att allt verkligen inte är bra med din häst:
”Fått bukt med”?
Tydligen inte, eftersom hon fortsätter att ”testa dina gränser”.
” Hon testar alla nya personers gräns…”
Kan du förklara för mig, varför en häst skulle ha behovet att ”testa” nya personers gränser och varför ”Humlan vänder upp och jagar sparkandes ut folk ur hagen”?
” Humlan går in för att skada..”
Vilket tyder på att hästens agerande är livsfarligt, eller hur?
Det här har du själv skrivit, och citaten är inte tagna ur sitt sammanhang eller förvrängda, vilket du gjort med mina.
.

”Ja, tydligen har vi olika syn och det är väl bra att Humlan inte är din häst.... för med din syn på hästar tror jag det skulle kunna bli stora problem.”
Nejdå, inga stora problem, men efter en liten tid, skulle Humlan ha slutat med sitt uppförande. På det ena eller andra sättet.

” Folk som du tycker jag är hemskt inskränkta och vidriga, sitta här och dömma... för att ha läst ett par rader.”
Tyck om mig vad du vill, även om det inte hör till tråden, men jag har inte ”dömt”. Däremot kommenterat ditt inlägg och uttryckt min uppfattning om hästens uppförande, GRUNDAT på ditt inlägg på bra mycket mer än ”ett par rader”. Observera att jag inte kritiserat din hästhantering eller bestraffningar (vilket varit lätt och jag kanske skulle ha gjort), däremot DIN uppfattning om hästens uppförande. Jag blev helt enkelt förskräckt över hela ditt inlägg.

Humlans goda sidor, som du räknar upp, är sådant som dom flesta ser som självklart att deras hästar skall, i aktuella fall, utföra och klara av. Även om jag inte vet vad ”frän att rida” innebär?

” Men det skulle ju vara hemskt trevligt att höra hur just du skulle ha "uppfostrat" henne”
Ja, inte sant? Men där om får vi nog fortsätta att sväva i ovisshet, av uppenbara skäl.

LIA
 
Först vill jag bara säga att jag alldrig upphör förvånas över människor som tror sig veta så mycket bättre än alla andra! Översitteri?? Är det inte så det kallas?? :confused:

Om mina kunskaper i att uttrycka mig, gjort att du missuppfattat ber jag om ursäkt... men din respons tyckar jag är hemsk!
Om jag nu skulle ha haft problem med min häst, varför inte visa ett moget uppträdande ( för du är väl över 20år) och försöka hjälpa till med tips och råd vart man t.ex ska vända sig för att få hjälp?? Iallafall börja med att vänligt fråga om det verkligen är så illa som beskrivs??
Nej, typiskt hästfolk... om en häst inte beskrivs som en "normal" häst, måste det ju vara något fel?? Och ju bättre man kan visa sig själv vara, desto duktigare är man.. :mad:

Fått bukt med”?
Tydligen inte, eftersom hon fortsätter att ”testa dina gränser”.
Nu vet hon vart min gräns går.. det har tagit lång tid, men vi är på samma plan.
Men precis som jag, så får hon göra misstag...

Kan du förklara för mig, varför en häst skulle ha behovet att ”testa” nya personers gränser och varför ”Humlan vänder upp och jagar sparkandes ut folk ur hagen”?
Det kan jag nog inte ge dig något bra svar på, men hon har alltid varit en häst som inte "gillat" människor.
Hon var 3 dagar när hon sparkade en hästskötare första gången.. och trots att jag vänt mig till och frågat flera om varför, har jag inte fått något som jag kan säga acceptabel och godtagbar förklaring. :confused:
Hennes pappa lämnar vassa hästar? kan det vara en anledning?
Men Humlan är då inte den ända som vänder upp mot folk i hagen. det finns det en hel del som gör både på lek och på djävulskap..
Det finns massor av hästar som är värre än henne och minst lika många som är trevligare och snällare!

” Humlan går in för att skada..”
Vilket tyder på att hästens agerande är livsfarligt, eller hur?
´
Absolut! Men det betyder inte att hon är fullt hanterbar för hästvana personer..
Om du uppfattat det så att Humlan slår vilt omkring sig och i allmänhet attakerar, så har du missuppfattat!

”Ja, tydligen har vi olika syn och det är väl bra att Humlan inte är din häst.... för med din syn på hästar tror jag det skulle kunna bli stora problem.”
Nejdå, inga stora problem, men efter en liten tid, skulle Humlan ha slutat med sitt uppförande. På det ena eller andra sättet.
Tillåt mig att små le... va sött! :eek:
Ett typisk inlägg- Om det vore min häst bla bla bla...
Klart just du skulle klarat det mycket bättre! :bow: :bow:

Mina bestraffningar verkar ha funkat ganska bra.. Det är ju bara att acceptera att alla kanske inte göra som du, men det behöver ju inte vara fel för det..


DIN uppfattning om hästens uppförande. Jag blev helt enkelt förskräckt över hela ditt inlägg
Min uppfattning Som är?? Förklara gärna..

Humlans goda sidor, som du räknar upp, är sådant som dom flesta ser som självklart att deras hästar skall, i aktuella fall, utföra och klara av.
Jasså?? Sen när hade alla 3-åriga hästar dessa krav på sig?? :confused: Det finns väl många häs vars 3-åringa knappt haft grimma...

Även om jag inte vet vad ”frän att rida” innebär?
Eftersom hon är rätt ung, har vi inte kommit så långt på det planet, men hon är ambitiös och tycker det är kul att träna.. Frän= Rolig på värmlänska :)

” Men det skulle ju vara hemskt trevligt att höra hur just du skulle ha "uppfostrat" henne”
Ja, inte sant? Men där om får vi nog fortsätta att sväva i ovisshet, av uppenbara skäl.
Precis! Som jag tidiare påpekat! Varför hjälpa när man kan få kasta skit och själpa!? :confused:
 
mitt 21åriga ponnysto lever med "nerverna utanpå skinnet" ibland. Hon har blivit bättre nu, men tidigare kunde jag behöva "daska till" henne, för att "få hjärnan att hoppa på plats" igen. Då blev hon lugnare! Detta låter väl grymt, men det hjälpte oss..
 
Beror på om hästen hoppar mot mig med framhovarna i brösthöjd eller om den kommer huggande som en orm.. hoppar hästen mot mig flyttar jag mig och försöker igen, hästen kanske blev skrämd av något eller försvarade sin mat.. hugger hästen som en orm flyttar jag mig och flatar till hästen på sidan av mulen.. *snabb som fan* :smirk:
 
Att verkligen slå hästen, det gör man i självförsvar.

Bestraffa kan man göra på många andra sätt än att slå.

Det är hästen som bestämmer spelreglerna. Jag bara följer dem.
 
Först vill jag bara säga att jag alldrig upphör förvånas över människor som tror sig veta så mycket bättre än alla andra! Översitteri?? Är det inte så det kallas??
Nej, det är det inte! Så förstår jag inte, varför du lägger ner så mycket tid och utrymme på att kritisera mig, för att jag haft åsikter om innehållet i dina inlägg? Är det inte meningen med B, att vi skall diskutera och gärna ha olika uppfattningar?

Du travar exempel på hur illa Humlan beter sig mot dig och annat folk. Hur skall det kunna missuppfattas? Sedan så försöker du släta över hennes uppförande med att "hon testar".

Men Humlan är då inte den ända som vänder upp mot folk i hagen. det finns det en hel del som gör både på lek och på djävulskap.. Det finns massor av hästar som är värre än henne och minst lika många som är trevligare och snällare!
Att det finns andra hästar med dumheter, är inget argument. Det stora flertalet hästar är inte som Humlan.

Hon var 3 dagar när hon sparkade en hästskötare första gången.. och trots att jag vänt mig till och frågat flera om varför, har jag inte fått något som jag kan säga acceptabel och godtagbar förklaring.
Jag har redan frågat vad (förutom mentalt och/eller uppfostran) orsaken kan vara till hennes beteende. Antagligen finns ingen. Att ett litet föl kickar, behöver inte betyda något, däremot om det fortsätter att göra det, men beteendet skall givetvis åtgärdas från första gång!

Om du uppfattat det så att Humlan slår vilt omkring sig och i allmänhet attakerar, så har du missuppfattat!
Ändå är det precis, vad du skriver i ditt första inlägg! Så skriver du, att de som kommer till er blir varnade. Dom gånger detta, av olika anledningar, inte händer då? Som jag förstår det, utifrån det du skrivit, har du en häst som inte bara är otrevlig och jobbig, utan rent livsfarlig. Du har ansvaret.

Tillåt mig att små le... va sött! Ett typisk inlägg- Om det vore min häst bla bla bla... Klart just du skulle klarat det mycket bättre!
Nu var det inte vad jag skrev eller menade!

Jasså?? Sen när hade alla 3-åriga hästar dessa krav på sig?? Det finns väl många häs vars 3-åringa knappt haft grimma...
Alla? Jag skrev: "är sådant som dom flesta ser som självklart att deras hästar skall"

Min uppfattning Som är??
Den bild jag får, är att du tycker Humlans beteende är fullt OK iom ditt hanterande och kanske tom lite "häftigt".

Varför hjälpa när man kan få kasta skit och själpa!?
Förstod du inte mitt svar på frågan?

.
Tråden handlar om huruvida man skall slå sin häst som bestraffning/korrigering eller använda andra metoder. Intelligentare metoder, min syn.
Du har beskrivit, hur du med olika typer av våld, försökt komma tillrätta med Humlans agerande, utan att ha lyckats speciellt väl. Inte en bokstav om att uppfostra/utbilda/kommunicera och den vägen påverka hennes grundinställning eller eventuella, bakomvarande orsaker. Inte konstigt att hästarna har problem med oss människor, när inte ens vi två har samma syn på hästhanterandet eller vårt eget språk.

LIA
 
Vad jag fått ut av alla inlägg är det alltså BRA att ha en riktig vakthäst i hagen?

DET är ett problem du faktiskt inte har fått bukt med, vad gäller främmande personer, och det är inte ett beteende jag skulle acceptera hos en häst...
 
Om mitt första inlägg indikerade på att Humlan uppför sig så här dagligen, eller att det är normalt att hon jagar ut folk ut hagen, så har jag uttryckt mig fel..
Det jag beskrev var vilken bestraffning hon fick, vid upprepat beteende! Hurvida betstraffningen i dina ögon är fel eller inte, har ingen med ditt ursprungliga inlägg att göra!
Men jag tar gärna en TREVLIG och RESPEKTFULL diskution med dig om hur du tycker jag borde gjort för att "uppfostra" henne.. Alla tips och ideer är intressanta! :)

Jag har haft henne sen hon var liten och under de 3-åren har hon på olika sätt testat (Vilket de flesta unghästar gör, eller?)... det är vad jag menade... inte att hon idag hugger vilt omkring sig osv...
Men tydligen har jag i mitt första inlägg uttryckt mig fel, eftersom de flesta verkar ha uppfattat att detta är något hon sysslar med...

Ang. att vi varnar nya personer i stallet, är att Humlan Kan bitas och sparkas... och om man talar om detta innan, så brukar de flesta hålla ett extra öga på henne.. Inget konstigt med det tycker jag?

Men Nej, jag tycker inte hennes beteende har varit varken roligt eller häftigt... :crazy:

Återigen upprepar jag att Humlan inte får sparkas eller bitas och att hon inte heller gör det, men hon kan göra det...

Ändå är det precis, vad du skriver i ditt första inlägg! Så skriver du, att de som kommer till er blir varnade. Dom gånger detta, av olika anledningar, inte händer då? Som jag förstår det, utifrån det du skrivit, har du en häst som inte bara är otrevlig och jobbig, utan rent livsfarlig. Du har ansvaret.
Det är sällan det kommer nya personer till vårat stall..
Nej, Humlan är inte livsfarlig... och om det vore så, skulle jag för det första inte ha henne kvar, inte heller skulle hon få stå kvar där hon är nu. Som jag sagt förut, är Humlan fullt hanterbar för en hästvan person..

Du har beskrivit, hur du med olika typer av våld, försökt komma tillrätta med Humlans agerande, utan att ha lyckats speciellt väl.
Snälla LIA, förstå nu att Humlan inte längre har detta beteende!

Inte en bokstav om att uppfostra/utbilda/kommunicera och den vägen påverka hennes grundinställning eller eventuella, bakomvarande orsaker
Humlan är väluppfostarad, men bara 3 år...
Vi har som jag sagt, en mycket bra kommunikation, hon litar på mig och jag på henne, vad mer kräver man?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara så att du förstår, jag upplever det som du väljer att hela tiden tolka det "fel" :confused:
Jag tror jag hållt på med hästar tillräckligt länge för att kunna bedömma huvida jag har problem med min häst eller inte och när jag haft problem, har jag vänt mig till proffisionell hjälp!
Nu anser jag inte att Humlan längre är/har ett problem! Utan är en fullt hanterbar och ingen i hennes närvaro tycker något annat...

Jag vet lika lite om dig som du om mig, har ingen aning om dina erfareheter eller vad du sysslar med? Du vet lika lite om mig, så att sitta och kasta skit och slå sig själv på bröstet för att tala om hur bra man själv är, ger mig inget!
Jag är inte rädd för att be om hjälp, med saker jag inte behärskar eller när jag har problem, men som jag skrivit förut är detta vad Humlan gjort/testat/försökt under 3-år!!!
Och ja, hon är en tuff liten dam, med mycket egen vilja och egna ideer... och det har tagit tid/tålamod/träning att komma dit vi är idag, absolut!!

När hon var inne i sin "värsta period" var jag inne på att t.o.m ta ut en hästpratare... :smirk: Jag hade kontakt med en kompis som sysslar med NH och fick tips från henne osv... Vi gick igenom hela hästen för att se om hon hade ont någonstans...
Jag har som sagt ingen förklaring till varför just hon är som hon är... som hon varit sen hon var 3 dagar gammal... Tuff, arg och totalt orädd..
Men Humlan är Humlan och vi tar dagen som den kommer, vi lär oss hela tiden av varandra, vi litar på varandra och har inga problem med varandra! :D

Snälla LIA, säg nu att du förstår :)
 
Nej, varför skulle det vara bra? :confused:

vare sig mina hästar är snälla eller inte, vill jag inte ha främmande personer utan hästvana i hagen...
Min andra häst, Detta är världens snällaste häst, busade och brallade och råkade träffa en tjej i huvudet så hon blev blind :(
En annan kompis råkade hammna mellan 2 av sina hästar och fick hela ansiktet insparkat, inte heller dessa var på något sätt elaka hästar...

Vad jag menar är inte att Humlans uppförade den dagen var acceptabelt, absolut inte!! :mad: Utan jag menar att folk ska inte springa runt i hagen, olyckor kan inträffa trots att hästen inte på något sätt menat att skada!:cry:
Främmande personer kan med lätthet hämta Humlan i hagen, de bör bara inte gå omkring i den om de inte vet vad de ska göra om hon försöker skrämma dem...
Jag tror ingen här, med normal hästvana skulle ha något som helst problem med Humlan! :)
 
OK då! Jag har fått en lite annan bild av dig nu, vad gäller Humlan. Du förstår, jag försöker aldrig tolka (varken rätt eller fel) in något i olika inlägg, om det inte är uppenbart, att man förväntas göra det. Det som står, gäller helt enkelt. När du t ex skriver att Humlan sparkar för att skada, så gäller det för mig. Antagligen också för andra. Jag är medveten om att en del (tänker inte på dig nu) här på B har svårt att läsa innantill, men kan inte se annat än att man måste kunna ställa dom kraven. Hur skall vi annars kunna kommunicera? :confused:

Återigen upprepar jag att Humlan inte får sparkas eller bitas och att hon inte heller gör det, men hon kan göra det...
Du får förlåta, men i mina ögon är det oacceptabelt, att hon KAN göra det. I betydelsen att det händer ibland. Alla hästar KAN sparkas, men ytterst få gör det i akt och mening att träffa en människa.
Tror nog att alla hästar, fr a unga, testar gränser, mina gör det i alla fall, men aldrig på ett aggresivt sätt. Att hota eller tom gå till anfall mot människor, är INTE "att testa". Åtminstone inte i min ordbok.

Humlan är väluppfostarad, men bara 3 år...
Väluppfostrad? Hmmm! :smirk: "Bara 3 år". Det är inte så bara, fr a inte i dom här sammanhangen. Oavsett ålder, har haft ett antal från födsel till vuxen ålder, har jag aldrig accepterat dumma idéer. Dom har tagits bort, i den mån dom funnits.

vad mer kräver man
Att hon inte, oprovocerat, visar aggresivt beteende. Inte mot något! Inte någonsin! Det är ett baskrav för mig iaf.

så att sitta och kasta skit och slå sig själv på bröstet för att tala om hur bra man själv är
Tycker du jag gör det? Har jag inte korrigerat dina utfall tidigare, och förklarat vad jag skrivit? Om jag t ex berättar att mina hästar är säkra och pålitliga, så är det den enkla sanningen, att dom är det. Om det sedan beror på mig (klapp, klapp på axeln ;) ) eller inte, är upp till andra att bedömma.

Lycka till i ditt fortsatta arbete med Humlan.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 20:e januari hände det som inte fick hända. Lina Jansson Lindbergs hästar blev skrämda av smällare och flydde från hagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 909
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp