slår ni era hästar vid bestraffning?

Jo bestraffninga används av hästar och andra djur inom hästsläktet.. bara för någon vecka sedan sändes ett program om Zebror på Animal planet.. fölet kom bort från mamma pga att det var nyfiket och det hamnade i trubbel men klarade sig.. när fölet kom hem gav mamman den en symbolisk spark på benet för att visa att fölet varit olydigt.. och det vet jag att det förekommer även hos svenska ickerandiga hästar..

Jag utmanar inte en häst.. vart fick du det ifrån? :confused:
jag sa att jag går in till en häst och visar mig som ledare(om "ledare" för dig är någon som alltid utmanar så vet du nu att det inte var det jag menade).. utmanar hästen mig så måste jag säga ifrån och visa att jag inte tolererar det.. kastar jag mig ut när hästen hugger mot mig har jag förlorat..
 
Jag har Humlan och hon är inte som alla andra.. men vi har nu ( efter 3 år) kommit fram till en öveerres kommelse:

*Humlan bits och får en smäll på halsen.
*Humlan vägrar flytta på sig och trycker henne åt sidan
*Humlan hotar sparkas jag stampar i backen
*Humlan slår med frambenen och får en smäll på bogen
*Humlan slår åt mig, jag slår tillbaka..
*Humlan vänder upp och jagar sparkandes ut fok ur hagen... tyvärr har jag inte varit närvarande, men det som skett hade varit att hon fått springa hagen runt med mig och en långpisk bakom! :mad:

Övrig info:
*Humlan går in för att skada..
*Humlan är inte ett dugg "rädd" för mig...
Nu är det sällan hon testar mina gränser, hon vet vart de ligger och hur mycket jag accepterar... men så fort det kommer någon ny, så testas det på alla sätt och vis :crazy: Bits fram, sparkas bak, knuffas i mitten, attakerar i hagen, ska inte ha grimma på, ska inte in från hagen, kommer mot folk i full fart för att sedan vända upp och slå.. :mad:
Men alla kanske inte har en "Humlan"?? :angel:
 
Jag försöker i största möjliga mån kommunicera med hästen på deras språk, dvs sparkar hästen mig, sparkar jag tillbaka. Precis som Alex skrev tidigare så är ju jag flockledaren och jag accepterar inte att bli "muckad med" i daglig hantering, dvs jag tycker inte att det är OK att bli överkörd när jag leder dem, det är inte OK att bli sparkad, biten etc.

Har man en naturlig auktoritet i sitt umgänge med hästar behöver man inte demonstrera sin styrka, precis som flockledaren bland hästarna inte behöver göra det.

Men, som sagt, biter man mig så biter jag tillbaka!
 
:bow: Haha, vilken bra ide´!

Nu vet jag hur jag ska "bestraffa" Humlan (läs: inlägg högre upp)
Jag "hyr" helt enkelt in ca: 10 proffs snöbollskastare, som får knåda ihop ett föråd snöbollar och lägga sig på pass... sen skickar jag in någon främmande människa i hagen och när Humlan attakerar så bombar vi henne med snöbollar! :idea: :D :rofl: :devil:
 
Jag kommer självklart och visar mina färdigheter ;)

Vi bygger upp ett "fort" i hagen och låtsas att vi producerar ett TV-program så kommer en massa b-kändisar och ställer upp gratis i tron att de får lite gratis publicitet!

Sen blir det snöbollskrig!! :rofl: :devil: :rofl:
 
JA!!! :banana:
Alltså: Du och jag, sen kan vi väl be typ Farmen Janne, Blondie och Öczan, BB Linda, Robinssson Robban och Micke... alltså de kan få gå in i hagen :D och sen kan vi... äh, va fasen om hon kickar tll dem så, kanske det landar en polett där den ska vara? :cool: :devil: Du och jag kan ju filma.. :rofl:
 
:rofl: Det slutar med att du och jag hejar på Humlan, filmar allt, säljer till TV, blir rika och skaffar snälla hästar... :D
 
Om min granne eller släkting bet mig, skulle jag inte dra mig för att bita tillbaks. Om en unge bet mig, skulle jag fundera om ungen är gammal nog för att förstå vad det innebär att bita någon
:bow: :bow:

Men lik fan säger jag till barnet och visar att beteendet var fel på annat sätt.

Jag kan "slå" min häst med öppen handflata när hon tramsar och sätt ut en arm för att hon inte ska springa in i mig.
Detta är ju dock inget man gör en gång i kvarten utan när nöden kräver det.
 
När det gäller "historien" med zebrorna så tror jag faktist att människorna missfördtog handligen. Men jag ska inte säga att det var så. :smirk:

När jag pratar om att utmana hästen så menar jag att vi "föesöker" ju ta komandot över dem och "bli ledaren". Har aldrig sagt att det är fel. Men Om VI får ge hästen en feting när den "försöker" ta komandot, varför ska då inte den få ge oss en feting när vi gör det mot den?
Det händer ju sällan att hästen gör det, hästar fungerar inte så.
Om en häst hugger mot dig ska du självklart inte kasta dig därifrån. Det visar att du är svag. Men slår du tillbaka, så måste ju hästen få slå dig igen, eller hur? Varför inte istället fundera över vad som kan vara anledningen till beteendet? En häst biter inte utan anledning, och är anledningen att den känner sig hotad av dig, då är det väll inget som den ska bestraffas för? Självklart kan du markera att du inte vill att den gör dig illa, men det gör du inte genom att göra den ännu mer illa. Då börjar det nörma sig slagsmålen som iband drar igång i sandlådan när npgon tagit kompisens spade. :smirk:
 
Re: slag osv... vidare funderingar

Observera att det är en himmelsvid skillnad mellan det tillrättavisningsvåld som sker hästar emellan, och det våld som berättas om i olika inlägg. Den dagen vi behärskar hästarnas olika sätt att kommunicera, t ex när det gäller uppfostran, den dagen är det också OK att använda våld i annat än nödsituation. Min åsikt! I de flesta fall slår man inte hästen "i grova situationer", utan tar till slag även i menlösa sammanhang.

"skilja på uppfostran/ utbildning och rent umgänge"
I allt vårt umgänge med hästar finns uppfostran/utbildning invävt. Oavsett vi är medvetna om det eller ej.

Förretsen, det här med våld och slag. Jag är inte människa att dra gränser mellan olika beröringar. Var slutar ex-vis en smekning och börjar en klapp? Var slutar en klapp och börjar en "dutt"? Var slutar en dutt och börjar dunk? Var slutar en dunk och blir ett slag? Plus alla andra uttryck.
Att t ex ta till en dutt för att väcka uppmärksamhet eller understrycka allvaret i en situation tycker jag är OK. Att slå hästen med pisk för att den inte går åt sidan, är å andra sidan åt h*lv*t*.

Det är inställningen "jag slår (en gång) om hästen gör si eller inte gör så", jag vänder mig emot. Den typen av slag hittar man inte hos några vettiga hästar. Varför funderar man inte på orsaken till hästens beteende? Varför ser man inte alternativa vägar att ändra oönskat beteende?
Ofta blir jag beskylld för en fjant, när det här kommer på tal, men jag försäkrar dig, det finns inte alltför många här som är mindre fjantig, när det kommer till kritan. Men varför inte använda hjärnan i st f musklerna?

LIA
 
Det med zebrorna var ingen historia.. det var fakta.. :smirk:

Om en häst i lägre rang trampar över ledartstoets revir (hot) visar ledarstoet att hon inte tillåter det (hugger mot/hotar den ranglåga hästen) om den ranglåga då backar av och säger "ok du är ledaren nu är vi vänner" (slutar med dumheterna och hoten) svarar stoet med att vara nöjd själv..
om den ranglåga hästen hugger mot ledarstet eller går emot henne (fortsatt hot) så gör ledarstoet allvar av sina hot mot den ranglåga hästen och rusar mot den ranglåga hästen och sparka eller bita tills den fattar vad som gäller..

sedan är det ingen av hästarna som är rädda för ledarstoet.. för när hon går till grinden eller längst bort i hagen hänger de andra efter.. men hon är den som bestämmer och beskyddar de andra, hon varnar för fara och ser till att hålla gruppen i ordning..

enkel hästlogik, detta har jag sett i alla hagar med 2 eller fler hästar i.. dvs efter en stunds studerande vid en situation eller bara ändå.. t.ex fodring, nån klappar hästen genom staketet, nån ger en häst en sockerbit..
 
Antingen är Humlan hjärnskadad och borde i så fall avlivas med det snaraste. För allas bästa.

Eller så är hon totalt ouppfostrad, vilket borde åtgärdas per omgående. Också för allas bästa.

Det verkar som om du är mallig över hästens beteende? Det skulle inte jag vara!

LIA
 
Så säger man inte om någon annans häst!! :mad: :mad: :mad: och absolut inte om min!!! *skit arg* :devil:

Hon är varken hjärnskadad eller ouppfostrad!
Däremot en unghäst som testar!!
Och det vet alla i hennes omgivning om och om främmande människor inte går in i hagen finns där heller inget problem..
Hon tycker inte om andra människor.. måste hon göra det??
Så här har hon varit sen hon föddes!

Vad får dig att tro att jag är mallig??
Vi kommer bra överens hon och jag... men det har tagit tid!
 
Det bästa är väl att använda rösten precis som man gör med hunden om man ska tillrättavisa den om den har gjort något fel. De hör väl på rösten om den höjs och är bestämd. Med detta menar jag att man inte ska skrika till den
 
LIA:

Så alla hästar som inte faller under din mesighetsgrad borde avlivas??

Nä, nu vet jag inte ens vilken förolämpning jag ska ta till ens! :devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 20:e januari hände det som inte fick hända. Lina Jansson Lindbergs hästar blev skrämda av smällare och flydde från hagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 908
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp