slår ni era hästar vid bestraffning?

hmm, nu när jag tänker efter så gör faktiskt nästan aldrig pållen nåt jag inte vill :love:
och jag har aldrig ens tänkt tanken att slå honom, det har han fått alldeles för mycket av i sitt liv :mad:
det han kan göra är nån gång skrapa med framhovarna, då brukar jag antingen aktivera honom eller sätta upp min fot framför så han slår i den.
vi har några problem, men dom jobbar vi lugnt igenom med NH-metod.
skulle kunna tänka mig att slå en häst och har gjort det, men det är när hästen tänker skada mig eller inte bryr sig om signalerna så man kommer upp till grövre (om det nu kan kallas slå...)
 
När jag köpte min pålle var han 3 år och alltjämt hingst. Han har hela tiden haft ett hjärta av guld & ett huvud av granit - envis som synden och otroligt kaxig. När jag köpte honom var hans förflutna följande: han levde sitt första år tillsammans med sin mamma och sin syster och fick sedan bli "sambo" med en äldre valack. Som tvååring kände han sig kaxigast i världen och utmanade valacken - och bankade i stort sett skiten ur den snälle gubben. Därefter gick han ensam på egen lösdrift tills jag köpte honom som treåring. Första veckan hemma hos mig lyckades han bita totalt tre personer - ingen av dem hävdade att det skulle varit med illvilja, snarare som hans sätt att "hälsa"... Men varje dag var en tuff kamp mot denne pålle - jag valde att kastrera honom redan efter 2 veckor då jag hoppades att det på något vis skulle göra honom lite mildare i sinnelaget. Han hade ett mycket starkt revirtänkade och hans box var sannerligen hans revir. Om någon som skulle handskas med honom blev det minsta rädd tog han övertaget direkt - hotade med bakåtstrukna öron blottade tänder och nästan väste... Jag har MÅNGA gånger önskat att min häst vore en snäll, vek, gammal kuse... De första två åren med min pålle var kämpiga - han testade om, och om igen om det inte var så att han faktiskt VAR kaxigast i världen. Eftersom han tidigare faktiskt hade levt ett rätt torftigt liv som ensam häst hade han ju heller inte "lärt sig språket" så att säga. När jag sedan kunde släppa ihop honom med den stora flocken hemma - en flock på ca 15 hästar både ston & valacker - blev det en stor skillnad. Plötsligt fick åthutningar av en helt annan kaliber än vad vi tvåbeningar nånsin mäktat med! De gamla tanterna i hagen var INTE nådiga kan jag säga... Men de gamla tanternas metoder gav också mig möjlighet att få lite tryck bakom mina tillrättavisningar - han visste nu vad de betydde.

Idag - snart 10 år senare - är han en mycket rar pålle som faktiskt är riktigt kelen & tillgiven. Visst kan han få för sig att testa var på rangskalan han står även hos människorna idag - men numera har han förstått att oavsett vad så ÄR det tvåbeningarna som "bestämmer" och han tycker att det är OK. Jag upplever det som om han tycker att ALLA är hästar - sen har en del hästar bara två ben, en del är pyttesmå, en del har vingar osv. Han är häst och i hans värld finns inget annat.

Visst, jag har gett honom rejäla snytingar - dock aldrig med pisken! Hur hårda kan mina snytingar ha varit i jämförelse med de andra hästarnas`? Jag väger ca 50 kg, han och hans gelikar väger nånstans kring 500... Det skulle knappast ha räckt med en nypning här & där de gånger han i stort sett försökte ramma mig när han var yngre. Spö använder jag när jag rider, ja, men aldrig för bestraffning.
Hästar är ju också individer och olika hästar reagerar olika på tillsägelser - de finns de som tar en tillrättavisning som i stort sett är en teaterviskning, medan andra är mer "hårdhudade" helt enkelt.
 
Fint att vi börjar hitta en nivå för diskution, istället för att kalla varandra massa saker :)

Du får förlåta, men i mina ögon är det oacceptabelt, att hon KAN göra det. I betydelsen att det händer ibland. Alla hästar KAN sparkas, men ytterst få gör det i akt och mening att träffa en människa.
Tror nog att alla hästar, fr a unga, testar gränser, mina gör det i alla fall, men aldrig på ett aggresivt sätt. Att hota eller tom gå till anfall mot människor, är INTE "att testa". Åtminstone inte i min ordbok.
Jag vet inte vad du har för erfareheter, men jag har figurerat i många olika stall och mött massa olika typer av hästar... och att hästar kan bitas är inget ovanligt i något av dessa stall...
Sen beror det ju helt på situation och anledning... Humlan visa t.ex tydligt att hon inte uppskattar olika sorters "intrång", hon gör precis som alla andra djur och varnar... sen kan hon bitas... En hästvan människa kan läsa henne tydligt och avvärja henne snabbt, en ovan kan bli biten eller sparkad! Men vi ser alltid till att inga ovana är i närheten av henne eller på något sätt hanterar henne.. just för att detta kan ske och jag vill inte se någon göra sig illa!
Oacceptabelt eller inte. jag tycker att en häst faktiskt har rätt att säga ifrån, rätt att visa vad de uppskattar och inte... Men absolut inte på ett farligt sätt.

Väluppfostrad? Hmmm! "Bara 3 år". Det är inte så bara, fr a inte i dom här sammanhangen. Oavsett ålder, har haft ett antal från födsel till vuxen ålder, har jag aldrig accepterat dumma idéer. Dom har tagits bort, i den mån dom funnits.
Myckaet lätt att säga så här, men har du haft en vass häst som är tuff och ibland rätt ut sagt elak?
Det Humlan sysslar med är ju inte att naffsa och vifta lite med benen, går man över "gränsen" blir hon ruskigt förbannad... :smirk: och det gäller att hela tiden göra det på ett sätt hon tycker är trevligt!
Att köra in henne var t.ex ett helvete, för hon vägrade acceptera skalmarna och vi fick hela tiden gå tillbaka 7 steg och börja om...
Humlan är Humlan, en mycket speciell häst och jag har aldrig träffat någon som är som hon... allt tar lite extra tid. :crazy:

Men för mig är hon det bästa som finns :love:
 
jag slår aldrig en häst bara ryter på min sköthäst . det räker för henne .. skulle hon börja nafsa eller bita på mig så nyper jag henne på mullen om jag hinner .. kuffas så gör jag det tillbaka ... hon vet vem e´det som betsämmer nu .. men ändå har hon små ideér för sig ibland....
 
Jag använder mig av alla möjliga sätt, men det sättet jag väljer sker efter vilken häst, i vilket syfte, och vad hästen gjort.
Med min medryttarhäst fungerar olika tillsägelser olika bra på vad han gör. Han är en sådan häst som lätt blir rädd men även kan tramsa sig otroligt mkt så det är svårt att avgöra hanteringen om man inte känner honom. Men allmänt med hästar så om hästen gör något mot mig som inte är accepptabelt så säger/ger/visar det direkt och tydligt och det behövs sällan göras om fler ggr max 2 ggr om hästen verkligen vill testa och vara säker.
Jag klår inte upp hästen och ger inte tillbaka flera ggr samma gång. Utan en bestämd och sen om hästen vågar göra ett nytt försök så blir det ytterligare en tydlig tillrättavisande svar och tydliger om det går.

Trams använder jag i stortsett alltid min röst som sluta eller något liknande i vanlig röstton om det behövs blir rösten lite skarpare.
Jag tar inte till mer än vad som behövs.
 
"Om en häst i lägre rang trampar över ledartstoets revir (hot) visar ledarstoet att hon inte tillåter det (hugger mot/hotar den ranglåga hästen)"

Nej, där håller jag inte alls med dig. Ingen häst börjar med att hota genom att sparka/bita. Dock är det inte säkert att du uppfattar de tidigare varningarna.
Dessutom finns det INGEN agrisivitet från en häst som varnar. Det är något som vi ofta gör fel på. Vi blir arga inombords och detta uppfattar hästen genast.

"om den ranglåga då backar av och säger "ok du är ledaren nu är vi vänner" (slutar med dumheterna och hoten) svarar stoet med att vara nöjd själv.."

Men snälla du. Tror du att en häst går på och "hotar" en ledare utan anledning?? :smirk: Verkligen inte. Hästar är lata av naturen, de har inget emot att ha en ledare, tvärt om. En häst gör inte "dumheter". Det skulle aldrig fungera i en flock. Deras handlingar är livsviktiga.

Tänk på att allt inte är som det ser ut. Hästars språk är något vi inte ska ta som "enkel hästlogik". Det är otroligt stort och vi uppfattar inte ens hälften.
 
i en vild flock är hästarna lugna men anser du att sveriges hästar lever likadant?

nej sveriges hästar lever i konstgjorda flockar som kanske inte passar alla individer i flocken och de blir förvirrade.. och att trampa över ledarens regel-linjer är inte bara att gå emot ledaren utan kanske göra något den inte får göra.. vilket gör att ledaren reagerar..

hursom helst anser jag att om man lär en häst att man aldrig ger ett värre straff än ett bestämt "nej" och att man trycker bort hästen med handen kan den hästen lätt bli farlig för en annan människa.. den som sköter hästen mest behöver inte ha några problem, men när någon dne inte känner kommer in har hästen ingen respekt för den människan.. för den vet att den ändå inte får något straff om den inte släpper in den här nya människan i boxen eller biter den nya människan.. vet den att den får en smäll på halsen om den försöker trampa på en så vet den det och gör inte så mot någon..
 
Jag har väldigt sällan anledning att bestraffa mina hästar på något sätt. Vi har en uppgjord rangordning oss emellan och de har ingen anledning att vilja testa mig.
Det handlar om respekt. Jag måste vara en bra ledare för att det ska fungera.
Om jag däremot skulle börja flaxa med armarna framför ansiktet på dem så fort de inte stog stilla, så skulle iaf inte jag kalla mig för en bra ledare och skulle ha stor förståelse för om hästarna förlorade respekten till mig. :smirk:
Självklart måste man vara bestämd och konsekvent i sin hantering. Om en häst hotar med en spark så kan jag mycket väl sparka tillbaka.
Om en häst biter mig så biter jag tillbaka eller smäller till med handen där jag träffar (dock aldrig mot huvudet).
För att hästen ska förstå vad du menar måste man agera som en häst gör i en flock.
Det viktiga är att komma ihåg att så fort konflikten är över och rangordningen klar, så måste man återigen visa hästen att man är en bra ledare genom att lugna ner den och ta väl hand om den.
Man måste förstå varför hästen gör saker och va den vill säga till dig.

Nu pratar jag om "normala" hästar som har ett normalt sett att se på det här med rangordning. En häst som har blivit illa behandlad och och slagen är rädd för människan och måste då naturligtvis bli behandlad på annat sätt och med mer tid.

Älska era hästar, ha kul med dem och behandla dem med medkänsla och förståelse!
 
Frågeställningen är något luddig, men ja visst kan jag det!

Men det beror ju ochså på situationen.

Jag kör ju som de flesta vet och en gång satt jag i
vagnen och hästen tvärnitade och försökte lägga sig ner.
Då fick hon en framåtdrivande pisk på rumpan, sen var jag
nöjd när hon gick framåt igen.

Så ögonblicklig straff, annars fattar de ju inte vad
de gjorde för fel.

förstår du vad jag menar!
 
Jag blir inte arg inombords längre, jag blev det när jag var yngre och jäklar vilka fighter jag och maran jag hade då gick igenom :crazy:

Idag blir jag bara arg på rösten och det ger ett mkt bättre resultat.
 
Man måste förtjäna sin respekt. Och varken jag eller min häst respekterar någon som slår som varning.

Anser inte att tamhästar lever som de borde, tyvärr. Men deras språk är detsamma. Och jag håller fast vid teorin om att de använder mer än våld. Det är inget som kan varken motsägas eller bevisas. Det du skriver i ditt nya inlägg är att ledaren reagerar och detta har jag aldrig sagt emot. Endast det sätt du påstår att de använder för att visa vad de vill.
 
Jag är emot våldsbestraffning av hästar generellt men jag är även emot daltande med hästar som är farliga. Jag tycker att det är bättre att säga till en gång rejält än att hålla på och småhatta hit och dit.
De gånger jag tar till våld med en/min häst är när den/hon gör saker som:
ett: Är rent farliga ex stegrar sig på pin kiv
två: Är ren trilskning ex vägra gå fram.
De få gångerna jag har fått ta i med hårdhandskarna med min egen häst så har det varit en kombination av de två övre, alltså trilskning som utvecklat sig till något rent farligt.
Efter som att min häst vet vad som gäller,= vem som bestämmer, så räcker det i regel att säga till henne med rösten.
Vad jag verkligen hatar är så kallad hästmänniskor som håller på och hytter och gapar och rycker i sina hästar dag i ända, fy. Men det tröttar mig också att se bra hästar förstöras genom att deras ryttare inte klarar av att sätta sig i respekt, inte kopplat till våld nödvändigt vis. Hästar som tillslut av ren istadighet inte går att vare sig rida eller hantera för att de blivit farliggjorda av daltande ägare.
De båda ovanstående exemplen fungerar givetvis mycket bra ihop, ryttare som rycker och gapar på hästar som inte lyder för att de aldrig fått några vettiga signaler att lyda.
Genom att var konsekvent och lära hästen att reagera på små hjälper kan man hantera sin häst på ett mycket finkänsligt, och framför allt trevligt sätt.
 
Har inte behövt slå, men på ena ponnyn fick man ju smälla till ett par gånger. Och hon har ju lärt sig, nu behöver man ju bara höja rösten så vet dom ju..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 20:e januari hände det som inte fick hända. Lina Jansson Lindbergs hästar blev skrämda av smällare och flydde från hagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 908
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp