Slarvig liten gubben..

Har man urgamla växter som behöver vatten en gång i veckan är det ok. Gardinerna är inte bytta detta sekel.
Jag tar hand om krukväxterna, för jag har det intresset.
Ingen byter gardiner.
Vi tror att någon av salig svärfars damer har hängt upp dem vi har nu, de är söta.
I mitt hus så hade jag inga gardiner alls.
 
Jag tar hand om krukväxterna, för jag har det intresset.
Ingen byter gardiner.
Vi tror att någon av salig svärfars damer har hängt upp dem vi har nu, de är söta.
I mitt hus så hade jag inga gardiner alls.
Vi har inga krukväxter alls. Intresset saknas helt. Gardiner byter vi gemensamt kanske vart femte år.

Skulle någon av oss drabbas av plötsligt höga ambitioner på något av områdena förväntas inget vidare stöd av andra parten.

@Trani, det var lite konstigt att inkludera såna exempel som beskriver en nivå långt ovanför den basala.
 
För att, som sjoberga skriver:


Det ni beskriver är väl typ hur det i stor utsträckning är: Kvinnor gör mer arbete i hemmet för att de har högre ambitionsnivå och även om mannen dammsuger, diskar och sådär så är det kvinnan som "toppar" och byter gardiner, skurar köksskåp, sköter krukväxter och diverse grejer som mannen knappt lägger märke till. Är det en nidbild när vi vet att kvinnor lägger mer tid på och tar större ansvar över hemarbete än vad män gör?

Sådant som jag vare sig lägger märke till eller bryr mig om, lägger jag vare sig tid eller ansträngning på. Det tror jag är ett sunt förhållningssätt oavsett könsidentitet.

Det finns så lite tid och så mycket viktiga och roliga saker att göra, att det vore hål i huvudet att ägna tid och ork på sånt man inte bryr sig om.
 
Det finns så lite tid och så mycket viktiga och roliga saker att göra, att det vore hål i huvudet att ägna tid och ork på sånt man inte bryr sig om.
Så alla dessa kvinnor som pga av normer och roller och skit i samhället tar mest ansvar hemma har helt enkelt bara hål i huvudet?

Jag häpnar åt det du sitter och skriver i den här tråden. Verkligen.
 
För att sjön ligger 5 minuters promenadväg bort och innan vi promenerat hem igen är jycken lika skitig IGEN :D Dessutom får min hund varje sommar svamp i pälsen av att bada ofta. Han är ingen "pälsras" men har massor med underull och torkar aldrig. Det är ett gissel.
Jag behöver, som sagt, en källarvåning med slang och avlopp där jag kan spola av hans ben och under magen. Kan man gräva en källare under ett hus som saknar sådan?? Hm.....:confused:
Japp, det går att gräva källare men det kanske är enklare att bygga ut en groventré med den möjligheten. ;)
 
Så alla dessa kvinnor som pga av normer och roller och skit i samhället tar mest ansvar hemma har helt enkelt bara hål i huvudet?

Jag häpnar åt det du sitter och skriver i den här tråden. Verkligen.

Dina ord. Jag tror att det beror på helt andra saker.

Jag tycker inte man behöver acceptera normernas totalknäppa konsekvenser, helt enkelt, bara för att de finns där idag. Att bejaka normer som är destruktiva är inte min grej.

Skulle normerna inte vara så starka så vore det hål i huvudet, vad är felet i att inse det?
 
Jag tycker inte man behöver acceptera normernas totalknäppa konsekvenser, helt enkelt, bara för att de finns där idag. Att bejaka normer som är destruktiva är inte min grej.

Normernas helknäppa konsekvenser är bland annat att det är kvinnan i familjen som får bära skulden för att hemmet ser ut som det gör, det är inte något som avgörs av att man accepterar eller ej utan sker oavsett. Sedan är givetvis olika människor olika känsliga för den sortens skam, men det är mer än lovligt... naivt kanske? Att mena att det bara är för båda (i ett heteroförhållande) att släppa på ambitionerna, offentlig skam är jobbigt.

(Mitt hem ser fördjävligt ut. Jag bryr mig just inte om vad andra tycker om det, men nog märks det. Hörs. Syns. År, efter år, efter år. Från alla, människor som inte känner mig till människor jag är släkt med. Det betyder inte i mitt fall att jag städar mer, eller mår särskilt dåligt över "domen", men nog fan förstår jag att andra har väldigt mycket tyngre lass där... Män som har det som jag hemma hörs det inget ont om - om de inte har en kvinna förstås, då har han gjort ett dåligt val. :meh:)
 
@Monstermom när män har det så där så finns det väl t o m ett uttryck för det - "typiskt ungkarlsboende".

Japp - stackarn har ingen kvinna som tar ansvar för hemmet, förstås. Det är ju hennes jobb, så finns hon inte finns det ingen att klaga på. (Men som sagt, gud nåde henne om hon faktiskt finns och det ändå inte är någon - och bara för att vara tydlig nu, "någon" är alltså en person av kvinnligt kön :meh: - som håller hemmet snyggt...)
 
Japp - stackarn har ingen kvinna som tar ansvar för hemmet, förstås. Det är ju hennes jobb, så finns hon inte finns det ingen att klaga på. (Men som sagt, gud nåde henne om hon faktiskt finns och det ändå inte är någon - och bara för att vara tydlig nu, "någon" är alltså en person av kvinnligt kön :meh: - som håller hemmet snyggt...)
Ja och det är mer accepterat om det är stökigt och ostädat hos honom för han är ju ungkarl.
 
Normernas helknäppa konsekvenser är bland annat att det är kvinnan i familjen som får bära skulden för att hemmet ser ut som det gör, det är inte något som avgörs av att man accepterar eller ej utan sker oavsett. Sedan är givetvis olika människor olika känsliga för den sortens skam, men det är mer än lovligt... naivt kanske? Att mena att det bara är för båda (i ett heteroförhållande) att släppa på ambitionerna, offentlig skam är jobbigt.

(Mitt hem ser fördjävligt ut. Jag bryr mig just inte om vad andra tycker om det, men nog märks det. Hörs. Syns. År, efter år, efter år. Från alla, människor som inte känner mig till människor jag är släkt med. Det betyder inte i mitt fall att jag städar mer, eller mår särskilt dåligt över "domen", men nog fan förstår jag att andra har väldigt mycket tyngre lass där... Män som har det som jag hemma hörs det inget ont om - om de inte har en kvinna förstås, då har han gjort ett dåligt val. :meh:)

Hur kan ett fel göra att man ska göra ett till?
 
Hos mig har det hänt att min manlige besökare drar fram dammsugaren när han hälsar på, jag har även fått dammsugarpåsar av honom. :o :up: Gardiner har jag i sovrummet, i övrigt inga alls men ett par persienner i vardagsrummet. Blommorna har två val, lev eller åk ut. :D

Som sambo sa jag ibland när det kom folk och det var en hög med disk i diskhon att det var ex:s tur att diska, det stämde ju. Det fick vara odiskat och växa på hög tills han under stort gnäll tog sig an den och klagade på att det alltid var så mycket när det var hans tur. Jag brukade diska efter maten när det var min tur, då hann det aldrig växa eller ta slut i skåpen. :grin:
 
@Trani, det var lite konstigt att inkludera såna exempel som beskriver en nivå långt ovanför den basala
Det var ett exempel, baserar på min uppfattning om basal nivå. Lite konstigt att du hakar upp dig på krukväxterna och gardinerna när det inte var dessa som var poängen.

Sådant som jag vare sig lägger märke till eller bryr mig om, lägger jag vare sig tid eller ansträngning på. Det tror jag är ett sunt förhållningssätt oavsett könsidentitet.

Det finns så lite tid och så mycket viktiga och roliga saker att göra, att det vore hål i huvudet att ägna tid och ork på sånt man inte bryr sig om.
Jag tycker du är naiv och verkar liksom anstränga dig för att förenkla den här frågan så det blir bisarrt.
 
Jag frågar dig igen @sjoberga på vilket sätt du tycker att jag målar upp en nidbild när de faktiskt är så att kvinnor lägger mer tid på och tar mer ansvar över hushållsarbete än män?
 
Samtidigt som vi sänker ambitionerna så att INGEN gör något som de inte önskar spendera tid på, i meningen uppskattar resultatet tillräckligt för att motivera insatsen.
Det här är jätteviktigt. Normen för hur ett hem ska skötas hänger många ggr kvar i femtiotalet, när kvinnor ägnade sig åt detta på heltid. Gardiner skulle stärkas, örngottsband skulle veckas, sängkläder vädras... det fanns ingen ände på arbetsuppgifterma. Även om ambitionerna har fått gett vika något ligger skammen kvar hos de kvinnor som jobbar heltid och sen ägnar kvällar, helger och nätter åt att försöka komma ikapp med hemmet för att upprätthålla fasaden. De äldre generationerna tittar snett på hemmet och dömer prestationerna om det inte duger. För de minsann, de gjorde ditt och datt - och kände stolthet över det. Men så kan vi inte ha det, om vi inte anlitar städhjälp; för då går det ut över kvinnors hälsa.

Normen för vad som är lagom nivå behöver uppdateras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 887
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 791
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 258
Senast: Tassa
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp