Slarvig liten gubben..

Det var ett exempel, baserar på min uppfattning om basal nivå. Lite konstigt att du hakar upp dig på krukväxterna och gardinerna när det inte var dessa som var poängen.


Jag tycker du är naiv och verkar liksom anstränga dig för att förenkla den här frågan så det blir bisarrt.

Jag hakade inte upp mig, tyckte bara att det var lite märkliga exempel om väldigt icke-basala saker - som faktiskt gör att din poäng faller undan nästan helt och hållet. Ditt inlägg känner jag i stor grad var ett argument för det sundare förhållningssätt jag förespråkar, fast du lägger det tvärtom.

På precis samma sätt tycker jag att du verkar förenkla den här frågan så det blir bisarrt .

1. Normen om att kvinnor förväntas göra mer hushållsarbete är stark och destruktiv för många kvinnor (och män). Den måste vi göra något åt.
2. Normen om att hålla hemmet skinande rent är stark och destruktiv för många människor. Den måste vi göra något åt.

Jag diskuterar främst den senare, vilket du tycker blir en förenkling. Jag tycker istället att vi kan ha två tankar i huvudet samtidigt och tycker att det är en stark förenkling att bara kunna ha en tanke i huvudet. Om man tänker sig att det är två olika dimensioner ovan så kan man till och med argumentera att det matematiskt är mycket, mycket kortare att ta sig till målet (mycket svagare normer på båda områden) genom att ta sig över diagonalen än att först ta sig hela vägen till svagare norm för 1 och sedan först därefter angripa 2.

Om vi angriper (2) och lyckas så känns det logiskt att konsekvenserna av (1) blir mindre. Det betyder inte att vi lyckats göra något åt själva normen om ojämlikhet, vilket vi också måste göra. Men att oskadliggöra/minska effekterna av en stark norm är också väldigt positivt kan jag tycka.

Det finns många vägar till målet.
 
Jag frågar dig igen @sjoberga på vilket sätt du tycker att jag målar upp en nidbild när de faktiskt är så att kvinnor lägger mer tid på och tar mer ansvar över hushållsarbete än män?

Därför att det inte har med mitt resonemang att göra, alls, på det sätt du anför. Istället skulle mitt resonemang leda till att konsekvenserna av ojämlikheten blir mindre. Sedan behöver vi angripa själva ojämlikheten i sig också, men det finns det inget i mitt resonemang som emotsäger även om det inte heller är det som är kärnan i resonemanget.
 
Det här är jätteviktigt. Normen för hur ett hem ska skötas hänger många ggr kvar i femtiotalet, när kvinnor ägnade sig åt detta på heltid. Gardiner skulle stärkas, örngottsband skulle veckas, sängkläder vädras... det fanns ingen ände på arbetsuppgifterma. Även om ambitionerna har fått gett vika något ligger skammen kvar hos de kvinnor som jobbar heltid och sen ägnar kvällar, helger och nätter åt att försöka komma ikapp med hemmet för att upprätthålla fasaden. De äldre generationerna tittar snett på hemmet och dömer prestationerna om det inte duger. För de minsann, de gjorde ditt och datt - och kände stolthet över det. Men så kan vi inte ha det, om vi inte anlitar städhjälp; för då går det ut över kvinnors hälsa.

Normen för vad som är lagom nivå behöver uppdateras.
Varken Alva Myrdal eller min mor ägnade sig åt sådant, o andra sidan kunde ingen av dem anses vara kompetenta föräldrar.
 
Samtidigt som vi sänker ambitionerna så att INGEN gör något som de inte önskar spendera tid på, i meningen uppskattar resultatet tillräckligt för att motivera insatsen.

Men varför kan inte bara kvinnorna göra mindre?
Vad är det för jätteviktiga saker som inte blir gjorda då?
Alltså man måste varken ha blommor eller gardiner.

Så i ett hushåll där ingen tycker att hushållsarbete är något som är kul att utföra så..? Under förutsättning att man inte har barn så är det väll ok att leva hur skitigt som helst, men har man barn är väll något tvungen att se till att de har rena kläder, etc?
 
Under förutsättning att man inte har barn så är det väll ok att leva hur skitigt som helst, men har man barn är väll något tvungen att se till att de har rena kläder, etc?
Det är där som man måste hitta den minsta nivå som krävs för ett värdigt liv.
Vissa saker måste göras av hygieniska orsaker.
Rena kläder, rena lakan, ren disk och rimligt rena golv hör ju dit.
Men inte krukväxter och gardiner.
 
Så i ett hushåll där ingen tycker att hushållsarbete är något som är kul att utföra så..? Under förutsättning att man inte har barn så är det väll ok att leva hur skitigt som helst, men har man barn är väll något tvungen att se till att de har rena kläder, etc?

Så hittar man en minsta nivå man ändå kan trivas med och hjälpas åt med att upprätthålla. Men att någon (eller båda) av parterna ska spendera en massa tid på hushållsarbete när ingen är intresserad av resultatet?
 
Så hittar man en minsta nivå man ändå kan trivas med och hjälpas åt med att upprätthålla. Men att någon (eller båda) av parterna ska spendera en massa tid på hushållsarbete när ingen är intresserad av resultatet?
Men vem gör det, tror ni på allvar att alla de kvinnor som tar merparten av hushållsarbetet har ett högre intresse av hushållsarbete eller ställer högre krav på sig själva. Det är inte så att det är männen som tenderar att luta sig tillbaka och inte ta sitt ansvar? För det är ju samma sak med barn och husdjur att det oftast är kvinnan som tar det större ansvaret där med.
 
Det är inte så att det är männen som tenderar att luta sig tillbaka och inte ta sitt ansvar?
Jag tror faktiskt inte att problemet är att alla män är lata.
Utan jag tror att man inte är eniga om vad som skall göras och hur det skall göras.
Vissa kvinnor har noll och intet intresse av annat, typ bilen.
Men de gillar ändå att åka i den för att det är bekvämt.
Det innebär på samma sätt inte att kvinnor är lata.

I en familj så får man väl se till att gå igenom vad som behöver görs och så dela upp det i lika stora högar.
Högarna behöver väl inte vara identiskt likadana?
 
Jag tror faktiskt inte att problemet är att alla män är lata.
Utan jag tror att man inte är eniga om vad som skall göras och hur det skall göras.
Vissa kvinnor har noll och intet intresse av annat, typ bilen.
Men de gillar ändå att åka i den för att det är bekvämt.
Det innebär på samma sätt inte att kvinnor är lata.

I en familj så får man väl se till att gå igenom vad som behöver görs och så dela upp det i lika stora högar.
Högarna behöver väl inte vara identiskt likadana?
Jag är helt ointresserad av bilen, det betyder inte att jag måste tanka, serva den, byta däck, fylla på spolarvätska etc. Jag förstår inte vad intresse har med saken att göra. Jag har ett behov av att köra bil alltså måste jag underhålla eländet så det går att köra med. Jag kan också skita i att göra det och det kommer bara att drabba mig själv om jag däremot delar bil med någon annan så måste vi också dela på sysslorna så att bilen inte rasar ihop även om jag inte har ett intresse av att underhålla bileländet. Ett annat alternativ är att jag låter bli att göra det och därmed låter min partner ta hela ansvaret för bilen, vilket är jävligt orättvist men spelar mig bra i händerna eftersom jag slipper underhålla bilen men ändå kan njuta av fördelen med att ha en fungerande bil att köra med.
 
Jag tror faktiskt inte att problemet är att alla män är lata.
Utan jag tror att man inte är eniga om vad som skall göras och hur det skall göras.
Vissa kvinnor har noll och intet intresse av annat, typ bilen.
Men de gillar ändå att åka i den för att det är bekvämt.
Det innebär på samma sätt inte att kvinnor är lata.

I en familj så får man väl se till att gå igenom vad som behöver görs och så dela upp det i lika stora högar.
Högarna behöver väl inte vara identiskt likadana?
I det basala underhållet behöver de vara identiskt lika. Vad som är basalt måste man också ha en samsyn om, annars kommer relationen att haverera på ett eller annat sätt.
 
Kan ju säga hur det blir nu när jag bli sambo.
Mannen är mer intresserad av att hålla rent från prylar så det blir hans jobb
Mitt intresse ligger i att ha rena golv så då fixar jag det
Diska gillar ingen så diskmaskin kommer skaffas.
Tvätta hjälps vi åt med.
Byta gardiner och tvätta fönster med för där är vi lika ointresserade så vi får ta det till jul och efter jul typ.
Känns ganska skönt att ha det klart redan innan vi flyttar ihop.
Nu flyttar han in hos mig så det känns konstigt men funkar det skaffar vi nåt annat ihop sen.
När det gäller bilen kan vi bägge göra lika mycket men jag kör ju inte.
Så där gör den som känner för det saker med bilen exvis tvättar den
 
Men vem gör det, tror ni på allvar att alla de kvinnor som tar merparten av hushållsarbetet har ett högre intresse av hushållsarbete eller ställer högre krav på sig själva. Det är inte så att det är männen som tenderar att luta sig tillbaka och inte ta sitt ansvar? För det är ju samma sak med barn och husdjur att det oftast är kvinnan som tar det större ansvaret där med.

Nej, vi har en destruktiv norm om skinande rena hem som i ett ojämlikt samhälle samverkar med en annan destruktiv norm om att kvinnor ska ta huvudansvaret för detta skinande rena hem.

De två normerna måste vi hjälpas åt att försvaga så att människor kan ägna sig i högre grad åt saker de har intresse av och så att vi kan fördela den verkligt basala nivån bättre mellan könen.

De står inte ett dugg i motsats till varandra, snarare tvärtom, enligt mitt tidigare inlägg.
 
Jag förstår inte vad intresse har med saken att göra.
Man delar väl lämpligtvis upp det så att den som tycker att det är lätt att sköta bilen gör det och den som tycker att det är lätt att diska och tvätta gör det.
Jag har t.ex. svårt att dammsuga p.g.a. mina känsliga lungor.
Så det gör sambon.
Medan sambon inte gillar att städa toaletter, så det gör jag.
Jag gillar att leka med kemikalier.
 
Man delar väl lämpligtvis upp det så att den som tycker att det är lätt att sköta bilen gör det och den som tycker att det är lätt att diska och tvätta gör det.
Jag har t.ex. svårt att dammsuga p.g.a. mina känsliga lungor.
Så det gör sambon.
Medan sambon inte gillar att städa toaletter, så det gör jag.
Jag gillar att leka med kemikalier.

Det verkar vara ett mycket rimligt sätt att dra nytta av att bo tillsammans. Livet enklare för alla inblandade parter (men i bakhuvudet får man ha med sig att det inte blir för ojämlik belastning, vilket är lätt hänt, med rådande normer.).

Ibland tycker jag tanken på kollektiv låter lockande i den meningen, att få göra mera saker för hushållet som jag gillar och mindre som jag inte gillar, för att det finns fler att dela uppgifterna med som har olika sådana önskemål. Men det finns andra saker med kollektiv som verkar mer svåra att få att fungera.
 
Vad som är basalt måste man också ha en samsyn om, annars kommer relationen att haverera på ett eller annat sätt.
Det stämmer inte heller.
Vi har då ingen samsyn på det men vårt förhållande har då inte havererat.
Just den biten är inte ett problem om man tar hänsyn till varandras behov.
Mina behov om tillräckligt rent får den hänsyn som de behöver helt utan någon form av samsyn alls.
 
Jag hakade inte upp mig, tyckte bara att det var lite märkliga exempel om väldigt icke-basala saker - som faktiskt gör att din poäng faller undan nästan helt och hållet. Ditt inlägg känner jag i stor grad var ett argument för det sundare förhållningssätt jag förespråkar, fast du lägger det tvärtom.
Du har ingen kommentar om att skura köksskåp då?

Alltså det handlar ju givetvis om ansvars- och arbetsfördelning. Vad som fördelas tycker jag är irrelevant. Vi vet t ex att kvinnor lägger mer arbete på och tar mer ansvar över maten än vad män gör i en familj. Det är väl basalt? Den orättvisa fördelningen sträcker sig förbi krukväxter och gardiner så jag tror liksom inte att frånvaron av gardiner kommer lösa något.

Jag förstår f ö inte varför du har tolkningsföreträde angående vad som är basal nivå.

1. Normen om att kvinnor förväntas göra mer hushållsarbete är stark och destruktiv för många kvinnor (och män). Den måste vi göra något åt.
2. Normen om att hålla hemmet skinande rent är stark och destruktiv för många människor. Den måste vi göra något åt.
Men när du lägger till "den som har högst ambitionsnivå ska ta störst arbetsbörda" så låser du det hela.
 
Du har ingen kommentar om att skura köksskåp då?

Alltså det handlar ju givetvis om ansvars- och arbetsfördelning. Vad som fördelas tycker jag är irrelevant. Vi vet t ex att kvinnor lägger mer arbete på och tar mer ansvar över maten än vad män gör i en familj. Det är väl basalt? Den orättvisa fördelningen sträcker sig förbi krukväxter och gardiner så jag tror liksom inte att frånvaron av gardiner kommer lösa något.

Jag förstår f ö inte varför du har tolkningsföreträde angående vad som är basal nivå.


Men när du lägger till "den som har högst ambitionsnivå ska ta störst arbetsbörda" så låser du det hela.

Jag har inte tolkningsföreträde. Men en klar åsikt.

Förtydligande: Den som har högst ambitionsnivå utöver det överenskommet basala, får givetvis vara beredd att ta största delen av det arbetet., dvs det arbete som krävs utöver det basala. Och jag menar att det gäller alla områden, inte bara städning.

Skura köksskåp är en sån där grej man kanske behöver göra vart femte år, och visst bör sådana uppgifter också fördelas så jämnt som möjligt. Men det är inga saker som står i konflikt med varandra, helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 887
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 791
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 258
Senast: Tassa
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp