Bukefalos 28 år!

Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

kl

Tråkigt att höra om er häst och den tragiska utgången, beklagar verkligen.

Jag har ingen som helst erfarenhet av slinger/wobbler eller liknande så jag tänker inte ge mig in i den diskussionen däremot har jag en stilla undran om något annat. - Hur ofta förekommer det att era hästar stegrar sig och slår över? Jag undrar därför att jag fick uppfattningen, av den här tråden, att det är något som sker ganska frekvent?

Själv har jag aldrig varit med om det och har alltid trott att det var ovanligt.

Som sagt, undrar bara hur vanligt det är ?

Återigen, beklagar att ni miste er häst.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nu tror jag du missuppfattade mig totalt.

Jag skrev alltid inom sånna här "" tecken, vilket gör att ordet får en helt annan betydelse. Det jag menade är helt enkelt att vi antagligen har helt olika träningsmetoder, olika typer av krav på våra hästar och helt olika erfarenheter. Min erfarenhet säger mig att när hästen väl säger nåt, så är något rejält fel, din erfarenhet är att hästar kan hålla på och bocka och kasta av folk utan att nåt är fel, även om du då inte direkt kollat upp hästen utan litar hellre till ditt eget öga och dina händer (jag antar ju att du känner igenom hästen dagligen). Jag litar inte på mig själv, jag tar mkt hjälp av andra mer utbildade ofta för att vara helt 100% säker på att allt är som det ska, eftersom min erfarenhet är att saker kan vara fel.

Jag har bara fullblod i dagsläget.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

kl

Tråkigt att höra om er häst och den tragiska utgången, beklagar verkligen.

Jag har ingen som helst erfarenhet av slinger/wobbler eller liknande så jag tänker inte ge mig in i den diskussionen däremot har jag en stilla undran om något annat. - Hur ofta förekommer det att era hästar stegrar sig och slår över? Jag undrar därför att jag fick uppfattningen, av den här tråden, att det är något som sker ganska frekvent?

Själv har jag aldrig varit med om det och har alltid trott att det var ovanligt.

Som sagt, undrar bara hur vanligt det är ?

Återigen, beklagar att ni miste er häst.



Nej verkligen inte! Hästen som tyvärr fick avlivas efter olyckan hade stegrat över några gånger dagen innan olyckan, men det är inga andra av våra hästar som har gjort det? Förstår inte vart du fått det ifrån.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nu tror jag du missuppfattade mig totalt.

Jag skrev alltid inom sånna här "" tecken, vilket gör att ordet får en helt annan betydelse. Det jag menade är helt enkelt att vi antagligen har helt olika träningsmetoder, olika typer av krav på våra hästar och helt olika erfarenheter. Min erfarenhet säger mig att när hästen väl säger nåt, så är något rejält fel, din erfarenhet är att hästar kan hålla på och bocka och kasta av folk utan att nåt är fel, även om du då inte direkt kollat upp hästen utan litar hellre till ditt eget öga och dina händer (jag antar ju att du känner igenom hästen dagligen). Jag litar inte på mig själv, jag tar mkt hjälp av andra mer utbildade ofta för att vara helt 100% säker på att allt är som det ska, eftersom min erfarenhet är att saker kan vara fel.

Jag har bara fullblod i dagsläget.


Ja, precis. Vilket jag har påpekat flera ggr, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt sätt. Och ingen häst har fått men för livet, förutom den här fruktansvärt tragiska olyckan, som jag inte är säker på att vi hade kunnat förhindra. Jag tänker inte ha mer dåligt samvete än vad jag redan har, bara av den enkla anledningen att JAG höll i någon annans häst, som nu är död, gör att jag har tillräckligt dåligt samvete.
Och självklart tar jag/vi hjälp av folk med mer erfarenhet och kunskap än oss själva, vi är inga experter på något vis. Men jag har ända från början pratat med dom personerna inom hästvärlden som jag litar absolut mest på och nej, vid dom tillfällena där det hänt något(transporten och dagen innan olyckan) så har vi inte sett några tecken på att hon hade ont.

Du anser att en häst bör kollas upp såfort den gör en liten bock, det anser inte jag.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Den här kommentaren: "ska man köra en häst till veterinären varje gång den går omkull eller slår över?" gav mig intrycket att ni tog ganska lätt på det faktum att hästen slog över, särskilt eftersom hon, av vad jag förstod gjorde det flera gånger utan att ni ansåg det nödvändigt att uppsöka veterinär. Det ledde mig då (felaktigt förstår jag nu) att tro att det kanske skedde ganska ofta.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Den här kommentaren: "ska man köra en häst till veterinären varje gång den går omkull eller slår över?" gav mig intrycket att ni tog ganska lätt på det faktum att hästen slog över, särskilt eftersom hon, av vad jag förstod gjorde det flera gånger utan att ni ansåg det nödvändigt att uppsöka veterinär. Det ledde mig då (felaktigt förstår jag nu) att tro att det kanske skedde ganska ofta.


Om du läser allt så ser du att vi haft samma diskussion om bockningarna. Det var just för att jag tycker att det är överdrivet att kolla upp en häst för att den bockar nångång ibland och för att understryka att en häst måste inte ha ont för att den stegrar eller bockar.

Nu var det kanske så att den här söta rara lilla hästen hade ont, men det är ingenting vi märkt av. Och jag anser inte att vi gjort någonting fel.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Fast fakta är att varenda gång jag har sökt hjälp (veterinär eller ET) så har de hittat nåt som snabbt har gått att åtgärda och hästens beteende har försvunnit direkt.

Så jag har aldrig ångrat att jag tagit ut ET eller veterinären. Utom när jag sydde ihop märrens ena ben, för det sprack ju iaf, och skinnfliken dog, men där är jag rätt så övertygad om att de flesta skulle tagit ut veterinären, för det var ett rejält sår.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Fast fakta är att varenda gång jag har sökt hjälp (veterinär eller ET) så har de hittat nåt som snabbt har gått att åtgärda och hästens beteende har försvunnit direkt.

Så jag har aldrig ångrat att jag tagit ut ET eller veterinären. Utom när jag sydde ihop märrens ena ben, för det sprack ju iaf, och skinnfliken dog, men där är jag rätt så övertygad om att de flesta skulle tagit ut veterinären, för det var ett rejält sår.


Då anser jag att du har haft fruktansvärt mycket otur om det varit nåt fel på dina hästar varje gång. Skulle man kolla upp ALLA hästar/unghästar som bockar så skulle man få kolla upp nästintill alla och flera ggr.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Ja jag har haft otur. Lämnade iväg hästen till en tränare när jag var i thailand, hästen matvägrade där, tränaren hårdtränade hästen ändå, och hon hade då även föl vid sidan... Jag grät när jag hämtade henne kan jag säga :cry:

Hon hade då ont i ryggen, mest troligt pga att tränaren satt på henne snodd och ridit rollkür på henne. Så det var ett veterinärbesök, metacam och så knäckte veterinären till ryggen. Efter det så hade jag ute ET 2 ggr då hon kändes lite stel i bakkärran och mkt riktigt. Efter dessa 2 ggr så bar sig hästen nåt underbart! Längde överlinjen och bara flöt fram :love:

Sedan gjorde hon illa sig i transporten då hon helt plötsligt blivit bredåkare...
Efter det så tror jag att hon har gjort en misslyckad slidestopp i hagen, lårkakor på båda låren, rejäla sådana, och nu även förkyld. Så fort hon är frisk från förkylningen så kommer ET hit igen och ska få bort spänningarna som antagligen blivit av transportskadan och lårkakorna.
I dagsläget bär hon sig inte själv, länger inte överlinjen utan är ovillig att arbeta med rumpan.

Inom min gren så är det mer eller mindre standard att man tar ut ET/massör efter varje tävling.

Så denna vår har mer eller mindre sett ut som sådant att jag har ridit några veckor, sen har hästen stått några veckor, och så har det hållt på sådär. Gissa om jag är trött på hästskrället? :angel:

(och gissa om jag är fattig?!)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag läste och såg vad ni skrev om bockningarna och jag håller med om att man kanske inte uppsöker veterinär så fort hästen bockar lite grann. Däremot reagerade jag över kommentaren om att inte behöva uppsöka veterinär om hästen slagit över och det var det jag kommenterade. Jag påstod aldrig att ni hade gjort något fel och om jag gav det intrycket ber jag om ursäkt. Jag förstår att ni känner er ganska hårt ansatta iom denna tråden och det var inte min mening att försöka ge er dåligt samvete eller så, som sagt jag reagerade bara över vad ni skrev om hur hästen slog över.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Ja jag har haft otur. Lämnade iväg hästen till en tränare när jag var i thailand, hästen matvägrade där, tränaren hårdtränade hästen ändå, och hon hade då även föl vid sidan... Jag grät när jag hämtade henne kan jag säga :cry:

Hon hade då ont i ryggen, mest troligt pga att tränaren satt på henne snodd och ridit rollkür på henne. Så det var ett veterinärbesök, metacam och så knäckte veterinären till ryggen. Efter det så hade jag ute ET 2 ggr då hon kändes lite stel i bakkärran och mkt riktigt. Efter dessa 2 ggr så bar sig hästen nåt underbart! Längde överlinjen och bara flöt fram :love:

Sedan gjorde hon illa sig i transporten då hon helt plötsligt blivit bredåkare...
Efter det så tror jag att hon har gjort en misslyckad slidestopp i hagen, lårkakor på båda låren, rejäla sådana, och nu även förkyld. Så fort hon är frisk från förkylningen så kommer ET hit igen och ska få bort spänningarna som antagligen blivit av transportskadan och lårkakorna.
I dagsläget bär hon sig inte själv, länger inte överlinjen utan är ovillig att arbeta med rumpan.

Inom min gren så är det mer eller mindre standard att man tar ut ET/massör efter varje tävling.

Så denna vår har mer eller mindre sett ut som sådant att jag har ridit några veckor, sen har hästen stått några veckor, och så har det hållt på sådär. Gissa om jag är trött på hästskrället? :angel:

(och gissa om jag är fattig?!)


Men fyfan, du har verkligen haft galet mycket otur! :(
Det där med att hämta hem sina hästar från andra personer och hästen är förstörd är ju verkligen inte kul, när man inte ens själv gjort någonting. :/

Va skönt att det ändå börjar bättre sig, hoppas inte det blir något mer nu då efter förkylning! Trist att aldrig riktigt hinna komma igång innan det blir nå skit igen.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag läste och såg vad ni skrev om bockningarna och jag håller med om att man kanske inte uppsöker veterinär så fort hästen bockar lite grann. Däremot reagerade jag över kommentaren om att inte behöva uppsöka veterinär om hästen slagit över och det var det jag kommenterade. Jag påstod aldrig att ni hade gjort något fel och om jag gav det intrycket ber jag om ursäkt. Jag förstår att ni känner er ganska hårt ansatta iom denna tråden och det var inte min mening att försöka ge er dåligt samvete eller så, som sagt jag reagerade bara över vad ni skrev om hur hästen slog över.



Ja, det har väl vart en del ironi i uttalanden här, och jag har nog uttryckt mig lite klumpigt när jag blivit trött på svaren vi fått. För för mig är det överreklamerat att kolla en häst bara för att den bockar nångång.
Men alla gör vi på våra egna sätt och många sätt är bra. Finns ju inte bara ett sätt som är bra. :)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nu var det kanske så att den här söta rara lilla hästen hade ont, men det är ingenting vi märkt av. Och jag anser inte att vi gjort någonting fel.

Det är väl det här som gör mig mest orolig. Självklart skulle ni ha kolla upp hästen vetrinärt och equiterapeutiskt både efter transportolyckan samt efter dagen då hon gick runt så många gånger.

Med tanke på den sorgliga utgången så är det här något ni borde ha lärt er.
Både för er själva samt framtida hästar. Så där förstår jag inte var ödmjukheten tog vägen? Tyvärr, vi var för oerfarna, vi förstod inte bättre. Istället för att söka efter hamstrån som att det säkert var epilepsi eller wobbler.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Det är väl det här som gör mig mest orolig. Självklart skulle ni ha kolla upp hästen vetrinärt och equiterapeutiskt både efter transportolyckan samt efter dagen då hon gick runt så många gånger.

Med tanke på den sorgliga utgången så är det här något ni borde ha lärt er.
Både för er själva samt framtida hästar. Så där förstår jag inte var ödmjukheten tog vägen? Tyvärr, vi var för oerfarna, vi förstod inte bättre. Istället för att söka efter hamstrån som att det säkert var epilepsi eller wobbler.


Precis som jag skrivit tidigare, så har vi garanterat lärt oss nånting av den här fruktansvärde olyckan.
Och det var förslag, tankar som vi och andra fått! Jag frågade efter andra funderingar också. Men det mesta vi fått är påhopp precis som att vi har vanvårdat hästen.

Men nej, jag kommer inte att ta ut veterinär så fort en häst stegrar eller bockar för det.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Och då har jag inte ens dragit tempramentsförändringarna sen hon var där :crazy:

Behöver jag säga att jag ALDRIG åker utomlands igen?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Och då har jag inte ens dragit tempramentsförändringarna sen hon var där :crazy:

Behöver jag säga att jag ALDRIG åker utomlands igen?


Ja nä fyfan, jag kan förstå att du inte vill lämna bort din häst igen :(
Jag är nog på tok för kinkig med min häst så jag har typ aldrig lämnat honom i några andra händer än min systers.

Var med om ett skräckexempel på min kompis häst. Dom lämna iväg honom till ett försäljningsstall, men efter 8-9 månader så gav dom upp och frågade mig om jag kunde tänka mig att ta hem honom, rida till honom och sälja honom åt dom, vilket jag självklart gjorde.
Hästen såg ut som f*******n när vi hämta honom. Inga muskler, såg inte ut som att han var borstad på hela tiden han vart där, hovarna såg förjävliga ut och han var jätte tunn.
Men som tur var så kände jag hästen sen innan, så det tog inte så lång tid förrän han var sig själv igen. Men man blir så arg när man lämnat iväg hästen i förtroende. :(
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
871
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp