Bukefalos 28 år!

Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hon såg inga symptom under de åren hon hade honom förutom någon gång "tics" (knyckte med huvudet i boxen) och i bland lät: hmmmm hon kollade med Vet hittade inget fel. Han fungerade som löphäst och vid den tidpunkten då han han fick anfall och dog var flera år efter att hon sålt honom som ridhäst, så därför vet hon ej så mycket mer än den nya ägaren, och detta var ju ca 25-30 år sedan. Ring SLU tel 018-672950 och hör.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag kan bara spåna lite om Ep på hästar men jag vet en del om ep rent allmänt, både jag själv och min son har det och jag har träffat på en del hundar och katter med sjukdommen.

Ep är ju enkelt förklarat när singnalbanorna i hjärnan kolliderar, typ kortsluter. det kan vara helt olika signalnerver för olika personer så därför ser inte alltid Ep lika ut för alla. För mig tex så är det signalerna till armarna som kortsluter och jag tuppar först av för att sen ligga där och flaxa med armarna. Min son där emot tuppar inte av men han knycker på nacken samt att urinblåsan brukar lösas ut (vi upptäckte detta för ca 1 år sen när han var 4)

Ep kan komma när som helst i livet och utlösas av olika saker, genom arvelag eller en skada.

Men gemensamt för ep på både människor, katt och hund brukar vara de tre stora utlösande faktorerna:

1. Stress/ spänning/ förväntning
2.Trötthet
3.Slarv med kost

Kan tänka mig att en häst med ep som tidigare upplevt en situation lite jobbig, behöver inte nödvändigtvis vara väldigt stressig, tex att bli lastad kan trigga igång ett anfall.

Anfall kan utlösas av ren spänning. Jag i tonåren kunde tex få ett anfall när jag en lördagkväll gjorde mig i ordning för att gå ut med kompisar. Bara spänningen kunde trigga igång. Även nervositet inför ett prov kunde lösa ut. Kanske samma med en häst som står på stallgången och blir sadlad och VET att nu ska det bli ut i skogen och ha kul en stund.

Anfall kan vara så olika långa. Allt från en hundra dels sekund där man får en frånvarande blick till flera minuter där man inte har någon kontroll på de muskler som "krampar"

Jag spekulerar nu i hur det kan vara för hästar för jag har aldrig träffat på en Ep häst och fösrta gången jag hörde om det trodde jag först inte på det. Men vi har ju hjärnor båda två med nerver och signaler mm så varför skulle inte hästar kunna drabbas.

Om en häst har EP ser jag ingen annan utväg än avlivning direkt. Vet ju själv hur illa man slår sig och att medicin inte är idiotsäkert så EP på ett så stort djur är ju livsfarligt för alla som hanterar den.

Lycka till i sökandet på era svar // Voff
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Har läst en hel del om Slinger/Wobbler nu, och inser att det inte är helt omöjligt att min ena medryttarhäst kanske hade något sådant, eller något annat fel.
Hon vart 3 år nu i sommar, eller skulle ha blivit. Hon kom till stallet jag rider i, i december.. Hon var inte speciellt mycket riden då, men inriden och så. Vi tyckte redan från början att hon var väldigt vinglig och ostabil, men tänkte då bara att det var "unghäst vinglig", vilket det kanske var också för hon vart bättre och bättre. Hon var väldigt kaxig och lite trotsig från början, när man ledde henne till och från hagen. Men världens mysigaste och keligaste häst i övrigt. Super snäll att rida förutom när hon var pigg, då var det en hel del bockande, och i början när vi red henne så ville hon inte gå fram, ingen framåtbjudning alls, men den bättrades när vi började rida ut i skogen.

Här tycker man att det är konstigt att en häst som inte ens är fyllda tre är lite vinglig? Att den inte har framåtbjudning är inte heller ovanligt bland så unga hästar.

Vi har också haft VÄLDIGA problem med att få skorna att sitta kvar, hon trampade av sig samma sko gång på gång på gång, satt båda framskorna 1 vecka så var vi överlyckliga. Vi klagade å klagade på hovslagaren för att hon la ut skorna för mycket, men det hjälpte inte.

Sen för 1 månad sen, så skulle vi iväg och träna. Hon reste sig lite och konstrade, men efter en stund så gick hon på, sen stod hon helt lugnt i transporten, Frida stod med henne inne i transporten utan att ha satt fast henne medans jag bara gick in i stallet för att hämta ett hönät, när jag helt från ingenstans hör världens brak. Då har Kasira flippat och på något sätt halkat och hamnat UNDER bakbommen, detta resulterade i häst som fick gå i hagen i 3 veckor, men vad vi kunde utläsa vart det som tur var inga allvarliga skador, utan bara väldigt öm i ryggen. Efter 3 veckor som var förra måndagen ömmade hon ingenting längre och vi började rida henne.

Hon bråkade mest första ridturen, ville inte gå fram, drog mot utgången av hagen vi red i, sparkade, bockade å stegrade.. Men efter en stund så lyckades vi ta oss framåt ett par varv i ett tempo valt av henne men åt det hållet jag ville.

Dagen efter var ungefär samma sak, med resultatet att Frida flög av, men sedan gick det ganska bra resten av ridturen.

Även om hon inte ömmade i ryggen som ni kunde känna så kan hon mycket väl haft ont ändå. Det här är fortfarande en unghäst, inte ens fyllda tre år!!

Undrar spontant hur ofta/länge den ridits. Tror på för mycket!

Sen i onsdags så skulle vi iväg och träna med båda hästarna. Lastningen började bra med att Kasira lyssnade fint och gick på transporten halvt, sen backa hon därifrån. Och sen körde vi att vi gick på å backade av henne ett par ggr innan hon gjorde det själv. Men helt plötsligt stängde hon bara av och slutade lyssna, och utan förvarning ställde hon sig på bakbenen och slog över, det var mer brutala bakåtvolter än stegring. Så gjorde hon 4-5 ggr, utan att lära sig nånting och var fortfarande stundvis helt blockerad och lyssnade inte.

Hon har ju varit med om en hemsk upplevelse i transporten tidigare. Vem vet vad som fick henne att gå loss så här, varför har man inte provat snabbt att lasta tidigare? Lasta in, gå ut, gå därifrån. Varför vänta till träning när det hänt så mycket innan?


Till mardrömsdagen, torsdags. Hovslagaren var och skodde henne, vilket gick hur bra som helst. Kasira skötte sig exemplariskt. På eftermiddagen skulle vi ut i skogen på en ridtur, vi sadlade och tränsade både hästarna. Kasira stod helt lugnt och stilla medans jag sadlade och tränsade.
När jag stod med henne på stallgången, helt löss och bara knäppte det sista på tränset så hände nånting, hon tog ett par steg bakåt, lättade i fram och jag släppte då för att inte bråka med henne. Men när jag släppte så kastade hon sig handlöst bakåt, gör en bakåtvolt rätt in i väggen som är ett par meter bakom. Hon landar på sidan/rygg med huvudet i en väldigt konstig ställning.
Först var hon helt apatisk och försökte inte ens resa sig, sen började hon fara omkring på golvet och skadade sig bara mer och mer för varje gång hon försökte resa sig. Hon reste sig aldrig upp igen, vi hade en skräckslagen blodig häst som veterinären fick komma och avliva akut.

Väldigt tråkigt. :(

Jag har träffat många olika konstiga hästar, helt störda, allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga osv. Men har aldrig träffat en häst som beter sig på detta viset.

Hästar är inte allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga och helt störda :confused: Tror du att dom jävlas på skoj?? Nej du, du bör nog tänka om lite. Den där meningen tror jag kan förklara mycket i din hantering av hästen.
Att ens tänka att hästar bråkar på kul?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Här tycker man att det är konstigt att en häst som inte ens är fyllda tre är lite vinglig? Att den inte har framåtbjudning är inte heller ovanligt bland så unga hästar.

Haha nej, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en unghäst är vinglig, jag skrev ju att vi tänkte då att det var "unghästvinglig". Men när vi fick "förslaget" om sjukdomarna så började man ju fundera på om det kanske fanns samband ända från början.
Hur hon uppförde sig då tycker jag är ett fullt normalt unghäst beteende, det är nu i efterhand när man läste om vilka symptom slinger/wobbler har som man började fundera på om man kunde se nån "röd tråd".


Även om hon inte ömmade i ryggen som ni kunde känna så kan hon mycket väl haft ont ändå. Det här är fortfarande en unghäst, inte ens fyllda tre år!!

Undrar spontant hur ofta/länge den ridits. Tror på för mycket!

Jag är övertygad om att hästen inte hade ont. Hon visade inga som helst rörelsesvårigheter, såg inte stel ut, bockade, sprang och busade i hagen precis som vanligt.

Ja, hon var en ung häst, en GALOPPHÄST, vilket innebär att hade hon vart hos någon annan tränare så hade hon redan sprungit löp en säsong när hon kom till stallet där jag rider.

Hon var inte för mycket riden eller för hårt riden. Hon kom till stallet där jag rider i december och var då i stort sett precis inriden. Sen reds hon precis som en normal unghäst, fick den vilan hon behövde och reds precis som en normal unghäst, inga konstigheter!



Hon har ju varit med om en hemsk upplevelse i transporten tidigare. Vem vet vad som fick henne att gå loss så här, varför har man inte provat snabbt att lasta tidigare? Lasta in, gå ut, gå därifrån. Varför vänta till träning när det hänt så mycket innan?


Vi gick in med henne i transporten precis efter olyckan.
Sen ville inte vi lasta henne förrän hon var helt återställd, för vi ville inte att hon på något mer sätt skulle förknippa transporten med obehag eller smärta.
När vi insåg att lastningen till träningen skulle ta tid så bestämde vi oss för att inte åka och träna och övade lastning på hemmaplan istället, alltså var det inte så att vi var TVUNGNA att åka iväg.
Och mellan olyckan och dagen då vi tänkt att åka och träna men det inte blev så så hade det inte hänt någonting. Så ditt "hänt så mycket innan" vet jag inte riktigt vart det kommer ifrån.





Hästar är inte allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga och helt störda :confused: Tror du att dom jävlas på skoj?? Nej du, du bör nog tänka om lite. Den där meningen tror jag kan förklara mycket i din hantering av hästen.
Att ens tänka att hästar bråkar på kul?


Nejmen snälla du, det är klart att jag inte tror att dom jävlas för skojs skull!
Det jag menade var att det finns hästar som är allmänt störda, pga att dom är så förstörda, antingen sönderavlade eller pga felbehandlade. Det är alltså till 99.9% aldrig hästens fel om den är störd.
Sen finns det hästar som är kaxiga i humöret, precis som människor. Inte för att va dumma, men för att trotsa lite. Du får gärna tycka att jag är en liten oerfaren flicka som inte kan någonting och du tycker att du kan förklara en häst beteende på den här lilla kortfattade historien där du tydligen kan utläsa hurn jag är i min hantering av hästar, vilket jag tycker är ganska patetiskt.
Du har ingen aning om hur mycket erfarenhet jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Här tycker man att det är konstigt att en häst som inte ens är fyllda tre är lite vinglig? Att den inte har framåtbjudning är inte heller ovanligt bland så unga hästar.

Haha nej, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en unghäst är vinglig, jag skrev ju att vi tänkte då att det var "unghästvinglig". Men när vi fick "förslaget" om sjukdomarna så började man ju fundera på om det kanske fanns samband ända från början.
Hur hon uppförde sig då tycker jag är ett fullt normalt unghäst beteende, det är nu i efterhand när man läste om vilka symptom slinger/wobbler har som man började fundera på om man kunde se nån "röd tråd".


Även om hon inte ömmade i ryggen som ni kunde känna så kan hon mycket väl haft ont ändå. Det här är fortfarande en unghäst, inte ens fyllda tre år!!

Undrar spontant hur ofta/länge den ridits. Tror på för mycket!

Jag är övertygad om att hästen inte hade ont. Hon visade inga som helst rörelsesvårigheter, såg inte stel ut, bockade, sprang och busade i hagen precis som vanligt.

Ja, hon var en ung häst, en GALOPPHÄST, vilket innebär att hade hon vart hos någon annan tränare så hade hon redan sprungit löp en säsong när hon kom till stallet där jag rider.

Hon var inte för mycket riden eller för hårt riden. Hon kom till stallet där jag rider i december och var då i stort sett precis inriden. Sen reds hon precis som en normal unghäst, fick den vilan hon behövde och reds precis som en normal unghäst, inga konstigheter!



Hon har ju varit med om en hemsk upplevelse i transporten tidigare. Vem vet vad som fick henne att gå loss så här, varför har man inte provat snabbt att lasta tidigare? Lasta in, gå ut, gå därifrån. Varför vänta till träning när det hänt så mycket innan?


Vi gick in med henne i transporten precis efter olyckan.
Sen ville inte vi lasta henne förrän hon var helt återställd, för vi ville inte att hon på något mer sätt skulle förknippa transporten med obehag eller smärta.
När vi insåg att lastningen till träningen skulle ta tid så bestämde vi oss för att inte åka och träna och övade lastning på hemmaplan istället, alltså var det inte så att vi var TVUNGNA att åka iväg.
Och mellan olyckan och dagen då vi tänkt att åka och träna men det inte blev så så hade det inte hänt någonting. Så ditt "hänt så mycket innan" vet jag inte riktigt vart det kommer ifrån.




Hästar är inte allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga och helt störda :confused: Tror du att dom jävlas på skoj?? Nej du, du bör nog tänka om lite. Den där meningen tror jag kan förklara mycket i din hantering av hästen.
Att ens tänka att hästar bråkar på kul?


Nejmen snälla du, det är klart att jag inte tror att dom jävlas för skojs skull!
Det jag menade var att det finns hästar som är allmänt störda, pga att dom är så förstörda, antingen sönderavlade eller pga felbehandlade. Det är alltså till 99.9% aldrig hästens fel om den är störd.
Sen finns det hästar som är kaxiga i humöret, precis som människor. Inte för att va dumma, men för att trotsa lite. Du får gärna tycka att jag är en liten oerfaren flicka som inte kan någonting och du tycker att du kan förklara en häst beteende på den här lilla kortfattade historien där du tydligen kan utläsa hurn jag är i min hantering av hästar, vilket jag tycker är ganska patetiskt.
Du har ingen aning om hur mycket erfarenhet jag har.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Du får gärna tycka att jag är en liten oerfaren flicka som inte kan någonting och du tycker att du kan förklara en häst beteende på den här lilla kortfattade historien där du tydligen kan utläsa hurn jag är i min hantering av hästar, vilket jag tycker är ganska patetiskt.
Du har ingen aning om hur mycket erfarenhet jag har.

Skriver man på ett forum så får man ju åsikter såklart :confused: Jag måste ju gå på det du skriver.

Hur ofta/länge tycker du att en häst ska ridas, som inte är fyllda tre?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Skriver man på ett forum så får man ju åsikter såklart :confused: Jag måste ju gå på det du skriver.

Hur ofta/länge tycker du att en häst ska ridas, som inte är fyllda tre?

Självklart! Men du tolkade allting som skrev på värsta tänkbara sätt, och lät anklagande.

Det är väldigt olika och helt beroende på hästen. Men när den här hästen kom till stallet i december gick hon korta turer på kanske 15-30 min 3-4 ggr i veckan dom första veckorna, sen ökades det successivt hela tiden, allt eftersom hon utvecklades och man kände att hon var med på noterna. Hon fick även efter ett par månader vila lite, för att smälta allting och hinna med.

Och du är uppenbarligen inte en galoppmänniska eftersom du upprepat tar upp det att hon inte var 3 år fyllda ens.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Självklart! Men du tolkade allting som skrev på värsta tänkbara sätt, och lät anklagande.

Möjligt, jag ser det på ett helt annat sätt än du.
Men du vill ju bara ha medhåll i tråden, det här är ett diskussionsforum :idea:

Läser dina inlägg och tolkar som om det är mycket möjligt att hästen hade ont. Vilket andra också har påpekat.

Det måste inte vara så att den antingen har slinger eller liknande eller är dum och bråkig. Det kan vara ryttaren med. Hästar är olika, vissa klarar inte lika bra att gå fort fram som andra och tvärtom.

Sen fick den ju ont i ryggen, kollades den av veterinär innan den började ridas igen? Eller kände ni på ryggen själva?
Mycket i dina inlägg pekar ju på smärta, men allt det verkar du bara försöka förklara bort på ett eller annat sätt :confused:
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Möjligt, jag ser det på ett helt annat sätt än du.
Men du vill ju bara ha medhåll i tråden, det här är ett diskussionsforum :idea:

Läser dina inlägg och tolkar som om det är mycket möjligt att hästen hade ont. Vilket andra också har påpekat.

Det måste inte vara så att den antingen har slinger eller liknande eller är dum och bråkig. Det kan vara ryttaren med. Hästar är olika, vissa klarar inte lika bra att gå fort fram som andra och tvärtom.

Sen fick den ju ont i ryggen, kollades den av veterinär innan den började ridas igen? Eller kände ni på ryggen själva?
Mycket i dina inlägg pekar ju på smärta, men allt det verkar du bara försöka förklara bort på ett eller annat sätt :confused:


Jag vill inte alls bara ha medhåll, vi ville ha folks tankar. Men det mesta som skrivits här har varit anklagande gentemot mig och Piffpuffen och folk får det att låta som att hästen var vanvårdad.

Vi vet INTE vad felet var och kommer aldrig få reda på det heller, allt vi har är spekulationer, teorier, tankar och funderingar, för för oss är detta en fruktansvärd olycka och det hade vart skönt att hitta nåt att ta på.


Snälla läs resten av inläggen, det där med smärta och hennes rygg har det skrivits om innan. Och jag skrev även att i 99,9% beror det på människan om hästen är dum. I det här fallet berodde det INTE på ryttaren, då vi var två olika ryttare och en tredje person som hanterade henne också¨och hennes beteende var precis likadant med alla tre, i 98% av fallen en super snäll, trevlig och mysig liten häst.


Men du valde att inte kommentera ytterligare om att du trodde att hon var riden för mycket? ;) Var det så att du hade förväntat dig att jag skulle skriva minst 1 timme om dagen 7 dagar i veckan?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nu tar jag sista inlägget från ägare/skötare.

Jag har haft en häst med slinger, ett sto! Och protestera inte nu, jag vet att det var ett sto så ston kan få det! För en häst som har slinger handlar allt om muskler. Så länge hästen kan musklas och hållas musklas så kan den fungera skapligt. Det finns slingerhästar som faktiskt har kunnat tävlat en del. Men den dagen som musklerna slås ut så kommer också problemen. Sen självklart handlar det om hur det ser ut i halskotorna. Slinger beror på att ryggmärgskanalen går som en trappa och hamnar i kläm mellan halskotorna och dessutom finns olika grader av pålagringar. (Enkelt och snabbt förklarat) Därför röntgar man halsen på en misstänkt slingerhäst. Normal börjar man märka problemet på hösten när hästen är ett år framför allt om hästen har vuxit mycket över sommaren. Då är den gänglig och inte så mycket musklad. På min häst upptäcktes problemet redan på våren som 1-åring då vi opererade henne för ett litet navelbrock. Hon ville inte resa sig efter operationen men när hon väl gjort det så gick allt bra. Men två veckor senare hittade jag henne helt vinglig och svullen i hasen. hon behandlades akut för fästingburen sjukdom då många symtom tydde på det. Och hon blev sakteligen bättre och gick på bete över sommaren, starkt övervakad av mig.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nu är datorn och jag inte överens....så jag får fortsätta här.

Min häst fortsatte att vara svullen i hasen så jag tog henne till klinik och veterinären sa på en gång att hon misstänkte slinger efter att jag berättat hela händelseförloppet och hon hade rätt. Halsen såg bedrövlig ut på röntgen så det var bara att ta bort henne omgående.
Men jag fick reda på att det finns slingerhästar som kan fungera skapligt och kanske t o m tävla men det hänger på hur man kan muskla dom. En liten stabil häst klarar sig bättre än en stor. Självklart spelar det ju också in hur det ser ut i halsen. Min häst hade en enorm "trappa" på ryggmärgskanalen där den låg i kläm mellan flera kotor, men hon skulle ha blivit stor också, runt 175 cm. En häst som har mindre "trappa" kan säkert fungera bättre. Men det gäller att alltid hålla dom i trim, för det är musklerna som håller dom i gång. Men sen kan det också bli problem pang-bom och då blir det farligt för människor runt omkring. Vad jag förstod så kunde en slinger-häst bara stupa en dag. Sen vad det beror på råder olika meningar om. En del tror att det är genetiskt -russ hade väl problem med det för många år sen- medan andra säger att det är 200 % ren och skär otur. Men jag skulle aldrig blanda de generna en gång till....

Men jag tror absolut att den häst kan ha haft slinger då den ändå blev lite stabilare under en period då den arbetades. Sen hände transportolyckan och den vilade vilket kan ha utlöst nya problem. Men var glada för att det inte hände värre saker. Hästar som vinglar och ramlar är inte att leka med.

Jag ska tillägga också att med facit i hand så finns det mycket man kan göra annorlunda. Min häst hade med facit i hand redan problem som föl. Det tog jättelång tid innan hom reste sig och hon gick på kotorna bak de första dagarna. Och stoet var inte så mån om att få upp henne. Men inte tänker man på slinger i det läget. Fölungen var mycket långbent och det är ju ett litet problem med dagens långbenta sporthästar att många är lite skeva och veka i benen vid födseln. Men visst, med hela historien klar för sig så fanns det ju problem redan vid födseln.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nu är datorn och jag inte överens....så jag får fortsätta här.

Min häst fortsatte att vara svullen i hasen så jag tog henne till klinik och veterinären sa på en gång att hon misstänkte slinger efter att jag berättat hela händelseförloppet och hon hade rätt. Halsen såg bedrövlig ut på röntgen så det var bara att ta bort henne omgående.
Men jag fick reda på att det finns slingerhästar som kan fungera skapligt och kanske t o m tävla men det hänger på hur man kan muskla dom. En liten stabil häst klarar sig bättre än en stor. Självklart spelar det ju också in hur det ser ut i halsen. Min häst hade en enorm "trappa" på ryggmärgskanalen där den låg i kläm mellan flera kotor, men hon skulle ha blivit stor också, runt 175 cm. En häst som har mindre "trappa" kan säkert fungera bättre. Men det gäller att alltid hålla dom i trim, för det är musklerna som håller dom i gång. Men sen kan det också bli problem pang-bom och då blir det farligt för människor runt omkring. Vad jag förstod så kunde en slinger-häst bara stupa en dag. Sen vad det beror på råder olika meningar om. En del tror att det är genetiskt -russ hade väl problem med det för många år sen- medan andra säger att det är 200 % ren och skär otur. Men jag skulle aldrig blanda de generna en gång till....

Men jag tror absolut att den häst kan ha haft slinger då den ändå blev lite stabilare under en period då den arbetades. Sen hände transportolyckan och den vilade vilket kan ha utlöst nya problem. Men var glada för att det inte hände värre saker. Hästar som vinglar och ramlar är inte att leka med.

Jag ska tillägga också att med facit i hand så finns det mycket man kan göra annorlunda. Min häst hade med facit i hand redan problem som föl. Det tog jättelång tid innan hom reste sig och hon gick på kotorna bak de första dagarna. Och stoet var inte så mån om att få upp henne. Men inte tänker man på slinger i det läget. Fölungen var mycket långbent och det är ju ett litet problem med dagens långbenta sporthästar att många är lite skeva och veka i benen vid födseln. Men visst, med hela historien klar för sig så fanns det ju problem redan vid födseln.

Datorer gillar att jävlas ;)

Tråkigt att läsa hur det gick för din häst! :(

Men det var ett väldigt intressant inlägg du skrev. För oss är det ju jätte svårt att veta hurn Kasira har varit innan, som yngre häst. Då hon bara hann va hos oss ca 6 månader.
Och en unghäst som är vinglig men sen bättrar sig, är ju inget man då reagerar på. :/
Alltid lätt att vara efterklok tyvärr, men som du skriver slinger eller någon annan allvarlig sjukdom är ju inte det första man tänker på när en häst beter sig lite underligt.



Det är såna här tankar och erfarenheter vi var ute efter, och som hon som skrev om EP. Det var hela tanken med tråden.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

[/QUOTE]
Jag har träffat många olika konstiga hästar, helt störda, allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga osv. Men har aldrig träffat en häst som beter sig på detta viset.

[/QUOTE]

nä, då är det väl dax att hitta ett nytt namn och lägga till i meritlistan.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag har träffat många olika konstiga hästar, helt störda, allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga osv. Men har aldrig träffat en häst som beter sig på detta viset.

[/QUOTE]

nä, då är det väl dax att hitta ett nytt namn och lägga till i meritlistan.[/QUOTE]


Haha, ja det är la det. Fast denna hästen tror jag tyvärr inte va förstörd pga människor, så hon passar inte in i den kategorin. För jag anser att det är i stort sett aldrig hästens fel om den är dum. Det är VI MÄNNISKOR som förstört dom på ett eller annat sätt.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Men du valde att inte kommentera ytterligare om att du trodde att hon var riden för mycket? ;) Var det så att du hade förväntat dig att jag skulle skriva minst 1 timme om dagen 7 dagar i veckan?

Jag rider inte så mycket på hästar under tre, som ni gör. Men jag rider under helt andra premisser eftersom jag inte har galopphästar som den här hästen var eller?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag rider inte så mycket på hästar under tre, som ni gör. Men jag rider under helt andra premisser eftersom jag inte har galopphästar som den här hästen var eller?


Jag tänkte mest efter du gissade på att hon reds för mycket och sen frågade igen hur mycket hon reds och sen när du fick svaret så kommenterade du det inte, så det kändes som att du förväntat dig något annat svar?

Men ja, galopphästar rids ju under helt andra premisser, eftersom dom startas på löp som 2 åringar för det mesta.

Så du tycker att en 3-4 ggr/veckan 15-30 min per gång är för mycket för en häst som är riden kanske 1 månad?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Måste tillägga att där jag praktiserat red vi på TVÅÅRINGAR:o Hemska tanke, måste väl var otänkbart i din värld.
Och nej, dom kollar inte heller alla hästar som bockar eller busar som unghästar;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag tycker det är helt fel att rida en så ung häst. Bara för att trav- och galoppsporten gör det så betyder det inte att det är rätt. Tror förresten inte ens att travfolket rider in sina hästar i så ung ålder. Men alla är vi olika och tur är väl det. Tycker även att 3-4 dagar i veckan på en 3-åring som är riden en månad är för mycket. Om hon nu har gått galopp, varför såldes hon till er? Tragiskt det som hände er häst och kan tänka mig att ni mår jätte dåligt av situationen. Kan bara beklaga det som hände er häst.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
868
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp