Bukefalos 28 år!

Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag tycker det är helt fel att rida en så ung häst. Bara för att trav- och galoppsporten gör det så betyder det inte att det är rätt. Tror förresten inte ens att travfolket rider in sina hästar i så ung ålder. Men alla är vi olika och tur är väl det. Tycker även att 3-4 dagar i veckan på en 3-åring som är riden en månad är för mycket. Om hon nu har gått galopp, varför såldes hon till er? Tragiskt det som hände er häst och kan tänka mig att ni mår jätte dåligt av situationen. Kan bara beklaga det som hände er häst.


Alla har vi olika åsikter! 3-4 ggr i veckan, i typ 15-30 min varje gång, alltså är vissa ridturen bara 15 min och vissa kanske närmare 30 tycker inte jag är alls mycket!

"Om hon nu har gått galopp, varför såldes hon till er?" <----- Eeh, den här kommentaren tyckte jag var väldigt intressant!
Hon föddes upp som galopphäst, men sen såg inte tränaren den kapaciteten i henne som hon ville ha, alltså såldes hon, till Piffpuffen som tagit amatörTRÄNARlicens under våren och alltså tränar och startar egna galopphästat. ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Måste tillägga att där jag praktiserat red vi på TVÅÅRINGAR:o Hemska tanke, måste väl var otänkbart i din värld.
Och nej, dom kollar inte heller alla hästar som bockar eller busar som unghästar;)


När vi ändå är inne på den här linjen, så kanske vi ska tillägga att den andra hästen bockade av mig igår? ;)
Ska vi röntga hästen nu tycker ni? Ta ut en EP, vet? ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Haha det borde vi nog genast göra :p

(Snarare en psykolog till den hästen för hennes humörsvängningar)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Det är ju verkligen roligt att ni verkligen har lärt er något utav denna hemska händelse, att ni verkligen suger åt er av kunskapen som snälla människor delar med sig av.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Det är ju verkligen roligt att ni verkligen har lärt er något utav denna hemska händelse, att ni verkligen suger åt er av kunskapen som snälla människor delar med sig av.


Jag kan garantera dig att vi lärt oss någonting av den här fruktansvärda händelsen. Och vi tar till oss vad snälla människor skriver. MEN inte vad människor skriver som talar helt emot vad vi tycker och våran erfarenhet.

En häst som "brallbockar" nångång så som den andra hästen gjorde igår tex anser jag INTE att man behöver kolla upp, hon var pigg och busig/bråkig igår. Inga konstigheter. ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Prova att ta ut en ET då och se om hästen har några spänningar? Om du nu är så tvärsäker på att den inte har det. Kostnaden för det är som sagt väldigt låg.
Olika hästar är ju olika känsliga, en del räcker det med nåt pyttelitet för att de ska bocka eller börja avbelasta, medans andra mer eller mindre kan gå med rejäla skador utan att få några spänningar i princip.

Alla ryttare på högre nivå använder sig av ET i princip, och många väldigt ofta. Hästar är ju som bekant inte gjorda för att rida på.

Om en häst brallbockar så pass mkt att man åker av (för jag antar att du kan rida och inte är en nybörjare!) tycker jag absolut man kan kolla upp. Min dam som hade spänningar gjorde ett halvt språng då o då i galoppen när jag red, med andra ord mkt mindre.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Prova att ta ut en ET då och se om hästen har några spänningar? Om du nu är så tvärsäker på att den inte har det. Kostnaden för det är som sagt väldigt låg.
Olika hästar är ju olika känsliga, en del räcker det med nåt pyttelitet för att de ska bocka eller börja avbelasta, medans andra mer eller mindre kan gå med rejäla skador utan att få några spänningar i princip.

Alla ryttare på högre nivå använder sig av ET i princip, och många väldigt ofta. Hästar är ju som bekant inte gjorda för att rida på.

Om en häst brallbockar så pass mkt att man åker av (för jag antar att du kan rida och inte är en nybörjare!) tycker jag absolut man kan kolla upp. Min dam som hade spänningar gjorde ett halvt språng då o då i galoppen när jag red, med andra ord mkt mindre.


Som vi skrivit tidigare, så handlar det INTE om pengarna. Skulle jag misstänka att det var något fel på min häst så skulle jag självklart kolla upp den oavsett kostnaden!

Men den här hästen har lite humörsvängningar, hon tycker att ridningen det senaste har vart förbaskat tråkig, så om hon för första gången på ganska länge får komma ut och galoppera lite mer som hon vill på en stubbåker så ser jag absolut inge konstigheter med att hon brallar/busar/bockar/trilskas, jag skulle snarare bli orolig för henne om hon hade varit from som ett lamm, för det är inte hennes melodi ;)

Haha nej jag är ingen nybörjare, men jag red i galoppsadel, vilket innebär att man har GANSKA korta läder och ingen direkt sadel att ha stöd i. Och i galoppsadel är jag en nybörjare. ;) Så om hästen gör en bock och hoppar åt sidan som jag inte alls är med på så kan man flyga av ganska lätt. En bock eller två, då menar inte jag att hästen har rodeo ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

När vi ändå är inne på den här linjen, så kanske vi ska tillägga att den andra hästen bockade av mig igår? ;)
Ska vi röntga hästen nu tycker ni? Ta ut en EP, vet? ;)

Fast det som ni hela tiden verkar undvika att svara på, är ju varför ni inte en enda gång efter nån av händelserna tog ut vet/ET.
Hade det bara varit bockningarna och sen hästen brakade i väggen och fick avlivas, så tror jag inte att nån sagt nåt om det.
Men hästen skadade sig i transporten så att hon fick stå i 3 veckor, ni ringde ingen vet.
Började sen rida.
Hästen voltar 4-5 ggr , ringer ingen vet, utan bestämmer er för att rida dan efter.
Det är nog det som gör att många reagerar och inte bara för att hon bockade.

Det är ju en rad händelser som efter varandra gör att man kanske tycker det är lite konstigt att ni försöker hitta en mystisk sjukdom, istället för att tänka att hästen i nån av olyckorna faktiskt kunnat skadat sig så allvarligt att det till slut gick för långt.

Det minsta man då kan göra nu efteråt är väl att tänka att nästa gång kanske man tar ut nån, hellre en gång i onödan, istället för att chansa på att nästa häst inte har ont.
Om inte annat för att utesluta fysiska orsaker vid ett onormalt beteende.

Och nej, jag ringer inte vet för minsta lilla, men om hästen skulle visa ett annorlunda beteende efter vi säger en vurpa, så skulle jag hellre ringa än att chansa på att rida.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Fast det som ni hela tiden verkar undvika att svara på, är ju varför ni inte en enda gång efter nån av händelserna tog ut vet/ET.
Hade det bara varit bockningarna och sen hästen brakade i väggen och fick avlivas, så tror jag inte att nån sagt nåt om det.
Men hästen skadade sig i transporten så att hon fick stå i 3 veckor, ni ringde ingen vet.
Började sen rida.
Hästen voltar 4-5 ggr , ringer ingen vet, utan bestämmer er för att rida dan efter.
Det är nog det som gör att många reagerar och inte bara för att hon bockade.

Det är ju en rad händelser som efter varandra gör att man kanske tycker det är lite konstigt att ni försöker hitta en mystisk sjukdom, istället för att tänka att hästen i nån av olyckorna faktiskt kunnat skadat sig så allvarligt att det till slut gick för långt.


Det minsta man då kan göra nu efteråt är väl att tänka att nästa gång kanske man tar ut nån, hellre en gång i onödan, istället för att chansa på att nästa häst inte har ont.
Om inte annat för att utesluta fysiska orsaker vid ett onormalt beteende.

Och nej, jag ringer inte vet för minsta lilla, men om hästen skulle visa ett annorlunda beteende efter vi säger en vurpa, så skulle jag hellre ringa än att chansa på att rida.


Vi tog inte ut veterinär för att vi ansåg inte att det var nödvändigt. Hästen vilade inte i 3 veckor för att hon var skadad i 3 veckor, hon ömmade och sprang lite stel i ca 8-10 dagar, mindre å mindre hela tiden.

Jag har redan skrivit ett antal ggr att vi säkerligen funderar annorlunda om det blir någon mer gång vi råkar ut för en häst som beter sig på detta viset, men nej jag hade nog inte tagit ut veterinär efter transportolyckan utan att låtit henne vila först även om jag kunnat backa tiden.

Vi har helt olika tankar och funderingar, och vi försöker inte bortförklara någonting. Men jag tycker att många av era svar är rent ut sagt patetiska.
Det är väldigt lätt att snacka och tycka när det inte är ens egen häst och man inte varit med i någon av situationerna själv. Jag är inte övertygad om att ni hade handlat precis som ni skriver här om det hade varit eran häst, ni tolkar allt som ni själva vill.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag har ju som sagt redan berättat att jag tagit ut ET och veterinär för mkt mindre.

Jag tar nu ut ET igen för att hästen varit halt pga yttre våld, stort sår strax ovanför kotan gjorde att hästen var max 0,5 grader halt som värst, men kunde springa flera varv på volten helt ren för att sedan se oren ut 2 steg. För att kolla att det inte har blivit några spänningar.

ET skulle kommit ut för ett tag sen redan, men hästen blev förkyld och då ska man inte behandla dem.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag har ju som sagt redan berättat att jag tagit ut ET och veterinär för mkt mindre.

Jag tar nu ut ET igen för att hästen varit halt pga yttre våld, stort sår strax ovanför kotan gjorde att hästen var max 0,5 grader halt som värst, men kunde springa flera varv på volten helt ren för att sedan se oren ut 2 steg. För att kolla att det inte har blivit några spänningar.

ET skulle kommit ut för ett tag sen redan, men hästen blev förkyld och då ska man inte behandla dem.


Ja, och som jag sagt flera ggr så fungerar vi olika. Du gör på ditt sätt och vi gör på vårat sätt. Våra hästar är inte vanvårdade och felbehandlas inte för att vi gör på olika sätt.

Jag har jobbat i ett inridnings/utbildnings/försäljningsstall, där jag hade huvudansvaret för hästarna och deras skador. Ingen av alla dom hästarna jag träffade under året har fått men för livet för att dom skadade sig och jag tog fel beslut. ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

. Jag är inte övertygad om att ni hade handlat precis som ni skriver här om det hade varit eran häst, ni tolkar allt som ni själva vill.

Jag kan lova dig att jag hade tagit ut vet efter första stegringen om han slog runt. .

Hur vet du att hästen inte skadade sig i fallet?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag kan lova dig att jag hade tagit ut vet efter första stegringen om han slog runt. .

Hur vet du att hästen inte skadade sig i fallet?


För att hon inte slog i nånting? Hästar som stegrar i hagen och slår över, kollar ni upp dom också?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Om man ser när det händer, ja givetvis! En häst som stegrar över har ju ingen möjlighet att ta emot sig med nåt, den faller ju pladask, och i den farten som blir från den höjden så är det rätt mkt kraft när den slår i marken.

Din komentar att hästen inte slog i nåt stämmer ju inte, för den slog ju i marken.

Det är ju kanske inte främst pga att den slog över som man kollar upp den, utan för att verkligen försäkra sig om att hästen inte har ont nånstans och att det kanske var därför hästen stegrade.

Jag vet iaf att jag skulle ha väldigt dåligt samvete om jag pressade en häst, sa till den att skärpa till sig, och det sen kom fram att den hade ont...

Mina hästar brukar dock inte protestera alls, de är väldigt lojala och gör i regel vad som helst bara jag ber dem, så när de väl säger till, visar något, då tar jag det rejält på allvar.

Men vi kanske har väldigt olika hästar? Du kanske har hästar som trotsar "helatiden", som "helatiden" ifrågasätter det du ber om. Mina är som sagt inte sånna, utan de lyder lite för bra istället. Även om nåt gör ont så försöker de alltid göra sitt bästa, man får småååååå signaler när något är fel, lyssnar man inte då så är det oftast för sent när man lyssnar på de mer grova signalerna.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Om man ser när det händer, ja givetvis! En häst som stegrar över har ju ingen möjlighet att ta emot sig med nåt, den faller ju pladask, och i den farten som blir från den höjden så är det rätt mkt kraft när den slår i marken.

Din komentar att hästen inte slog i nåt stämmer ju inte, för den slog ju i marken.

Det är ju kanske inte främst pga att den slog över som man kollar upp den, utan för att verkligen försäkra sig om att hästen inte har ont nånstans och att det kanske var därför hästen stegrade.

Jag vet iaf att jag skulle ha väldigt dåligt samvete om jag pressade en häst, sa till den att skärpa till sig, och det sen kom fram att den hade ont...

Mina hästar brukar dock inte protestera alls, de är väldigt lojala och gör i regel vad som helst bara jag ber dem, så när de väl säger till, visar något, då tar jag det rejält på allvar.

Men vi kanske har väldigt olika hästar? Du kanske har hästar som trotsar "helatiden", som "helatiden" ifrågasätter det du ber om. Mina är som sagt inte sånna, utan de lyder lite för bra istället. Även om nåt gör ont så försöker de alltid göra sitt bästa, man får småååååå signaler när något är fel, lyssnar man inte då så är det oftast för sent när man lyssnar på de mer grova signalerna.

Så det är på den nivån du vill ha det? Du tycker att vi ska ha dåligt samvete? Vi pressade INTE hästen, vi bråkade överhuvudtaget inte med henne. Det enda vi bad henne var att gå på och av transporten.
Va fint att dina hästar aldrig protesterar och att du är så duktig med hästar då.
Haha, " du kanske har hästar som trotsar hela tiden och ifrågasätter allt du ber om" <----- du har verkligen tagit ner den här tråden till en än mer patetisk nivå än vad den redan blivit. Det där tolkas som påhopp, det förstår du va? Tänk om jag hade vart en person som lyssnar och tar åt mig av allt folk säger till mig? Om jag kanske inte hade känt mig så trygg med mina kunskaper så att jag lyssnar på vad folk som hoppar på mig säger? Förstår du vad dåligt jag hade mått av det du skriver då?

Vad är det för hästar du har? Har du fullblod? Halvblod och fullblod går inte att jämföra.
Jag har ett halvblod, han är 22 år, honom har jag haft i 8 år. Han är grinig och har ett jävla temperament, blir jag sur på honom så blir han ännu surare tillbaks. Men han skulle aldrig göra någonting dumt, han skulle gå genom eld om jag bad honom om det.
Så bara för att hästar bråkar ibland så betyder det inte att dom har ont, dom precis som människor kan ha olika temperament. ;)

Red två galopphästar på banan igår och båda var väääldigt pigga och glada och bockade lite. ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

För att hon inte slog i nånting? Hästar som stegrar i hagen och slår över, kollar ni upp dom också?

jaså? :O jag som trodde att 500 kg häst landade mjukt å fint.



nä, nu tycker jag att du säjer emot dig själv?

Eller hade er häst en luftmadrass monterad på nacke och rygg?
Jag har aldrig sett en häst stegra och gå över i hagen, ej heller sett en häst gå över utan att slå i något, men undrens tid är inte förbi.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

nä, nu tycker jag att du säjer emot dig själv?

Eller hade er häst en luftmadrass monterad på nacke och rygg?
Jag har aldrig sett en häst stegra och gå över i hagen, ej heller sett en häst gå över utan att slå i något, men undrens tid är inte förbi.


japp, automatiska airbags ;)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Just for the record så lånar jag denna användaren av min syster för att kunna skriva i tråden.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
869
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp