Slowfeedingnät. Hur effektiva är de egentligen?

Suskiv

Trådstartare
Efter att ha suttit och tittat på mitt varmblod när hon äter ur sitt nät så blir jag tveksam till om slowfeedingnäten är så effektiva egentligen. Hon fick ju loss stora tussar med hösilgae ur nätet och även om det var en förlängning av mattiden så var det ingen jätte stor skillnad.

Min tanke hade ju varit att hålla shettisen på nät för att på det sättet ge honom en möjlighet att äta sina 4 kg per dygn och ändå ha mat större delen av dygnet. Kommer inte hända om han är lika effektiv som varmblodet på att käka ur nät.

Varmblodet har en ett stort nät med 3,5 cm rutor. Upphängt som en "boll", dvs de två upphängsningbanden i hörenn på nätet sitter fast i samma krok. Nätet hänger mot boxväggen.

Finns det nått sätt att göra det svårare att äta ur nätet? Skulle mindre hål (3 cm är det minsta jag sett) göra nån stor skillnad? Jag har sett att det finns nät med dubbla lager nät. Är det bättre än enkel nät. De är ruskigt dyra så jag vill ju gärna att de verkligen ska fungera om jag ska köpa dem.
 
Tycker de är effektiva men vissa lär sig dock väldigt fort så det kan vara en idé att ha dubbla nät eller t o m tredubbelt. Sätter man fler nät i ett har jag då inte sett att det inte tar längre tid för dem äta.
Sen måste man också tänka på hur man hänger dem - hänger de tex mot en vägg får hästarna lättare att dra ut mer än att de hänger fritt och gungar.
 
Efter att ha suttit och tittat på mitt varmblod när hon äter ur sitt nät så blir jag tveksam till om slowfeedingnäten är så effektiva egentligen. Hon fick ju loss stora tussar med hösilgae ur nätet och även om det var en förlängning av mattiden så var det ingen jätte stor skillnad.

Min tanke hade ju varit att hålla shettisen på nät för att på det sättet ge honom en möjlighet att äta sina 4 kg per dygn och ändå ha mat större delen av dygnet. Kommer inte hända om han är lika effektiv som varmblodet på att käka ur nät.

Varmblodet har en ett stort nät med 3,5 cm rutor. Upphängt som en "boll", dvs de två upphängsningbanden i hörenn på nätet sitter fast i samma krok. Nätet hänger mot boxväggen.

Finns det nått sätt att göra det svårare att äta ur nätet? Skulle mindre hål (3 cm är det minsta jag sett) göra nån stor skillnad? Jag har sett att det finns nät med dubbla lager nät. Är det bättre än enkel nät. De är ruskigt dyra så jag vill ju gärna att de verkligen ska fungera om jag ska köpa dem.

Jag vet dom som köpt två vanliga nät på tex hööks och gjort "dubbelnät" utav, bara stoppat det ena i det andra, kanske billigare än att köpa färdigt dubbelnät?!
 
Har du köpt ett "äkta"småmaskigt nät så ska det inte hänga som en boll utan öglorna ska vara utsträckta bort från varandra så nätet hänger mera platt. Sedan finns det småmaskiga hönät som är gjorda som ett "vanligt" hönät och i samma material, de ska hänga som en boll. Kanske är det problemet. Jag tycker nätet fungerar, dock tycker min häst det också. Vilket gör att han biter hål i näten. Har efter ett par år gett upp och han har nu "vanliga" hönät i stället. Det får vara helt för honom.
 
För något år sen gjorde jag en liten studie på just hur mycket ättiden förlängs.
Använde ett nät med ca 1.5 cm maskor och ett kilo ganska grovt ensilage. Minns inte exakta siffror just nu, men torrt och grovt.

Ättiden ökade med några minuter, motsvarande knappa 20 %. Inte illa pinkat, men ingen enorm skillnad.
 
Men jag blir lite fundersam på det här med nät. Jag tänkte prova nät på min häst i höst, men har hört att det inte är bra för hästarnas nacke att äta ur ett upphängt nät. Den rörelsen dom gör för att dra loss nätet är inte naturlig.
Är det någon annan som hört liknande eller kanske även sett effekter på sin häst?

Jag har tänkt bygga en liten låda som jag kan lägga nätet i och förankra det så att han inte ska fastna i det. Tror ni det kan vara en bra ide?
 
Har du provat med hö eller annat hösilage som det inte blir tussar av när det dras ut?

Jag vill inte heller ha det här ryck och slitandet och tycker att det spelar stor roll hur fodret är uppbyggt för hur bra det passar att fodra med i nät.

Lite finstråigare hö ger mer pillande för att få ut.
Långstråigt hösilage trasslar sig och hästen sliter ut det eller tar "tuggor" ur nätet.
 
Min är likadan. Har en islandshäst som äter otroligt snabbt. För en del hästar fungerar smhn utmärkt, men min äter ändå jättefort. Även med dubbla nät går det väldigt fort. Jag har hööks variant, men jag tvivlar på att "äkta" nät skulle göra någon större skillnad. Jag har ingen koll exakt hur lång tid det tar för honom per kilo, men hänger det mot en vägg så 30-60 minuter kanske.
Jag känner det som att du inte ska ha för stora förhoppningar på att varmblodet ska kunna äta mycket långsammare. Däremot kan det ju vara så att det fungerar mycket bra för shettisen. Jag skulle säga testa! Men kolla hur snabb han är innan du köper dyra nät till honom.
@angelo ja ätställningen blir ju betydligt bättre. Ryckandet fortsätter, även om en del inte rycker så mycket. Om ättiden förbättras för honom tror jag absolut att det kan var en bra idé :)
 
Personligen har jag lite svårt att förstå att man inte blandar ensilage med halm istället och därigenom förlänga ättiden genom att kunna ge mer grovfoder. Framförallt för de hästar där man ser att hönäten inte fungerar på den individen. Hos mig kommer inte något hönät innanför stalldörrarna över huvud taget. Behöver jag förlänga ättiden blandar jag grovfodret med halm och tillför extra protein vid behov.
 
Har du provat med hö eller annat hösilage som det inte blir tussar av när det dras ut?

Jag vill inte heller ha det här ryck och slitandet och tycker att det spelar stor roll hur fodret är uppbyggt för hur bra det passar att fodra med i nät.

Lite finstråigare hö ger mer pillande för att få ut.
Långstråigt hösilage trasslar sig och hästen sliter ut det eller tar "tuggor" ur nätet.


Mitt HBL fick lutfrörsinfektion förra hösten. Den var mycket segdragen och jag fick spruta honom länge och det var inte roligt. Han åt då ur storbale med nät och hade även nät i boxen. Veterinären tror att en del till att det inte ville släppa var ätställningen. Han hade helt enkelt huvudet för högt upp när han åt. Vilket gjorde att han inte kunde hosta upp slemmet. Jag bytte stall och jag skötte all utfodring. Han fick all mat på markken eller golvet i boxen och efter det blev han frisk och har inte haft någoty problem alls.

Jag gillar inte hönät sedan dess. Och ser inte att ättiden förlängs så mycket. Däremot så är det ju bekvämt med att man slipper mycket av spillet.
 
Mitt HBL fick lutfrörsinfektion förra hösten. Den var mycket segdragen och jag fick spruta honom länge och det var inte roligt. Han åt då ur storbale med nät och hade även nät i boxen. Veterinären tror att en del till att det inte ville släppa var ätställningen. Han hade helt enkelt huvudet för högt upp när han åt. Vilket gjorde att han inte kunde hosta upp slemmet. Jag bytte stall och jag skötte all utfodring. Han fick all mat på markken eller golvet i boxen och efter det blev han frisk och har inte haft någoty problem alls.

Jag gillar inte hönät sedan dess. Och ser inte att ättiden förlängs så mycket. Däremot så är det ju bekvämt med att man slipper mycket av spillet.

Du citerade mig men jag förstår egentligen inte varför ? :)
 
Vi fodrade hela vintern ur smhn i vår lösdrift. Näten hängde löst mellan 2 träd. Det gav stor effekt på ättiden, skulle säga ca den dubbla mot att fodra på marken. Störst skillnad gjorde det dock när vi även blandade med halm i hösilaget, hästarna hade då kvar hö som dom gick o pillade med större delen av dagen, minst 4 gånger tiden mot bara hö i näten. Såg även stor skillnad på hur nöjda hästarna var. Ska tilläggas att samtliga hästar var runda islandshästar på bantning...
En annan hage hade hönät mot vägg, dreas hästar åt betydligt snabbare än våra.
 
Jag har provat lite olika varianter men eftersom att hästarnas ätställning blir onaturlig vid utfodring i upphängt hönät och därmed ökar risken för förändrat tuggmönster och fysiologiska problem är jag tveksam till dess vinster i förhållande till risker. Jag tror också på att halm med fördel kan blandas med höet så att mängden grovfoder tillgodoser hästens fysiska och psykiska behov på ett riskfritt sätt.
 
Personligen har jag lite svårt att förstå att man inte blandar ensilage med halm istället och därigenom förlänga ättiden genom att kunna ge mer grovfoder. Framförallt för de hästar där man ser att hönäten inte fungerar på den individen. Hos mig kommer inte något hönät innanför stalldörrarna över huvud taget. Behöver jag förlänga ättiden blandar jag grovfodret med halm och tillför extra protein vid behov.
Hon står på halm och käkar upp en hel del av det. Problemet är att när hon äter halm så får hon ännu mer energi i sig. Med sina 10 kg hösilage per dygn så får non 19MJ för mycket. För varje kg halm hon äter så ökar överskottet med ca 4-5MJ
 
Hej!

Jag har en häst med tidigare viktproblem som fortfarande har problem med maten, får hon chansen äter hon tills hon exploderar (mer eller mindre). På fri tillgång äter hon hela tiden (ingen överdrift!) och går upp kopiösa mängder i vikt. På begränsad giva äter hon fortfarande extremsnabbt (det är inte bara jag som fascinerat stirrar på henne när hon stoppar i så mycket hö i munnen att hon tappar ut hälften när hon glufsar i sig nästa bit). Hon äter på samma hysteriska sätt när det gäller halm, så att spä ut med halm har hittills inte hjälpt det minsta för oss.

Eftersom hon inte får bli tjock (veterinärens order) är det rätt svårt att se till att hon får äta tillräckligt mycket/länge när hon står på box. Hon glufsar i sig 2 kg silage och 3 kg halm på ca 20 min om jag inte har nät runt. För mig är nätet ett nödvändigt ont, jag hade hellre undvikit det, men eftersom hon ibland tom har kvar mat på morgonen med nät får hon äta i nät.

I hagen sprider jag grovfodret över hela hagen, strå för strå, så hon får leta efter sin mat bäst det går. Ge henne i nät överallt skulle jag inte göra, men i boxen (dvs en fodring) är det när som gäller.

/Lavinia, som har testat diverse och insett att detta är nog det bästa för pållan.
 
Hon står på halm och käkar upp en hel del av det. Problemet är att när hon äter halm så får hon ännu mer energi i sig. Med sina 10 kg hösilage per dygn så får non 19MJ för mycket. För varje kg halm hon äter så ökar överskottet med ca 4-5MJ

Och har du sen otur behöver du lägga till mer protein för att balansera upp energiöverskottet och då blir det ännu mer energiöverskott. Jag vet precis hur du känner. Kanske du kan sänka silaget eftersom hon ändå får i sig energi och grovfoder från silaget? Halm är ett grovfoder så det går ju att låta bli att ge silage när hästen står inne tex, även om det känns hemskt.

/Lavinia, vars pålla åt mer halm än silage en vinter när silaget var högprotein och halmen utan protein.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 616
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 265
Senast: pemi
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 984
Senast: vindvissla
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp