Bukefalos 28 år!

Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

*kl*

Ville bara dela med mig av min EMS och fd IR-häst som nu går på "fri" begränsad tillgång på ett hö med låg energi, lågt socker och relativt högt protein.

002.JPG
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

*kl*

Ville bara dela med mig av min EMS och fd IR-häst som nu går på "fri" begränsad tillgång på ett hö med låg energi, lågt socker och relativt högt protein.

002.JPG
När jag hade lättfödda hästar fodrade jag dem med ett hö som våra övriga hästar inte ens ville kissa på och så fina i hullet har de aldrig varit. Jag var överlycklig över att kunna erbjuda dem fri tillgång...som jag tycker alla hästar borde erbjudas.
Detta var ett hö som vi kallade präriehö. Höstrået var jättefint.
Varför inte söka hö som har jättelåga värden och fodra up med kraftfoder (om det behövs)?
gulan
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Man kanske inte kan lagra de mängder som behövs för att kunna köpa in "från andra delen av landet" om det inte finns i närområdet.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag har ett nät i boxen till min 5åring. Jag fyller det helt fullt, ca 7 kg, och det räcker ofta hela natten! (19.00-06.00) :) Helt fanastiskt för oss. Det ger matte gott samvete att det inte blir ett längre uppehåll i ätandet. Det är 3,5x3,5 cm. :)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

När jag hade lättfödda hästar fodrade jag dem med ett hö som våra övriga hästar inte ens ville kissa på och så fina i hullet har de aldrig varit. Jag var överlycklig över att kunna erbjuda dem fri tillgång...som jag tycker alla hästar borde erbjudas.
Detta var ett hö som vi kallade präriehö. Höstrået var jättefint.
Varför inte söka hö som har jättelåga värden och fodra up med kraftfoder (om det behövs)?gulan

Det hade jag gärna gjort om jag hittat något. Tyvärr så har jag aldrig hittat nåt grovfoder med låga energivärden. Det är alltid proteinet som är värdelöst.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det fungerar bra på min halvblodsvalack på boxvila. 7-8 kg räcker lätt 12 timmar. Han är van vid helt fri tillgång, men på boxvila fungerar det inte då han bara drar runt det i boxen. Han är också väldigt "pillig" med mulen så det är perfekt för att hålla honom sysselsatt. Kommer använda det i hagen sen också, då han är lite väl lättfödd för fri tillgång nu när han inte växer så mycket längre (4,5 år).
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Åh det där gjorde mig hoppfull! :laugh:

Min donna är också väldigt pillrig med mulen, grejar som en galning så fort hon kommer åt på ex ryggen, i nacken, hinkar, grimmor osv och STARK är hon med den också! :D:D
Drar gärna runt med maten när den inte faller henne i smaken :angel: och har haft en sån där påse förut, det gillade hon väldigt mycket!

Om hennes "schema" är ungefär såhär:

7 timmar i hagen.
Ca 3 timmar utanför boxen med mockning, ridning och pyssel!
Och så blir det ju då 14 timmar över som hon är i boxen!

Så hon har ju egentligen "bara" 14 timmar på sig att äta sina 14kg (ett kg ges ute i hagen), det borde ju fungera tycker jag! :laugh:
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Var finns denna intressanta undersökning att beskåda?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

KL
Plockar upp en gammal tråd..

Är det NÅGON härinne som har sämre erfarenheter av smhn?? Dvs finns det hästar som inte gillar näten/ inte äter tillräckligt ur dem?

Sedan min nya häst kom hit (en vecka sedan knappt) har han sk begränsad fri tillgång under eftermiddag och natt. I början la jag i ca 5 kg i nätet på eftermiddagen vid insläpp och natthöet (ca tre kg) gavs av stallägaren på golvet. Han har också nästintill fri tillgång på halm på golvet. Till min förvåning har han alltid fortfarande kvar en hel del på morgonen, ca 2-3kg i nätet men inget hö på golvet. Han föredrar att äta från backen, det märks tydligt.
Ikväll tänkte jag bespara stallägaren att lägga in natthö och la i en hel 10 kgs bal i nätet nu vid sju. Dessutom fick han en hög med halm (som han tidigare ratat) på golvet. Men inte började han äta från nätet, nej nej.. Han började tugga i sig halmen istället. (Å andra sidan var han nog inte vrålhungrig heller då de hade fått en tuss hö i hagen en timme tidigare).

Detta är inget matvrak med andra ord, kanske inte nätet behövs tänker jag nu??

Men det är ju viktigt att han får i sig tillräckligt..eftersom han inte får så mycket hö i hagen under dagtid utan mest halm. Detta pga att han går med en ponny. Jag börjar ju undra för alla härinne verkar ha sjå med att begränsa höätandet, använder dubbla nät osv osv.

Inte heller får jag i honom lucernen.. den ratar han. (Den utan melass)
Betforn som jag i början gav honon pga foderbytet struntar han också i. Ikväll provade jag att ge lucernen i betforn (som han egentligen inte skall ha) men det gick inte heller hem..

Tänderna är i ordning och hästen är pigg och glad.. väldigt tillgiven och trygg. Min drömhäst alla gånger om.

Men detta kräsna sätt är jag verkligen inte van vid, alla mina tidigare hästar har också ätit som sådana, dvs tryckt in allt med hull och hår in munnen så snabbt som möjligt.. Min föreställning är då att hästen borde kunna äta ca 8-10 kg grovfoder under natten vilket är vad han behöver. Men men..
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

*KL*

Har nu hästarna på lösdrift igen och är fortfarande lika nöjd med mina SMHN. Hästarna äter lagom, shettisen har gått upp lite i vikt till en början men planar ut igen. De står inte och äter konstant utan använder hela hagen, får allt som oftast hämta dom i andra änden av den 1,5 ha stora hagen.

Hänger ut två nät på kvällen med 8-10 kg i varje (dvs 16-20 kg) och det tar aldrig helt slut. Man märker att det går mer hö då det är kallare eller blåsigt ute.

Såhär har vi löst det med upphängning:

250332_10151244082237887_1428740481_n.jpg


Har ett likadant nät på andra sidan av lödriftsdörren också.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

För mig har näten fungerat på alla hästar som stått i vårat stall. De som bara dragit runt maten och varit svårfödda har börjat äta bättre när de började bli lite stimulerade av att äta. Har även de som hetsätit som nu har mat i princip dygnet runt trots att de bara får sitt behov. Ponnys, shettisar, ridhästar.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

KL jag är en av de få, verkar det som, som starkt ogillar näten. Min pillriga och smarta dam fick loss ett när som var fastsatt efter konstens alla regler och trasslade in frambenen i den. Inte i skorna alltså. Som tur är blir hon bara sur och förväntar sig att en människa ska komma och ta loss henne. Gud vet hur många timmar hon stått där.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Du är inte få .
Ridsport belyste det som redan noterats för ngt nummer sen . Går trend i sånt här och nät är nyaste flugan på
Både ont och gott .
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Gud så skönt!! Jag har mötts av massa protester från nättalibanerna ;) och typ ett enda medhåll. Visst min häst är pillrig men hästar tenderar att skada sig på de mest osannolika sätt så varför peta in ett ytterligare riskmoment i hagar och boxar?

Det finns ju andra alternativ till begränsning av föda, stabila lådor med nät som jag spontant tycker känns säkrare, men då måste man ju ofta bygga själv och till större kostnad...
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag var skeptisk till när från början, men var tvungen att testa då hästen skadade sig och fick närmare 4 månaders boxvila. Det var omöjligt att lösa middagshöet på ett bra sätt alla dagar (vi jobbar båda två) så jag testade. Jag har en otroligt "pillig" häst och han har lyckats riva ner och fastna i nätet en gång. Han fastnade med framskorna och vi fick klippa loss honom. Han hade stått helt still men ätit och druckit som han skulle så han var uppenbarligen inte så stressad av det. Efter detta har han låtit näten vara ifred *peppar, peppar* Hade tidigare en foderbinge i hagen med hö, tanken var att ha näten i denna, men då hade inte shettisen nått ner att äta. Här är det ingen ekonomisk aspekt alls på det hela. Jag är glatt överaskad att det fungerar, höet känns mer hygieniskt då de inte drar runt det i smutsen och hästarna är nöjda och glada.

Men så klart, det finns både för och nackdelar med det. Skaderisken är ju en av nackdelarna.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag kommer dock aldrig nånsin ta den risken. Vill inte ens tänka på vilka skador det kan orsaka.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Finns som sagt så mycket de kan skada sig på. Var och en får ju göra en avvägning om vilka risker man är villig att ta. :) Nu tar jag det som en "engångsgrej" med mitt nät, en hake hade gått sönder och nätet ramlat ner i boxen. Nu är hakarna bytta och nätet hänger där det ska. Vilka skador hästar kan ådra sig har jag slutat grubbla på. De lyckas med så mycket man inte ens kunde föreställa sig. Iaf min. ;)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Ingen som har nåt knep?? Har inte tidigare gett hästar lucernpellets torrt. Vågar man? :crazy:
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Fast varför ÖKA skaderisken?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag ser det inte som att jag ökar risken. Hade jag trott det så hade jag inte använt nätet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: jis
·
Hästvård Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst. Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i...
2
Svar
30
· Visningar
2 769
Senast: lulski
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 326
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hämtade i helgen hem en ny häst som är lite av den speciella sorten, just nu äter hon 1.5kg lympos havrefri musli, 1kg lucern och nästan...
2
Svar
21
· Visningar
4 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp