Bukefalos 28 år!

Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Alexandra_W

Trådstartare
Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka mängder foder som folk tycker är acceptabelt de petar i sig genom näten? Vad som menas med 'förlängd ättid' när det hävdas att näten förlänger ättiden?

Jag har provat ett antal till min 6-åriga valack. Det har inte förlängt ättiden egentligen alls. Men visst, han ÄR inte som de andra, han är ett födgeni utan dess like, för smart för sitt eget bästa osv - dessutom har han inte 'fri tillgång' på minsta vis (då äter han bokstavligt talat ihjäl sig).

Shetlandsponnyn, som inte är hälften så smart (men ingalunda 'dum'), äter hälften så fort osv äter förvisso även han i princip lika fort ur näten, men även där så ingen fri tillgång utan portioner.

Så okej, de hästar som kan ha fri tillgång i nätet, DÄR sänker det takten. Så kan det kanske vara, jag har i alla fall köpt det.

Det gör jag baske mig inte längre. Ikväll presenterade jag för första gången finmaskigt hönät till en liiiiten åring, han blir liten B-ponny som stor så ni kan ju gissa hur liten han är. Han äter som en hel häst dock och sätter i sig en mängd silage per natt (på fullt fri tillgång) som jag inte är helt bekväm med på sikt. Han har aldrig varit med om hönät eller liknande begränsningar förr.

På TVÅ TIMMAR proppade det lilla livet glatt i sig 2 kg silage till sista strået. Han hade också hunnit lägga sig och sova, så jag kan inte säga exakt hur snabbt han fick i sig det hela..

Och om småmaskigt nät inte sänkte HANS ättakt mätbart - VILKA hästar fungerar det egentligen på? Jag är seriöst nyfiken. Och vilka mängder (per dygn, natt, X timmar eller hur ni än vill mäta) anser ni är 'okej och lagom' genom nät. Alltså ni använder näten för att mindre mat ska räcka längre tid, men hur mycket är eg 'mindre mat' för er?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Har försökt med sånt nät jag med för att få maten att räcka längre.. men tycker väll som du, det hjälper föga.
Det enda bra jag kan se är att dom måste jobba aningens mera för maten, och det sysselsätter skallen mera kanske..Men jag vet inte.
Har sådant nät nu till en som står inne, och hon får 4 kg istället för 6kg... Sen får hon iof dom resterande 2 kg under dagen... men allt för att hålla humöret uppe under boxvilan.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jo, så har jag också gjort under boxvila, stoppat maten (eller delar av den) i nät, inte för det räcker längre, men de får 'jobba' lite mer för den, och känns som de är lite mer 'sysselsatta' den stunden än om de stod samma stund och åt från golvet.

Men det här med att sänka ättakten/få en fix giva foder räcka längre tid, det börjar kännas som att det endera är vad folk tror, eller så en mycket specifik kategori hästar det fungerar på?

Alla de tre jag nämnt är ju sådana som om de får välja själv sätter i sig så mycket mat att de är längt över behoven, dvs de blir feta på fri tillgång. Men t ex arabvalacken jag hade, på äkta fri tillgång åt han 12 kg hö. Punkt. Inte mer, inte mindre. Nu fanns det ingen anledning ha nät till honom då han var i perfekt hull på det. Men OM det varit så att 10 kg hö/dygn skulle varit det som gav honom optimalt hull - DÅ kanske nät varit perfekt? Att på ett dygn hade nätet gett den där minskningen med 2 kg?

Men när man talar hästar som äter 30 kg och bör äta 10 kg (bara för att hitta på ett exempel), då är näten som att pissa i nilen? Å andra sidan är det ju sådana hästar som man behöver strypa intaget och förlänga ättiden på mindre mängd mat på. Men jag börjar tro det är en utopi?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag upplever att det tar längre tid med nät, 3,5x3,5 stora maskor.
Inte så att det tar dubbelt så lång tid, men längre åtminstonde.

Sen är det STOOR skillnad på vad det är för foder. Kortstråigt hö tar längst tid att pilla ut enligt mig. Hösilage är hopplöst, hästen får tag på stora tussar han drar ut.

Dubbla nät tycker jag däremot ger stor skillnad :)

Hästen är nöjdare, lugnare, när han får pilla med sitt nät.


Hade gärna haft ett rejäla dubbla nät med 2x2 cm maskor tillsammans med kortstråigt hö. Om jag får fortsätta önskedrömma så får höet ha lågt energivärde, mögelfritt, vara billigt, rundbal, lagom med protein och obefintligt med socker. Då hade allt varit perfekt i min värld... :d
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Helt ovetenskapligt, men jag upplever att de kan äta fortare om näten inte är helt fyllda så att säga. Jag gissar att ni har minsta storleken på nätet redan, men det kanske går att dra ett rep genom för att minska storleken så att säga? Alltså snöra av det helt enkelt?

Jag har vintertid tre nät i en hage som jag fyller på varje kväll med ca 12-15 kg vardera. Då är de verkligen proppfulla. I hagen går två matglada hästar och det är oftast inte helt slut när jag kommer ut med mer hö för att fylla på ett dygn senare. I den andra hagen har en ensam häst två nät som fylls med samma mängd. Till honom behöver jag inte fylla på varje kväll ens, utan brukar bara se efter att fodret är fräscht i näten. Samtliga hästar går på lösdrift, två äldre avelsston och en hingst.

På ridklubben började de med hönät i hagen strax innan sommarlovet, och ättiden ökade betydligt på samtliga ridskolehästar - från welshponnyer till nordiskorsningar till halvblod. Innan näten var maten slut på en halvtimme, oavsett spridning på hötussar.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

DarkInNight har nog en poäng... mina nät är 2*2 cm och visserligen har jag hösilage enligt bonden, men TS-halten ligger på över 80%, ganska kortstråigt... :) Då jag hade blötare silage gick det faktiskt åt mer... men å andra sidan behövde de ju äta fler kilon då också så det tänkte jag inte på.

Jag har dessutom ganska dåliga värden på mitt hö, så egentligen är det ju bra för mig då som har en lättfödd häst och vill ge mycket foder när de går ute året runt :) (bara det där med proteinet då som är negativt, men det löser jag genom att ge de två som inte är lättfödda lite kraftfoder istället)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Helt ovetenskapligt, men jag upplever att de kan äta fortare om näten inte är helt fyllda så att säga. Jag gissar att ni har minsta storleken på nätet redan, men det kanske går att dra ett rep genom för att minska storleken så att säga? Alltså snöra av det helt enkelt? .

INtressant, min - lika ovetenskapliga upplevelse, och på bara två hästar då - är det motsatta. Fullproppade nät tömdes snabbare än de med 'halvmycket' i. (snabbast tömdes de med bara 'lite skvalp' i)

Jag tror dock också det iaf ibland är lättare med hö än med silage, de kan ju inte riktigt lika tussdra med 'rätt' hö kanske?

Jag har på de två vuxna provat grovt hö, fint hö (långa strån på båda, eller långa, normalt hö), grovt silage och finstråigt, bladriskt silage. TS på silaget mellan 40 - 60%. Och så halm. Provat både lägga ner kakor, och 'skaka upp' Inte varit någon skillnad att tala om, dock så är 2 individer just inte mer än 2 individer.

Men min vuxna welsh, honom har jag provat ALLT med. Inklusive trippla småmaskiga nät, hembyggda slowfeeders med så små äthål genom ett trälock som 'föll neråt' i behållaren osv. Inget hjälper. Men han är speciell.. Så han ska nog egentligen kanske inte 'räknas med'. Däremot borde han få anställning som slowfeedingtestare ;)

Däremot, om man repar fem nävar gräs och strösslar ner i det stooora nätet - DET tar tid att pilla ut. Å andra sidan är det ett hemskt tidsödande sätt att fodra på ;P

Nätet åringen fick är Hööks nya finmaskiga, det har väl 3 cm rutor om jag inte minns galet? Bladrikt silage med TS 51%. Han äter betydligt mindre 'aggresivt' än de två vuxna som körde mer 'slit och dra så stora tussar/tuggor som möjligt, inklusive hugga i själva nätet varannan tugga och dra med sig hela det'. Den lille äter mer som jag antar det är tänkt, pillar och drar ut strån snarare än tussar (även om han får ut en tuss nu och då, nackdelen med silage) - men han tycks få till ett ganska förbluffande tempo ändå på nåt vis. Det ser så fint och lugnt och harmoniskt ut - men maten är slut på ett kick.

Men ska prova proppa hans nät imorgon får vi se. Just nu får han ju äta hur mycket han vill, men jag har börjat försöka hitta ett sätt att få mindre mat räcka längre, för om han inte tämligen snart hejdar sig så kommer han äta sig tjock på de mängder han sätter i sig. Men än lever jag på hoppet att han är sån sort som hejdar sig när nyhetens behag är över. (Han har ätit hö förr, men efter första natten ratar han höet han fick med, silage är JÄTTEGOTT ;))
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

vad intressant! Så olika det kan vara.. :)

Jag har provat det där med att lägga lite gräs i nämligen - slurp så var nätet tomt och jag hade två hästar som var mycket irriterade på det redan tomma nätet :) Jag proppade samma nät med gräs och det hade de kvar ända tills på morgonen.

En annan rätt intressant sak är också att mina föredrar näten framför att äta från en hög på marken. Under högdräktigheten medan de fortfarande åt hö gav jag både i hög på marken och i näten eftersom jag var rädd att de inte skulle äta nog mycket :angel: Högen låg kvar på morgonen med en häst på (himla bra med mjuk bädd även utanför ligghallen tydligen) medan näten såg ut som de brukar - dvs halvfulla.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det sista har jag också sett på mina. Lägg en hög och häng ett nät och de äter nätet först. Både vuxna welshen samt shettisen. Sett samma sak på ett fullblod som fick nät (stormaskigt) för att inte dra runt sin mat så mycket. Han fick både proppat nät och en stor hög. Gick på nätet först.

Samma sak faktiskt med lilla åringen, jag trodde ju inte han skulle få ut nåt ur nätet, så la dels en hög och dels nätet. Han gick direkt på nätet. (Då tog jag ut högen för att kunna mäta förbruk rent ur nät).

När jag var och fyllde på nu ikväll (jag HADE tänkt bara lägga in lösa högen, men fick ju inse att det inte skulle räcka långt), då la jag in både löst samt fyllde i nätet. Han valde nätet i första hand.

Knasigt, då jag egentligen hellre vill de ska äta från mark och inte i nät, om näten ändå inte begränsar ättakten/mängden över specifik tid.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Mina hästar funkar det på ;) ...men jag har INTE fri tillgång utan väger noga upp det jag hänger in. Det blir lite mer pyssel för dom att få i sig stråna, alltså dom kan inte hiva in det längre. Det har gett förlängd ättid här men vi pratar om några timmar. Har ett större nät ute i hagen på vintern och även det har varit positivt eftersom jag har så lättfödda hästar, eller ja...åtminstone en av dom. Det gör att det inte blir så jättemånga timmar tills dom får nästa mål. Fri tillgång har jag inte...och kommer inte att börja heller ;)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Hur mycket får/äter de ur näten?

Några h förlängd ättid på icke fri tillgång låter ju jättebra, och det jag var ute efter när jag började testa med nät etc. Visst, kan man få 'nattamaten' att räcka heeela natten är ju det superbt. Men t ex förlänga ättiden per mål med en timme gör ju enorm skillnad redan där, just för mina får små mål och äter fort. Dvs för de vuxna, så den stora welshen (D-ponny), han får 9 kilo silage splittat på 6 lika stora givor över dygnet. Men varje mål är slut på 20 minuter oavsett nät eller ej. Så ättiden blir ju 20 min/4 h, lagom roligt. Bara att fått de där 1.5 kg att räcka i 40 minuter mha nät hade ju varit en 100%ig förbättring, och lite det jag hoppades uppnå på den tiden jag försökte. Inte att maten räckte 'hela tiden' men längre/tillräckligt länge. (Att det 4 kgs, hö var det då, nattmålet vid 22 räckt till 04 hade varit finfint det med).

Den lilla knatten hade jag väl såhär i början hoppats att ett stort mål skulle räcka hela natten i nätet. Hans mat kommer dras ner sen, men än hade jag hoppats på att t ex kunna ge 5 kg och det räckte hela natten. Initialt trodde jag ju naivt nog det skulle det löst med, men nä. Men okej, i finmaskigt nät så skulle det förlänga ättiden så det fungerade.

Men här uteblev som sagt helt den effekten :S

Han åt utan problem 12 kg genom nätet på lika många h, och då hann maten ta slut ett par gånger och var slut på morgonen med (vet ej hur länge, fick 7 kg vid midnatt och det var soprent kl 08). Då går han på bete på dagarna, så han borde inte komma in huuungrig heller. Och dels får vi se om det är nyhetens behag, och dels var hans behov ligger. Men är han en tabellåring så är hans dygnsbehov vid ickebete cirka 6 kilo silage. Så det kan ju bli.. spännande.. att försöka lösa om han på halvdygn äter dubbla dygnsransonen och mer därtill även med nät. Det som förvånade mig, jag trodde verkligen nätet skulle sänka HANS ättakt iom att han är en åring, aldrig haft nät (inte lärt sig teknik etc). Men nä. Därav funderingen på om det eg fungerar på någon 'glupsk' häst som äter alldeles för mycket fritt, eller äter förbluffande fort att nätet förlänger tiden per mål även om man inte har fritt?

Men än verkar det ganska klent med sådana? Har lagt ut frågan på min facebook med, och nån enstaka det tycks funka på, gemensamt verkar vara att det är hästar som äter hyfsat kontrollerat utan begränsningar redan.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Menar du att äta två kilo på två timmar är snabbt?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

På våra funkar det! i vintras märkte jag skillnaden då vi började mata alla mål (5st) i nät. Hästarna, kallblod och shettis båda lättfödda, fick frukost kl 6 4kg uppdelat på två nät. Vi har lådor på ca 80x60cm som står på 10cm ben. Där spänner vi fast näten.

Maten var uppäten runt 9.30, sen kom nästa mål 11.30. Vi har haft fint torrhö med 'medel' längd. Den stora skillnaden i tid berodde mest på att hästarna knuffade på nätet med mulen, så att de finaste stråden ramlade ut.

Våra nät är 3x3. Fodrar vi hö utan nät är det endast ponnyn som städar, den stora tar ordentliga tuggor utan att fundera destu mer...
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Så gott som ingen ÅRING behöver man begränsa maten på. däremot på bete som 2-åring .. möjligen- om man nu släpper den på klöverbete:D

hästar äter i naturligt tillstånd o på bra bete i ca 2h sen vilar de o senare bara selektivt. Då pratar vi gräs med 20% TS.

Nattgivan är större o de blir mätta o behöver därför inte dessa mål konstant.

Om näten hänger o hästarna inte får fäste att trycka emot o på så sätt på i sig mer ger garanterat avsevärd längre ättid.

Sen är det inte ättiden som är helt avgörande, utan födosöket.

Man kan sprida ut höt i ströet o inte servera en hög= noll födosök.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Axel - det återstår ju att se både om han sänker mängden, och vad hans verkliga MJbehov ligger. Men att äta 15 kg silage (drygt 7.5 kg TS) per 12 h kommer han mest troligt bli tjock på även som åring om det fortgår. Hans rasfrände 2 boxar bort fick begränsas på hösten som åring för övrigt. Annars åt han långt över vad han gjorde av med. Så aldrig skulle jag inte våga drista mig till att säga. Men det kommer ju tiden utvisa med Lillknatten.

Du glömde delge vilken hästtyp osv nät fungerat för för dig? Hur mycket det begränsade/förlängde ättiden? :)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Menar du att äta två kilo på två timmar är snabbt?

Nej. Men att tiden inte förändrades av nätet, alltså att det inte tog längre tid med nät.

1 kg/h är en alldeles utmärkt trevlig hastighet rent så (och tre ggr så lång som det tar för de vuxna äta 1 kg). Men jag hade förväntat mig att när det gick 2 kg på 2 h utan nät så skulle det ta längre tid få i sig 2 kg genom nät.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Har dina hästar varit 'svältuppfödda'?

Mina pållar får fri tillgång till mat, både inne och ute och kallbod som de är skulle man kunna tro att de rullar fram men nej, de håller sig hyggligt i form.
Shettisarna likaså, de har gått på helbete sen i början av maj, och näe, inte är de direkt alarmerande feta, men de har haft tillgång till mat hela året och är inte heller därför glupska utav sig.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Har dina hästar varit 'svältuppfödda'?

Mina pållar får fri tillgång till mat, både inne och ute och kallbod som de är skulle man kunna tro att de rullar fram men nej, de håller sig hyggligt i form.
Shettisarna likaså, de har gått på helbete sen i början av maj, och näe, inte är de direkt alarmerande feta, men de har haft tillgång till mat hela året och är inte heller därför glupska utav sig.
Nix, båda de vuxna är uppvuxna på fri tillgång. Lillknatten vet jag ärligt talat inte hur han hade det i vintras, gick ju på bete när jag hämtade. Han är dock inte minsta matrabiat eller så alls. Han äter i normal takt, slänger inte i sig och kan lämna mat och göra annat etc. Fast det tycks finnas någon "botten" i honom riktigt :) Men, han är åring - han ska äta, sova, växa och leka. Så han får äta hur mycket han vill sålänge han inte blir tjock.

Så skrev inte tråden för "shit hur ska jag lösa det här" - utan då jag blev så förvånad att nätet inte ens sänkte ättakten för honom, och började undra vilka hästar det egentligen fungerar för?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag har smhn från caisas som jag har använt flitligt hos min shettis.
På honom fungerade det väldigt bra, då han hade börjat sprida ut det i hela boxen och då inte får i sig något alls när han är inne. När han fick hönät minskade den slängda mängden mat radikalt och han fick i sig maten inne i boxen. Jag fyllde på hönätet när jag var i stallet, och det var sällan slut när jag kom dagen efter. Han förstod snabbt att han bara fick mineraler när de andra hästarna fodrades och stod och åt från nätet när han fått mineralerna i krubban.
Jag hade det även när han hade boxvila, då kollade jag varje dag hur mycket han ätit. Det var sällan han åt mer än 5 kg, tyvärr slängdes det in hösilage till honom trots att han endast skulle ha i nätet, vilket förstörde när jag ville veta hur mycket mat han åt/dygn. Fick han 5,5-6 kg i nätet var det alltid mat kvar.

Han fick då hösilage i nätet och halm på golvet i boxen. Jag fyllde på halm när den tagit slut i boxen, det gick åt ca 10kg på ungefär en månad. Det fungerade som sagt väldigt bra på honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det tycket inte jag, men äter ett kilo på ca en kvart...oavsett om jag har nät eller ej, så sina 8 kvällskilo (ivåras) åt han upp på mindra än två timmar....vet inte hur jag ska göra för att han ska äta långsammare, kanske ska skaffa ett till och ha dubbla!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: jis
·
Hästvård Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst. Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i...
2
Svar
30
· Visningar
2 769
Senast: lulski
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 326
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hämtade i helgen hem en ny häst som är lite av den speciella sorten, just nu äter hon 1.5kg lympos havrefri musli, 1kg lucern och nästan...
2
Svar
21
· Visningar
4 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp