Bukefalos 28 år!

Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Fast varför ÖKA skaderisken?

Jag erkänner att jag hade precis de tankarna innan jag köpte småmaskiga hönät till mina tre hästar, men jag hade att välja mellan (den lilla) risken att någon av dem fastnar och att mata varannan timma...

Mitt halvblodssto har haft återkommande koliker sedan mitten av december och att hon hetsätit vid utfodringarna har förmodligen varit en del i att hon inte blivit riktigt bra.

Nu har vi våra nät och jag och hästarna älskar dem :love: Jag fodrar fortfarande en del på marken för att de ska få gå omkring och "beta", men de har tillgång till grovfoder hela dygnet utan att för den skull kunna vräka i sig.

En effekt som jag inte räknat med, men kanske kunnat förutse, är att det är så LUGNT i hagen.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag skulle inte våga, men så har jag ju en "maghäst"

Har du prövat med ljummet/varmt vatten?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Ingen som har nåt knep?? Har inte tidigare gett hästar lucernpellets torrt. Vågar man? :crazy:
Jag har också en häst som ratar sina lusernpellets (antar det är samma? Vitafor/Kvarnby) om det inte är precis som han vill ha det.
I början gav jag uppblandat med en liten mängd betfor för att få till smaken, men efterhand som han vant sig kunde jag ta bort det. Nu äter han dock en del vetekli också och jag upplever att han gillar den smaken så mycket att han gladeligen slafsar i sig lusernet också. (Ser att du provat med betfor redan, men principen kvarstår kanske, finns det något annat han kanske gillar som du kan smaksätta med? Min häst är t.ex. tokig i apelsiner och om jag kramar ur saften över maten och slänger i klyftorna också blir det oemotståndligt)

En annan viktig grej har varit att absolut inte blöta lusernet för mycket. Minsta överflödigt vatten och han lämnar allt, så jag blandar med varmt/ljummet vatten lite i taget så jag säkert ser att allt sugs upp av pelletsen. För att ytterligare förhindra vatten i krubban borrade jag tillslut ett par hål i botten :angel: så extravattnet rinner ut medan han äter.

Angående smhn-näten så var det ganska trögt även där för min häst. Jag har en teori om matens godhet vs. svårtillgänglighet. Han äter hellre något "mindre gott" på marken än något "gott" i nätet om han inte är jättehungrig. Vi blandar t.ex. hösilaget med halm i våra nät, halmen lämnar de nästan alltid kvar, medan halm på marken/i öppen pallkrage går åt utan pardon. När temperaturen kryper neråt äter de dock upp halmen i näten också.
Min häst blev bättre på att äta ur nät (och en "automat" med hårt galler för, med samma princip) när han fick en glupsk hagkompis :D då blev det plötsligt viktigare att få i sig maten innan hon tog allt. Innan övervägde ansträngningen nöjet med maten, och då lät han hellre allting vara...
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Okej låter som en riktig prussiluska du har :D

Jag är inte alls van vid att behöva knussla så tar tacksmt emot era förslag härinne. :bow: Ieftermiddag skall jag försöka med en skvätt ljummet vatten på. Samt hälla på liiiite äpplejuice tänkte jag.
Stallägaren berättade för mig att min häst hade lämnat en hel del hö under natten. Han hade plockat ut en tredjedel från nätet igårkväll och lagt på golvet istället. Antar att boxen kommer att likna ett skatbo...:devil:

Nästa steg är att bestämma sig..
antingen lägger jag in allt stråfoder i nätet
eller slutar jag att använda det helt.. Jag tror att jag provar en natt till, han lär väl inte svälta ihjäl antar jag:)
Vill tillägga att jag FORTFARANDE väntar på A******s analys:angel:
Sedan kommer min hysteri troligen lägga sig något:)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag gav alltid lusernpellets torrt förut, men efter att ha börjat blöta det och sett hur mycket det faktiskt sväller är jag inte så pigg på att ge torrt längre.

Jag ger bara torrt om jag lägger dem i hans Snak-a-Ball. Men då äter han ju bara enstaka pellets i taget.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Lucernpelets sväller inte alls i egentlig mening, inte såsom exempelvis betfor, de luckras upp och faller sönder, men visst ökar det i volym
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Min islänning hetsåt innan :/ Nu har han nät och det tar nästan 3-4 ggr längre tid för honom! Visst äter han fort men han har nästan en timme per kilo! :D
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Får 4 kg på morgonen , räknar med ca 4 timmar där och 6 kg på kvällen. Blir avrundat 10 timmars ättid per dygn, vilket är acceptabelt tycker jag :)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Äpplejuice gick inte hem... Strödde en aning fibergi över gröten och då blev den liiiite mer intressant. Dock inte tillräckligt för att kunna stoppas i munnen :angel:
Ljummet vatten är nog tveksamt men får prova imorgon:cool:

Anledningen att han skall ha utan melass är ju att shivering hästar skall undvika stärkelse och socker. Men han mår ju heller inte bra av att inte äta.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Man ger dem ju ytterligare en chans att fastna i något.

Jag ser det som en bättre möjlighet att ge dom mat i rätt mängd. Skulle jag undvika allt de kan tänkas skada sig på så skulle jag inte kunna ha dom ute alls... Ena pållen har lyckats vrida sönder sitt knä i snön, lyckats riva sig på sig själv i boxen med lymfangit som följd och fått en fissur på kronbenet på något i hagen.

Var och en får göra sin egen riskbedömning, i min är inte hönät en större risk än snö...:idea:

Jag kör även bil trots att jag vet att man kan krocka eller köra av vägen. ;)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

*delvis KL*

Jag tror man måste minnas både det att "allt" är en (potentiell) risk, men även att individer är olika. Jag skulle t ex aldrig våga ha ett hönät som kunde knytas upp, nås med hovarna eller lossna till L, medan jag skulle våga ha ett lågt hängande nät till E. Däremot vågade jag ha ett hönät i en låda till L, men skulle aldrig någonsin ha det till E. Helt enkelt för att L är en oral häst, som fnurpar med sin mule överallt, knyter upp knutar, drar i saker etc. E å sin sida han vevar med benen, krafsar, ställer sig i/slår i lådor, krubbor osv.

Mitt automatiska fodersystem med linor innebär en potentiell risk OM linorna skulle lossna. Jag har dock helt enkelt gjort en riskbedömning (och naturligtvis byggt för att så långt det går minimera risken, men eliminera den kan man aldrig), och risken är större för magsår eller fång (för lite vs för mycket mat) än att linorna lossnar OCH någon trasslar in sig OCH får panik av det.

Jag har ju matlådor där botten släpper på med. Noll risk fastna i en neddragen lina, men det finns minst tio sätt jag själv kan räkna ut som en häst kan skada sig på en låda OM det vill sig illa - och antagligen tusen sätt jag inte ens tänkt på. Men återigen, någon slags riskanalys och fördel vs risk.

Vilket jag tror Pemi gjort med sin häst med, och det därför är förhållandevis (garantier finns aldrig) säkert för den hästen att ha det så - även om det skulle vara rena katastrofen och skyhög risk för en annan häst. Jag har dock också haft hästar som skadat sig svårt på helt omöjliga saker (skarsnö, en liten 2 cm lång pinne, is och för den delen torr, slät gräshage) så det kan påverka att jag förstår hur pemi menar med att man inte kan gardera sig emot alls och får väga ev förtjänst mot ev risk.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Där slog du huvudet på spiken!

Båda mina är pilliga med mulen, så jag har inte näten knutna utan det sitter karbinhakar i ena nätet och det andra är fäst i krokar/hakar på väggen, hakarna sitter dessutom högt upp. Ingen av dom vevar med benen då de äter eller är "lätta i bak", har också två nät till två hästar så det blir inget "tjaffs" mellan dom heller... Har dom dessutom så högt att de inte skulle fastna OM de skulle veva med benen. Då är väl risken kvar för OM de skulle rulla sig och fastna. Den risken är minimal då de har en STOR hage och de antingen rullar sig i gräset eller inne i lösdriften, aldrig på den grusade ytan utanför lösdriften där näten hänger.

Jag skulle absolut inte ha nät till vilken häst som helst, utan det beror både på individen och flockens konstellation. Det är där en riskbedömning kommer in. Som med allt annat så får man ju väga fördelar och nackdelar mot vartannat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: jis
·
Hästvård Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst. Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i...
2
Svar
30
· Visningar
2 770
Senast: lulski
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 326
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hämtade i helgen hem en ny häst som är lite av den speciella sorten, just nu äter hon 1.5kg lympos havrefri musli, 1kg lucern och nästan...
2
Svar
21
· Visningar
4 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp