Bukefalos 28 år!

Sluta äta på natten...

Mitten

Trådstartare
Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra välling på natten. Hon är ändå 20 månader och vill FORTFARANDE äta välling på natten. Men nu har vi sagt stopp.
Jag undrar - när ni slutat med nattmatandet (gärna om de varit lite äldre än några månader) hur har ni gjort? Jag gillar ju lite mildare metoder, och testade att ge henne mindre och mindre portioner. Vilket inte gav resultat alls, hon blev arg och lessen och ville ha mer. Jag testade med vatten. Icke sa nicke, tvärvägran. Inte intresserad.

Så nu började vi för en vecka sedan att resolut sluta ge nattvälling. Skall man äta gå man ner och äter frukost (vilket vi går med på om klockan är efter 5).
Häromnatten var det dock GRÄSLIGT, och jag började vackla som tusan. Hon var vaken halv tolv till halv fem - FEM TIMMAR - och ville ha nattmat. Hon hade ätit ordentligt på kvällen men mammahjärtat brister ju när liten är hungrig. Iallafall överlevde vi det, och förra natten sov hon äntligen åtta till sex - utan uppvaknande och tjat om välling :banana:.

Men skall det vara såhär? En hel vecka har vi hållt på, mycket tårar och ojande och nu har vi lyckats EN natt. De flesta jag pratat med säger att det tog 1-3 nätter så gick det bra. Jag känner mig så elak mot min lilla tjej, även om jag vet att hon inte 'behöver' nattmatas. Gör jag fel? Har någon mer haft såhär jobbigt?
 
Sv: Sluta äta på natten...

Ja det ska vara så här. Hon har fått mat varenda natt sen hon föddes, inte konstigt att hon protesterar när ni inför nyordningar och hon kanske är envisare än andra. Ge det i alla fall två veckor innan ni börjar fundera på alternativen. Får hon röra sig tillräckligt på dagtid? Min 1,5-åring behöver tröttas ut genom att komma ut och gå eller leka. Det blir så lätt att man sätter dem i vagn eftersom de inte orkar så mycket men min erfarenhet är att de behöver röra på sig för att de ska sova bättre. En dag med bara inne hemma (vilket inte är så konstigt nu när det har varit så kallt) ger dålig sömn. Testa att ge henne så mycket mat det går under dagen och mycket motion och se om det hjälper.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Ja det har faktiskt varit lite taskigt med motion på sista tiden. Hon har haft lite feber och de superkalla dagarna har hon fått vara inne. Men hon har sovit ändå, fast hon börjar då sova 5 på morgonen när hon tröttat ut sig totalt av protesterande, och sover halva dagen istället.
Men som sagt, sista natten gick det bra och jag håller tummarna för att det fortsätter! Hela dygnet blev ju fel iochmed det här också, det kanske är en del av problemet.

Men jag har noterat att hon äter MYCKET bättre dagtid! Så jag vet ju att det är en bra grej att göra men samvetet gnager ändå, känns som jag plågar henne :cry:. Just nu är jag mest arg på mig själv som inte gjorde det här tidigare, innan hon blev så medveten som hon är nu. Nu är det ju en mysig grej på natten för henne.
För visst är det lättare om man gör det tidigare?
 
Sv: Sluta äta på natten...

Jag vet inte om det är nån skillnad, jag tror att det beror mycket på barnet och hur pass envist det är. För vissa barn är det säkert inte en så stor deal att gå över till den mer normala ät- och sovrytmen medan andra vill inte förändras. Men alla barn ska ju mot den normala dygnsrytmen med äta på dagen och sova hela natten så att ta tag i den biten kan ju aldrig vara fel åtminstone inte med ett barn som är över ett år. Så håll ut, du kommer inte att ångra dig!
 
Sv: Sluta äta på natten...

Ja hålla ut kan jag, men det jobbiga är att jag tvivlar på att jag gör rätt... hoppas det är över snart :(
 
Sv: Sluta äta på natten...

Jag tror precis som mino att det bara är att hålla ut och att ni gör rätt. Avbryt inte nu, det blir inte lättare nästa gång.

1-3 nätter som dina vänner säger tycker jag låter kort, det kan nog stämma om det är mindre barn (för oss tog det bara 1 natt men då var sonen bara 6 månader). För större barn sitter ju rutinen ännu hårdare i och de har utvecklat mer vilja.

Kanske lite tankar på att hon antagligen inte är hungrig på natten utan "bara" tycker det är en mysig vana kan hjälpa. Särskilt nu när ni hållt ut några nätter, då lägger de om till att äta mer på dagen.

Lycka till!
 
Sv: Sluta äta på natten...

Elivia var 14 mån då jag kände att hon åt enbart på rutin på natten. Det tog nog ca 1 vecka med gråt på nätterna innan hon "gav upp". Jag gick runt och vaggade och vyssade och sjöng, allt för att hon skulle somna om utan den där vällingflaskan. Och tillslut så gick det:D.

Saga är nu lite över 1 år och äter fortfraande på natten. Har inga planer på att ta bort det ännu då hon är en liten lättviktare och det känns tryggt att hon iallafall alltid får i sig en flaska på natten. Tids nog tröttnar jag nog på att stiga upp nattetid och kommer ta bort även hennes nattmål.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Oj, vår son slutade äta på natten när han var runt 6 månader och sover sen dess från 9 på kvällen till 9 på morgonen, han är snart 1 år. Vi slutade aldrig medvetet, utan han bara sov sig igenom nätterna. Jag hade gjort precis som du, jag hade inte gett henne och inte gett med mig. Hon är ju snart 2 år, så det är väl dags för er att få sova hela nätter snart. Hoppas det går bra! Det måste ju vara jättejobbigt att kliva upp mitt i natten och koka välling när man ska upp till jobbet dagen därpå.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Ja hålla ut kan jag, men det jobbiga är att jag tvivlar på att jag gör rätt... hoppas det är över snart :(

Om man gör som hjärtat säger blir det sällan fel! Din tjej vill fortfarande äta på natten, låt henne göra det då!

Min tös åt på natten tills hon var två år!

Två år är en väldigt kort tid i ens liv!

Rätt som det är så behöver hon inte äta på natten, sen blir hon tonåring och äter jämt;)
 
Sv: Sluta äta på natten...

Om man gör som hjärtat säger blir det sällan fel! Din tjej vill fortfarande äta på natten, låt henne göra det då!

ja vill nog hålla med dig...

ts är det för att det är jobbigt tt gå upp som ni vill sluta eller för att hon inte "borde" äta längre? funkar det inte att spä ut vällingen lite extra? sam äter fortfarande iblandpå nätterna, när han var 20 månader åt han minst en gång under natten.

på dagarna däremot säger vi nej till flaskan, den får man när man ska sova.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Det är absolut inte för att det är jobbigt att ge välling vi vill sluta. Det är inte så mycket besvär för oss.

Det är för att det gör att hon inte äter frukost alls, och sedan går hon till dagis och skall klara sig till lunchen vid 11... då är hon ju jättelänge utan mat. Och blir lessen. Och ligger fel i mattiderna jämt.
Plus att vi märkt att när hon hamnar i perioder då hon behöver äta mer äter hon mer på nätterna, inte på dagarna. Den här veckan när hon inte fått välling har hon ätit dubbelt så mycket dagtid, ca, och dessutom klarat sig mycket bättre mellan målen samt haft tid och ro att sitta med hela måltiden. Innan åt hon lite, kastade runt och kladdade lite och sen var hon klar, inom loppet av 10 minuter. Nu sitter hon med oss i 20-30 minuter, äter, pratar. Lite mer mysigt.

Jag har alltid tyckt att hon skall få ta det i sin takt och bestämma själv, men nu tyckte jag att det gick ut för mycket över dagsrutinerna. Hon kan ju inte resonera sig fram till att det är bäst att sluta på nätterna så blir dagarna bättre, så såna saker måste ju mamma och pappa tänka ut och göra för hennes skull. Men jag skulle absolut inte sluta för att jag vill sova, jag tycker inte det är så jobbigt.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Åh glömde - hon får fortfarande kvällsvälling, alltså en portion innan tandborstningen, vid 20-tiden. Det är bara nattdelen vi tar bort.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Jag tycker att du resonerar helt rätt. Det är skillnad mellan vanor och faktiska behov (tex av närhet under natten) som man bör tillgodose.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Ja rent fysiskt borde hon ju klara sig hela natten. Det låter ju jobbigt om hon inte äter någon frukost alls. Det gör inte Sam heller när han äter välling på natten (ofta på morgonkvisten, typ vid 4 eller så) men då får han frukt och macka lite senare bara och det kan ju bli svårt om hon går på dagis.

Jag antar att du har testat att ge vatten istället på natten? Det är ju jobbigt om de är sådär ledsna... Men om det tröstar dig så är inte Sam något "det fixar vi på tre dagar"-barn... Snarare tre månader...
 
Sv: Sluta äta på natten...

Yep, vi har testat vatten och 'småportioner' men det hjälpte inte ... vattenflaskan åkte i väggen med en smäll varje natt :rofl:.

Jag tycker egentligen som ni, att vill hon äta kan hon väl få göra det - men jag tycker mig se att det går ut över hennes vakna tid.

Nu är maken uppe och nattar, håll tummarna för att den här natten också funkar nu !!
 
Sv: Sluta äta på natten...

Jaaaa !
Hon sov från 20.30 till 7.00 i morse, vaknade och pep liiite vid 4 men somnade om på 5 minuter. Äntligen! Och frukost smällde hon i sig också!

2 nätter i rad, nu känns det riktigt bra, jag hade nog inte klarat av en till sån omöjlig natt - då hade jag nog skippat det hela och matat henne :crazy:.
 
Sv: Sluta äta på natten...

Härligt, bra jobbat! Och du - jag tror du klarat en natt till om du velat. Det är viljan det hänger på, vill man inte så kan man inte heller. :laugh:
 
Sv: Sluta äta på natten...

om det känns för jäkla jobbigt, tänk på att en vana tar 21 dagar att etablera och därmed åxå 21 dagar att bryta.
MAX tre veckor, sen blir hon van att INTe äta å natten ch som du beskriver, så låter det ju mycket bättre att hon skippar nattmaten ch äter frukost istället och följer matrytmen som ni vuxna har.
 
Sv: Sluta äta på natten...

För oss gällde det att fylla ordentligt just före tandborstning vid läggdags. Sedan hade vi en vattenflaska i sängen.
Våra var nog också över 1,5 år innan de slutade nattäta. De skötte dock nattätningsen själva med en flaska välling i sängen (säkert helt horribelt bakteriemässigt....:o)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 539
Senast: zassoo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 070
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp