Bukefalos 28 år!

Sluta med medicin plötsligt?

Jag har tröttnat på min epilepsi så nu tänker jag skita i att ta min medicin för det. Vad ska den vara bra för egentligen, den gör mig bara trög, glömsk och allmänt blåst.

Skämt åsido, jag vågar inte sluta med mina mediciner och jag misstänker att jag skulle åka på så många epanfall att jag ganska snart skulle ångra tanken att inte vilja droga min hjärna med sådana mediciner.

MEN! Jag vill sluta med en av dem, Lamotrigin. Det är en satans jävla medicin, om jag får säga mitt hjärtats mening om den. Därför vill jag sluta och läkaren och jag bestämde att vi skulle trappa ner långsamt. Jag försökte i två veckor. Det gick inte bra. Konstant huvudvärk i två veckor, glömska som var långt värre än vad den brukar vara och denna trötthet jag kände. Jag hade flera frånvaroanfall och vi misstänker att de var långt många fler än vad vi tror eftersom jag är ganska mycket ensam, så att tröttheten nog mer har berott på det. Men jag sov ca 9 timmar på natten och 4 timmar på dagen och trots det var jag gräsligt trött och vilade och orkade verkligen inte ta för mig något utan att hasa omkring som en död. Jag släpade fötterna efter mig när jag var ute med hunden, fick tvinga mig att laga mat till barnen, orkade inte äta och bara mådde riktigt skit. Vi höjde tillbaka till normal dos igen. Men nu ska vi ge oss på det igen, sänka medicinen för att ta bort den. Det är bara att stålsätta sig mot 4 veckors hjärndöd hos mig med andra ord.

Tanken om att sluta helt genast har försvävat mig flera gånger. Att dra ner på medicinen är ju lika med att dra ut på lidandet, men om jag slutar plötsligt borde det kanske ta färre dagar för att kroppen ska återhämta sig. Fallet är desto kraftigare dock...

Så min undran är- vad händer?
Jag vet att jag kan få epanfall av det, men mer då? Epanfall är ju inte så farligt egentligen och de skulle väl inte vara i en månad, kroppen skulle väl normaliseras ganska fort om jag slutar? Jag nämnde det för min läkare och hon sa bestämt NEJ! så jag frågade inte vidare om HUR "farligt" det skulle vara för mig.

Vad är det värsta som kan hända? Har någon slutat abrupt så där? Jag tar 400 mg av dem och 1500 mg av Levetiracetam varje dag och det är Leve..grejen som jag ska behålla och förhoppningsvis lägga till Topimax, tror jag den heter, men man kan ju inte stå på tre samtidigt så en måste bort....

Jag vill bara att det ska vara ÖVER!!!!!:arghh::arghh::rage::rage::meh::meh::arghh::arghh:

Nu tog jag inte lamictal pga epilepsi så det är ju inte riktigt samma sak men en långsam utsättning har jag gjort av den och då utan särskilda besvär trots att jag är otroligt känslig för biverkningar/utsättningssymtom. Jag sänkte då med 25 mg varannan vecka, sedan 25 mg varje vecka, tills jag låg på totalt 25 mg/dag, sedan tog jag en tablett varannan dag någon vecka innan jag slutade helt.

Jag märkte att sänkte jag för snabbt fick jag den där groteska tröttheten och huvudvärken du nämnde så jag sänkte väldigt väldigt långsamt för att slippa det. Det funkade för mig men det är ju som alltid individuellt.
Är det ett alternativ för dig att sänka långsammare än du gjort tidigare?
 
Nu tog jag inte lamictal pga epilepsi så det är ju inte riktigt samma sak men en långsam utsättning har jag gjort av den och då utan särskilda besvär trots att jag är otroligt känslig för biverkningar/utsättningssymtom. Jag sänkte då med 25 mg varannan vecka, sedan 25 mg varje vecka, tills jag låg på totalt 25 mg/dag, sedan tog jag en tablett varannan dag någon vecka innan jag slutade helt.

Jag märkte att sänkte jag för snabbt fick jag den där groteska tröttheten och huvudvärken du nämnde så jag sänkte väldigt väldigt långsamt för att slippa det. Det funkade för mig men det är ju som alltid individuellt.
Är det ett alternativ för dig att sänka långsammare än du gjort tidigare?
Hur stor dos tog du? Skulle jag sänka så långsamt så skulle det ju ta jättelång tid eftersom jag tar 400 mg om dagen. :(

Den där tröttheten är vidrig. Kombinerad med huvudvärk som vägrar ger sig. När den efter många värktabletter ett halvt dygn ger sig så är den borta i en timme eller två för att sedan dyka upp igen. lägg där till minnet. Att kolla dosetten flera gånger per dag för att jag inte kommit ihåg om jag tagit medicinen eller ej, glömma hämta dottern vid skolan så jag fick skynda mig dit och låtsas som om inget och fråga hur hennes dag varit istället för att säga att "oj hoppsan, jag glömde dig" på frågan om varför jag var sen, glömma handla mat och plötsligt inse att vi får skynda tilll affären innan den stänger för att ha nåt till frukost, gå ut ur rummet för att i nästa stund inte veta vad jag skulle göra, glömma äta, glömma att jag skulle duscha, gå på toa eller allt annat jag bara liksom glömmer. Vad heter min medicin? Hur stor dos tar jag? När fick jag diagnosen? När hade jag anfall senast? Hur länge varade det? Tja, jag blev rätt trött på frågorna läkaren ställde mig efter två veckor för jag kunde inte komma på rätt svar utan att tänka en massa.

Jag hatar medicinen... :mad: Min läkare hävdade att anfall kan göra precis likadant så medicinen ska inte bära all skuld.:cautious:
 
Hur stor dos tog du? Skulle jag sänka så långsamt så skulle det ju ta jättelång tid eftersom jag tar 400 mg om dagen. :(

Den där tröttheten är vidrig. Kombinerad med huvudvärk som vägrar ger sig. När den efter många värktabletter ett halvt dygn ger sig så är den borta i en timme eller två för att sedan dyka upp igen. lägg där till minnet. Att kolla dosetten flera gånger per dag för att jag inte kommit ihåg om jag tagit medicinen eller ej, glömma hämta dottern vid skolan så jag fick skynda mig dit och låtsas som om inget och fråga hur hennes dag varit istället för att säga att "oj hoppsan, jag glömde dig" på frågan om varför jag var sen, glömma handla mat och plötsligt inse att vi får skynda tilll affären innan den stänger för att ha nåt till frukost, gå ut ur rummet för att i nästa stund inte veta vad jag skulle göra, glömma äta, glömma att jag skulle duscha, gå på toa eller allt annat jag bara liksom glömmer. Vad heter min medicin? Hur stor dos tar jag? När fick jag diagnosen? När hade jag anfall senast? Hur länge varade det? Tja, jag blev rätt trött på frågorna läkaren ställde mig efter två veckor för jag kunde inte komma på rätt svar utan att tänka en massa.

Jag hatar medicinen... :mad: Min läkare hävdade att anfall kan göra precis likadant så medicinen ska inte bära all skuld.:cautious:

Det verkar nästan som att du hör till dem som inte får någon effekt av medicinering. Har din läkare någonsin nämnt annan typ av behandling, som operation?

http://mobil.svd.se/nyheter/operation-effektivt-mot-epilepsi_svd-4100299
 
@Enya
utan att vara neurolog, vill jag också avråda från att sluta tvärt. Ja, det kan bli ganska många ep-anfall. Nej, ett enda ep-anfall lär inte hålla i en månad men som andra skrivit, visst kan man dö av ep och visst kan man få hjärnskador.
När det gäller utsättningssymtom står det ganska lite i fass, och det bra alternativet fas-ut finns inte tillgängligt på nätet.

Nej du, rota inte i det där, du. Bra att du inte tänkt göra något utan att diskutera med neurologen.

Jag har halvrisigt minne, men visst är det så att du har (haft) ganska svårbehandlad ep?
 
Det är stor skillnad att sätta in/ut och även äta lamotrogin om man är bipolär eller har epilepsi. Är man bipolär kan man sluta med höga doser rakt av utan att det behöver hända ett dugg, men med eepilepsi kan det vara farligt att bara slarva med medicinen.

NEJ!
En kan INTE sluta tvärt med medicin mot epilepsi, om en tar det av en annan anledning än ep. Hjärnans kramptröskel är precis lika påverkad och det är STOR risk för ep-anfall oavsett anledning till medicineringen.
 
NEJ!
En kan INTE sluta tvärt med medicin mot epilepsi, om en tar det av en annan anledning än ep. Hjärnans kramptröskel är precis lika påverkad och det är STOR risk för ep-anfall oavsett anledning till medicineringen.
Det sa inte min läkare. Jag slutade med 400 mg rakt av (har inte epilepsi).
 
NEJ!
En kan INTE sluta tvärt med medicin mot epilepsi, om en tar det av en annan anledning än ep. Hjärnans kramptröskel är precis lika påverkad och det är STOR risk för ep-anfall oavsett anledning till medicineringen.

Låter logiskt. Bara att missa en två doser kan ju kännas av väldigt mkt.
 
Det verkar nästan som att du hör till dem som inte får någon effekt av medicinering. Har din läkare någonsin nämnt annan typ av behandling, som operation?

http://mobil.svd.se/nyheter/operation-effektivt-mot-epilepsi_svd-4100299
Visst får jag effekt av min medicin! Bara inte när det krånglar med den. Min hjärna tycker inte om förändringar så då blir det bekymmer, men jag tror inte Lamotrigin är rätt medicin för mig.

operation har inte nämnts, men jag tror jag ska ha betydligt fler problem och anfall om det ska vara ett alternativ för mig. Som tur är. Känns det som.
 
Förstår fö varför du vill sluta med Lamotrogin. Jag hade kola i huvudet och kände mig allmänt puckad. Närminnet var typ noll!
 
@Enya
utan att vara neurolog, vill jag också avråda från att sluta tvärt. Ja, det kan bli ganska många ep-anfall. Nej, ett enda ep-anfall lär inte hålla i en månad men som andra skrivit, visst kan man dö av ep och visst kan man få hjärnskador.
När det gäller utsättningssymtom står det ganska lite i fass, och det bra alternativet fas-ut finns inte tillgängligt på nätet.

Nej du, rota inte i det där, du. Bra att du inte tänkt göra något utan att diskutera med neurologen.

Jag har halvrisigt minne, men visst är det så att du har (haft) ganska svårbehandlad ep?
Nej, jag gör inget på eget bevåg, det är jag för feg för egentligen ;) Men frågan om vad som kan hända är ju fri.

Egentligen är den inte svårbehandlad i sig utan det är när saker och ting krånglar. Det visade sig t.ex. att jag tog för låg dos Lamotrigin när jag bara hade den medicinen så då var det inte konstigt jag inte var anfallsfri egentligen. Och det var nog (jag minns inte riktigt) anledningen till att jag fick anfall och hamnade på akuten i Malmö där jag övertalade läkaren till att få åka hem flera timmar tidigare än vad han visst önskade (det var tråkigt där och jag ville sova, det är svårt på akuten).
Sedan fick jag ny läkare som föreslog att jag skulle ta Ergenyl ihop med Lamotrigin eftersom jag inte var anfallsfri och de två funkade bra ihop vanligtvis. Men på mig gjorde de inte det utan jag blev riktigt dålig av Ergenylen, möttes dock bara av EPsköterskans "det är bara att fortsätta , det brukar ge sig efter någon vecka" när jag försökte berätta hur jag mådde. Det var inte förrän när @TinyWiny ringde och berättade att jag hade svårt att andas till slut som jag fick prata med läkaren, som sa något om läkemedelsförgiftning och att jag inte skulle ta det mer. TACK gode gud för det, måste jag säga, för jag trodde jag höll på att dö nästan.

Istället fick jag börja med Levetiracetam och det funkade utmärkt, inga problem alls och färre anfall, dock tog jag i somras Primolut Nor för att skjuta på mensen några dagar, fick på apoteket veta att det kan påverka en av mina mediciner så jag mailade min läkare som svarade att det inte skulle vara några problem och att jag kunde ta det som jag skulle. Fast det slutade efter några dagar med anfall och besök på akuten i Nyköping. Perfekt början på semestern Eller inte! :D
@MacGyver fick några mörka blickar av mig när jag kvicknade till och insåg att jag inte skulle släppas ut från sjukhuset förrän dagen därpå... :devil::p Nänä, istället skulle jag lägga in, kopplas upp mot nån maskin med en massa sladdar, stå ut med pipande är något trillade av, upprepa mitt personnummer ett antal gånger, få blod knyckt, ha grejer på fingrarna och väckas femtioelva gånger. Slöseri med resurser på mig! :D
Men vilken skillnad mot hur det var i Malmö faktiskt, Nyköping verkar bättre, så även om deras noggrannhet vid tillfället faktiskt var jobbig så är det ju vettigt ändå.

Flyttade och fick ny läkare som tog upp frågan om Topimax och Levetiracetam istället, eftersom hennes erfarenhet är att de två funkar bättre ihop och dessutom kanske kan hjälpa mig att bli piggare, inte lika trög (ja, det var ju inte exakt DET ordet hon använde förstås... ) och gå ner i vikt. Började dra ner på Lamotrigin, men efter två veckor avbröts det och jag tog full dos igen eftersom jag helt enkelt inte orkade. Det är ungefär två veckor sedan kanske (minnet ja...). Pratade med henne i tisdags och då kom vi överens om att göra ett nytt försök.

Så egentligen är min epilepsi nog inte svårbehandlad, den bara verkar så då den lätt påverkas av medicinförändringar och även stress och sånt. Tror jag! :D
 
Förstår fö varför du vill sluta med Lamotrogin. Jag hade kola i huvudet och kände mig allmänt puckad. Närminnet var typ noll!
Ja, just så är det och efter två veckors dosminskning så var det ännu värre än vanligt! Det sägs att alla epilepsimediciner mer eller mindre påverkar minnet och gör en lite segtänkt, men att Lamotrigin är värst. Därför vill jag byta, jag vill ha tillbaka min hjärna från den drogande dimman!
 
@Enya snälla tala med din läkare, du ska inte vara arbetslös just nu, du ska vara sjukskriven.
så begär du all hjälp du kan så du inte behöver tänka så mycket på annat, kontakta din biståndshandläggare för städhjälp mm under tiden
Jag har ju inget jobb att vara sjukskriven ifrån :) Jag har dessutom glömt anmäla mig personligen på arbetsförmedlingen kom jag på, jag är bara inskriven via nätet ännu :eek::nailbiting:

Städhjälp behöver jag inte, jag har tre slav.. jag menar barn som får hjälpa till lite. Det är trots allt bara en tvårumslägenhet vi har så den är inte svår att städa över ens för barn mellan 8 och snart 13 år. Problemet är nog mer att de är märkligt glömska när jag glömmer påminna dem om att hjälpa till... Så då blir det inte gjort något vettigt heller.:(
 
Ja, just så är det och efter två veckors dosminskning så var det ännu värre än vanligt! Det sägs att alla epilepsimediciner mer eller mindre påverkar minnet och gör en lite segtänkt, men att Lamotrigin är värst. Därför vill jag byta, jag vill ha tillbaka min hjärna från den drogande dimman!
Som sagt, förstår fullständigt :)
 
Förstår fö varför du vill sluta med Lamotrogin. Jag hade kola i huvudet och kände mig allmänt puckad. Närminnet var typ noll!

Mediciner fungerar verkligen olika på olika personer! Lamictal är den medicin som gör att jag fungerar som jag ska(bipolär, inte ep) efter att ha gått på Ergenyl under flera år utan tillräcklig effekt och jag har aldrig känt av någon påverkan på tankeverksamheten av just den. Vid insättning av Topimax däremot kände jag mig som en lallande idiot men härdade ut och jag tar den fortfarande som extra stabiliserande.
 
Mediciner fungerar verkligen olika på olika personer! Lamictal är den medicin som gör att jag fungerar som jag ska(bipolär, inte ep) efter att ha gått på Ergenyl under flera år utan tillräcklig effekt och jag har aldrig känt av någon påverkan på tankeverksamheten av just den. Vid insättning av Topimax däremot kände jag mig som en lallande idiot men härdade ut och jag tar den fortfarande som extra stabiliserande.
Jamen visst är det så, har käkat ett antidepp som gav mig fruktansvärd ångest.
 
Jag har ju inget jobb att vara sjukskriven ifrån :) Jag har dessutom glömt anmäla mig personligen på arbetsförmedlingen kom jag på, jag är bara inskriven via nätet ännu :eek::nailbiting:

Städhjälp behöver jag inte, jag har tre slav.. jag menar barn som får hjälpa till lite. Det är trots allt bara en tvårumslägenhet vi har så den är inte svår att städa över ens för barn mellan 8 och snart 13 år. Problemet är nog mer att de är märkligt glömska när jag glömmer påminna dem om att hjälpa till... Så då blir det inte gjort något vettigt heller.:(
Det är bättre att du blir sjukskriven om du mår så dåligt än att du är arbetslös men glömmer att du exempelvis ska till Arbetsförmedlingen. Det kan nämligen ställa till problem med olika ersättningar och så.

Ska du vara inskriven så ska du kunna ta ett jobb imorgon bitti om de rinhee nu typ. Det verkar ju tveksamt om du är frisk nog för det...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: Skin
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 115
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp