Bukefalos 28 år!

Sluta med medicin plötsligt?

Fast det har jag glömt att göra. Men jag ska, dock får det vänta tills det är vardag igen och de har öppet.

Jag fattar inte varför jag inte kan göra det via hemsidan också. Man kan ju göra så mycket annat via nätet.
Du lär ju inte kunna anmäla dig som arbetssökande retroaktivt.
 
Har du inte varit medlem i någon akassa är det alfakassan som skulle kunna vara aktuellt.

Förövrigt är det bra att tala om för Arbetsförmedlingen att du har dina funktionshinder.
Ja, det var alfakassan jag tänkte på, ja.

Det är svårt att dölja mina funktionshinder i vilket fall som helst, både glasögon och hörapparater syns.
 
Slappna av! Det behöver inte vara kört med arbetsförmedlingen :) gå du dit i morgon och skriv in dej. Det finns en så kallad 3 månaders regel man kan använda sig av.
 
Slappna av! Det behöver inte vara kört med arbetsförmedlingen :) gå du dit i morgon och skriv in dej. Det finns en så kallad 3 månaders regel man kan använda sig av.

Vad bra! Men hur fungerar den? En person jag känner blev nollad på sin SGI för att hen hade glömt anmäla sig på arbetsförmedlingen då hen blev sjuk i samband med att hen slutade ett jobb. Hen trodde då att hen inte behövde anmäla sig första dagen som arbetslös eftersom hen var sjukskriven vilket hen enligt reglerna var tvungen till. Du menar alltså att det skulle finnas någon undantagsregel? Det vore ju jättebra isåfall för hen var sjukskriven i ett par månader utan inkomst pga utmattning innan hen var såpass frisk att hen kunde söka jobb och kunde börja jobba igen.
 
Vad bra! Men hur fungerar den? En person jag känner blev nollad på sin SGI för att hen hade glömt anmäla sig på arbetsförmedlingen då hen blev sjuk i samband med att hen slutade ett jobb. Hen trodde då att hen inte behövde anmäla sig första dagen som arbetslös eftersom hen var sjukskriven vilket hen enligt reglerna var tvungen till. Du menar alltså att det skulle finnas någon undantagsregel? Det vore ju jättebra isåfall för hen var sjukskriven i ett par månader utan inkomst pga utmattning innan hen var såpass frisk att hen kunde söka jobb och kunde börja jobba igen.

Försöker hitta den... Inte lätt. Men jag använde mig av den för några år sedan när jag hade studerat innan arbetslösheten.

Letar vidare och lägger in länk när jag hittat.
 
På försäkringskassans hemsida gällande just regler för sjukpenning kan man läsa följande:

http://www.forsakringskassan.se/wps...ndande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES

Vad gäller om jag slutar arbeta?
Om du slutar arbeta kan du behålla din sjukpenninggrundande
inkomst om du
• avbryter ditt arbete under högst tre månader
• får ekonomisk ersättning genom ett trygghetsavtal
för till exempel studier, praktik eller
start av eget företag.

Nu har jag inte läst genom hela tråden, men bästa svar får du genom att kontakta Försäkringskassan direkt....
 
På försäkringskassans hemsida gällande just regler för sjukpenning kan man läsa följande:

http://www.forsakringskassan.se/wps...ndande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES

Vad gäller om jag slutar arbeta?
Om du slutar arbeta kan du behålla din sjukpenninggrundande
inkomst om du
• avbryter ditt arbete under högst tre månader
• får ekonomisk ersättning genom ett trygghetsavtal
för till exempel studier, praktik eller
start av eget företag.

Fast det är inte riktigt relevant i det här fallet. Varken @Enya eller hen som jag syftar på har något arbete att gå tillbaka till och får/fick heller ingen annan ersättning.
 

http://fk.features.se/col1/privatpe..._sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m.html


Du kan också få behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du
• slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten
• avhåller dig helt eller delvis från arbete för att vårda barn som inte fyllt ett år
• avbryter ditt arbete under högst tre månader
• enligt så kallat trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för till exempel studier, praktik eller start av eget företag.


http://www.lag24.se/a/sjukpenninggrundande-inkomst-(sgi)

SGI-skyddad tid

När en person slutar arbeta ska SGI enligt utgångspunkten sättas till 0 kr. Ett generellt efterskydd finns, vilket innebär att personen får behålla sin SGI i ytterligare 3 månader oavsett anledningen till avbrottet. Personer som utförsäkras från sjukpenningen har dock inte rätt till detta efterskydd, utan måste anmäla sig som arbetssökande för att behålla sin SGI. Efter de 3 månaderna finns det möjlighet att behålla SGI:n på samma nivå i ytterligare tid om avbrottet beror på t.ex. studiemedelsberättigande studier, periodiskt ekonomiskt stöd från arbetsgivare, graviditet och föräldraledighet. Detta kallas SGI-skyddad tid.


https://www.forsakringskassan.se/wp...ndande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES


Vad gäller om jag är arbetslös?

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbets förmedlingen och aktivt söker arbete kan du
få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande. Då har du kvar din SGI i 3 månader. Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste ar bete för att behålla din SGI. Det gäller även om du har avgångsvederlag.


OBS! Handläggarna har inte alltid koll på detta. När jag hänvisade till denna regel var jag tvungen att stå på mig och även bli kopplad till någon som kunde reglerna kring detta bättre.
 
http://fk.features.se/col1/privatpe..._sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m.html

Du kan också få behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du
• slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten
• avhåller dig helt eller delvis från arbete för att vårda barn som inte fyllt ett år
• avbryter ditt arbete under högst tre månader
• enligt så kallat trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för till exempel studier, praktik eller start av eget företag.


http://www.lag24.se/a/sjukpenninggrundande-inkomst-(sgi)

SGI-skyddad tid

När en person slutar arbeta ska SGI enligt utgångspunkten sättas till 0 kr. Ett generellt efterskydd finns, vilket innebär att personen får behålla sin SGI i ytterligare 3 månader oavsett anledningen till avbrottet. Personer som utförsäkras från sjukpenningen har dock inte rätt till detta efterskydd, utan måste anmäla sig som arbetssökande för att behålla sin SGI. Efter de 3 månaderna finns det möjlighet att behålla SGI:n på samma nivå i ytterligare tid om avbrottet beror på t.ex. studiemedelsberättigande studier, periodiskt ekonomiskt stöd från arbetsgivare, graviditet och föräldraledighet. Detta kallas SGI-skyddad tid.


https://www.forsakringskassan.se/wp...ndande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES


Vad gäller om jag är arbetslös?

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbets förmedlingen och aktivt söker arbete kan du
få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande. Då har du kvar din SGI i 3 månader. Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste ar bete för att behålla din SGI. Det gäller även om du har avgångsvederlag.


OBS! Handläggarna har inte alltid koll på detta. När jag hänvisade till denna regel var jag tvungen att stå på mig och även bli kopplad till någon som kunde reglerna kring detta bättre.

Tack så jättemycket! Jag ska vidarebefordra informationen till den det berör så får hen besluta sig för om hen orkar bråka om det hela.
 
Jag har tröttnat på min epilepsi så nu tänker jag skita i att ta min medicin för det. Vad ska den vara bra för egentligen, den gör mig bara trög, glömsk och allmänt blåst.

Skämt åsido, jag vågar inte sluta med mina mediciner och jag misstänker att jag skulle åka på så många epanfall att jag ganska snart skulle ångra tanken att inte vilja droga min hjärna med sådana mediciner.

MEN! Jag vill sluta med en av dem, Lamotrigin. Det är en satans jävla medicin, om jag får säga mitt hjärtats mening om den. Därför vill jag sluta och läkaren och jag bestämde att vi skulle trappa ner långsamt. Jag försökte i två veckor. Det gick inte bra. Konstant huvudvärk i två veckor, glömska som var långt värre än vad den brukar vara och denna trötthet jag kände. Jag hade flera frånvaroanfall och vi misstänker att de var långt många fler än vad vi tror eftersom jag är ganska mycket ensam, så att tröttheten nog mer har berott på det. Men jag sov ca 9 timmar på natten och 4 timmar på dagen och trots det var jag gräsligt trött och vilade och orkade verkligen inte ta för mig något utan att hasa omkring som en död. Jag släpade fötterna efter mig när jag var ute med hunden, fick tvinga mig att laga mat till barnen, orkade inte äta och bara mådde riktigt skit. Vi höjde tillbaka till normal dos igen. Men nu ska vi ge oss på det igen, sänka medicinen för att ta bort den. Det är bara att stålsätta sig mot 4 veckors hjärndöd hos mig med andra ord.

Tanken om att sluta helt genast har försvävat mig flera gånger. Att dra ner på medicinen är ju lika med att dra ut på lidandet, men om jag slutar plötsligt borde det kanske ta färre dagar för att kroppen ska återhämta sig. Fallet är desto kraftigare dock...

Så min undran är- vad händer?
Jag vet att jag kan få epanfall av det, men mer då? Epanfall är ju inte så farligt egentligen och de skulle väl inte vara i en månad, kroppen skulle väl normaliseras ganska fort om jag slutar? Jag nämnde det för min läkare och hon sa bestämt NEJ! så jag frågade inte vidare om HUR "farligt" det skulle vara för mig.

Vad är det värsta som kan hända? Har någon slutat abrupt så där? Jag tar 400 mg av dem och 1500 mg av Levetiracetam varje dag och det är Leve..grejen som jag ska behålla och förhoppningsvis lägga till Topimax, tror jag den heter, men man kan ju inte stå på tre samtidigt så en måste bort....

Jag vill bara att det ska vara ÖVER!!!!!:arghh::arghh::rage::rage::meh::meh::arghh::arghh:
Jag tar dom av psykiska orsaker och jag är jättekänslig. Får trappa upp och ner hur långsamt som helst. Så är det med alla antidepp/stämningsstabiliserande på mig. Slutar jag tvärt blir jag tvärsjuk. Jag får yrsel, blir illamående, blixtrar i huvudet. Jag blir typ sjösjuk, känsligt blodsocker osv. <trappa ner långsamt är det som funkar för mig, om jag inte ska byta till något likvärdigt, då kan jag byta ganska rakt av.
 
http://fk.features.se/col1/privatpe..._sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m.html

Du kan också få behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du
• slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten
• avhåller dig helt eller delvis från arbete för att vårda barn som inte fyllt ett år
• avbryter ditt arbete under högst tre månader
• enligt så kallat trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för till exempel studier, praktik eller start av eget företag.


http://www.lag24.se/a/sjukpenninggrundande-inkomst-(sgi)

SGI-skyddad tid

När en person slutar arbeta ska SGI enligt utgångspunkten sättas till 0 kr. Ett generellt efterskydd finns, vilket innebär att personen får behålla sin SGI i ytterligare 3 månader oavsett anledningen till avbrottet. Personer som utförsäkras från sjukpenningen har dock inte rätt till detta efterskydd, utan måste anmäla sig som arbetssökande för att behålla sin SGI. Efter de 3 månaderna finns det möjlighet att behålla SGI:n på samma nivå i ytterligare tid om avbrottet beror på t.ex. studiemedelsberättigande studier, periodiskt ekonomiskt stöd från arbetsgivare, graviditet och föräldraledighet. Detta kallas SGI-skyddad tid.


https://www.forsakringskassan.se/wp...ndande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES


Vad gäller om jag är arbetslös?

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbets förmedlingen och aktivt söker arbete kan du
få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande. Då har du kvar din SGI i 3 månader. Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste ar bete för att behålla din SGI. Det gäller även om du har avgångsvederlag.


OBS! Handläggarna har inte alltid koll på detta. När jag hänvisade till denna regel var jag tvungen att stå på mig och även bli kopplad till någon som kunde reglerna kring detta bättre.
Tack så jättemycket! :bow::bow:
Jag ska absolut se till att det kommer upp när jag pratar med Arbetsförmedlingen!

Ska försöka gå dit i morgon, men i första hand ska jag ta blodprover på morgonen. Det måste göras.

Jag måste åka till Nyköping för att ta mig till arbetsförmedlingen och den verkar dessutom ligga en bit från bussterminalen. Varför ha den så långt borta och hur hittar jag dit?! :arghh::arghh::arghh: De har öppet till klockan 16 och det är ju bra för då behöver jag ju inte stressa.

Det märks att dossänkningen påverkar kroppen, för förutom trötthet och allt det där andra nu så känner jag mig mest arg hela tiden, arg och irriterad på precis allt. Och precis allt jag ska göra är jooooobbigt. ;):p:arghh:
 
Jag tar dom av psykiska orsaker och jag är jättekänslig. Får trappa upp och ner hur långsamt som helst. Så är det med alla antidepp/stämningsstabiliserande på mig. Slutar jag tvärt blir jag tvärsjuk. Jag får yrsel, blir illamående, blixtrar i huvudet. Jag blir typ sjösjuk, känsligt blodsocker osv. <trappa ner långsamt är det som funkar för mig, om jag inte ska byta till något likvärdigt, då kan jag byta ganska rakt av.

Vilken vidrig medicin faktiskt. Så stor påverkan på hjärnan. O_o
 
@Enya och @TinyWiny
Tack för uppskattningen :) Hoppas det går bra på arbetsförmedlingen, Enya och att det löser sig för din vän, TinyWiny.
Tack!
Det gör det nog, vad är det värsta som kan hända? :D Jag kanske får veta att jag inte kan söka jobb, att jag inte har någon chans till att få jobb och att ingen vill ha mig nånsin! :arghh::arghh::arghh:

Nej det går nog bra, lika bra att få det överstökat. :)
 
Det jag skrev var en varning så att ingen slutar tvärt med sin medicin för att de fått det på en annan indikation än ep. För då kan det gå illa.
Jag ser ingen motsägelse i det jag skrev. "Det kanske gäller just din medicin men inte alla" - bara det att jag inte nämnde medicinen vid namn.
Fass för förskrivare säger annorlunda. Kollade upp det eftersom jag har ett vagt minne av att min läkare kollade om det behövdes trappas ut när det inte gällde ep och det stod väldigt tydligt där att det inte behövs.
 
Fass för förskrivare säger annorlunda. Kollade upp det eftersom jag har ett vagt minne av att min läkare kollade om det behövdes trappas ut när det inte gällde ep och det stod väldigt tydligt där att det inte behövs.

Säger FASS för förskrivare att det är ok att sluta med epilepsimedicin tvärt, om en har fått det utskrivet av annan anledning???
 
Säger FASS för förskrivare att det är ok att sluta med epilepsimedicin tvärt, om en har fått det utskrivet av annan anledning???
Du kan ju slå upp det själv, men sista stycket ang utsättning om man fått det av annan anledning:

Patienter kan därför upphöra med Lamotrigin Actavis utan någon stegvis minskning av dosen.

Betyder det något annat på läkarspråk?
 
Du kan ju slå upp det själv, men sista stycket ang utsättning om man fått det av annan anledning:

Patienter kan därför upphöra med Lamotrigin Actavis utan någon stegvis minskning av dosen.

Betyder det något annat på läkarspråk?

Jag har fortfarande inte sagt något om Lamotrigin specifikt, utan om alla epilepsimediciner.
Om t ex Iktorivil står följande:

"Utsättning
Preparatet bör inte utsättas abrupt utan seponering bör ske genom långsamdosreduktion för att inte provocera grand mal anfall."

Fenantoin:
"Snabb utsättning av antiepileptika kan medföra risk för ökat anfall eller t o m status epileptikus."
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 471
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
642
Senast: Skin
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 924
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp