Sluta/öppna

Tora

Trådstartare
En till tråd med sluta/öppna. Läste lite i några gammla inlägg men fick inget riktigt bra svar (kan iförsig vara jag som är lite korkad vilket inte är helt omöjligt).

Nu till själva frågan. Jag har tydligen lärt mig öppna helt fel. Då drar jag bak inner skänkel för att hålla bakdelen på plats. Ytterskänkel ligger kvar och fungerar som drivande. Efter att ha hört på en lektion (satt på läktaren) att man skall göra precis tvärt om blir jag lite fundersam. Vad händer när man skall göra en sluta då skall man ju dra bak ytterskänkeln. Hur förstår hästen att man skall göra en sluta och inte en öppna. Hjälpen blir ju nästan samma? Har inte tagit med tygelhjälperna för jag vill skala av det till bara skänklar så att jag kan få en bild på hur skänklarna skall fungera. Givetvis är tygelhjälperna viktiga men tänkte nu bara koncentrera mig på skänklarna. Är ju inte heller hemma så att jag kan kolla i böckerna där. Tänkte om det kanske finns någon som har lust och tid att förklara så att jag slipper fundera på det här i två hela dagar!

Tänk alltså att här har man suttit och gjort fel de senaste 15 åren och ingen har sagt något. Fast jag ridit för tränare regelbundet :o

Får trösta mig med att ridläraren sa att det är ett vanligt fel.

Kan bara tilllägga att det felaktiga sättet att rida på fungerar väldigt bra på min häst men man vill ju göra rätt. Rider inte för tränare nu pga dräktighet (hästens alltså).
 
Sv: Sluta/öppna

Ja, du har lärt dig helt fel!

Hjälperna i öppna och sluta är precis som du nu själv konstaterat väldigt lika. Skillnaden är främst sitsens inverkan. I slutan blir det ju ganska självklart att axlarna (dina) är "på väg" åt det håll du rider.

Om du vill gå över till öppna så vrider du överkroppen åt det håll du
vill rida åt. Skänklarna ska ligga lika som i slutan. Det är ju böjningen som är poängen, du ska ju inte flytta in ytterbogen utan istället leda in framdelen om du behöver.

Det mesta stödet ska du ha på yttertygeln, och du ska kunna lätta i innerhanden i båda rörelserna. Sitt mitt i sadeln med lite extra tryck från det inre sittbenet så du "sitter med" i rörelsen.

Alltså kan du "leka" och växla mellan öppna o sluta genom bara sitsen, öppna längs långsigan, sluta in mot medellinjen och öppna igen längs medellinjen... osv

Jag kan trösta dig med att det är ett av de vanligaste missförstånden, att flytta in bogen. Det var förövrigt den första frågan jag fick när jag började rida för A-tränare för många år sedan...

Hoppas du är med på hur jag menar!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 358
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 864
Senast: Roxy
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 856
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 570
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp