Sluta på ett bra jobb? Help!

Min spontana tanke: är du säker på att det inte bara är januari-blues? Tror vi är många som känner att jobbet är extra tungt just nu. Man har precis varit ledig och det dröjer länge till sommarsemestern.

Jag sitter i likande sits och jag kommer ta upp det med min chef. I mitt fall handlar det delvis om arbetstiderna. Jag vill gärna jobba kvällar och kanske en helg i måndagen och vara ledig mer dagtid och några vardagar i månaden. Det andra är arbetsuppgifterna, men i mitt fall bottnar det i att jag inte tycker att yrket är kul. Hade jag varit dig, som ändå verkar trivas i grund och botten, så hade jag definitivt tagit upp det med chefen och önskat arbetsuppgifter som utmanade mig mer.

Hade det inte funkat så hade jag sett mig om efter något nytt.
 
Jag skulle behöva lite råd kring hur ni hade gjort i min situation. Jag har ett bra jobb, med bra lön och bra chef. Härliga kollegor och på 15 min gångavstånd hemifrån. Vi jobbar inte övertid, vi jobbar hemifrån när vi vill och har överlag flexibla arbetstider. På många sätt är det här en drömsituation då det fungerar så väldigt bra med mitt privatliv och hundägande. Jag trivs och har det bekvämt.

Men, jag är så oerhört uttråkad av mina arbetsuppgifter att jag helt har tappat motivationen sedan något år tillbaks. Jag har ingen arbetsglädje kvar utan skjuter upp arbetsuppgifter och tycker inte att någonting känns riktigt roligt längre. Jag har gjort precis samma sak på jobbet, månad efter månad i 3 år nu. Vi är ett litet bolag, jag rapporterar direkt till VD och det finns inga möjligheter att avancera på bolaget. Så jag har börjat hålla ögonen öppna efter nytt jobb, och skickat lite ansökningar.

Men jag velar. En del av mig tycker att jag är galen som vill byta jobb, jag har det ju hur bra som helst här. Tänk om jag hamnar på ett nytt jobb med en dålig chef? Jobbiga kollegor? Press och stress? Pendling till jobbet och fasta kontorstider. Varför skulle jag vilja byta ut den perfekta arbetssituation jag har nu? En annan del av mig tycker att jag är galen som funderar på att stanna. Om jag inte är stimulerad av arbetsuppgifterna så kommer jag ju aldrig hitta lusten igen. Jag kommer fortsätta släpa mig fram och tillbaks till kaffemaskinen och sucka på dagarna.

Jag har funderat på att prata med min chef om läget. Vara ärlig med att jag älskar arbetsplatsen men måste få möjligheten att göra någonting nytt snart, att jag inte finner motivation längre och inte känner att jag gör ett bra jobb. Jag tror dock chansen är extremt liten att jag kommer kunna göra något annat, åtminstone under närmsta 1-2 åren. Det finns helt enkelt inte så många tjänster här. Samtidigt, om jag inte tar upp det själv som kommer jag ju aldrig veta?

Hur hade ni gjort?
1. Stannat kvar p.g.a bra jobb och försökt hitta gnistan igen på något sätt, det är dumt att byta ut något som ändå på så många sätt är väldigt bra.
2. Letat nytt jobb och bytt p.g.a lär inte hitta gnistan igen, och ta en chansning i livet. Nästa jobb kanske till och med är ännu bättre.
3. Pratat med chefen och varit ärlig med hur det känns, och se vart en diskussion om nya arbetsuppgifter internt kan leda. Bra p.g.a kanske finns en liten chans men dåligt p.g.a nu vet chefen att jag inte trivs längre.
4. Något helt annat?

Jag hade pratat med chefen och se vart det leder. Jag inbillar mig att en chef verkligen skulle uppskatta ett sådant samtal och även om de inte kan hjälpa dig där så kanske chefen har kontakter med andra bolag inom samma branch eller nåt... som du skrev, se vart det leder.
Kanske företaget funderar på att utveckla/expandera....
 
Med inspiration från denna tråd har jag ikväll skickat iväg en jobbansökan :D

Snyggt! :banana:

En av mina bästa vänner med samma kompetens som jag (vi lärde känna varandra genom jobb) bytte tjänst förra året. Hon hade dragit ut på att söka nytt hur länge som helst, och när hon väl tog tag i att söka fick hon snabbt ett jobb med betydligt högre lön och där hon trivs som fisken i vattnet. Stimulerande och givande. Så ibland undrar jag varför jag sitter här och såsar när det kan finnas ett sådant jobb runt hörnet bara jag lyfter blicken.
 
Snyggt! :banana:

En av mina bästa vänner med samma kompetens som jag (vi lärde känna varandra genom jobb) bytte tjänst förra året. Hon hade dragit ut på att söka nytt hur länge som helst, och när hon väl tog tag i att söka fick hon snabbt ett jobb med betydligt högre lön och där hon trivs som fisken i vattnet. Stimulerande och givande. Så ibland undrar jag varför jag sitter här och såsar när det kan finnas ett sådant jobb runt hörnet bara jag lyfter blicken.
Och jag har redan fått svar ;)
 
Så, i morgon ska jag på en jobbintervju. Chansen är att det är drömjobbet, risken är också såklart att det inte är det.

Hur brukar ni förbereda er för en viktig jobbintervju på bästa sätt?
Läs på om företaget så du kan ställa intelligenta frågor.
 
Läs på om företaget så du kan ställa intelligenta frågor.

Jag har läst på lite FÖR mycket så jag har typ inga frågor :angel: Men jag får väl fejka några. Tusen frågor om tjänsten dock, eftersom jag inte fått ta del av någon tjänstebeskrivning utan enbart "Företag X rekryterar tjänsten X".
 
Jag har läst på lite FÖR mycket så jag har typ inga frågor :angel: Men jag får väl fejka några. Tusen frågor om tjänsten dock, eftersom jag inte fått ta del av någon tjänstebeskrivning utan enbart "Företag X rekryterar tjänsten X".
Du kan ju säga till exempel "kan ni beskriva lite mer om tjänsten/företaget?" Och så kanske dom säger något som du ställer en följdfråga om?
 
Jag har läst på lite FÖR mycket så jag har typ inga frågor :angel: Men jag får väl fejka några
Jag hade inte fejkat frågor. Istället hade jag ställt frågor om sånt jag verkligen ville veta, baserat på det jag redan läst. Jag tänker att om man är riktigt intresserad av en tjänst så brukar det dyka upp en massa frågor när man får veta mer på plats :).
 
Jag hade inte fejkat frågor. Istället hade jag ställt frågor om sånt jag verkligen ville veta, baserat på det jag redan läst. Jag tänker att om man är riktigt intresserad av en tjänst så brukar det dyka upp en massa frågor när man får veta mer på plats :).

Det kryllar redan av frågor, jag är snarare rädd för att chefen kommer att tycka att det är creepy att jag vet så mycket om företaget (och honom :nailbiting:). Men, han har sagt att vi "tar en kaffe" i morgon så jag gissar att det inte är slutet på rekryteringsprocessen där utan om jag går vidare så kommer det nog fler intervjuer. Så jag kanske kan spara några av de väldigt detaljerade frågorna tills dess, om jag känner att det redan blivit många frågor i morgon.
 
Jag har läst på lite FÖR mycket så jag har typ inga frågor :angel: Men jag får väl fejka några. Tusen frågor om tjänsten dock, eftersom jag inte fått ta del av någon tjänstebeskrivning utan enbart "Företag X rekryterar tjänsten X".

Jag brukar fråga vad den som intervjuar tycker är roligast med att gå till jobbet och vad som är det bästa med organisationen/företaget enligt dem. Det tycker jag ger en bra bild.
 
Jag brukar fråga vad den som intervjuar tycker är roligast med att gå till jobbet och vad som är det bästa med organisationen/företaget enligt dem. Det tycker jag ger en bra bild.

Åh vilket bra tips, det ska jag absolut fråga! Nu är det här ett helt nystartat företag under en större koncern, så all personal kommer att vara sprillans ny och lokalerna och verksamheten också. Men chefen har jobbat för koncernen länge så man kan ju fråga honom vad han tycker om med den.
 
Jag har läst på lite FÖR mycket så jag har typ inga frågor :angel: Men jag får väl fejka några. Tusen frågor om tjänsten dock, eftersom jag inte fått ta del av någon tjänstebeskrivning utan enbart "Företag X rekryterar tjänsten X".
Om jag inte kommer på några frågor tittar jag ner i min anteckningsbok och låtsas gå igenom frågor jag skrivit upp innan och så säger jag att jag redan fått svar på allt :D
 
Nu har jag haft intervju! Det var lite annorlunda än vad jag var beredd på, jag fick en bygghjälm och en gul väst och sedan gick vi runt i skalet av vad som ska bli denna anläggning och pratade. Jag var galet nervös innan, men väl på plats kände jag mig väldigt lugn och självsäker. Jag tror jag sa allt rätt, och han sa allt rätt utifrån vad jag ville höra. Ingen Tinderdejt i världen har fått mig att lämna på så rosa moln. Dröm! :love: Men, jag hade ett högt löneanspråk vilket jag är medveten om. Han sa inte att jag hade det, men jag kan gissa mig till det. Dock var han öppen med att tjänsten är formbar utefter vem de hittar och jag är ärlig med att jag enbart är ute efter en mer senior tjänst. Han sa också att det kommit in många ansökningar och att han har en del intervjuer framför sig. Så, vi får se! Men det kändes riktigt kul iaf.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 307
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp