Sluta rida?

Wow, det var hårt slit i många år.

Jag skulle prova på något annat om jag var du, tex om du rider hopp eller dressyr nu, prova på någon privatlektion i western, working equitation, akademiskt eller något annat för att få bryta av med något annat några gånger. Fundera sedan igenom om det finns någon möjlighet att påverka din ridskola så du trivs bättre igen. Går inte det, kanske det känns enklare att sluta i just den klubben. Det låter som att du kommer sakna just hästarna och ridning om du slutar, så väg för- och nackdelar och om det finns möjlighet att rida på något annat sätt än nu.
Alltså, hoppning och dressyr är det roligaste jag vet i ridväg och det jag kan, så att börja om från början igen med western eller annat känns inte så lockande. Särskilt inte med en häst och tränare jag inte känner. Hade jag en egen häst vore det kanske kul att prova något nytt tillsammans, men det är ju en annan sak.

Men jag är väl helt enkelt lite less på att gno på - all tid, alla pengar och all energi till hästarna. Det är ju en hobby som tenderar att göra slut på de resurser man har.
 
Alltså, hoppning och dressyr är det roligaste jag vet i ridväg och det jag kan, så att börja om från början igen med western eller annat känns inte så lockande. Särskilt inte med en häst och tränare jag inte känner. Hade jag en egen häst vore det kanske kul att prova något nytt tillsammans, men det är ju en annan sak.

Men jag är väl helt enkelt lite less på att gno på - all tid, alla pengar och all energi till hästarna. Det är ju en hobby som tenderar att göra slut på de resurser man har.
jag får nästan uppfattningen att du lika gärna hade kunnat haft en egen häst och att det gått åt mindre av både tid, pengar och energi då. Och mindre irritation över att du inte kan styra över besluten.
 
Annan ridskola är definitivt ett alternativ. Det finns ingen annan riktigt likvärdig ridskola i omgivningen, så det gör väl att man tvekar. Jag har ridit för min tränare i 30 år nu, det går ju att förstå om hon inte är så entusiastisk längre... Som det är nu så inser jag att jag gruvar mig för att åka till stallet, och så ska det ju inte vara. Inte för hästarna och ridningen, men för att få skäll. Det är flera starka i klubben som gärna detaljstyr, och det är många regler och order som måste följas.
Låter onekligen som att det är dags. Fy så otrevligt.

Sluta, fundera på om och när du vill igen, och byt då tränare (och häst).
 
Alltså, hoppning och dressyr är det roligaste jag vet i ridväg och det jag kan, så att börja om från början igen med western eller annat känns inte så lockande. Särskilt inte med en häst och tränare jag inte känner. Hade jag en egen häst vore det kanske kul att prova något nytt tillsammans, men det är ju en annan sak.

Men jag är väl helt enkelt lite less på att gno på - all tid, alla pengar och all energi till hästarna. Det är ju en hobby som tenderar att göra slut på de resurser man har.
Jag förstår, tänkte mer som inspiration och ny energi.

Det låter som att du har lagt ner enormt mycket extra jobb under många år åt andra, så det är förståeligt om du inte orkar. Det ska vara roligt och ge energi att åka till stallet.
 
jag får nästan uppfattningen att du lika gärna hade kunnat haft en egen häst och att det gått åt mindre av både tid, pengar och energi då. Och mindre irritation över att du inte kan styra över besluten.
Egen häst går tyvärr inte - jag hinner inte åka till stallet 7 dagar i veckan året runt, och har inte råd heller, för den delen. Nog för att det går mycket tid och pengar nu också, men egen häst, barn och heltidsjobb är en ekvation som inte riktigt går ihop, inte när jag har minst en timmes resväg till närmsta stall det skulle gå att ha en häst.
 
Jag förstår, tänkte mer som inspiration och ny energi.

Det låter som att du har lagt ner enormt mycket extra jobb under många år åt andra, så det är förståeligt om du inte orkar. Det ska vara roligt och ge energi att åka till stallet.
Jo, det är ju så jag tänker. Det borde vara så, men alla regler och alla som ska bestämma gör att jag mest går och väntar på att få skäll. Delvis på grund av Corona finns det regler för allt, in i minsta detalj. Många av dem har inte någon logisk anledning, utan någon har bara bestämt att det ska vara så. Också detta att det ska vara lika för alla - ibland måste man vara där ett visst antal timmar, fast det inte finns något att göra, för att det är bestämt att alla ska vara där mellan vissa tidpunkter, och det ska vara lika för alla. Typ att det finns något att göra för tre personer, men fem personer måste vara där. När man stressar mellan barn och heltidsjobb så kan det vara väldigt påfrestande att tvingas sitta i stallet och göra ingenting 3-4 timmar, för att det ska bli rättvist och ingen får åka hem tidigare än någon annan.
 
Jo, det är ju så jag tänker. Det borde vara så, men alla regler och alla som ska bestämma gör att jag mest går och väntar på att få skäll. Delvis på grund av Corona finns det regler för allt, in i minsta detalj. Många av dem har inte någon logisk anledning, utan någon har bara bestämt att det ska vara så. Också detta att det ska vara lika för alla - ibland måste man vara där ett visst antal timmar, fast det inte finns något att göra, för att det är bestämt att alla ska vara där mellan vissa tidpunkter, och det ska vara lika för alla. Typ att det finns något att göra för tre personer, men fem personer måste vara där. När man stressar mellan barn och heltidsjobb så kan det vara väldigt påfrestande att tvingas sitta i stallet och göra ingenting 3-4 timmar, för att det ska bli rättvist och ingen får åka hem tidigare än någon annan.

Jag hade slutat för längesen. Det hade inte varit värt det för mig.

Är du säker på att du inte vill vara medryttare? Jag är det två dagar i veckan på en helt underbar häst! Det känns lagom för mig. Mtp att du tävlat en del så kanske det finns nån dressyrryttare som har en häst som tycker om att hoppa som kan låta dig hoppa och tävla hästen. Eller tvärt om.
 
Egen häst går tyvärr inte - jag hinner inte åka till stallet 7 dagar i veckan året runt, och har inte råd heller, för den delen. Nog för att det går mycket tid och pengar nu också, men egen häst, barn och heltidsjobb är en ekvation som inte riktigt går ihop, inte när jag har minst en timmes resväg till närmsta stall det skulle gå att ha en häst.
Finns det ingen lösdrift i närheten där du kan ha en häst? Jag har egen häst och jag och en tjej delar på en lösdrift där vi sköter varannan dag sas. Så vill man inte/har inte tid så räcker det med varannan dag. Låter ju ändå som du lägger enormt mycket tid och pengar på någon annans häst.
 
Jo, det är ju så jag tänker. Det borde vara så, men alla regler och alla som ska bestämma gör att jag mest går och väntar på att få skäll. Delvis på grund av Corona finns det regler för allt, in i minsta detalj. Många av dem har inte någon logisk anledning, utan någon har bara bestämt att det ska vara så. Också detta att det ska vara lika för alla - ibland måste man vara där ett visst antal timmar, fast det inte finns något att göra, för att det är bestämt att alla ska vara där mellan vissa tidpunkter, och det ska vara lika för alla. Typ att det finns något att göra för tre personer, men fem personer måste vara där. När man stressar mellan barn och heltidsjobb så kan det vara väldigt påfrestande att tvingas sitta i stallet och göra ingenting 3-4 timmar, för att det ska bli rättvist och ingen får åka hem tidigare än någon annan.
Vem är Någon? Helt klart är det fel person; som sätter upp detta mystiska regelverk. Något du kan påverka? Det är kanske fler än du som skulle önska en förändring? Trivs du i övrigt är det kanske läge att ta strid. Du har ju ett annat utgångsläge att göra det nu, till skillnad ifrån när du var en ung stalltjej.
 
Jag hade slutat för längesen. Det hade inte varit värt det för mig.

Är du säker på att du inte vill vara medryttare? Jag är det två dagar i veckan på en helt underbar häst! Det känns lagom för mig. Mtp att du tävlat en del så kanske det finns nån dressyrryttare som har en häst som tycker om att hoppa som kan låta dig hoppa och tävla hästen. Eller tvärt om.
Jag har varit medryttare länge (typ 20 år), på olika hästar, men känner mig färdig med det. Det är ännu värre än att rida ridskolehästar - lagom tills man fäst sig vid hästen ska den säljas eller flytta. Ridskolehästarna säljs åtminstone inte, och man får göra ”det roliga” med den. Med en medryttarhäst är det normalt ägaren som vill sköta träning och tävling (så klart), och så gör medryttaren det som hästägaren inte gör så gärna (helst rida ut). Det är ovanligt att någon köper en fin häst och stallar upp den någonstans med goda träningsmöjligheter, men sen överlåter träningen till en medryttare.
 
Vem är Någon? Helt klart är det fel person; som sätter upp detta mystiska regelverk. Något du kan påverka? Det är kanske fler än du som skulle önska en förändring? Trivs du i övrigt är det kanske läge att ta strid. Du har ju ett annat utgångsläge att göra det nu, till skillnad ifrån när du var en ung stalltjej.
Någon: Klubbens ordförande, styrelsen, ridskolechefen och ridskolechefens favoriter och högra hand. Så det är dödfött att ta strid. Visst är det folk som säger ifrån, men också många som tycker det är härligt med mycket ideellt arbete. Och väldigt många som trivs, men säger att de aldrig nånsin skulle rida i tävlingsgrupperna pga de krav som ställs på en där.
 
Någon: Klubbens ordförande, styrelsen, ridskolechefen och ridskolechefens favoriter och högra hand. Så det är dödfött att ta strid. Visst är det folk som säger ifrån, men också många som tycker det är härligt med mycket ideellt arbete. Och väldigt många som trivs, men säger att de aldrig nånsin skulle rida i tävlingsgrupperna pga de krav som ställs på en där.

Kan du inte bara fortsätta rida där utan att rida i tävlingsgrupp?
 
Finns det ingen lösdrift i närheten där du kan ha en häst? Jag har egen häst och jag och en tjej delar på en lösdrift där vi sköter varannan dag sas. Så vill man inte/har inte tid så räcker det med varannan dag. Låter ju ändå som du lägger enormt mycket tid och pengar på någon annans häst.
Nej, inte på rimligt avstånd från där jag bor. Och jag är ju ingen skogsmulle riktigt. Vill man ha en häst i full kondition så kräver det tid och träning. Egen häst är inte ett alternativ, inte med mina förutsättningar.
 
Jag har ridit sen jag var liten, aldrig haft egen häst utan alltid ridit andras hästar, på
ridskola och som medryttare. Under alla år
har jag alltid ridit på samma ridskola, det har blivit 35 år nu på samma ställe. Senaste åren har det inte känts så kul längre, jag har insett att jag är en förgivettagen inventarie där. Ridklubben kräver mycket engagemang och arbete, men ger inte så mycket tillbaka. Jag blir bättre behandlad och får mer respekt och uppskattning på mitt jobb, där jag får betalt, än på ridskolan där jag betalar. Medryttarhäst känner jag mig också rätt klar med av olika skäl.

Efter så lång tid känns det ändå som ett svårt steg att ta, att sluta. Jag har ju alltid varit där, liksom.

Är det nån här som har erfarenhet av att ha ridit länge och sen slutat? Alltså utan att ha egen häst då, jag tänker att saken då hamnar i ett annat läge. Hur har det gått? Ångrar ni er?

Jag slutade rida efter gymnasiet. Hade då ridit sen jag var 7-8 och varit i stallet 24/7.
De hästar jag tog hand om togs antingen bort eller flyttade, så jag lessnade väl.

Saknar det väldigt mycket!
Det var ju en fantastisk plats att vara på. Men det kan ha mycket med att göra att jag inte hittat mig nån ny lika givande hobby som jag är riktigt bra på.
 
Kan du inte bara fortsätta rida där utan att rida i tävlingsgrupp?
Då tappar jag ju det roliga: kontakten med mina tävlingshästar och träningen. En bonus med att rida i tävlingsgruppen är att jag får ”förstatjing” på tävlingshästen till olika evenemang. Så jag rider dem ofta, oftare än man normalt får möjlighet till med en lektionshäst. Det skulle vara tufft att rida kvar i stallet, men inte få rida dem mer. Hur det nu är så fäster man sig ju rätt mycket vid dem, jag har ridit dem i flera år. Särskilt den ena, som är ganska svårriden och som jag lagt enormt med tid på. Nu går den bra, men det har tagit flera år och mycket slit. Hade jag möjlighet att ha egen häst skulle jag köpa den.
 
Jag har varit medryttare länge (typ 20 år), på olika hästar, men känner mig färdig med det. Det är ännu värre än att rida ridskolehästar - lagom tills man fäst sig vid hästen ska den säljas eller flytta. Ridskolehästarna säljs åtminstone inte, och man får göra ”det roliga” med den. Med en medryttarhäst är det normalt ägaren som vill sköta träning och tävling (så klart), och så gör medryttaren det som hästägaren inte gör så gärna (helst rida ut). Det är ovanligt att någon köper en fin häst och stallar upp den någonstans med goda träningsmöjligheter, men sen överlåter träningen till en medryttare.
Om du själv skulle vara ägaren som tävlar och sen har ett par medryttare som avlastar dig, så kanske det skulle fungera tidsmässigt och ekonomiskt att ha egen häst? Du kanske tom skulle kunna köpa loss en häst du gillar från ridskolan?
 
Nej, inte på rimligt avstånd från där jag bor. Och jag är ju ingen skogsmulle riktigt. Vill man ha en häst i full kondition så kräver det tid och träning. Egen häst är inte ett alternativ, inte med mina förutsättningar.
Tycker du tänker fel där. Ju hårdare träning ju färre antal dagar i veckan går hästen, titta på en trav eller galopphäst som tränas 2 eller 3 gånger i veckan och är i full tävlingskondis.
 
Om du själv skulle vara ägaren som tävlar och sen har ett par medryttare som avlastar dig, så kanske det skulle fungera tidsmässigt och ekonomiskt att ha egen häst? Du kanske tom skulle kunna köpa loss en häst du gillar från ridskolan?
Som hästägare har du ju fortfarande ansvaret. Jag reser normalt en del i jobbet, jag har familj, jag har gamla föräldrar som behöver hjälp. Det finns helt enkelt inte plats att ansvara för en häst också. Eller pengar att betala för en fullskötselanläggning dit det är enkelt att åka.

Det är väl inte så lätt att hitta bra och pålitliga medryttare heller, har jag förstått. Ska medryttaren/na ha hand om hästen 3-4 dagar i veckan så är det ju rätt mycket ansvar som läggs på dem att hästen rids rätt.
 
Tycker du tänker fel där. Ju hårdare träning ju färre antal dagar i veckan går hästen, titta på en trav eller galopphäst som tränas 2 eller 3 gånger i veckan och är i full tävlingskondis.
Det är ovanligt med en ridhäst som rids 2 dagar i veckan, och ändå är i full kondition. Det handlar ju om så mycket olika saker som ska tränas. Absolut att man inte kör hårdträning sju dagar i veckan, men man gör fortfarande något med hästen. Sköter om den, om inte annat. Jag tror folk underskattar hur mycket tid och träning som behövs för att få en ridhäst i tävlingskondition. Jag har ändå hållit på med hästar länge, och ridit fler hästar i fler stall än många med egen häst, och de flesta hobbyhästar har inte jättekondition. Det behöver de ju heller inte, men vill man t ex kunna träna lite hårdare ibland (typ vara med på en träningshelg etc) utan att hästen går sönder behöver den i regel vara tränad för det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp