Sluta rida?

Då tappar jag ju det roliga: kontakten med mina tävlingshästar och träningen. En bonus med att rida i tävlingsgruppen är att jag får ”förstatjing” på tävlingshästen till olika evenemang. Så jag rider dem ofta, oftare än man normalt får möjlighet till med en lektionshäst. Det skulle vara tufft att rida kvar i stallet, men inte få rida dem mer. Hur det nu är så fäster man sig ju rätt mycket vid dem, jag har ridit dem i flera år. Särskilt den ena, som är ganska svårriden och som jag lagt enormt med tid på. Nu går den bra, men det har tagit flera år och mycket slit. Hade jag möjlighet att ha egen häst skulle jag köpa den.

Går de inte alls på vanliga lektioner för duktiga ryttare på ridskolan?
 
Det är ovanligt med en ridhäst som rids 2 dagar i veckan, och ändå är i full kondition. Det handlar ju om så mycket olika saker som ska tränas. Absolut att man inte kör hårdträning sju dagar i veckan, men man gör fortfarande något med hästen. Sköter om den, om inte annat.
3 dagar reds mina när dom var i bäst kondis, dagen med hoppträning var den lättaste och sedan var det 2 dagar med hårdträning. Vist om andan föll på så blev det en lättare tur där träning inte var inplanerad med var inget som gjorde till eller från för hästen.

Om du behöver åka till hästen alla dagar eller inte beror ju på vad som ingår i stallhyran.

Sedan att du inte träffat en ridhäst i kondis av att tränas 3 dagar i veckan beror på att ridfolk är inrutade i hur det har och då ska vara utan att se fördelen med annat tänkande. Både i träning och skötsel.
 
Går de inte alls på vanliga lektioner för duktiga ryttare på ridskolan?
Jo, det är klart! De går med alla sorters ryttare, 2 pass om dagen. Men det är ju inte sagt att man får rida dem, det är ju inte man själv som väljer. Och den nya tävlingsryttaren på dem kommer ha förtur på klubbtävlingar, kurser etc. Som det är nu rider jag den ena 2-3 pass i veckan, det är ju inte normalt för en vanlig ridskoleelev att få en och samma häst så mycket.
 
3 dagar reds mina när dom var i bäst kondis, dagen med hoppträning var den lättaste och sedan var det 2 dagar med hårdträning. Vist om andan föll på så blev det en lättare tur där träning inte var inplanerad med var inget som gjorde till eller från för hästen.

Om du behöver åka till hästen alla dagar eller inte beror ju på vad som ingår i stallhyran.

Sedan att du inte träffat en ridhäst i kondis av att tränas 3 dagar i veckan beror på att ridfolk är inrutade i hur det har och då ska vara utan att se fördelen med annat tänkande. Både i träning och skötsel.
Jo, jag vet att det finns de som tränar sina hästar så. Alternera hård träning med vila. Jag har varit medryttare för en ägare som red sina hästar så. Så jag vet att man kan göra så, men det passar inte riktigt mig. Och jag skulle inte ha tid att åka ut till ett stall varje dag - och hästen bör ju åtminstone ses över och skötas om oftare än 2-3 dagar i veckan, tycker jag.

Efter alla år som ryttare tänker jag att jag har en rätt bra inblick i hur mycket tid, pengar och ansvar en egen häst innebär. Så tro mig att en egen häst inte är ett alternativ. Inte med tanke på var jag bor, hur jag jobbar, familjeomständigheter, ekonomi etc. Jag har inte råd och inte tid och inte ork.
 
Låter onekligen som om du behöver en paus, när man väl kommit in i att det mest känns jobbigt att åka till stallet så blir det inte bättre om det finns 0 förutsättningar för förändring.

Om 2-3 år kanske du känner ett sug igen, och då kanske medryttare känns mer lockande, och ytterligare några år fram i tiden kanske egen häst inte är en omöjlighet längre.

Eller så hoppar du av och ställer dig i kö direkt igen, och när det blir plats känner du då om det är värt det.
 
Om du vill fortsätta rida, men under andra förutsättningar skulle jag mailat de ridskolor (både föreningsdrivna och privata) som finns inom rimligt avstånd och frågat vilket upplägg de har för ryttare på din nivå (lektioner, möjligheter att tävla och upplägg för ideellt arbete) samt hur kötiden brukar se ut för de som rider på din nivå.

Jag kan ha tolkat dig helt fel, men det verkar som att du inte haft något emot att fortsätta rida, men utan massor med påtvingat arbete, som du inte får uppskattning för och inte kan vara delaktig i beslut och utformning. Att de krav som ställs för att få rida i nuvarande grupp (som du inte kan påverka) på nuvarande ställe dränerar dig på energi och glädjen i att rida.

För att det ska vara fortsatt kul att rida, tror jag du behöver börja på ett nytt ställe där folk inte tar dig för given, utan att du kan känna dig delaktig och uppskattad. Om du är öppen för ideellt arbete som inte är påtvingat och i mindre omfattning borde du ju vara en stor tillgång för en ny klubb med dina kunskaper och erfarenheter.
 
Jo, det är ju så jag tänker. Det borde vara så, men alla regler och alla som ska bestämma gör att jag mest går och väntar på att få skäll. Delvis på grund av Corona finns det regler för allt, in i minsta detalj. Många av dem har inte någon logisk anledning, utan någon har bara bestämt att det ska vara så. Också detta att det ska vara lika för alla - ibland måste man vara där ett visst antal timmar, fast det inte finns något att göra, för att det är bestämt att alla ska vara där mellan vissa tidpunkter, och det ska vara lika för alla. Typ att det finns något att göra för tre personer, men fem personer måste vara där. När man stressar mellan barn och heltidsjobb så kan det vara väldigt påfrestande att tvingas sitta i stallet och göra ingenting 3-4 timmar, för att det ska bli rättvist och ingen får åka hem tidigare än någon annan.

Alltså, va?? Får man inte åka hem när man vill/är klar? Vad är det för galenskap!
 
Alltså, va?? Får man inte åka hem när man vill/är klar? Vad är det för galenskap!
Nej, det ska vara lika för alla, och då blir det orättvist om en del åker hem tidigare än andra. På en liten klubbtävling eller liknande finns ju inte så mycket funktionärsuppgifter att göra, så då får man vänta helt enkelt.

Man får absolut inte åka hem när man vill. En av de informella ledarna i klubben pratar fortfarande inte med mig efter det att jag för två månader sen åkte hem av privata skäl (barnen skulle åka bort en vecka, och jag behövde hem för att packa etc till dem och säga hejdå) från ett engagemang där det fanns absolut inget för mig att göra. Av coronaskäl får man inte vara i stallet eller göra något där (typ putsa utrustning eller sköta en häst), men jag skulle sitta några timmar utanför stallet och vänta på att alla var klara, alternativt ställa mig bredvid en funktionär som hade en uppgift. Jag tyckte det blev för absurt och åkte hem, men det var uppenbart inte ok. Vi ses flera gånger i veckan i stallet, så det är väldigt tydligt.
 
Om du vill fortsätta rida, men under andra förutsättningar skulle jag mailat de ridskolor (både föreningsdrivna och privata) som finns inom rimligt avstånd och frågat vilket upplägg de har för ryttare på din nivå (lektioner, möjligheter att tävla och upplägg för ideellt arbete) samt hur kötiden brukar se ut för de som rider på din nivå.

Jag kan ha tolkat dig helt fel, men det verkar som att du inte haft något emot att fortsätta rida, men utan massor med påtvingat arbete, som du inte får uppskattning för och inte kan vara delaktig i beslut och utformning. Att de krav som ställs för att få rida i nuvarande grupp (som du inte kan påverka) på nuvarande ställe dränerar dig på energi och glädjen i att rida.

För att det ska vara fortsatt kul att rida, tror jag du behöver börja på ett nytt ställe där folk inte tar dig för given, utan att du kan känna dig delaktig och uppskattad. Om du är öppen för ideellt arbete som inte är påtvingat och i mindre omfattning borde du ju vara en stor tillgång för en ny klubb med dina kunskaper och erfarenheter.
Tack så mycket! Fantastiskt bra summering, jag hade inte själv tänkt sådär tydligt, men det är såklart så det är. Det som saknas för mig är delaktighet (noll och intet, även när det är beslut som direkt påverkar mig) och uppskattning. All uppskattning är på generell nivå (”Tack hela klubben, man blir stolt när man ser vad vi kan åstadkomma tillsammans en helg!”), annars är väl regeln ”Engagemang är sin egen belöning”.

Det finns en del ledande personer i klubben som gillar att bestämma, och de får liksom sitt utlopp i klubben. Det kan vara delaktighet i så små beslut som vilken av bommarna som ska ligga överst i ett hinder när man bygger bana, så det är verkligen detaljstyrning. (Jag kan alltså i regel inte vara delaktig i ett sånt beslut, utan det bestämmer den informella ledaren). Sånt är kanske mer irriterande, men det som skapar stress är att jag schemaläggs på olika aktiviteter/arbetsuppgifter och inte själv kan styra över när det händer. Familjen är av naturliga skäl ibland måttligt imponerad.
 
Upplägget på ridskolan låter faktiskt helt bisarrt, jag förstår att du är less.

Jag skulle ändå inte avfärda medryttarhäst om jag var du. Jag hade haft möjlighet att träna och tävla alla mina medryttarhästar, ägarna har varit vettiga och trevliga och vi har haft jättebra samarbete. Du behöver ju inte ta första bästa promenadhäst, utan leta i lugn och ro efter någon som kan passa just dig och dina krav? Jag har varit rätt petig, framförallt med ägaren! Och tackat nej om jag känt att upplägget inte passat. Det finns toppenbra ägare och hästar där ute, det gäller bara att ta sig tiden att hitta dem!
 
Upplägget på ridskolan låter faktiskt helt bisarrt, jag förstår att du är less.

Jag skulle ändå inte avfärda medryttarhäst om jag var du. Jag hade haft möjlighet att träna och tävla alla mina medryttarhästar, ägarna har varit vettiga och trevliga och vi har haft jättebra samarbete. Du behöver ju inte ta första bästa promenadhäst, utan leta i lugn och ro efter någon som kan passa just dig och dina krav? Jag har varit rätt petig, framförallt med ägaren! Och tackat nej om jag känt att upplägget inte passat. Det finns toppenbra ägare och hästar där ute, det gäller bara att ta sig tiden att hitta dem!
Jag tycker att de attraktiva medryttarhästarna ofta verkar kunna få ”Lisa, 27, tävlingsmeriter upp till 1,30, tidigare arbetat som professionell beridare i Tyskland”, och där ligger man ju i lä. Men jag kanske är för pessimistisk. Det finns ju dock enormt många skickliga och högt meriterade ryttare utan egen häst i Stockholm som letar medryttarhäst, alla de där som gjort riktiga tävlingssatsningar som juniorer och YR, och sen klivit av för att plugga och jobba med annat än hästar som seniorer.
 
Det låter ju helt sjukt att man ej får åka hem när man måste, när det inte ens finns något kvar för en att göra... Förstår att du är less! Jag förstår även känslan gällande medryttarhäst... Har nyligen sålt min häst, är väl lite småsugen på att rida nån gång ibland, men en bra ridskola lockar betydligt mer än att skaffa medryttarhäst igen

Jag hade nog kanske vågat mig på att testa en annan ridskola. Bara 30 år med samma tränare låter i mina öron rätt.. tröttsamt? 😅 Och kanske inte så utvecklande. Har ridit för en del olika tränare under åren, och jag tycker alltid jag lärt mig något nytt av varenda en, som en annan tränare kanske inte har kunnat förmedla lika bra, inte ens ser eller tar upp, eller, osvosv.
Som någon skrev hade jag kanske testat någon annan gren med, inte för att se om det är något att satsa på istället för hoppning och dressyr, utan mer som en kul grej för att göra något helt annat, och komma bort från all tråkig attityd på stället du rider (om man nu tycker det är skoj att göra sånt)
 
Det låter ju helt sjukt att man ej får åka hem när man måste, när det inte ens finns något kvar för en att göra... Förstår att du är less! Jag förstår även känslan gällande medryttarhäst... Har nyligen sålt min häst, är väl lite småsugen på att rida nån gång ibland, men en bra ridskola lockar betydligt mer än att skaffa medryttarhäst igen

Jag hade nog kanske vågat mig på att testa en annan ridskola. Bara 30 år med samma tränare låter i mina öron rätt.. tröttsamt? 😅 Och kanske inte så utvecklande. Har ridit för en del olika tränare under åren, och jag tycker alltid jag lärt mig något nytt av varenda en, som en annan tränare kanske inte har kunnat förmedla lika bra, inte ens ser eller tar upp, eller, osvosv.
Som någon skrev hade jag kanske testat någon annan gren med, inte för att se om det är något att satsa på istället för hoppning och dressyr, utan mer som en kul grej för att göra något helt annat, och komma bort från all tråkig attityd på stället du rider (om man nu tycker det är skoj att göra sånt)
Alltså, jag rider ju inte bara för den tränaren. Jag har en annan jag rider privatlektioner för, och en tredje jag också rider lektioner för. Sen finns det två andra jag också rider för på kurser etc ibland. Så det finns fler att plocka idéer och inspiration ifrån. Den tränaren jag ridit för så länge är väldigt kunnig, och vi kan ju varandra utan och innan vid det här laget. För mig är hon väldigt lätt att förstå, det behövs bara nån liten kommentar oftast så vet jag precis vad hon menar. Det är ofta rätt skönt att ha den förståelsen. Men självklart, efter 20+ år i samma grupp så förstår man ju om hon ser mig som en inventarie, mer eller mindre, och lägger krutet på de andra i gruppen. Därför är det bra att rida för andra också, de ser nya saker och har mer entusiasm. Privatlektionerna är väl egentligen där jag löser problem och får nya verktyg, sen använder jag de vanliga lektionerna som mängdträning och för att använda de verktygen. Man är ju så många i gruppen, så ridläraren hinner ju inte med så mycket, och behöver kanske fokusera på de som har problem.
 
Alltså, jag rider ju inte bara för den tränaren. Jag har en annan jag rider privatlektioner för, och en tredje jag också rider lektioner för. Sen finns det två andra jag också rider för på kurser etc ibland. Så det finns fler att plocka idéer och inspiration ifrån. Den tränaren jag ridit för så länge är väldigt kunnig, och vi kan ju varandra utan och innan vid det här laget. För mig är hon väldigt lätt att förstå, det behövs bara nån liten kommentar oftast så vet jag precis vad hon menar. Det är ofta rätt skönt att ha den förståelsen. Men självklart, efter 20+ år i samma grupp så förstår man ju om hon ser mig som en inventarie, mer eller mindre, och lägger krutet på de andra i gruppen. Därför är det bra att rida för andra också, de ser nya saker och har mer entusiasm. Privatlektionerna är väl egentligen där jag löser problem och får nya verktyg, sen använder jag de vanliga lektionerna som mängdträning och för att använda de verktygen. Man är ju så många i gruppen, så ridläraren hinner ju inte med så mycket, och behöver kanske fokusera på de som har problem.
Aah ok! Missförstod 😊
 
Nej, inte på rimligt avstånd från där jag bor. Och jag är ju ingen skogsmulle riktigt. Vill man ha en häst i full kondition så kräver det tid och träning. Egen häst är inte ett alternativ, inte med mina förutsättningar.
Vem har pratat om skogsmulle och varför skulle hästen vara skogsmulle för att den går på lösdrift? Är Anna Hassö skogsmulle? Ska erkänna att jag blir provocerad av dessa förutfattade meningar! Går utmärkt att ha en tävlingshäst på lösdrift, skulle nog tom vilja påstå att det är avsevärt mycket bättre för hästen. Sedan är jag absolut införstådd med att det inte finns mark och möjlighet för alla att ha det så.
 
Vem har pratat om skogsmulle och varför skulle hästen vara skogsmulle för att den går på lösdrift? Är Anna Hassö skogsmulle? Ska erkänna att jag blir provocerad av dessa förutfattade meningar! Går utmärkt att ha en tävlingshäst på lösdrift, skulle nog tom vilja påstå att det är avsevärt mycket bättre för hästen. Sedan är jag absolut införstådd med att det inte finns mark och möjlighet för alla att ha det så.
Det är säkert jättebra för hästen, men det är rätt ovanligt med lösdrifter med riktigt bra träningsmöjligheter och bra kollektivtrafikförbindelse i stockholmsområdet. Anna Hassö håller väl inte till i Stockholm, och bor väl i närheten eller rent av på sin gård? Jag bor i en lägenhet i Stockholms innerstad utan tillgång till bil. Jag tror inte jag och Anna Hassö har liknande förutsättningar för hästägande alls.

Hela resonemanget blir för mig lite absurt. Jag vill inte ha en häst på lösdrift som får tillsyn och ridning två gånger i veckan. Man kan absolut ha häst på det sättet, och hästen far inte illa av det, men jag vill inte. Ingen kritik mot dem som har det så - bra för dem, men det passar inte mig. Jag vill ha hästen uppstallad, av praktiska skäl.
 
Det är säkert jättebra för hästen, men det är rätt ovanligt med lösdrifter med riktigt bra träningsmöjligheter och bra kollektivtrafikförbindelse i stockholmsområdet. Anna Hassö håller väl inte till i Stockholm, och bor väl i närheten eller rent av på sin gård? Jag bor i en lägenhet i Stockholms innerstad utan tillgång till bil. Jag tror inte jag och Anna Hassö har liknande förutsättningar för hästägande alls.

Hela resonemanget blir för mig lite absurt. Jag vill inte ha en häst på lösdrift som får tillsyn och ridning två gånger i veckan. Man kan absolut ha häst på det sättet, och hästen far inte illa av det, men jag vill inte. Ingen kritik mot dem som har det så - bra för dem, men det passar inte mig. Jag vill ha hästen uppstallad, av praktiska skäl.
Fast varför skulle hästen bara få tillsyn 2 gånger vecka bara för att du är i stallet 2 gånger I veckan? Stallägare kan sköta tillsynen eller den som har fodringen eller om ni är några som turas om.

Mina får tillsyn 2 gånger om dagen, om det är jag eller någon annan kvittrar för hästarna.

Har aldrig begripit hur det kan vara praktiskt att stänga in hästen i stallet.
 
Fast varför skulle hästen bara få tillsyn 2 gånger vecka bara för att du är i stallet 2 gånger I veckan? Stallägare kan sköta tillsynen eller den som har fodringen eller om ni är några som turas om.

Mina får tillsyn 2 gånger om dagen, om det är jag eller någon annan kvittrar för hästarna.

Har aldrig begripit hur det kan vara praktiskt att stänga in hästen i stallet.
Men spelar det någon roll när ts skriver att hon inte är intresserad av sådant hästägande? Det kan man ju respektera oavsett ens egna preferenser.
 
Fast varför skulle hästen bara få tillsyn 2 gånger vecka bara för att du är i stallet 2 gånger I veckan? Stallägare kan sköta tillsynen eller den som har fodringen eller om ni är några som turas om.

Mina får tillsyn 2 gånger om dagen, om det är jag eller någon annan kvittrar för hästarna.

Har aldrig begripit hur det kan vara praktiskt att stänga in hästen i stallet.
Det är väl jättebra att det går att ha häst på olika sätt, som passar för olika människor? Jättekul att du trivs med lösdriften, men jag vill inte. Och har som sagt inte ens sett till någon lösdrift med goda träningsmöjligheter (ridhus, ridbana, ridvägar med bra underlag, bra tränare i hoppning och dressyr man kan träna för varje vecka) som dessutom ligger på rimligt avstånd från Stockholms innerstad. Så det känns lite som en hypotetisk fråga i första läget. Det måste väl vara ok att jag vill ha häst på ett sätt som passar mig, inte på ett sätt som passar dig i första hand?

Du kanske inte ser det praktiska med ett stall. Själv tycker jag det är väldigt praktiskt. Folk är olika.
 
Det är säkert jättebra för hästen, men det är rätt ovanligt med lösdrifter med riktigt bra träningsmöjligheter och bra kollektivtrafikförbindelse i stockholmsområdet. Anna Hassö håller väl inte till i Stockholm, och bor väl i närheten eller rent av på sin gård? Jag bor i en lägenhet i Stockholms innerstad utan tillgång till bil. Jag tror inte jag och Anna Hassö har liknande förutsättningar för hästägande alls.

Hela resonemanget blir för mig lite absurt. Jag vill inte ha en häst på lösdrift som får tillsyn och ridning två gånger i veckan. Man kan absolut ha häst på det sättet, och hästen far inte illa av det, men jag vill inte. Ingen kritik mot dem som har det så - bra för dem, men det passar inte mig. Jag vill ha hästen uppstallad, av praktiska skäl.
Vad i resonemanget blir absurt?
Jag bor strax utanför Stockholm och har min häst på lösdrift.. Just nu har vi inte ridhus men det tar ca 3 min med transport, vi har dock ridbana, det är även nära busshållplats. Men ska man tävla så måste man ju ha tillgång till både bil och transport annars blir det svårt.

Men nu igen vem har sagt att hästen bara får tillsyn två dagar i veckan? Fördomarna bara haglar.. Jag vände mig mot att lösdrift var lika med skogsmulle och drog därför upp Anna Hassö, för ingen kan ju påstå att hon är skogsmulle.

Du verkar ha väldigt bestämd uppfattning om hur man ska hålla tävlingshäst och allt utanför det är fel. Jag försöker bara peka på möjligheter att ha häst på annat vis.
Jag har haft häst i ca 30 år och i alla former, både med liten hage med kort utevistelse och lösdrift. Mina hästar har trivts absolut bäst på lösdrift, det krävs dock bra mark och att den är välplanerad.
Dom har även trivts bäst med att gå ungefär varannan dag men då rider jag alltid ordenligt, ingen liten skrittrunda utan vi jobbar ordentligt oavsett om vi rider ut eller jobbar på banan så återhämtning behövs för att bygga muskler etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 771
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 758
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp