Sluta skälla...

Gullan86

Trådstartare
Vad har ni för tips och erfarenheter kring att få hunden att sluta skälla?
Jag köpte min jack russel som 1åring och han kunde redan då skälla och det hjälper inte att säga tyst eller schhh eller alla vanliga kommandon man använder inte att skälla på honom heller, det är som att han bara skäller ännu mer då och ska ha sista ordet.
har nog testat det mesta.

gärna lite hjälp tack.
 
Sv: Sluta skälla...

Vid vilka tillfällen skäller han? Är det när han hör folk utanför erat hem, eller är det när han är frustrerad för att han har tråkigt? Är det konstant eller tröttnar han efter ett tag? Är hunden ute och motioneras och aktiveras så mycket som den ska? En jack russel kräver en hel del aktivering och skällandet kan vara ett tecken på att hunden är uttråkad och gör på det viset av sin överflödiga energi på att skälla. En trött och nöjd hund orkar oftast inte springa runt och gläfsa.

Om jag nu ska förutsätta att din hund får ordentligt med motion och hjärngympa varje dag skulle jag nog ge den någon annan uppgift om den låser sig vid skall. Jag skulle nog beordra hunden att gå i korgen eller gå och lägga sig om den sprang runt och hetsade upp sig och skällde i tid och otid.

Att hunden inte tystnar när ni säger tyst eller ssssch är förmodligen för att den inte vet vad detta betyder. En metod som kan fungera är att först lära den skälla på kommando, för att sedan kunna lära den ordet "tyst".

Lycka till!
 
Sv: Sluta skälla...

Om det är vid hundmöten hunden skäller, försök även där ge den en annan uppgift, och fokucera inte främst på att hunden skäller.

Säg till hunden att kolla på dig, sätta sig, lägga sig, rulla runt eller hoppa upp och ner, beröm med godis eller lek när hunden gör som du ber, även om den skäller lite. Till slut kommer hunden alltid göra vad du ber den om, även om det är en annan hund som "man bara måste skälla på", och kommer att koncentrera sig på dig, och glömma av att skälla. :)

Är det ringklockan så kan du helt sonika gå och ringa på klockan (eller knacka på dörren om det nu är det) några gånger om dagen, och ignorera hunden/ eller be den att gå till korgen. Även här kommer hunden till slut tröttna eftersom klockan blir avdramatiserad.

Jag tycker tipset Priscilla gav, att lära hunden skälla på kommando för att få in ett bra "tyst"-kommando, är jättebra, och funkar på många hundar mycket bättre än att bara lära hunden att vara tyst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 414
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 183
Senast: Migo
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 043
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp