Sluta som medryttare?

Jag förstår att du känner att du bundit upp dig för något som var tänkt som ett längre samarbete, men att du känner dig lurad eftersom man inte varit tydlig med vad som förväntats av dig.

Jag tycker att du ska säga till hästägaren att du förstår att denne har särskilt behov av hjälp när denne blivit sjuk, men att du inte kan fortsätta på det här sättet eftersom de arbetsuppgifter som krävs av dig inte alls är de som ni kommit överens om och att du känner dig utnyttjad. Det verkar ju toppen för den andra hästägaren att få en massa gratis jobb utfört av dig och slippa bli ifrågasatt genom att bli arg och otrevlig. Hästägaren har alternativen att förklara för den andra hästägaren att denne inte får något jobb utfört av dig och få behålla dig eller att se sig om efter en annan medryttare som både vill betala och bli utnyttjad.
 
Och ja, det verkar som att jag dragits in i någon form av tyst överenskommelse mellan ägarna. Den andra hästägaren gör däremot ingenting åt ”oss”, utan jag harvar på för hennes räkning utan att få något tillbaka vilket känns trist.

Jag gör mer än gärna stallsysslor och övrig skötsel åt ”min” häst (och även åt ägarens andra häst om så skulle krävas ibland) men inte åt den andra ägaren.
 
Och ja, det verkar som att jag dragits in i någon form av tyst överenskommelse mellan ägarna. Den andra hästägaren gör däremot ingenting åt ”oss”, utan jag harvar på för hennes räkning utan att få något tillbaka vilket känns trist.

Jag gör mer än gärna stallsysslor och övrig skötsel åt ”min” häst (och även åt ägarens andra häst om så skulle krävas ibland) men inte åt den andra ägaren.
Vad skönt det hade varit om de andra hästägarnas medryttare i vårat stall hade kunnat fixa våra hästar de dagar vi rider också...

Men allvarligt. Säg nej till henne, från idag. Varken mer eller mindre. Din erfarenhet spelar ingen roll i det avseendet, personen som ifrågasatte dig i den här tråden måste ha slagit i huvudet eller svarat i fel tråd.
 
Var får du ridskola ifrån? På ridskolor finns avlönad personal som sköter ridskolans hästar, här är det en betalande medryttare som utnyttjas för att sköta andras hästar, hon får inte ens betalt för det jobb hon utför!
@Lingon och @Mia_R Men det är ju det jag menar. Betalar hon mycket kan hon rida på ridskola och slippa allt strul i stallet. Hon skriver att hon betalar bra med pengar.

Meningen med ett avtal är att ha begränsningar. I avtalet står vad man ska göra och inte. Då kan man skriva att mocka hagen inte ingår i avtalet. Det är ett sätt att hjälpa ts att hålla rimliga gränser och framförallt diskutera dem med den som det berör. Avtalet kostar bara 59kr. @AliceochSlime ta hjälp av ett avtal för att diskutera omständigheterna fodra åt alla hästar och mocka hagar går utanför ett standard medryttaravtal. Jag tycker det var riktigt bra avtal och avtal går åt två håll. Ett avtal är inte, Inte ensidigt.
 
@Lingon och @Mia_R Men det är ju det jag menar. Betalar hon mycket kan hon rida på ridskola och slippa allt strul i stallet. Hon skriver att hon betalar bra med pengar.

Meningen med ett avtal är att ha begränsningar. I avtalet står vad man ska göra och inte. Då kan man skriva att mocka hagen inte ingår i avtalet. Det är ett sätt att hjälpa ts att hålla rimliga gränser och framförallt diskutera dem. Avtalet kostar bara 59kr. @AliceochSlime ta hjälp av ett avtal för att diskutera omständigheterna fodra åt alla hästar och mocka hagar går utanför ett standard medryttaravtal. Jag tycker det var riktigt bra avtal och avtal går åt två håll. Ett avtal är inte, Inte ensidigt.
Då missuppfattade jag också dig, ber om ursäkt för det... Kan ju dock se värde i att vara medryttare och inte rida på ridskola, men håller med dig, så här ska det inte vara och avtal här hade varit bra... Dock till ts: Ett muntligt avtal är också ett avtal och det är du och din hästägare som har det. Om din hästägare har kommit överrens med den andra hästägaren att packa 150 kg hö, ja då får din hästägare åka ut och göra det, det är inte du som avtalat det med den andra hästägaren.
 
Då missuppfattade jag också dig, ber om ursäkt för det... Kan ju dock se värde i att vara medryttare och inte rida på ridskola, men håller med dig, så här ska det inte vara och avtal här hade varit bra... Dock till ts: Ett muntligt avtal är också ett avtal och det är du och din hästägare som har det. Om din hästägare har kommit överrens med den andra hästägaren att packa 150 kg hö, ja då får din hästägare åka ut och göra det, det är inte du som avtalat det med den andra hästägaren.
Ja , tack för det. Jag skrev kanske lite kort, otydligt. Ett muntligt avtal är väl tjafsigt mest eftersom hästägaren redan inte har lyckats berätta vad muntliga avtalet innehöll. Muntliga avtalet är redan brutet. Packa 150 kg hö? Vem gör det? Vad har de för fodringssyStem? Hur många hästar är det? Ensam mocka hagen? Konstigt. Är det lösdrift? En skottkärra per häst är väl rimligt, Max två. Men vi ser bara en version av händelsen så det är lite svårfattligt.

Jag frågade om erfarenhet av ridsport eftersom det som beskrevs inte kändes som ett vanligt stalls procedurer.

@AliceochSlime Finns många bra ridskolor överallt i Sverige man kan uppehålla sin ridning utan alltför mycket energi. Är man mer erfaren ryttare är det knappast någon kö heller.
 
Hej igen, tack för ditt förtydligande Tara. Förstår också vad du menar. Jag red faktiskt på ridskola ett tag under förra hösten men kände att jag ville rida mer självständigt och skaffade därför medryttarhäst i och med flytten.

För att förtydliga hur proceduren i stallet går till så har ”min” hästägare i uppgift att mocka under vardagarna, medan den andra mockar under helgerna. Eftersom det är fem hästar krävs det ungefär 3-4 skottkärror per dag som jag alltså tar ensam de dagar jag är där. Det hjälper ägaren inte till med (trots att hon är där för att ta hand om sin andra häst). Det är inte lösdrift utan utöver detta mockas också boxarna (och relativt ofta får jag lov att ta även den andre ägarens boxar eftersom ”denne inte hinner och man hjälper faktiskt till”). Kanske har vi varit slarviga i det stall jag stått uppstallad tidigare, men där skedde mockning av hage ungefär varannan/var tredje dag och dessutom gemensamt.

Angående hö känner jag att det enda rimliga är att direkt eller åtminstone samma dag fylla på de påsar man tömt för att på så sätt slippa stå och packa hö i en oändlighet. Dessutom borde antalet höpåsar en person packar vara beroende av hur många hästar denne har, tycker jag. Istället tömmer hästägarna alla påsar och lägger dem på en hylla i väntan på att jag ska fylla påsarna. Nu är det inte mitt stall och inte heller min häst, så jag accepterar att alla har olika syn på hur proceduren i ett stall går till. Detta är bara långt ifrån vad jag tidigare varit med om och det känns orimligt att allt arbete läggs på mig.

Och slutligen, angående ägarens sjukdom är hon helt sängliggande för tillfället och det är därifrån mitt samvetskval kommer. Lämnar jag hästen nu sitter hon rejält i skiten eftersom hon inte har någon annan som kan hjälpa till. Jag är medveten om att jag är alldeles för snäll när det kommer till allt jobb jag gör, men det känns dumt att lämna ägaren och därmed även hästarna i ett sådant läge.

/Alice
 
Det där låter som en soppa som du kommer köra slut på dig själv på. Det är inte ditt ansvar att få det att fungera. Det är ägarens. Om hon inte kan lösa problemet så sluta omedelbart. Du kommer aldrig att få ett tack och det är du som får släpa på konsekvenserna av om du sliter ut dig.
 
Hej igen, tack för ditt förtydligande Tara. Förstår också vad du menar. Jag red faktiskt på ridskola ett tag under förra hösten men kände att jag ville rida mer självständigt och skaffade därför medryttarhäst i och med flytten.

För att förtydliga hur proceduren i stallet går till så har ”min” hästägare i uppgift att mocka under vardagarna, medan den andra mockar under helgerna. Eftersom det är fem hästar krävs det ungefär 3-4 skottkärror per dag som jag alltså tar ensam de dagar jag är där. Det hjälper ägaren inte till med (trots att hon är där för att ta hand om sin andra häst). Det är inte lösdrift utan utöver detta mockas också boxarna (och relativt ofta får jag lov att ta även den andre ägarens boxar eftersom ”denne inte hinner och man hjälper faktiskt till”). Kanske har vi varit slarviga i det stall jag stått uppstallad tidigare, men där skedde mockning av hage ungefär varannan/var tredje dag och dessutom gemensamt.

Angående hö känner jag att det enda rimliga är att direkt eller åtminstone samma dag fylla på de påsar man tömt för att på så sätt slippa stå och packa hö i en oändlighet. Dessutom borde antalet höpåsar en person packar vara beroende av hur många hästar denne har, tycker jag. Istället tömmer hästägarna alla påsar och lägger dem på en hylla i väntan på att jag ska fylla påsarna. Nu är det inte mitt stall och inte heller min häst, så jag accepterar att alla har olika syn på hur proceduren i ett stall går till. Detta är bara långt ifrån vad jag tidigare varit med om och det känns orimligt att allt arbete läggs på mig.

Och slutligen, angående ägarens sjukdom är hon helt sängliggande för tillfället och det är därifrån mitt samvetskval kommer. Lämnar jag hästen nu sitter hon rejält i skiten eftersom hon inte har någon annan som kan hjälpa till. Jag är medveten om att jag är alldeles för snäll när det kommer till allt jobb jag gör, men det känns dumt att lämna ägaren och därmed även hästarna i ett sådant läge.

/Alice
Helt otroligt att du betalar för att sköta någon annans skitgöra, du skulle ha betalt om du öht ska ställa upp på allt det där! Jag förstår att du inte vill bara dumpa ägaren när hon är sjuk, men det är ju hennes problem att lösa med den andra hästägaren, inte ditt. Du betalar för att rida en häst, inte för att sköta ett stall. :(
 
Hej igen, tack för ditt förtydligande Tara. Förstår också vad du menar. Jag red faktiskt på ridskola ett tag under förra hösten men kände att jag ville rida mer självständigt och skaffade därför medryttarhäst i och med flytten.

För att förtydliga hur proceduren i stallet går till så har ”min” hästägare i uppgift att mocka under vardagarna, medan den andra mockar under helgerna. Eftersom det är fem hästar krävs det ungefär 3-4 skottkärror per dag som jag alltså tar ensam de dagar jag är där. Det hjälper ägaren inte till med (trots att hon är där för att ta hand om sin andra häst). Det är inte lösdrift utan utöver detta mockas också boxarna (och relativt ofta får jag lov att ta även den andre ägarens boxar eftersom ”denne inte hinner och man hjälper faktiskt till”). Kanske har vi varit slarviga i det stall jag stått uppstallad tidigare, men där skedde mockning av hage ungefär varannan/var tredje dag och dessutom gemensamt.

Angående hö känner jag att det enda rimliga är att direkt eller åtminstone samma dag fylla på de påsar man tömt för att på så sätt slippa stå och packa hö i en oändlighet. Dessutom borde antalet höpåsar en person packar vara beroende av hur många hästar denne har, tycker jag. Istället tömmer hästägarna alla påsar och lägger dem på en hylla i väntan på att jag ska fylla påsarna. Nu är det inte mitt stall och inte heller min häst, så jag accepterar att alla har olika syn på hur proceduren i ett stall går till. Detta är bara långt ifrån vad jag tidigare varit med om och det känns orimligt att allt arbete läggs på mig.

Och slutligen, angående ägarens sjukdom är hon helt sängliggande för tillfället och det är därifrån mitt samvetskval kommer. Lämnar jag hästen nu sitter hon rejält i skiten eftersom hon inte har någon annan som kan hjälpa till. Jag är medveten om att jag är alldeles för snäll när det kommer till allt jobb jag gör, men det känns dumt att lämna ägaren och därmed även hästarna i ett sådant läge.

/Alice
Kan du inte iaf säga till hästägaren att jag kan ställa upp och hjälpa DIG just nu, eftersom du är sjuk, men jag kommer inte betala för det. Så blir det kanske iaf en lite kompromiss, att du stannar till ägaren är frisk nog att komma tillbaka lite, men du behöver/ska inte betala för att mocka (!!)?
 
Kan du inte iaf säga till hästägaren att jag kan ställa upp och hjälpa DIG just nu, eftersom du är sjuk, men jag kommer inte betala för det. Så blir det kanske iaf en lite kompromiss, att du stannar till ägaren är frisk nog att komma tillbaka lite, men du behöver/ska inte betala för att mocka (!!)?
Fast det löser ju inte problemet med tiden det tar att mocka 5 boxar, packa 150 kg hö och mocka hagarna. Det som beskrivs är ju många timmars jobb som tas från TS fritid. Efter detta ska sedan TS häst skötas och möjligen ridas om någon tid och ork finns kvar för det.
Även utan kostnad så är det som beskrivs utnyttjande på ett mycket fult sätt.

@AliceochSlime du säger att du inte vill sätta ägaren i skiten och det förstår jag med det betyder ju inte att du ska lösa alla ägarens problem. Hon får ändå lösa problemet med sin lata stallkompis och förhandla om det avtal de har. Det avtalet ska inte du bli indragen i och stallkompisen borde ha mer intresse i att hjälpa till än du som "okänd" har.
 
Fast det löser ju inte problemet med tiden det tar att mocka 5 boxar, packa 150 kg hö och mocka hagarna. Det som beskrivs är ju många timmars jobb som tas från TS fritid. Efter detta ska sedan TS häst skötas och möjligen ridas om någon tid och ork finns kvar för det.
Även utan kostnad så är det som beskrivs utnyttjande på ett mycket fult sätt.

@AliceochSlime du säger att du inte vill sätta ägaren i skiten och det förstår jag med det betyder ju inte att du ska lösa alla ägarens problem. Hon får ändå lösa problemet med sin lata stallkompis och förhandla om det avtal de har. Det avtalet ska inte du bli indragen i och stallkompisen borde ha mer intresse i att hjälpa till än du som "okänd" har.
Var menar du att jag säger emot dig? Jag säger att det kan vara en tillfällig lösning OM TS har såpass dåligt samvete för hästägaren och hästen hon rider.
 
Jag skulle kontakta ägare, kolla EXAKT vad som förväntas av dig, om det som endast förväntas av dig är att sköta ägarens 2 hästar skulle jag endast göra det, om det förväntas mer ska du säga att du inte har tid helt enkelt.
Sedan när du är i stallet och den andra personen ber dig fixa hennes box eller liknande, säg att du inte hinner det helt enkelt. Och säger den andra personen att du SKA göra det så hänvisar du bara till att du har avtal med ägaren att ta hand om ägarens hästar och hinner inte mer.
 
Jag skulle kontakta ägare, kolla EXAKT vad som förväntas av dig, om det som endast förväntas av dig är att sköta ägarens 2 hästar skulle jag endast göra det, om det förväntas mer ska du säga att du inte har tid helt enkelt.
Sedan när du är i stallet och den andra personen ber dig fixa hennes box eller liknande, säg att du inte hinner det helt enkelt. Och säger den andra personen att du SKA göra det så hänvisar du bara till att du har avtal med ägaren att ta hand om ägarens hästar och hinner inte mer.

Jag hade nog bara tackat för den här tiden, sagt att det här passar inte mig och slutat på studs. För mycket drama. Jag vill inte vara inblandad i sånt. Att vara i ett sånt stall hade dränerat min energi istället för att ge.
 
Hej igen,
Angående min erfarenhet har jag haft häst under hela livet och tidigare tävlat upp mot de högre klasserna i dressyr. När jag blev gravid valde jag att sälja min dåvarande häst eftersom tiden inte räckte till och fick lov att lägga ridningen på hyllan i nåt år. Jag är dessutom utbildat veterinär och arbetar därmed med hästar på heltid, så min erfarenhet är det inget fel på. Mitt problem gäller dessutom inte ridningen i sig, jag trivs bra med hästen, så jag förstår inte på vilket sätt detta är relevant.

Jag har pratat med ägaren igen som håller med om att jag varken bör eller ska ta hand om den andra ägarens hästar. De funderar på att göra vissa omorganiseringar i stallet för att den andra ägaren ska tvingas att ta mer ansvar, men jag tvekar på att det kommer bli av. Om inte så sker inom en (väldigt) snar framtid kommer jag välja att avsluta samarbetet.

/Alice
Låter klokt.

Min uppfattning är att det skall vara roligt att vara i stallet.

Hur banalt det än låter, så kan man ställa sig den frågan.

Är svaret nej, byt stall.

Gäller allt typ av hästinnehav.

Du är tveksam till ägarens förmåga, och då är den nog tveksam.

Säg att du trivs med denne och att du gärna tar upp medrytteriet igen om situationen lösts sig, antingen på det stallet, eller om ägaren flyttar någon annanstans.

Jag tror som du, sitt inte och vänta på det som inte kommer att hända.
 
Det är väl kanske så att de två hästägarna har en överenskommelse att göra på ett visst sätt och då förväntas du att göra samma som "din" hästägare annars skulle ha gjort den dagen? Om inte hästägaren varit tydlig med det innan så förstår jag att det blir märkligt för dig.
Prata med "din" hästägare och förklara läget. Säg att du inte förstått hur mycket arbete som förväntades av dig och att du inte kan fortsätta om du ska göra allt det på dina dagar. Säg att om du ska fortsätta, så är du villig att göra det ni kommit överens om från början men inte mer. Så får hon själv välja om hon vill ha dig kvar under de förutsättningarna eller inte.
 
Det är väl kanske så att de två hästägarna har en överenskommelse att göra på ett visst sätt och då förväntas du att göra samma som "din" hästägare annars skulle ha gjort den dagen? Om inte hästägaren varit tydlig med det innan så förstår jag att det blir märkligt för dig.
Prata med "din" hästägare och förklara läget. Säg att du inte förstått hur mycket arbete som förväntades av dig och att du inte kan fortsätta om du ska göra allt det på dina dagar. Säg att om du ska fortsätta, så är du villig att göra det ni kommit överens om från början men inte mer. Så får hon själv välja om hon vill ha dig kvar under de förutsättningarna eller inte.
TS skrev ju "Jag har pratat med ägaren igen som håller med om att jag varken bör eller ska ta hand om den andra ägarens hästar.", så känns inte som någon överenskommelse emellan hästägarna.
 
TS skrev ju "Jag har pratat med ägaren igen som håller med om att jag varken bör eller ska ta hand om den andra ägarens hästar.", så känns inte som någon överenskommelse emellan hästägarna.
Och i inlägg #27 så skriver TS såhär
"För att förtydliga hur proceduren i stallet går till så har ”min” hästägare i uppgift att mocka under vardagarna, medan den andra mockar under helgerna. "
Det finns alltså ett avtal mellan hästägarna och de har inte rett ut att det avtalet gäller dem personligen och inte eventuella medryttare alternativt så har inte TS blivit meddelad om att hon kliver in i avtalet
 
Och i inlägg #27 så skriver TS såhär
"För att förtydliga hur proceduren i stallet går till så har ”min” hästägare i uppgift att mocka under vardagarna, medan den andra mockar under helgerna. "
Det finns alltså ett avtal mellan hästägarna och de har inte rett ut att det avtalet gäller dem personligen och inte eventuella medryttare alternativt så har inte TS blivit meddelad om att hon kliver in i avtalet
Då verkar ju hästägaren säga 2 olika saker till TS? väldigt förvirrande :confused:
 
Hej igen.
Ägaren är tydlig med att uppdelningen mellan henne och den andra ägaren är att hon mockar hagarna veckodagar, medan den andra gör det på helgdagar. Detta framgick dock först efter att jag börjat som medryttare, och jag tolkade det till en början som att jag skulle ta nån kärra. Inte finputsa alla hagar varje dag. Kanske borde jag varit mer uppmärksam till en början, så det ligger kanske snarare på mig än på ägaren. Dock tycker jag trots det att det är en onödigt stor arbetsbörda och dessutom är avtalet i sig orättvist, eftersom den andra ägaren har fler hästar men ”min” ägare (och då även jag) gör dubbelt så mycket jobb.

Det ”min” ägare tycker är orimligt är mängden hö jag måste packa och att den andra ägaren ibland kräver att jag mockar även hennes boxar. Trots upprepade tillsägelser från både mig och ”min” ägare blir det dock ingen förändring. Gör jag inte jobbet får ”min” ägare (som är för rädd för att säga ifrån) göra det. Det är här kruxet kommer eftersom hon är sängliggandes. Det känns helt enkelt dumt av mig att lägga det på henne som inte kan ta sig upp från sängen, även om jag vet att det inte är min uppgift.

/Alice
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 722
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp