Bukefalos 28 år!

slutstorlek på häst

F

Flashen

Hejsan,
undrar hur era hästar har vuxit efter 2,5 år ålder?
Jag köpte min unghäst för 1,5 år sedan när han bara var 11 månader och hade då som mål att få tag i en unghäst som skulle bli 160 cm. Eftersom han då var väldigt undernärd och tanig tänkte jag att med foder och tid växer han nog sig stark han med... vilket han nog inte gör. Idag är han lite över 150 cm bara... taskigt:smirk: . Men då brukar jag trösta mig med att det jag ska ha honom till duger han nog bra till (mest motion och dressyrträning). Kan ju tillägga att han är okänd härstammning så jag vet inte vad han har att brås på.
 
Sv: slutstorlek på häst

Det där är så olika att det knappt går att svara på, hur stor var han då för ett och ett halvt år sedan?
 
Sv: slutstorlek på häst

Hade häst på inridning för en massa år sedan som växte 5 cm vid tre års ålder. Vi fick lägga ner träningen ett tag eftersom all energi helt plötsligt gick åt till att växa. ;)

// M
 
Sv: slutstorlek på häst

Då han var elva månader var han lite under 140 cm... så egentligen har han växt på 1,5 år runt 12´-15 cm
 
Sv: slutstorlek på häst

Min förra häst mättes till 161 cm på treårstestet och var 166 - 167 cm som 5 åring.

Växte alltid jämnt och fint.
 
Sv: slutstorlek på häst

det låter ju positivt. Men visst är det mer enstaka fall att en häst växer så mycket så sent?
 
Sv: slutstorlek på häst

Jag tycker de växer en hel del mellan 2.5 coh 5 år, faktiskt. Så ge inte upp.
 
Sv: slutstorlek på häst

Jag undrar ungefär samma sak. Har en nyinköpt kblhingst med travstam som är född 1 juni -05 och han är ca 140 nu och man funderar ju om han kommer växa ca 10-12 cm till då han "ska" bli 150-152 cm??
Har aldrig haft en unghäst av kallblodsras så jag vet inte hur fort de växer. Han är dock högre bak än fram för tillfället.
 
Sv: slutstorlek på häst

Det är nog väldigt olika tror jag. Shirehästar växer tills de är sex ungefär men vissa växer tidigt och andra sent. Hur det är med andra raser har jag ingen aning om *insnöad som tusan*
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 441
Senast: LiviaFilippa
·
H
Träning hejsan! Någon som har lust att ge lite synpunkter på mina funderingar? Jag har en korsning mellan halvblod och tinker, lite nordsvensk...
2
Svar
30
· Visningar
3 450
Senast: skuggi
·
Trav Hittade en liknande tråd på Avel men tänkte fråga här eftersom hästen i fråga är ett varmblod. Hästen är någonstans mellan 155-160 cm...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: Indyhope
·
Hästvård Hur påverkar det hästens hållbarhet ifall den vanvårdats under år 1-3? Alltså jag är inte så intresserad av att höra om att dålig...
Svar
14
· Visningar
1 460
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp