Bukefalos 28 år!

SM ska ni dit?

Det är inte frågan om Skåningar eller Jämtar eller Norrlänningar. Det är de extra tusentals mil hästar får åka och den miljöpåverkan det har. Vi har fortfarande över 80% av befolkningen som bor söder om Mälardalen.
Det är tydligen viktigare att den "stora" minoritet som bor norröver ska slippa åka:banghead:
Då nästan ingen annan för hästarnas talan här så lägger jag ner.

Rolle
IpL
 
@Rolle Jag hade förstått dina argument om SM var på samma ställe varje år. Nu är det inte det utan flyttar runt i Sverige. Då ser jag det inte alls som konstigt att Wången, som är en fantastiskt anläggning, arrangerar SM. Man kan räkna på väldigt få fingrar hur ofta SM genom tiderna varit i Norrland överhuvudtaget.

Dessutom var det inte direkt någon huggsexa om att få anordna SM. Det blir svårare och svårare att hitta klubbar som kan och vill ta på sig ett så stort arrangemang som SM. Jag är jätteglad att Gneist ville ta på sig det i år. Tyvärr har jag ingen semester i år, så jag kan inte åka. Nästa år hoppas jag på både semester och en SM-kvalad häst. Man kan ju drömma i alla fall :)
 
@Jonaz Det är inget självändamål att ha det på olika ställen varje år.

Vår sport har de senaste 10 åren ökat både i kvantitet och kvalité och ställer stora krav på arrangören. Det är ett oerhört stort lass att dra för lokalföreningarna numera och frågan är hur långe vi orkar dra det.
Om vi tänker oss att vi hade en SM sektion eller annan fast organisation som var ansvarig arrangör och man använde lokalföreningar runt hela landet till hjälp samt hade en fast SM bana.
Då hade man haft en, efter några år erfaren grupp som arrangerar SM och slapp till viss del uppfinna hjulet varje gång. Banan skulle ligga på en geocentrisk medelpunkt baserat på invånarantalet i Sverige så den total res-sträckan blev så liten som möjligt för deltagare och publik. Man skulle också kunna satsa lite på att efterhand förbättra anläggningen.

Jag är beredd att visa hänsyn till våra hästar men av inläggen att döma så är det i norr viktigare att man få ska slippa åka så långt på bekostnad av en stor majoritet som får åka ännu längre:banghead:
Har man bosatt sig så långt från där de flesta finns så får man vara beredd att åka lite längre.:cool:
Jag anser fortfarande att Mälardalen är en bra geocentrisk medelpunkt, 60 mil för Skåningarna och 60 mil för Jämtarna:)

Vänligt men bestämt
Rolle
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 438
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 044
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 047
Senast: Farao
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp