Smärtgräns gällande försäkring?

Schäfer Avelstik 3 år Agria.
Livvärde 30 000:- , avselsförsäkring guld, användbarhetsförsäkring, rehab, medicin, fast självrisk 1200:-, 15 % rörlig självrisk, veterinärvård 75 000:- (skulle det bli mer kommer Agriakortet fram. Årspremie 4200:-

Dvärgschnauzer kastrat 6 år. Livvärde 15 000:-, veterinärvård 60 000:-, medicin, rehab, fast självrisk 900:-, 10% rörlig självrisk. Årspremie: 3100:-
Undra varför min försäkring är så mycket dyrare. Har ju samma förutsättningar på min schäfertik. Visserligen har hon varit skadad en gång men är i övrigt frisk
 
Skyhöga premiärer, diverse klausuler (med fler och fler undantag för varje år), gränser för vad operationer får kostar som är så lågt satt att ingen veterinär i Sverige kan genomföra dem utan att överstiga beloppet så att man blir tvingad att betala delat av operation och ev. Eftervård och vård vid komplikationer själv. Bla operation för akut livmoderinflamtions (kan ha höjts nu men för 6 år sedan så vet jag att detta tak var relativt nytt så vi fick betala ganska stor del själv när sambons dåvarande hund insjuknande.)

En kompis fick inte ut en krona när hon vart tvungen att avliva sin häst pga något extremt finstilt i avtalet. Hon själv jobbar åt ett annat försäkringsbolag så hennes arbetsgivare beslutade att dra in sina egna advokater i ärenden mot agria. Men tyvärr förlorade dom.

Så jag har faktiskt inget riktigt gott att säga om dom.
Och för att inte glömma en annan kompis vart ombedd att gräva upp sin döda hund och knäppa kort för att bevisa att hunden va död om dom ville ha ut livförsäkring...
Kan säga att dom gav tusan i att kräva ut livförsäkringen...
 
9500:- på ett år?! :eek:
Vad är det för ras och bolag?
Det är nästan dubbelt så mycket som vår avels och tävlingstik kostar. Och då har hon en maxad försäkring med rehab, medicin, ett högt livvärde, avelsförsäkring och användbarhetsförsäkring.
IF. Bytte bort den fasta självrisken för att få ner summan förra året men nu är de uppe på 9.500 igen. Hon är mix med bland annat Fransk Bulldog så det drar såklart upp priset men söker jag skulle premien ligga på runt 7.500 även om hon var renrasig Staff. Utöver det är jag inte nöjd med försäkringsbolaget i stort. För hanen (också Staffmix dock ej Fralla) betalar jag 3.500 för i stort sett samma försäkring.
 
9500 per år är över min smärtgräns. Jag hade tittat på andra alternativ, särskilt om hunden är så pass gammal. TS, har du kollat med olika bolag om det faktiskt blir reservationer? Om hunden varit frisk senaste året finns det vissa bolag nu för tiden som har fri flytträtt, det vill säga försäkrar utan reservationer om hunden varit frisk en viss tid och inte går på behandling, specialkost eller liknande.
Hunden är 5 år och konstaterad atopiker så ja, det skulle bli reservation på gissningsvis hud, öron, mage m.m.
 
Den största avgörande faktorn för vad en veterinärvårdsförsäkring kostar är vad hunden är av för ras. Har du en sjuk ras blir försäkringen dyrare än om du har en frisk ras, oavsett bolag.
Så det är väldigt svårt att jämföra genom att fråga på forum så länge inte de som svarar har samma ras.
Sedan avgör självklart hur hög veterinärvård du vill ha, vilken självrisknivå du väljer och om du önskar tillägg till försäkringen.
(Ålder och tidigare sjukdom avgör självklart också men om vi antar nu att det gäller en frisk, ung hund).
Jag frågade inte för att jämföra med min försäkring utan var nyfiken vad folk betalde och om de kände att de fanns någon gräns gällande premien. Min tiks försäkring är dyr för att hon är blandras med Fralla, för att jag bor i en stor stad och kanske för att hon inte varit frisk. Samt att IF verkar jävligt dyra. Jag bytte till rörlig självrisk förra året när räkningen på 9.500 kom men nu är premien uppe på samma summa igen. För 3 år sen när jag tog över försäkringen låg den på 6.000.
 
Undra varför min försäkring är så mycket dyrare. Har ju samma förutsättningar på min schäfertik. Visserligen har hon varit skadad en gång men är i övrigt frisk

Ingen aning. Numera har vi ingen rabatt heller då vi bara har två hundar försäkrade. Men alla våra Schäfrar har legat omkring detta belopp. Oftast billigare då de inte haft samma höga livvärde. Övriga har haft livvärde på valppris.

Vi har varit supernöjda med Agria. Inte ens Lilla S knusslade de med att ersätta fulla livvärdet på när vi tog bort henne pga hennes dåliga leder. Och Mamma Mus tand ersatte de. En sönderbiten tand på en tioåring...det trodde jag aldrig.
 
Och för att inte glömma en annan kompis vart ombedd att gräva upp sin döda hund och knäppa kort för att bevisa att hunden va död om dom ville ha ut livförsäkring...
Kan säga att dom gav tusan i att kräva ut livförsäkringen...

Det där tror jag inte ett öre på. Står ingenstans i villkoren att det måste finnas bildbevis på den döda hunden för att ersättning ska betalas ut.
 
Schäfer Avelstik 3 år Agria.
Livvärde 30 000:- , avselsförsäkring guld, användbarhetsförsäkring, rehab, medicin, fast självrisk 1200:-, 15 % rörlig självrisk, veterinärvård 75 000:- (skulle det bli mer kommer Agriakortet fram. Årspremie 4200:-

Dvärgschnauzer kastrat 6 år. Livvärde 15 000:-, veterinärvård 60 000:-, medicin, rehab, fast självrisk 900:-, 10% rörlig självrisk. Årspremie: 3100:-

Men gud har du bara en fast självrisk på 900 kr på Frasse? :eek: Inte ens när jag försäkrade in min äldsta tik var självrisken under 1000 kr. Eller har du glömt en etta?:p
Min ena 6-åriga har 1950 och den 7-åriga 2050 kr i fast självrisk. I övrigt har de samma som Frasse hos Agria förutom att den äldre har 42.000 kr i livvärde.
 
Skyhöga premiärer, diverse klausuler (med fler och fler undantag för varje år), gränser för vad operationer får kostar som är så lågt satt att ingen veterinär i Sverige kan genomföra dem utan att överstiga beloppet så att man blir tvingad att betala delat av operation och ev. Eftervård och vård vid komplikationer själv. Bla operation för akut livmoderinflamtions (kan ha höjts nu men för 6 år sedan så vet jag att detta tak var relativt nytt så vi fick betala ganska stor del själv när sambons dåvarande hund insjuknande.)

En kompis fick inte ut en krona när hon vart tvungen att avliva sin häst pga något extremt finstilt i avtalet. Hon själv jobbar åt ett annat försäkringsbolag så hennes arbetsgivare beslutade att dra in sina egna advokater i ärenden mot agria. Men tyvärr förlorade dom.

Så jag har faktiskt inget riktigt gott att säga om dom.

Men alltså nu sprider du ju ren och skär osanning?
Det finns ingen gräns för vad till exempel en pyometra-OP får kosta så länge du inte överstiger veterinärvårdsbeloppet.
Var i villkoren menar du att det står en kostnad specificerad för den operationen?
 
Men gud har du bara en fast självrisk på 900 kr på Frasse? :eek: Inte ens när jag försäkrade in min äldsta tik var självrisken under 1000 kr. Eller har du glömt en etta?:p
Min ena 6-åriga har 1950 och den 7-åriga 2050 kr i fast självrisk. I övrigt har de samma som Frasse hos Agria förutom att den äldre har 42.000 kr i livvärde.

Nopp. Nu när jag och maken gick isär så bytte jag i dagarna till Moderna på honom. Där var lägsta fasta 900:-. :)
 
Tyckte du skrev att du hade agria? Måste läst fel :cool: gick det bra att byta eller blev det några reservationer?
Beklagar separationen :(:heart

Schäfrarna är i Agria. Frasse bytte jag nyss. Priset blev inte annorlunda med bytet men vilkoren bättre iom lägre självrisk och lägre rörlig.
Fick inga reservationer. Iom att han är 6 år och många bolag har sjuårsgräns för införsäkring så passade jag på nu :)
 
Ingen aning. Numera har vi ingen rabatt heller då vi bara har två hundar försäkrade. Men alla våra Schäfrar har legat omkring detta belopp. Oftast billigare då de inte haft samma höga livvärde. Övriga har haft livvärde på valppris.

Vi har varit supernöjda med Agria. Inte ens Lilla S knusslade de med att ersätta fulla livvärdet på när vi tog bort henne pga hennes dåliga leder. Och Mamma Mus tand ersatte de. En sönderbiten tand på en tioåring...det trodde jag aldrig.

Har ni ingen uppfödarrabatt hos Agria?
Folksam ger 30% rabatt till registrerade uppfödare, förutsatt att man har en kull var tredje år.

Vad ledsamt med separationen :( Då är mitt inlägg inte relevant längre.
 
Men alltså nu sprider du ju ren och skär osanning?
Det finns ingen gräns för vad till exempel en pyometra-OP får kosta så länge du inte överstiger veterinärvårdsbeloppet.
Var i villkoren menar du att det står en kostnad specificerad för den operationen?
Det hade dom infört då iaf om det är borttaget sedan dess vet jag inte men då var det så. Vi fick ju stå där och betala så.. Hunden hade aldrig varit sjuk i hela sitt liv och aldrig nyttjat sin försäkring tidigare. Veterinärvårdsbeloppet va lång i från maxat. Men agria hade somsagt en maxgräns för vad dom betalade ut för den typen av operation.
 
Det där tror jag inte ett öre på. Står ingenstans i villkoren att det måste finnas bildbevis på den döda hunden för att ersättning ska betalas ut.
Nä det gör det inte men misstänker att det står någonstans att det ska kunna varifieras att hunden är död, hunden dog hemma (av cancer som sedan tidigare va konstaterat av veterinär) och av någon anledning trodde inte agria på att hunden var död (detaljerna kan jag inte i ärenden)

OT
vad är det med folk här och plötsligt tro att jag far med massa lögner och inte ens ber om mer info innan man halshuggen? Har varit medlem här i typ 15 år och vet inte att folk misstrott mig på väldigt länge— nu har det hänt flera gånger på bara några veckor.
 
Nä det gör det inte men misstänker att det står någonstans att det ska kunna varifieras att hunden är död, hunden dog hemma (av cancer som sedan tidigare va konstaterat av veterinär) och av någon anledning trodde inte agria på att hunden var död (detaljerna kan jag inte i ärenden)

OT
vad är det med folk här och plötsligt tro att jag far med massa lögner och inte ens ber om mer info innan man halshuggen? Har varit medlem här i typ 15 år och vet inte att folk misstrott mig på väldigt länge— nu har det hänt flera gånger på bara några veckor.

Tänk på att det är många som läser här och hittar hit från Google osv. Att då påstå saker som inte stämmer kommer ju inte gå oemotsagt? Det är ett ganska hårt uttalande du gör när du skriver att Agria bara är bluff och båg eller att någon skulle behöva gräva upp en död hund.

Som sagt finns det inga angivna prisgränser från Agria angående vad en pyometraoperation får kosta. Det är liksom väldigt individuellt vad det kostar sammanlagt beroende på hur hunden mår, hur svår operationen blir, komplikationer etc.
Däremot finns det mycket annat som avgör om de ersätter eller ej. Till exempel tidigare sjukdom, reservationer, vilket veterinärvårdsbelopp som var valt, hur mycket som finns kvar av veterinärvårdsbeloppet, om det är medicinskt indikerat etc.
 
Nä det gör det inte men misstänker att det står någonstans att det ska kunna varifieras att hunden är död, hunden dog hemma (av cancer som sedan tidigare va konstaterat av veterinär) och av någon anledning trodde inte agria på att hunden var död (detaljerna kan jag inte i ärenden)

Räcker med att någon utomstående intygar att hunden i fråga är avliden. Det har aldrig varit ett problem med något bolag och pratar man med dem, så är det också så de säger. Avlider/dör hunden av skada/sjukdom hemma, så räcker det med att någon utomstående (helst 2) intygar att hunden är avlivad. Finns inga "krav" på att veterinär ska intyga det eller att bild ska skickas på död hund. Det sistnämnda vore ju bara sjukt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 261
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Viva
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp