Smärtgräns gällande försäkring?

Fyra beauceroner - två i Agria, en i Folksam, en i Svedea. De i Agria kostar 8.500 respektive 7.500 kr/år, vilket ju är rejält mycket pengar, speciellt som den ena, som fyller 12 år i år, knappt utnyttjat sin försäkring.

Å andra sidan har den yngre, 6 år, utnyttjat sin till max med bland annat fyra knäoperationer, varav en TPLO (som var allt annat än billig), två skiktröntgen, otaliga veterinärbesök och massor av rehab. Agria har aldrig krånglat, de har betalt allting utan minsta tjafs - jag har för mig att jag räknade ut för något år sedan att de har ersatt ca. 120 000 kr eller nåt sånt. Det mesta av det här är pga en "enkel" halkolycka när vi tränade agility... plus en massa otur förstås men ändå, man vet ju liksom inte vad som kan tänkas hända. Finns inte en chans att jag försöker byta bolag nu heller efter allt det här, jag misstänker att han skulle få mängder med reservationer hos ett nytt bolag...

Hunden som är försäkrad i Folksam kostar ca. 2500 kr/år men då har han en rätt usel försäkring med lågt veterinärvårdsbelopp - han är en omplacering och vi tog bara över förra ägarnas försäkring och tänkte inte mer på det. Vilket kom surt efter när han blev sjuk vid 5 års ålder och vi fick betala magnetröntgen helt själv (10 000 kr). Å andra sidan har han sedan dess varit ganska frisk med undantag för att han fått ta bort en trasig tand, en infekterad klokapsel samt en liten utväxt i ögonlockskanten. Alla ingreppen har gjorts hos lokala veterinären och det är knappt det har kommit upp i självriskkostnaden, så det har inte gjort så mycket att hans försäkring inte ersätter så mycket.

För valpen (nu 11 månader) fick det bli Svedea då de var rätt mycket billigare än Agria, tror vi betalar ca. 4000 kr/år nu, men då ingår nån sorts valprabatt så jag får se vad det hamnar på efter nästa årsförfallodag. På henne har jag ännu inte behövt utnyttja försäkringen och jag hoppas verkligen att jag slipper göra det också.

Den dag jag kan ha +100 000 kr på ett konto avsatt enbart för hundarna så kanske jag skippar försäkringarna, men tills dess så betalar jag hellre de där dryga 20 000 kr/år för att slippa oroa mig OM något händer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 261
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Viva
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp