ameo
Moderator
VARFÖR tror du att jag inte känner till just den problematiken?Men alltså ... du och många med dig har missat problematiken ang hur otroligt många katter som strövar vind för våg, inte är kastrerade/steriliserade, inte har något hem, föder kullar på kullar osv ?![]()
Jag kan tala om för dig att jag är väl medveten om att det finns en hel del katter som strövar omkring, mer eller mindre vilda.
Jag vet också att det på nästan alla bondgårdar finns ett antal katter som hjälper till att hålla nere problemet med råttor och möss där. Och på alla gårdar jag varit är ägarna noga med att hålla antalet katter på en rimlig nivå. Däremot har du rätt, många av dem är okastrerade, vilket ger en naturlig föryngring i kattfamiljen.
Hundar, hästar och kossor hålls i de allra flesta fall inhägnade.I så fall antar jag att hundar, hästar, kossor och alla andra djur också kan gå lösa eftersom de med "tillhör svenska naturen"?
Jag tror dock att ett domesticerat djur aldrig kan tillhöra en fauna.
Katter, som inte är innekatter, vandrar nästan alltid fritt i naturen och kan på så sätt agera fritt som det rovdjur de är. På så sätt ser jag inte utekatter som fullt domesticerade, även om de tillbringar en stor del av sin tid i en soffa...