Småfåglar och katter?

Men alltså ... du och många med dig har missat problematiken ang hur otroligt många katter som strövar vind för våg, inte är kastrerade/steriliserade, inte har något hem, föder kullar på kullar osv ? 😳
VARFÖR tror du att jag inte känner till just den problematiken?
Jag kan tala om för dig att jag är väl medveten om att det finns en hel del katter som strövar omkring, mer eller mindre vilda.
Jag vet också att det på nästan alla bondgårdar finns ett antal katter som hjälper till att hålla nere problemet med råttor och möss där. Och på alla gårdar jag varit är ägarna noga med att hålla antalet katter på en rimlig nivå. Däremot har du rätt, många av dem är okastrerade, vilket ger en naturlig föryngring i kattfamiljen.

I så fall antar jag att hundar, hästar, kossor och alla andra djur också kan gå lösa eftersom de med "tillhör svenska naturen"?
Jag tror dock att ett domesticerat djur aldrig kan tillhöra en fauna.
Hundar, hästar och kossor hålls i de allra flesta fall inhägnade.
Katter, som inte är innekatter, vandrar nästan alltid fritt i naturen och kan på så sätt agera fritt som det rovdjur de är. På så sätt ser jag inte utekatter som fullt domesticerade, även om de tillbringar en stor del av sin tid i en soffa...
 
Min arbetskamrat hävdar att det för att andra djur städar bort fjädrar och tussar så man inte ser slakten.... Men är verkligen katter det som är farligast för småfåglarna?
Städar andra djur bort fjädrar och tussar? Varför då? Det är väl inget djur som äter de delarna? Höken tog en av våra små hönor häromdagen, det ligger fortfarande kvar en hel hög med fjädrar där, trots att det blåst massor de senaste dagarna. Det som var kvar av skelettet har jag kastat ut i skogen, men fjädrarna orkar jag inte städa upp i den mängden de finns. Men det är ingen annan som städar upp de heller...

Min katt jagar fåglar, det är hans favoritbyte. Han tar givetvis möss och andra gnagare, men han har en viss förkärlek för fåglar. Så illa att han till och med tagit en 6 månaders kyckling mitt framför tuppen hemma hos oss! Han tar allting han kommer åt i fågelväg, det värsta han gjort är att ta in en skata och släppa den lös i sovrummet tidigt, tidigt en morgon. Han har två kattluckor in, en in i uterummet och en från uterummet in i köket. Så han har alltså klämt igenom den stackars skatan genom två kattluckor för att sen släppa lös den i sovrummet. Han älskar fåglar!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hundar, hästar och kossor hålls i de allra flesta fall inhägnade.
Katter, som inte är innekatter, vandrar nästan alltid fritt i naturen och kan på så sätt agera fritt som det rovdjur de är. På så sätt ser jag inte utekatter som fullt domesticerade, även om de tillbringar en stor del av sin tid i en soffa...

Nu är ju katten i Sverige ett domesticerat djur oavsett individuella åsikter. Katten togs hit som husdjur, det finns inga vildkattsarter i Sverige.
 
VARFÖR tror du att jag inte känner till just den problematiken?
Jag kan tala om för dig att jag är väl medveten om att det finns en hel del katter som strövar omkring, mer eller mindre vilda.
Jag vet också att det på nästan alla bondgårdar finns ett antal katter som hjälper till att hålla nere problemet med råttor och möss där. Och på alla gårdar jag varit är ägarna noga med att hålla antalet katter på en rimlig nivå. Däremot har du rätt, många av dem är okastrerade, vilket ger en naturlig föryngring i kattfamiljen.


Hundar, hästar och kossor hålls i de allra flesta fall inhägnade.
Katter, som inte är innekatter, vandrar nästan alltid fritt i naturen och kan på så sätt agera fritt som det rovdjur de är. På så sätt ser jag inte utekatter som fullt domesticerade, även om de tillbringar en stor del av sin tid i en soffa...

DÄRFÖR utifrån det du skrivit.
 
Jag är inte så intresserad av artiklarna, jag är intresserad av reala hot mot biologisk mångfald. Det känns lite löjligt att peka ut att katter fångar småfåglar som ett hot, när vi eliminerar hela fågelns livsmiljö och förhindrar både levnad och möjligheter att få avkomma.
Nu relativiserar du. "Eftersom habitat-förstöring är ett större hot mot den biologiska mångfalden, än katter som bara räknas som den största orsaken till småfåglars mortalitet, spelar katternas påverkan ingen roll". Här diskuterar vi just katter.
 
Nu är ju katten i Sverige ett domesticerat djur oavsett individuella åsikter. Katten togs hit som husdjur, det finns inga vildkattsarter i Sverige.
Och oavsett det så är de med och påverkar balansen i naturen, eftersom de som går fritt dödar och äter allehanda smådjur. Det är fakta och ingen åsikt.
 
Våran katt tar fåglar, våran förra katt tog fåglar, grannens katt tar fåglar. De äter sällan upp fågeln tillskillnad mot möss som dom äter upp hela.

Jag har funderat på hur vi ska förhindra det men ännu inte kommit på ngn lösning.
 
Om huskatterna håller sig inomhus och tar möss och råttor där, finns det nog ingen som misstycker
Jag misstycker. Katter behöver ströva fritt, klättra i träd och smyga i buskagen. Däremot är inte alla miljöer lämpliga för att ha katter som kan leva så.

Vi ligger långt före USA i mycket när det kommer till djurens välfärd. Hade vi gått i deras ledband så skulle våra hundar inte gå ut heller; det finns ju löpband och kisslåda.

Hade en bekant i USA som skaffat hund och jag undrade hur han gjorde med hunden om dagarna, när han jobbade. Den var hemma. Den hade ju lådan. Så var det med det.
 
Jag säger inte emot dig. Det kan säkert finnas orsaker till att hålla nere antalet katter på vissa platser.

Men, frågan är hur lång tid det ska gå innan ett "infört" rovdjur anses tillhöra naturen? Katter har ju funnits i vårt land i många hundra år, även om jag inte vet exakt hur länge. Jag har svårt att tänka mig att man inte kan räkna in katterna i balansen i naturen efter såpass lång tid.

Våra lata stallkatter ligger mest i varsin soffa eller säng och sover, men de går ut och fångar sig en valfri efterrätt nån gång om dagen. Jag har sett rester av råttor och möss, fåglar och harungar.
Och ja, jag har sett en av katterna sitta uppe i ett träd och länsa ett fågelbo. Men å andra sidan bor vi där det finns stora mängder med träd att välja mellan när fåglarna ska göra nya bon, så att ett bo blir länsat lär inte utrota några arter.
OM katterna ska ingå i någon form av darwinistiskt system så faller det på att vi a) stödfodrar dem b) ger dem varma, trygga sovplatser "gratis" c) ger dem veterinärvård d) styr deras fortplantning e) hindrar jaktlaget från att skjuta av dem om de utgör fara för jaktbart vilt e) blir upprörda om räven tar dem.... Även som stallkatter får de ett stöd som varken deras bytesdjur eller deras konkurrenter får. Så nej, de är inte del av någon "naturlig" svensk fauna.

(PS jag är för gårds-stallkatter även till priset av småfåglar, reptiler och gnagare, de är oerhört mycket skonsammare än gift - men anser att folk borde tänka på jakttrycket när det gäller keldjur. En katt gör liksom ingen skada på ett system - vilket däremot 700 000 katter kanske gör)
 
Jag misstycker. Katter behöver ströva fritt, klättra i träd och smyga i buskagen. Däremot är inte alla miljöer lämpliga för att ha katter som kan leva så.

Vi ligger långt före USA i mycket när det kommer till djurens välfärd. Hade vi gått i deras ledband så skulle våra hundar inte gå ut heller; det finns ju löpband och kisslåda.

Hade en bekant i USA som skaffat hund och jag undrade hur han gjorde med hunden om dagarna, när han jobbade. Den var hemma. Den hade ju lådan. Så var det med det.

Jag misstycker. Så länge hundar inte får vara lösa så är det i mitt tycke ett uselt argument.
 
Våra katter tar massor av fåglar.
Och massor av andra djur.
Liksom andra katter vi haft eller känner.

De tar det de får tag på helt enkelt.
Våra bor inne också och äter frukost och kvällsmat.

Katterna är ruggigt snabba, de tar även fåglar i luften. Även fladdermöss och svalor som man väl får anse vara rätt snabba.
Ibland äter de upp, ibland ser man bara någon fjäder som bevis.
Dvs det är svårt att hitta något sätt att minska den jakten men fågelbeståndet har ju inte direkt minskat här hos oss.
Vi stödfodrar småfåglarna också, och bygger fågelholkar. Och Skäller lite på katterna när de kommer dragandes med en småfågel 😎

Vår ena katt som tagit flest svalor här blir numera ’attackerad’ av svalorna. Den har tagit svalor från marken som flög för nära.
När just den katten går över gårdsplanen och svalorna anar oråd så flyger de på henne i omgångar. Det är ju ingen fara för katten, skulle kalla det utfall mer än attack, men de lär sej liksom.
Vår andra katt bryr de sej inte om, konstigt nog..
 
Städar andra djur bort fjädrar och tussar? Varför då? Det är väl inget djur som äter de delarna? Höken tog en av våra små hönor häromdagen, det ligger fortfarande kvar en hel hög med fjädrar där, trots att det blåst massor de senaste dagarna. Det som var kvar av skelettet har jag kastat ut i skogen, men fjädrarna orkar jag inte städa upp i den mängden de finns. Men det är ingen annan som städar upp de heller...

Min katt jagar fåglar, det är hans favoritbyte. Han tar givetvis möss och andra gnagare, men han har en viss förkärlek för fåglar. Så illa att han till och med tagit en 6 månaders kyckling mitt framför tuppen hemma hos oss! Han tar allting han kommer åt i fågelväg, det värsta han gjort är att ta in en skata och släppa den lös i sovrummet tidigt, tidigt en morgon. Han har två kattluckor in, en in i uterummet och en från uterummet in i köket. Så han har alltså klämt igenom den stackars skatan genom två kattluckor för att sen släppa lös den i sovrummet. Han älskar fåglar!

har inte med katter och fåglar i kombination att göra, men när slutar en kyckling att vara en kyckling?
En halvårsgammal hönsfågel trodde jag (har uppenbarligen ingen koll) var mer eller mindre vuxen?
 
Jag misstycker. Katter behöver ströva fritt, klättra i träd och smyga i buskagen. Däremot är inte alla miljöer lämpliga för att ha katter som kan leva så.

Vi ligger långt före USA i mycket när det kommer till djurens välfärd. Hade vi gått i deras ledband så skulle våra hundar inte gå ut heller; det finns ju löpband och kisslåda.

Hade en bekant i USA som skaffat hund och jag undrade hur han gjorde med hunden om dagarna, när han jobbade. Den var hemma. Den hade ju lådan. Så var det med det.
Hur löser du problemet med att katter jagar och dödar våra fridlysta reptiler och groddjur, för att inte tala om att de är den enskilt största faktorn i småfåglars dödlighet?

Vilka miljöer är lämpliga för fritt springande katter? Det får inte finnas några djur mindre än en katt där (grönytor går bort), det får inte finnas någon trafik (där rök stenstaden), det får inte vara för kallt (där försvann glaciärerna). Var kan de få vara ute, utom i en nätbur på en tomt?

Alla hundar jag haft skulle också mycket gärna ströva fritt, smyga i buskagen och driva vilt, men det går ju inte.

Slutligen förstår jag inte varför du drar in djurhållningen i USA. Vad har den med den här frågan att göra?
 
Pingla är inte bra för katternas känsliga hörsel. Dessutom kräver en pingla Halsband och jag vill inte att min katt ska fastna.

Vad grundar du det på att en bjällra är så skadlig för huskatten att ha på sig när den är ute?
Ang halsband så är 99% av alla halsband avsedda för utevistelse år 2019 och sen decennier tillbaka, skapta så att de tänjer sig om katten skulle fastna dvs katten kommer ur halsbandet .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp