En huskatt som är ute och jagar är inte bra. Jag har lite blandade känslor, för hur ska en intelligent, aktiv superpredator kunna nöja sig med att vara innekatt? Dessutom brukar det inte vara poppis hos grannarna med utekatt.
Faktist helt ok om de får ordentligt med underhållning och en del individer förvånar fruktansvärt. Vi tog över min farfars utekatt, som definitivt jagade och helst mycket

Farfar blev sjuk och antingen blev den avlivad eller så fick den bli innekatt (grannarna i byn huset katten flyttade till ville definitivt inte ha utekatter i området, det gjorde de klart när katten flyttade in. Men det var också bredvid en hårt trafikerad väg så den hade inte fått vara ute ändå). Vi trodde det skulle gå åt skogen och han skulle behöva bli avlivad efter ett tag men han total vägrade att ens gå ut på den innätade balkongen de första tre månaderna och funkar fortfarande fint som innekatt inkluderat att han går fint på sele.
Vännen som adopterades året efter från katthemmet var en helt annan historia, han hade varit innekatt hela livet, vi försökte få han att gå på sele men han avskyr att vara ute. Du kan lämna dörren öppen och han springer och säger till dig så att du kommer och stänger den
De behöver aktiveras, speciellt den förra utekatten, men det är sånt man får ta om man har gått med på att ta hand om dem. Man får liksom hitta på nya pyssel och leksaker så att de inte hittar på hyss (lämna inte toa dörren öppen, eller post där de kan nå den t.ex. det blir strimlat och draget runt huset. Wellpapp lådor är poppis att bryta sig in i så de brukade få hållas med det, när det nya hörn badkaret anlände och stog i en låda i vardagsrummet i en månad bröt sig den ena katten in och började strimla lådan men han fick hållas).
Vill man nu strängt ha katten ute, skaffa en catio eller liknande. Man är ingen djurplågare för att man tar ansvar för ett husdjur man har hand om ordentligt (oh ja, det har jag blivit anklagad för. Blir lite jobbigt när personen som sitter och häver ut sig de sakerna varken försäkrar, vaccinerar eller ger katten bra mat och sedan häver ut den utanför dörren och struntar fullständigt i sjukdomar, skador eller påkörningar).
Håller med dig om det andra, "tyvärr" är bevisen för många och för starka från studier för att kunna sitta och argumentera "men min lilla Maja gör inte...". Det spelar faktist ingen större roll vad lilla Maja gör, utan vad alla Majorna gör (och de gör faktist ofta saker som man inte ens ser) så det funkar inte att blanda ihop sin egen situation med det övergripande situationen. Att man tycker att man har väldigt mycket småfåglar så det är inget problem och skatorna tar mer ändå, eller det är våran kultur (

). Att lilla Maja vill känna vinden i sin päls betyder inte att hon behöver springa lös. Hon kan liksom känna vinden i en kattsäkrad trädgård (bonus: grannarna avskyr dig inte) och någonstans kommer det ett ägar ansvar även för katter. Man släpper inte ut sina hästar fritt för att staketet är i vägen för hur de naturligt vill springa omkring eller låter hundarna springa runt löst så att de kan forma ett hund gäng som jagar småbarnen i kvarteret.
Katter är domesticerade djur och borde ses efter som det. Det finns ursäkter som funkar i andra länder där det inte finns ett utarbetat välfärdstänk runt djur än och de flesta springer runt fritt utan kontroll: i Sverige? Nej, jag köper det inte.