Småfåglar och katter?

Menar du att stallägaren håller katterna och fodrar dem för att de ska jaga småfågel? Hänger inte med i ditt resonemang, här har man katter för att de ska decimera smågnagare i stallet. Är man inte skyldig enligt JBV att se till att katterna i stall och ladugårdar får kattmat med jämna mellanrum?
Hur kan du läsa in att stallägaren fodrar dem för att de ska ta småfågel?

Det jag menar är att de tar småfåglar trots att de har mat.
 
Jag har levt i tron att de där 3% som de tydligen tar är försumbara i jämförelse med annat men får nog omvärdera....

Men ditt sista stycke fattar jag inte riktigt? Just stall- och lagårdskatter tar ju om möjligt mer småfågel än andra. Varför skulle de vara mer tillåtna?
(jag har motvilligt katt enbart pga råttor, men det är en annan sak)
"Småfåglar", ja... Har städat bort både fasan och sparvhök från stallet, varav den senare hade kattfan slaktat i höet. :arghh: När jag ertappade fanskapet med att spana på duvorna som flyttat in i ridhuset hotade jag honom med en enkelbiljett till veterinären. :cautious: Han lär ju ha tagit en hel del småfåglar också, men de märktes väl inte lika mycket (kan säga att det är vääääldigt många fjädrar på en sparvhök) och inte var han hungrig heller för mer än smakat hade han inte gjort på nån.
 
En huskatt som är ute och jagar är inte bra. Jag har lite blandade känslor, för hur ska en intelligent, aktiv superpredator kunna nöja sig med att vara innekatt? Dessutom brukar det inte vara poppis hos grannarna med utekatt.

Faktist helt ok om de får ordentligt med underhållning och en del individer förvånar fruktansvärt. Vi tog över min farfars utekatt, som definitivt jagade och helst mycket :crazy: Farfar blev sjuk och antingen blev den avlivad eller så fick den bli innekatt (grannarna i byn huset katten flyttade till ville definitivt inte ha utekatter i området, det gjorde de klart när katten flyttade in. Men det var också bredvid en hårt trafikerad väg så den hade inte fått vara ute ändå). Vi trodde det skulle gå åt skogen och han skulle behöva bli avlivad efter ett tag men han total vägrade att ens gå ut på den innätade balkongen de första tre månaderna och funkar fortfarande fint som innekatt inkluderat att han går fint på sele.

Vännen som adopterades året efter från katthemmet var en helt annan historia, han hade varit innekatt hela livet, vi försökte få han att gå på sele men han avskyr att vara ute. Du kan lämna dörren öppen och han springer och säger till dig så att du kommer och stänger den :rofl:

De behöver aktiveras, speciellt den förra utekatten, men det är sånt man får ta om man har gått med på att ta hand om dem. Man får liksom hitta på nya pyssel och leksaker så att de inte hittar på hyss (lämna inte toa dörren öppen, eller post där de kan nå den t.ex. det blir strimlat och draget runt huset. Wellpapp lådor är poppis att bryta sig in i så de brukade få hållas med det, när det nya hörn badkaret anlände och stog i en låda i vardagsrummet i en månad bröt sig den ena katten in och började strimla lådan men han fick hållas).

Vill man nu strängt ha katten ute, skaffa en catio eller liknande. Man är ingen djurplågare för att man tar ansvar för ett husdjur man har hand om ordentligt (oh ja, det har jag blivit anklagad för. Blir lite jobbigt när personen som sitter och häver ut sig de sakerna varken försäkrar, vaccinerar eller ger katten bra mat och sedan häver ut den utanför dörren och struntar fullständigt i sjukdomar, skador eller påkörningar).

Håller med dig om det andra, "tyvärr" är bevisen för många och för starka från studier för att kunna sitta och argumentera "men min lilla Maja gör inte...". Det spelar faktist ingen större roll vad lilla Maja gör, utan vad alla Majorna gör (och de gör faktist ofta saker som man inte ens ser) så det funkar inte att blanda ihop sin egen situation med det övergripande situationen. Att man tycker att man har väldigt mycket småfåglar så det är inget problem och skatorna tar mer ändå, eller det är våran kultur (:meh:). Att lilla Maja vill känna vinden i sin päls betyder inte att hon behöver springa lös. Hon kan liksom känna vinden i en kattsäkrad trädgård (bonus: grannarna avskyr dig inte) och någonstans kommer det ett ägar ansvar även för katter. Man släpper inte ut sina hästar fritt för att staketet är i vägen för hur de naturligt vill springa omkring eller låter hundarna springa runt löst så att de kan forma ett hund gäng som jagar småbarnen i kvarteret.

Katter är domesticerade djur och borde ses efter som det. Det finns ursäkter som funkar i andra länder där det inte finns ett utarbetat välfärdstänk runt djur än och de flesta springer runt fritt utan kontroll: i Sverige? Nej, jag köper det inte.
 
Hur kan du läsa in att stallägaren fodrar dem för att de ska ta småfågel?

Det jag menar är att de tar småfåglar trots att de har mat.
Det är konstaterat i tråden att katter inte jagar för de är hungriga, utan för att de är skapade för jakt. Som sagt alla stallkatter jag känner till finns i stallet för att jaga möss och de råttor de rår på. De får mat på fat varenda dag, men håller ändå stallet rent från möss.
 
Var det inte nån stad i Nya Zeeland som förbjöd utekatter för att ödlorna var på väg att utrotas?
Man ska nog inte bagatellisera rovdjurs roll i naturen. Framförallt inte i en natur där de faktiskt inte finns naturligt.
Jag säger inte emot dig. Det kan säkert finnas orsaker till att hålla nere antalet katter på vissa platser.

Men, frågan är hur lång tid det ska gå innan ett "infört" rovdjur anses tillhöra naturen? Katter har ju funnits i vårt land i många hundra år, även om jag inte vet exakt hur länge. Jag har svårt att tänka mig att man inte kan räkna in katterna i balansen i naturen efter såpass lång tid.

Våra lata stallkatter ligger mest i varsin soffa eller säng och sover, men de går ut och fångar sig en valfri efterrätt nån gång om dagen. Jag har sett rester av råttor och möss, fåglar och harungar.
Och ja, jag har sett en av katterna sitta uppe i ett träd och länsa ett fågelbo. Men å andra sidan bor vi där det finns stora mängder med träd att välja mellan när fåglarna ska göra nya bon, så att ett bo blir länsat lär inte utrota några arter.
 
vet att grannkatterna sitter under min fågelmatning och på toppen sitter fåglarna och äter
tyvärr försvinner någon fågel då och då för jag har hittat skelett i trädgården
Däremot är de duktiga på att plocka möss och lämnar glatt bytena hos oss istället för deras riktiga hem
 
Mammas ena katt klättrade upp i träd, satt på en gren utanför fågelholken och fiskade upp fågelungar en efter en :nailbiting: ... (vi tog bort holkarna efter det). Då satt han istället under fågelbordet och lurade :cautious::cautious::cautious: Han tog både fåglar och ekorrar. En gång jagade han även efter räven :o Klassisk mördarmaskin. Den andra katten blev utsläppt på framsidan av huset, gick runt huset och smet in på baksidan igen varav han parkerade sig i sängen, under täcket där han spenderade 99,9% av sin tid :laugh:
Tror alltså att det finns stora individuella skillnader ;)
 
Jag säger inte emot dig. Det kan säkert finnas orsaker till att hålla nere antalet katter på vissa platser.

Men, frågan är hur lång tid det ska gå innan ett "infört" rovdjur anses tillhöra naturen? Katter har ju funnits i vårt land i många hundra år, även om jag inte vet exakt hur länge. Jag har svårt att tänka mig att man inte kan räkna in katterna i balansen i naturen efter såpass lång tid.

Våra lata stallkatter ligger mest i varsin soffa eller säng och sover, men de går ut och fångar sig en valfri efterrätt nån gång om dagen. Jag har sett rester av råttor och möss, fåglar och harungar.
Och ja, jag har sett en av katterna sitta uppe i ett träd och länsa ett fågelbo. Men å andra sidan bor vi där det finns stora mängder med träd att välja mellan när fåglarna ska göra nya bon, så att ett bo blir länsat lär inte utrota några arter.

I så fall antar jag att hundar, hästar, kossor och alla andra djur också kan gå lösa eftersom de med "tillhör svenska naturen"?
Jag tror dock att ett domesticerat djur aldrig kan tillhöra en fauna.
 
Tja, vi har haft problem med råttor här i grannskapet under vintern.. Det kändes i vilket fall som helst mindre troligt att råttorna skulle söka sig hit till vårt hus då det bor två katter här.

Min honkatt kan gå i koppel, när jag bodde på ett ställe där det var olämpligt med katt som gick lös (trafikerad väg precis kring hörnet) så det var det enda alternativet. Hankatten är rätt lättskrämd så han fick panik av selen.. men han klarar bättre av att vara inne än honkatten.
 
Jag har inte läst hela tråden, men det här dåliga skärmklippet kommer från Naturvårdsverket.
27922
 
Jag har inte läst hela tråden, men det här dåliga skärmklippet kommer från Naturvårdsverket. Visa bifogad fil 27922
Eftersom man tror att det finns ca 1 miljon katter i Sverige (är det möjligt??) Utslaget blir det tio fåglar per katt och år. Undrar hur många av de katterna går ut - hälften? Fler?
140 miljoner häckande fåglar enligt Wikipedia.
 
Eftersom man tror att det finns ca 1 miljon katter i Sverige (är det möjligt??) Utslaget blir det tio fåglar per katt och år. Undrar hur många av de katterna går ut - hälften? Fler?
140 miljoner häckande fåglar enligt Wikipedia.
Anledningen till att jag hittade bilden nu är att den kommer från en artikel vi haft som kurslitteratur på en universitetskurs jag just gått. Så jag litar hyfsat bra på dom siffrorna. Men jag hittar rätt ofta rester av kattdödade småfåglar, till skillnad från många andra i tråden.
 
Anledningen till att jag hittade bilden nu är att den kommer från en artikel vi haft som kurslitteratur på en universitetskurs jag just gått. Så jag litar hyfsat bra på dom siffrorna. Men jag hittar rätt ofta rester av kattdödade småfåglar, till skillnad från många andra i tråden.
Det står ju under att siffrorna är mycket osäkra.
Katter gör nytta i stall och ladugårdar. Om det är så att de tar fåglar, (själv har jag bara sett dem med möss), så får skadan uppvägas av nyttan de gör. En stallkatt som tar mer fåglar än gnagare sköter inte sitt jobb, (om vi inte räknar de där sparvpopulationerna som har blivit året-runt-inne-fåglar i vissa stall).

En huskatt som är ute och jagar är inte bra. Jag har lite blandade känslor, för hur ska en intelligent, aktiv superpredator kunna nöja sig med att vara innekatt? Dessutom brukar det inte vara poppis hos grannarna med utekatt.

Jag tycker också att det är konstigt att hundar och katter går under samma tillsynslag, men när betalade en kattägare någonsin något för dödade kycklingar, kaniner, guldfiskar, undulater eller nerkissade trädgårdsmöbler?
Nyttan för vem, huskatter som bor i bostäder håller ju också möss och råttor borta. Hur som helst så är det människan och dens expolatering av känsliga biotoper som är den största risken för våra arter, inte katten. Även om det givetvis är en bra ide att se till att ens husdjur gör så liten inverkan som möjligt på flora och fauna är det ännu viktigare att se till sig själv.
 
Jag säger inte emot dig. Det kan säkert finnas orsaker till att hålla nere antalet katter på vissa platser.

Men, frågan är hur lång tid det ska gå innan ett "infört" rovdjur anses tillhöra naturen? Katter har ju funnits i vårt land i många hundra år, även om jag inte vet exakt hur länge. Jag har svårt att tänka mig att man inte kan räkna in katterna i balansen i naturen efter såpass lång tid.

Våra lata stallkatter ligger mest i varsin soffa eller säng och sover, men de går ut och fångar sig en valfri efterrätt nån gång om dagen. Jag har sett rester av råttor och möss, fåglar och harungar.
Och ja, jag har sett en av katterna sitta uppe i ett träd och länsa ett fågelbo. Men å andra sidan bor vi där det finns stora mängder med träd att välja mellan när fåglarna ska göra nya bon, så att ett bo blir länsat lär inte utrota några arter.

Men alltså ... du och många med dig har missat problematiken ang hur otroligt många katter som strövar vind för våg, inte är kastrerade/steriliserade, inte har något hem, föder kullar på kullar osv ? 😳
 
Eftersom man tror att det finns ca 1 miljon katter i Sverige (är det möjligt??) Utslaget blir det tio fåglar per katt och år. Undrar hur många av de katterna går ut - hälften? Fler?
140 miljoner häckande fåglar enligt Wikipedia.

Men va ? 😳 Du inser alltså inte volymen av katter som vistas ute och dessutom volymen av utegående som inte ens har några erkända ägare ?

Du har ju utöver det fått massor med reflektioner och länkar ang hur man räknar/bedömer gällande fågel i frågan ? 😳
 
Det står ju under att siffrorna är mycket osäkra.

Nyttan för vem, huskatter som bor i bostäder håller ju också möss och råttor borta. Hur som helst så är det människan och dens expolatering av känsliga biotoper som är den största risken för våra arter, inte katten. Även om det givetvis är en bra ide att se till att ens husdjur gör så liten inverkan som möjligt på flora och fauna är det ännu viktigare att se till sig själv.
Om huskatterna håller sig inomhus och tar möss och råttor där, finns det nog ingen som misstycker, eller anser att antalet inomhusdödade gnagare är ett problem. Artiklarna handlade inte om känsliga biotoper, utan om hur katters predation påverkar fågellivet. Slutsatsen blev att människors katthållning var en stor eller den största enskilda faktorn i småfåglars dödlighet.

Katterna själva gör bara vad de är programmerade att göra. Det är alltså oansvariga kattägare nu och förr (eftersom mycket av skadorna gjordes av förvildade tamkatter) som bär skulden.
 
Om huskatterna håller sig inomhus och tar möss och råttor där, finns det nog ingen som misstycker, eller anser att antalet inomhusdödade gnagare är ett problem. Artiklarna handlade inte om känsliga biotoper, utan om hur katters predation påverkar fågellivet. Slutsatsen blev att människors katthållning var en stor eller den största enskilda faktorn i småfåglars dödlighet.

Katterna själva gör bara vad de är programmerade att göra. Det är alltså oansvariga kattägare nu och förr (eftersom mycket av skadorna gjordes av förvildade tamkatter) som bär skulden.
Jag är inte så intresserad av artiklarna, jag är intresserad av reala hot mot biologisk mångfald. Det känns lite löjligt att peka ut att katter fångar småfåglar som ett hot, när vi eliminerar hela fågelns livsmiljö och förhindrar både levnad och möjligheter att få avkomma.
 
Har antalet katter ökat i Sverige under modern tid? För katter har ju funnits här sedan 400-talet vad jag kan läsa mig till och skulle de ha utrotat något så borde det vara klart nu. Om inte kattantalet ökat. Annars tänker jag att det är människans förmåga att ta bort de biotoper och boende miljöer som de här djuren behöver som ligger till grund för eventuell utrotning eller rödlistning, inte katterna. Vissa platser som tex isolerade öar (Australien som en av de större) är såklart extremt känsliga. Men om vi talar Sverige, hur många arter har katten utrotat här?

Men va?
Vem har skrivit att katter utrotat något ?
Ja antalet katter som springer vind för våg har garanterat ökat sen 400 talet .

Jag är inte så intresserad av artiklarna, jag är intresserad av reala hot mot biologisk mångfald. Det känns lite löjligt att peka ut att katter fångar småfåglar som ett hot, när vi eliminerar hela fågelns livsmiljö och förhindrar både levnad och möjligheter att få avkomma.

Jag förstår inte vad du tolkar utifrån tråden alls som skulle föranleda din egen tolkning, eller slutsatser på ämnet . Du är i fel tråd om du inte är intresserad av något annat än biologisk mångfald per se.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp