Bukefalos 28 år!

Smalare sadlar "förr"?

Tussemaja

Trådstartare
Eftersom jag just nu (igen) letar sadel har jag reflekterat över en sak: Väldigt väldigt många, de flesta faktiskt, säger i annonsen att de säljer pga att "hästen växt ur sadeln". Då undrar jag, är det så att hästarna växt ur, alltså satt mer muskler etc, eller är det så att medvetenheten kring sadelpassning blivit större och man har blivit mer kritisk till hur sadeln ligger, eller är det så att man tidigare hade smalare sadlar och att det var accepterat och som det skulle vara...? Säkert en blanding av alla dessa orsaker, men lite intressant att fundera på tycker jag, särskilt det sistnämnda: Var sadlarna smalare "förr" (inte så jättemånga år sen) och var i så fall åxå hästarna smalare? Fler som vill spåna kring detta?
 
Sv: Smalare sadlar "förr"?

Min erfarenhet är att sadlarna var smalare och att medvetenheten om vad en för smal sadel gjorde med hästen inte fanns. Jag vill tro att den inte fanns för jag vill inte tro att man bara inte brydde sig. Förr var det helt naturligt att hästen hade en "sadel" på ryggen. Dvs. man kunde se exakt var sadeln brukade ligga för att hästens muskler var så förstörda att det hade blivit avtryck. Fruktansvärt om du frågar mej :cry:

Våran arab hade haft samma sadel från han var tre tills vi köpte honom tio år senare. Han hade sadeltvång och man kunde se exakt var sadeln hade legat. Han är extremt känslig för vilka sadlar han har på sig och att den ligger perfekt men sadeltvången försvann när han fick en passande sadel. Men, ändrar han sig i kroppen så att sadeln inte ligger perfekt längre eller om någon sadlar slarvigt så reagerar han direkt.

Jag tror alltså inte att hästarna var smalare förr egentligen om de hade fått muskla sig men eftersom det inte fanns någon plats för musklerna att utvecklas så förblev ju hästarna smalare. De kanske breddade sig över ryggen men just där sadeln låg förblev det lika smalt eftersom musklerna förtvinade av trycket.

Att hästens utrustning ska passa anser jag är en sådan självklarhet att det inte ens borde vara något man funderar över utan det är bara att fixa en ny sadel eller vad det nu är när hästen ändrar sig. Hästar visar ju inte smärta förren efter en lång tid och då har man en onödigt lång väg tillbaka till en glad och harmonisk häst.

Jag är glad att jag har känsliga hästar för jag har lärt mej otroligt mycket om hästen, hur den rör sig och är om den har möjlighet och om sadelinpassning.
 
Sv: Smalare sadlar "förr"?

Exakt samma sak sker ju på den engelska sidan nu, medvetenheten om hästens utrustningen ökar.
 
Sv: Smalare sadlar "förr"?

Och om det är så att medvetenheten ökat - vilket ju är för väl - så undrar jag ändå vidare: Westernsadlarna (de flesta) kommer ju från USA - nu talar jag om kvalitetssadlarna - från medel till high class... Hade dom lika trånga sadlar bland westernfolk i USA, och hur var det med kopojkarna som satt i sadeln som låg på en häst i hela dagar? Jag menar, bland människorna som levde i och med sadel måste väl kunskapen ha funnits? Och om om kunskapen fanns i den gruppen,varför har den inte nått oss förrän nu, på senare år...?
 
Sv: Smalare sadlar "förr"?

Hvis du kan finde en ordentlig ældre sadel og sammeligne med de fleste sadler idag, vil man se kæmpe forskel. Vi har en god gammel sag og den er meget lige i bommen. De nye og meget svaj i bommen, og derfor passer de ikke ordentlig hesten. Den gammel ligger rimelig godt på alle vores heste og også alle andre den nogensinde har været lagt på. Men desværre er det for lille i sædet til os to rytter. Man skal være meget kræsen med sin sadel og tit ofre en del mere, for at få en mere lige sadelbom i en nyere sadel. Dog har vi fundet en lidt billigere sadel med en rigtig god bom, men desværre ukendt mærke. De findes, men man skal vide hvad man leder efter. Ellers skal man op i de højere prisklasser.

Sadelproblemer bliver værre med tid og rytteren bliver mere opmærksom på dem, når de kommer i vejen for fremskridt med hesten. En nystartet hest forventes ikke at skal kunne samle sig ordentlig. Men man får ikke en ordentlig jog ud af hesten, hvis sadlen blokere for bommen, som mange idag har tendens til, hvilket forhindre hesten fra at samle sig og arbejde ordentlig med ryggen. Det tager også tid for hvid pletter at formeres, for muskler at forsvinde fra trykket, og for ryggen at blive meget svaj, nogle af de tegn som er sværreste at gå glip af.

Så der er alvorlig ændringer i den forkert retning siden de ægte cowboy tider.

Men man skal også huske at de fleste cowboys havde flere heste til rådighed og rigelig heste at vælge imellem. Så derfor holdt man sig til de heste som passet bedst til ens sadel. Og så skiftet man tit så de fik fri til at hvile. Og holdning var nogle gang at de var en arbejdsredskab istedet for ens partner. Så vi er mere opmærksom idag på nogle ting.
 
Sv: Smalare sadlar "förr"?

Och om det är så att medvetenheten ökat - vilket ju är för väl - så undrar jag ändå vidare: Westernsadlarna (de flesta) kommer ju från USA - nu talar jag om kvalitetssadlarna - från medel till high class... Hade dom lika trånga sadlar bland westernfolk i USA, och hur var det med kopojkarna som satt i sadeln som låg på en häst i hela dagar? Jag menar, bland människorna som levde i och med sadel måste väl kunskapen ha funnits? Och om om kunskapen fanns i den gruppen,varför har den inte nått oss förrän nu, på senare år...?

..hur manga gamla working cowboys tror du sitter vid datorn, pratar med svenskar i telefon eller att moter svenskar i tavlingsarenan? ..ingen, eller ytterst fa.

Klart kunskapen funnits.

-MEN- mangden feta hastar okar ocksa drastiskt.

En trang sadel ar NONO har. Vi behvoer kunna rida vara hastar 4-5 timmar, hart vissa dagar, sitter sadeln som skit pa dom sa klarar dom inte av det. Vi behover dom dagen efter ocksa, sa ryggomhet ar nagot vi inte har tid eller rad att ha pa vara hastar...
 
Sv: Smalare sadlar "förr"?

Och om det är så att medvetenheten ökat - vilket ju är för väl - så undrar jag ändå vidare: Westernsadlarna (de flesta) kommer ju från USA - nu talar jag om kvalitetssadlarna - från medel till high class... Hade dom lika trånga sadlar bland westernfolk i USA, och hur var det med kopojkarna som satt i sadeln som låg på en häst i hela dagar? Jag menar, bland människorna som levde i och med sadel måste väl kunskapen ha funnits? Och om om kunskapen fanns i den gruppen,varför har den inte nått oss förrän nu, på senare år...?


Dom flesta "kopojkarna" använder andra typer av sadlar än dom vanligaste typerna i Sverige! Dom har andra typer av bommar som passar bättre på dom moderna hästarna. Det finns dock mängder av trånga sadlar här som ingen vill ha för det passar inte dagens hästar. Så kunskapen finns och har alltid funnits. "Kopojkarna" är INTE dom som förmedlat western till resten av världen så att deras kunskap inte räknas förvånar mig inte! Jag har även hört kommentarer i stil med att dom inte vill ha en viss häst för deras favorit sadel kommer då inte att passa! :D Dagens "kopojkar" har ofta sadlar som kostar många gånger deras hästar och skaffar häst till sadeln istället för tvärtom! Sedan skall man inte glömma den stora förändringen av typ som har skett i aveln sedan 70-talet med vidare häst som följd. Och som någon annan skrev här så är dom flesta arbetshästarna inte speciellt välgödda vilket också spelar in.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 613
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 070
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp