Smarta lösningar i sadelkammaren!!!

Hera

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd...

Nu har vi byggt en ny, lite större sadelkammare och allt är målat och klart.

Har ni några speciella tips, trix och smarta lösningar att dela med er av. Som vanligt så har man ju en massa grajer som ska få plats. Men som sagt tips till tex förvaring, puts hörna mm mm

Hur har ni det??? :)

Sv: Smarta lösningar i sadelkammaren!!!

Hm, en typ stor "pall" där man kan lägga en eller två sadlar stadigt så man kan putsa.
En eller två tränshängare från taket som gör det enkelt att bara hänga upp det där direkt efter ridningen medans man fixar benskydd, sadel m.m. och så är det lätt att putsa när det hänger så.
Tvätthängare kanske? Eller pinnar som sticker ut, eller liknande så man kan hänga blöta saker, som ska torka ;)

Ja, kommer inte på mer nu ;)

garderober :) med lådor, hyllor och backar i :)
mycket krokar/hängare. en sån dära krok man kan hissa ner från taket när man smörjer tränsen.
utnyttja allt utrymme, ändå upp till taket!
klädhängare :) skitbra att ha :)
grejjer att hänga täckerna på så de torkar..
nånstans att lägga tex. blöta benskydd. jag har en cykelkorg liknande sak så att skydden ska luftas och torka..

man får fantisera rätt mkt, men det är kul :)

Är det flera som använder sadelkammaren ?

Isåfall kan ni sätta in stora garderober längs en sida, antingen med eller utan dörr. där kan man ställa saker som är speciellt för just den hästen (ex. mediciner) Fast det är ju mest om man känner alla väldigt väl, är det ett större stall så är det nog bäst med lås :)

Vi har en ganska liten, så vi har garderober längs ena väggen (just nu bara två) där alla kan ha sina saker til hästen. På väggen mittemot finns det sadelhängare, just nu 3 men plats för 5. Sen på en "kortsida" har vi enbart tränshängare.
Det är himla bra att ha en massa extra tränshängare! Där kan man ju också hänga sina fina lädergrimmor :idea: , longerlinor osv. som man inte vill rota efter i skåpet.
Sen på golvet under sadelhängarna brukar vi ställa små lådor, där kan man trycka ner kanske vojlockar eller vad man vill.
Och ett litet bord med en värmefläkt på :)

Jag tycker att många lådor, garderober osv. är jättebra, då slipper sakerna vara framme o "drälla" hela tiden!

en nedhissningsbar lång järnstång att hänga blöta täcken och annat på. Sen bara att hissa upp :D

Vi har det så att vi har hyllor uppe vid taket där man kan förvara allt man inte använder just för säsongen. T.ex. vintertäcken sommartid etc. Där tar de heller inget utrymme man annars behöver eftersom det är över huvudhöjd.

Torkanordning har vi gjort en träram som går ner från taket eftersom vi har ganska högt. Där sitter det krokar på som man kan fästa täckena i bogspännen/bensnöreringar och hängtorka dem. Absolut bästa sättet att få ett genomblött täcke torrt över natten. Har man lägre i tak kan man skruva i krokarna direkt i taket.

Vi har köpt Ikea-hyllor, enkla som man kan lägga täcken och ställa lådor osv. på.
Under sadlarna kan man ha diverse stallådor med t.ex. lindor i.

Lite bilder:
ser lite rörigt ut just här

här ser man täckestorken och hyllor vid taket

lite sadlar och träns

Så har vi det. Nu är det lite mer ordning för nu har vi fått undan lite saker, det där var när vi nyss flyttat in grejerna där.

Bra är även att ha nått ställe på väggen där det finns plåster som man SNABBT kommer åt, ifall man behöver det!
Så det inte ligger nere i en låda, å man blöder mycket på typ fingret så måste man ner och gräva i lådan och så blodar man ner alla saker samtidigt... :smirk:

har du några mått på sadelkammaren? kortsida/långsida, vart fönster/dörr är nånstans.. hur mycket ska in i sadelkammaren.. så kan jag ge förslag på inredning.. *snart byggingenjör*

Det beror ju lite på vad som skall få plats och hur det ser ut. Men små fyrkantiga hyllor för hjälmar tycker jag är bra. Så små så bara hjälmen får plats och krokar under där man kan hänga sin jacka så har alla "sin plats". Sen förvarings skåp MED LÅDOR med lappar där det står vart allt ligger. Hjälper välldigt när man letar efter sax/hålslagare/longeringsgrejer eller va det nu är. (Lådor är bra så man slipper lägga småsaker i hinkar och allt lägger sig på botten så man aldrig hittar)

Det är bara jag som nyttjar sadelkammaren. Den är i stort sett fyrkantig.

Tänkte ha lagerhyllor och en garderob längs ena sidan...

Finns en rätt stor sadelkammare i stallet som jag har för mig själv nu för tiden (fast stallägaren har lite grejer där oxå). Kan skriva upp vad som finns där, så får du kanske lite tips.

*Ett väggskåp där jag har stallapotek, smörjgrejer o sånt. Lättillgängligt. Under finns det lite småfack där man kan ha lite småplock, typ kniv, plastpåsar o sånt som kan va bra o ha.
*Under skåpet står 4 stooora plastbackar med lock där det är transportskydd, lite shabrak o sånt som ej används, shortchaps, säkerhetsvästar m.m.
*En diskbänk o i lådorna finns sporrar + en massa tränsdelar, tyglar, stigläder m.m. som ej används.
*Ett tävlingsskåp som är tomt till vardags, men om man vill kan man ju slänga in en hel del grejer där.
*En stor bokhylla (går från golv till tak) där jag har shabrak, paddar, lite förvaringslådor med småplock, broddlåda, klippmaskin, handdukar m.m.
*Ett bord, några stolar o en skön fåtölj. Perfekt att ha när man vill slappa en stund :love:
*En garderob som jag e mkt nöjd med. Har 4 korgar i den (såna där man drar ut, vilar på skenor). I korgarna har jag lindor, paddar, massa smågrejer som reflexer, lite borstar, broddar m.m. Längst ner ligger ländtäcken o filtar.
*En lång "bräda" med träkrokar på, här hänger alla träns, hjälptyglar, bett, tyglar, longerlinor, grimmor, grimskaft, tömkörningsgjord o sånt. Bra att ha allting på samlat ställe!
*2 vanliga täckeshängare och en annan modell med 3 "armar" (svängbar)
*Förstås sadelhängare oxå.
*tvättkorg ;)
*En lina som man kan hänga shabrak, täcken o sånt på så det torkar. Har även lite spikar i takbjälkarna som är lite hållbarare att hänga täcken på.
*Har oxå några "ankare-krokar" hängandes i taket, jättebra att ha tränsen på när man smörjer. Finns oxå en hopfällbar sadelbock på ex Börjes, en sån tror jag e väldigt smidig att ha sadeln på när man smörjer!
*några plastkorgar som jag hängt upp på en vägg, där slänger jag i sånt jag inte orkar ta hand om för tillfället, det kan va allt från skydd till handskar. Bättre man slänger det där än på golvet!

Hera skrev:
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd...

Nu har vi byggt en ny, lite större sadelkammare och allt är målat och klart.

Har ni några speciella tips, trix och smarta lösningar att dela med er av. Som vanligt så har man ju en massa grajer som ska få plats. Men som sagt tips till tex förvaring, puts hörna mm mm

Hur har ni det??? :)

Hej, vi har en varsin hörna/sadelkammare i stallet.
Märkte att det är väldigt viktikt att ha hyllor, jag har satt upp två stycken som är ca. 35-40 cm djupa :idea: jätte bra, får plats med innetäcken och vojlockar och shabrak där.
Har också några lådor (rätt stora, 1x2 m) jätte bra att gämma lite saker som man inte använder så ofta.

Har en vägg med sadlar, nästa vägg med träns och selar och ett fönster, vid vägg 3 finns det två lagerhyllor där det på varje hyllplan precis får plats med 2 ikea-backar (10:- styck), dörren är vid vägg 3, sista väggen finns det en liten lagerhylla och några tränshängare. Mitt i står en rejäl låda (kista) som är full med täcken och diverse annat som inte använda så ofta, den är stor och plan och fungerar som bord och ovanför den hänger två 3-krokar att hänga sånt som ska putsas på.

Blev jättebra tycker jag, speciellt lådan mitt på golvet.

Använd höjden, och om möjligt ha sadlarna på en rad. Det är inte så kul med blöta grejjor som lortar ner de som hänger undan om man kan slippa det.

Vi en vägg med sadelhängare längst ner. Ovanför är det ett elfa-system med hyllor där rena vojlockar och respektive hästs täcken som används just nu ligger. Längst upp är det en djupare hylla där vi har vintertäcken etc. En pall kostar 99,- på IKEA och det är lämpligt att använda höjden. På golvet under sadlarna finns borsthinken.

Att ha PLATS för sakerna gör att det blir mer lättstädat. Medicinskåp är lämpligt - och kan innehålla ett första-hjälpen kit även för tvåbeningar för plåster tycks gå åt ...

Yta för att torka täcken om inte separat rum finns, och i så fall är en luftavfuktare en bra investering. Brukar finnas fullt med kampanjer på sånna så här mot hösten.

Har en hopfällbar sadelbock hängande på väggen, smidigt att ställa fram vid putsning etc.

Kan inte alla lägga ut lite sadelkammar-bilder appropå den här tråden? :D
Vore kul att se! :)

Har just flyttat till ett stall och där hade de använt nåt riktigt coolt som sadel och täckeshängare ute i stallet - nämligen handikapphandtag, såna man har på varsin sida om toaletten. Går att fälla upp och tar då INGEN plats och går att fälla ut när du ska göra i ordning din häst, eller när du vill hänga ett täcke på tork där. :bow:

Mina två tips är:
En hylla i lagom hatthyllehöjd med krokar nedanför: där kan man hänga stallkläder (eller träns om man hellre vill det?) på krokarna och hjälmarna kan man lägga på hyllan.

En hylla i lagom höjd över golvet (typ som en skohylla) så att man får plats med att ställa lådor under. Vill man ha det extra snyggt så går man ihop i stallet och köper likadana lådor och anpassar hyllan därefter. Snyggt och praktiskt att kunna stuva undan en låda med exvis benskydd, boots och reflexgrejjer under sadlarna.

En stor garderob med lagom djup och flyttbara hyllor/person är också en kanongrej. Med eller utan lås på.

/JES

Vi håller just nu på att planera vårt stall. Sadelkammaren har jag tänkt att göra med "skåp" längs ena långsidan. Alltså typ inbyggda skåp. Vi ska bara ha 4 boxar så jag tänkte väl göra tre eller fyra stycken. Dessa ska alltså gå att låsa individuellt eller vad man ska säga. Jag tänkte bygga skåpen i trä, fast tvådelade. En över och en underdel. Underdelen hade jag tänkt att man kunde ha en sadelhängare, så den som har två sadlar kan ha den ena på väggen och den andra inlåst i sitt skåp. Hänger ni med? Sedan ska det vara hyllplan så man kan lägga hjälm, täcken osv i sitt eget skåp.

annars finns det sk "handikapphandtag" fast speciellt gjort för hästsadlar och stall, "ihopfällbar vägghängd sadelhängare" kallas det, finns på i princip alla hästbutiker som har sadelhängare..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 718
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 660
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara... 2
Svar
28
· Visningar
2 790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka