Småstadsmentalitet

Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:

Jag har bott i en kommun med ~2000 invånare :p
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har bott i en kommun med ~2000 invånare :p
Finns kommuner med 3000 innevånare också. Och det är inte lätt att ro runt tyvärr!
Lite nyfiken. Hur på ett ungefär är det till närmaste stad från dessa? Gissar att det är lite ont om butiker med varor man behöver ibland såsom kläder, möbler osv i dessa kommuner :p minsta kommunen jag har bott i hade ~12000 invånare när jag flyttade så jag kan inte riktigt jämföra med detta :p där tog det mindre än en timme till stan.
 
Alltså, jag skulle väl nog vilka påstå att det är ganska stor skillnad i mentalitet på där jag bor nu (ca 9000 invånare på orten), min sambos dalsländska hemort (mellan 2000-3000 invånare u kommunen) och delen av Göteborg där jag växte upp.

Det var och är mycket lättare att vara anonym både i Göteborg och där vi bor nu, jämfört med kommunen i Dalsland. Där verkar typ alla veta allt om varandra, vilket definitivt har sina nackdelar, men också otroligt stora fördelar. Tex så blir ju vården i kommunen/allmänna servicen till invånarna mer personlig eftersom folk generellt har bättre koll (sambons morfar får tex specialleveranser varje måndag från biblioteket eftersom personalen har koll på honom - både väldigt värdefullt eftersom han är rätt isolerad men också för att då finns det också någon som ser honom varje vecka och uppmärksammar om han inte skulle vara på rätt ställe så att säga). Många stannar kvar också kvar på orten och jobbar inom familjeföretaget och att vidareutbilda sig är långt ifrån en självklarhet. Många verkar även vara ovilliga att röra på sig eftersom dom alltid bott där, vilket för mig känns lite småstads-aktigt eftersom det inte är möjligt på samma sätt i ex Göteborg att bo på samma ställe hela livet (det går ju såklart men ja). Och det blir ju såklart positivt i form av trygghet men kan ju även vara negativt om arbetsmarknaden blir tuffare osv.

Och i min ort upplever jag att många, vilket är märkligt eftersom kommunen expanderar och många flyttar in, är extremt konservativa och inte alls vill att nya invånare ska tillkomma. Dock är orten såpass stor att alla inte har koll på alla (vilket är skönt) även om många såklart har koll på många och det finns nästan alltid gemensamma kommplingar som en väns vän eller så - vilket ofta är blir viktigt att kartlägga. Och avviker en från det ”normala” så vet typ alla om det, för kulturen hur en ska vara är rätt stark både på orten och i kommunen.

Så jag tycker nog att den största skillnaden är att fler vet vem en är ju mindre stället en bor på är och att det är enklare att vara avvikande/anonym i större städer - i övrigt beror mycket av mentaliteten på invånarna snarare än antalet invånare.
Jag lutar ju åt att ortsbefolkningen i din ort (om jag inte fattar helt fel) har antagit rollen som bromskloss i sin kommun (och i världen i stort). Jag antar att det är rätt vanligt i kommuner i expansionsbygder runt de större städerna, att en del områden/orter genast anammar alla idéer om tillväxt, modernisering och expansion, medan andra snarare motsätter sig sådant. För mig är båda delarna så sett fullt begripliga. Jag tycker att det är lite fascinerande med en sådan kranskommun, där vissa delar känns helt inriktade på den större kommunen, och andra känns som att den större kommunen ligger ljusår bort.
 
Lite nyfiken. Hur på ett ungefär är det till närmaste stad från dessa? Gissar att det är lite ont om butiker med varor man behöver ibland såsom kläder, möbler osv i dessa kommuner :p minsta kommunen jag har bott i hade ~12000 invånare när jag flyttade så jag kan inte riktigt jämföra med detta :p där tog det mindre än en timme till stan.
26 mil till "riktiga" staden. Ca 100 000 pers
15 mil till "liten stad" ca 15 000 perd
8 mil till lite större samhälle.

Postorder😊
Och shoppingresor såklart!
 
Skillnaden är väl också, att "hålorna" i storstadsområdena sitter ihop med andra hålor så där blir aldrig några tomrum, eller vad man ska säga, mellan dem. I Norrland, inlandet inte minst, omges en håla av ... pja, skog och ängsmark, myr och vattendrag. Miltals till närmsta annan håla. Man har (eller hade) egna dialekter pga av att hålorna var tämligen isolerade från varandra. Idag är det väl annorlunda, tänker jag (som flyttat söderut) men ändå. Där är skillnad på hålor och hålor, beroende på hur tätt ihop de ligger och hur långt det är till närmsta storstad. Eller större håla.....
 
26 mil till "riktiga" staden. Ca 100 000 pers
15 mil till "liten stad" ca 15 000 perd
8 mil till lite större samhälle.

Postorder😊
Och shoppingresor såklart!
Anade att det var nåt sånt. Just den detaljen hade nog gjort mig frustrerad redan första året :D och det där med kollektivtrafik kan jag tänka mig är ett litet bekymmer men annars hade det nog varit lite skönt att komma undan det där med människor i större mängder.
 
Anade att det var nåt sånt. Just den detaljen hade nog gjort mig frustrerad redan första året :D och det där med kollektivtrafik kan jag tänka mig är ett litet bekymmer men annars hade det nog varit lite skönt att komma undan det där med människor i större mängder.
Sen finns å andra sidan väldigt mycket i en sån liten ort. Nu bor jag i södra Sverige i en by som har ungefär samma innevånarantal men inte ens en mataffär.
Men just avstånden är ju det som gör att många flyttar.
 
Anade att det var nåt sånt. Just den detaljen hade nog gjort mig frustrerad redan första året :D och det där med kollektivtrafik kan jag tänka mig är ett litet bekymmer men annars hade det nog varit lite skönt att komma undan det där med människor i större mängder.
Och kollektivtrafik behövs ju inte inom orten eftersom man kan gå överallt!
 
Och kollektivtrafik behövs ju inte inom orten eftersom man kan gå överallt!
Ja är det inte så himla mycket yta är det ju lugnt. Jag föreställde mig nog gårdar med lite längre avstånd till varandra pga mycket marker och liknande. Är det ingen stor grej att gå eller cykla dit man ska är det ju lugnt.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Lär väl ungefär vara det kommunfullmäktige gör :D

Det där med håla tycker jag för övrigt beskrivs rätt väl på Sottungas hemsida under "Förvaltning"

Behöver du kopiera, tvättstugan, nyckel till islageret eller vill du veta mer om Sottunganytt? Kika in hos Kennet på kansliet och han hjälper dig.
Kommunkansliet på Sottunga ligger mitt i "centrum" där alla byvägar möts. Kansliet är kontorslokalen bredvid Almas Galleri och vägg i vägg med Sottunga rådgivning. Här inryms många funktioner på få kvadratmeter eftersom kansliet fungerar som socialkontor, byggnadskontor, miljötekniskt kontor samt turistinformation med mera!
Jag bytte jobb från en stadsdel med 50 000 till en kommun med drygt 12000 invånare och det kändes nästan som sottunga! Jag hade inte velat bo där, jag gillar betong, men det var skitkul att jobba. Jag kunde ha gemensam fika med kommunchefen och städerskan på morgonen och träffa hela "arbetsmarknadsenheten" dvs 1 person i korridoren.
Pågrund av husets utformning var jag lite orolig att jag någon sen kväll skulle råka låsa mig ute från min väska med nycklar och sådant. Men jag blev upplyst om att jag i sådnt fall bara kunde hem till den som hade huvudnyckel *s*

Där visste folk vilka bilar alla andra hade och ringde kommunhuset om man glömt ljustet på eller parkerat snett...
 
Lite nyfiken. Hur på ett ungefär är det till närmaste stad från dessa? Gissar att det är lite ont om butiker med varor man behöver ibland såsom kläder, möbler osv i dessa kommuner :p minsta kommunen jag har bott i hade ~12000 invånare när jag flyttade så jag kan inte riktigt jämföra med detta :p där tog det mindre än en timme till stan.

Fanns ett Ica, pizzeria, ”allt-i-allo” affär med typ kläder som man helst inte ville ha på sig. Kiosk hade vi också. Runt 45 min till närmsta småstad där man kunde handla vettigare saker, 1 timme till lite större städer med shoppingcenter. Så var inte så farligt förutom att man var tvungen att ha bil för bussar gick väldigt sällan.
Åkte gärna 5 mil för hämtpizza då den var gräslig hemma på orten :D
 
Skillnaden är väl också, att "hålorna" i storstadsområdena sitter ihop med andra hålor så där blir aldrig några tomrum, eller vad man ska säga, mellan dem. I Norrland, inlandet inte minst, omges en håla av ... pja, skog och ängsmark, myr och vattendrag. Miltals till närmsta annan håla. Man har (eller hade) egna dialekter pga av att hålorna var tämligen isolerade från varandra. Idag är det väl annorlunda, tänker jag (som flyttat söderut) men ändå. Där är skillnad på hålor och hålor, beroende på hur tätt ihop de ligger och hur långt det är till närmsta storstad. Eller större håla.....
Där jag kom ifrån 2600 invånare (mamma kände alla) hade jag 15 mil till närmsta stad , 25 mil till större stad . Inskränktheten kunde man ta på. Min familj stod "utanför" det mesta utom pappa som satt i kommunfullmäktige och styrelsen och barnavårdsnämnden osv. Det är i dagarna en känd håla pga Kadhammar och jag är glad att jag flyttade så fort man fick dvs 16 års ålder. Bättre att vara anonym i en storstad än anonym i hålan fast många visste vem jag var visste inte jag vem de var. Att flytta till storstaden var en befrielse . Men dialekten har jag kvar :D
 
Fanns ett Ica, pizzeria, ”allt-i-allo” affär med typ kläder som man helst inte ville ha på sig. Kiosk hade vi också. Runt 45 min till närmsta småstad där man kunde handla vettigare saker, 1 timme till lite större städer med shoppingcenter. Så var inte så farligt förutom att man var tvungen att ha bil för bussar gick väldigt sällan.
Åkte gärna 5 mil för hämtpizza då den var gräslig hemma på orten :D
Allt utom pizzan känner jag igen från stället jag bodde på tror jag. Fanns nog fler pizzerior med då skulle man vara beredd på hårbollar i pizzan så man skulle välja rätt för att få en ätbar :D mycket av det som fanns gick i konkurs rätt snabbt dock.
 
Upplever att det även finns en hel del myter om småstäder och utflyttning. T.ex. att de som stannar på orten gör det för att de inte begriper bättre. Att de som flyttar är medr drivna, smartare osv. Finns en del forskning på de myterna.

Men det behöver verkligen inte stämma. Det finns människor som flyttar till småorterna för att de verkligen söker den miljön. I min kommun finns t.ex. ganska många kulturutövare som flyttat hit tack vare det generösa kulturklimatet. En liten kommun, men vi har 53 körer t.ex. Men här finns författare, ledande forskare inom biologi etc.

Blir rätt uppgiven när folk fortsätter göda stereotyperna med berättelser om de trista hålorna. Blir lite av AKBs "stadsbor är smartare än lantisar" över det hela.
 
Där jag kom ifrån 2600 invånare (mamma kände alla) hade jag 15 mil till närmsta stad , 25 mil till större stad . Inskränktheten kunde man ta på. Min familj stod "utanför" det mesta utom pappa som satt i kommunfullmäktige och styrelsen och barnavårdsnämnden osv. Det är i dagarna en känd håla pga Kadhammar och jag är glad att jag flyttade så fort man fick dvs 16 års ålder. Bättre att vara anonym i en storstad än anonym i hålan fast många visste vem jag var visste inte jag vem de var. Att flytta till storstaden var en befrielse . Men dialekten har jag kvar :D
Känd håla pga kadhammar?
 
Finns det en sådan? Hur skulle ni beskriva den?
Vilka för-och nackdelar finns det med att bo i en typisk småstad?
Jag är uppväxt söder om söder i Stockholm och har som vuxen flyttat ut till en mellanstor kommun i Småland. Även om jag studsat runt på lite mer eller mindre stora orter kring Stockholm och Uppsala innan jag flyttade ner så upplevde jag en stor skillnad i tempo. Allt går helt enkelt långsammare/lugnare här. Det är också viktigare för människor här vem man är och vem man är släkt med, inte nödvändigtvis på ett prestigefullt sätt utan för att man ska kunna placeras. Alla nya bekantskapers släktskap med olika människor ska gås igenom, troligtvis för att det oftast är en släkting till någon man känner eller känner till. En nyhet för mig var också att man sprang på folk på stan, oplanerat, så man fick vara lite uppmärksam när man var ute och rörde sig och kunde inte trycka in hörlurarna i öronen och marschera på genom stan. Jag upplever också småstaden som mer försiktigt i sina diskussioner, troligen eftersom alla känner varandra på ett eller annat sätt så blir diskussionerna mer diplomatiska och jag kan ibland uppleva att det är viktigare att vara vänner än att vara professionell. Man försöker helt enkelt undvika konflikter i arbetet eftersom de kan följa med en hem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 088
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 196
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Om man bara vill ha EN av dessa hemma och man vill ha skonsamt för höfter men maximal träning för kondition. Vilken skall man välja då...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: enough
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp