Smidig säkerhetsväst?

M

mooi

Vad har ni för tips på smidig och bekväm säkerhetsväst?

Provade en Racesafe idag och sådär rätt upp och ner i butik så var det inte särskilt bekvämt. Ok, de blir smidigare osv när de är varma och man vänjer sig ju men det som var mest obekvämt var de tjocka och hårda partierna över nyckelbenen, alltså "axelbanden" på västen.
Jag har inte ägt en väst på länge men då jag nu har en snabb och smidig häst med vissa tendenser att bli luftburen (:angel:) så funderar jag starkt på att skaffa en väst, och är då verkligen intresserad av en så smidig som möjligt för att faktiskt använda den och den inte bara blir hängande. Inte heller hur dyr som helst.
 
Vad har ni för tips på smidig och bekväm säkerhetsväst?

Provade en Racesafe idag och sådär rätt upp och ner i butik så var det inte särskilt bekvämt. Ok, de blir smidigare osv när de är varma och man vänjer sig ju men det som var mest obekvämt var de tjocka och hårda partierna över nyckelbenen, alltså "axelbanden" på västen.
Jag har inte ägt en väst på länge men då jag nu har en snabb och smidig häst med vissa tendenser att bli luftburen (:angel:) så funderar jag starkt på att skaffa en väst, och är då verkligen intresserad av en så smidig som möjligt för att faktiskt använda den och den inte bara blir hängande. Inte heller hur dyr som helst.

Jag har valt att bara ha en ryggskyddsväst från Daineese. Den känns inte och hindrar mig inte på något sätt. Vanliga västar upplever jag hindrar min rörlighet så skulle aldrig kunna hänga med i svängarna när min pålle sätter den sidan till. Nackdelen är ju att revbenen är oskyddade men känner att jag har större chans att sitta kvar om jag är rörlig.
Denna har jag:
https://www.dainese.com/row/en/alter-real-waistcoat-lady/203879645.html
 
Jag har valt att bara ha en ryggskyddsväst från Daineese. Den känns inte och hindrar mig inte på något sätt. Vanliga västar upplever jag hindrar min rörlighet så skulle aldrig kunna hänga med i svängarna när min pålle sätter den sidan till. Nackdelen är ju att revbenen är oskyddade men känner att jag har större chans att sitta kvar om jag är rörlig.
Denna har jag:
https://www.dainese.com/row/en/alter-real-waistcoat-lady/203879645.html
åh, den såg ju smidig ut!
 
Kolla på komperdell säkerhetsväst. Dom ser smidiga ut. Har själv inte provat någon men tänker göra så fort jag är i en affär som säljer dom.
 
När min häst var 3-5 år hade jag en Dainese säkerhetsväst, klass I. Himla smidig, annars hade det blivit att jag inte använt den.

Jag åkte av ett par gånger och den gjorde sin grej trots att den är tunn.
 
Jag hade tidigare en Dainese klass I, alltså inte Beta-godkänd men skyddar bättre än ingenting och var smidig.
När jag krympte ur den så blev det istället en Racesafe Provent 3. Den är Beta-godkänd, stretchtyg så den rör sig med kroppen och riktigt mjuk.
Har haft en Airowear Outlyne, men den påverkade mina axlar för myske toch satte dem i ett läge som inte var optimalt.

Jag är rätt kinkig med hur västen sitter och hur väl jag kan röra mig. Min nuvarande Racesafe är jag grymt nöjd med.
 
Jag har en phoenix tipperary som är supersmidig och skön. Används bl.a. inom galoppen, dock inte godkänd för tävling här i Sverige (ridgrenarna, galoppen vet jag inte), så det beror på om du bara ska ha den till vardags eller för tävling.
 
Phienix tipperary har jag använt de senaste 10+åren. Försöker köpa en godkänd med jämna mellanrum, men de är ju provat är ju inte ridbara.
Nu har jag en racersafe när jag tävlar FT och annars alltid tipperaryn
 

Liknande trådar

Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 106
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp