Sminktråden II

@strawberrysylt Hudprodukter är inte riktigt min grej, så det låter jag någon annan svara på. Jag äger inte ens en ordentligt sminkborttagning. :o Men här kommer mina favoritprodukter, jag lägger in allt och inte bara sånt du efterfrågade.:D Vore kul om alla andra också listade sina favoritprodukter, jag ska köpa lite nytt så kan vara kul med tips!

Ögonbryn = Anastasia dipbrow pomade. Älskar den! Kan vara lite svår att använda första gångerna innan man lärt sig hur mycket produkt man ska ta. Jag betalade 80kr när den var på erbjudande, men ligger på typ 200 i vanliga fall tror jag.

Mascara: Loreal Telescopic

Primer = Nyx Angel veil primer. Har inte testat så många andra men tycker den funkar bra.

Ögonprimer: Too faced Shadow insurance.

Highlighter: The balms Mary-Lou Manizer:love::love:

Bronzer: The Balm Bahama Mama.
älskar Bahama Mama, perfekt nyans för mig och går utmärkt att contoura med:up: Funderar på att köpa ett med lite mer skimrigt också. Tips mottages tacksamt!

Concealer har jag en flytande från Fit me maybelline och ett stick från lumene. Båda funkar bra, men jag har inte jätte mycket att täcka heller.

Någon foundation har jag inte för tillfället, rouge växlar jag mellan ett par stycken men har ingen jag tycker är fantastisk. Velar lite över om jag ska slå till på Orgasm från Nars...

@fickan Tack så mycket!
Kul att läsa, jag har dock lite funderingar, som sagt jag är nybörjare på smink (men har förstått att fler också faktiskt är det! Innan har det känts pinsamt tycker jag att gå till butik o be om hjälp, men kanske vågar mig på det ändå..?!)

Ögonbrynsprodukten, är det något flytande du har då eller är det en penna? Lät inte så...
Den mascaran har jag funderat på! Jag tycker ofta att på många bilder är mascaran "för mycket", jag vill att det ska se naturligt ut, hellre färg och längd, än volym och den där verkar bra då har jag läst mig till..?
Primer har jag knappt förstått ännu vad det egentligen är? :P Men det lägger man innan man gör något annat, för att resten ska fästa bättre, eller? Har det något annat namn/alternativ?
Highlighter, vad är det?=P
Bronzer, det lägger man ovanpå en foundation, väl? Eller? För att se sund ut, typ? =P
Den concealern har jag sett här i tråden flera gånger! Men, är det svårare att använda en flytande concealer än en fast när man är nybörjare? På kursen använde hon ett stick, men jag tyckte att den blev lite "kakig"... Blir sticket från lumene inte det? Hon på kursen blandade ut den med något creme-aktigt (eye-balm?) och då blev de bättre...

Kan man använda bara en concealer utan att använda nånting annat? Om man vill täcka små kvisslor och mörka skuggor under ögonen? Eller det blir inte bra?

Ja, som ni ser, tretusen miljarder frågor^^ O fler kommer väl =P

//r

@strawberrysylt ögonbrynsprodukten är typ... en hård creme? som jag applicerar med en sån här borste:
Generate.ashx

Ja jag älskar den mascaran för att jag får så långa separerade fransar, är inte mycket för volym :)
Primern är precis som du säger till för att sminket ska sitta bättre, jämnar ut huden och sminket "glider på" lättare. Primern man har under ögonskuggor är klibbigare för att färgerna ska poppa mer.

Highlightern är som en skimrig skugga man kan ha på kindbenen, näsryggen, under ögonbrynen osv för att "poppa" ansiktet lite, (med bara foundation blir ansiktet lätt lite platt) eller bara för att se lite glowig ut ;) Bronzern är som du säger för att se sund ut och även den gör att man inte ser lika platt ut om man pudrar på rätt ställen. :)

Vill du läsa bloggar så är hiilen och lindahallberg mina favoriter. Hiilen har nybörjarvänliga youtube-klipp och linda gör fantastiska men kanske lite mer avancerade sminkningar :)

Tack så mycket!

Okej! Hmm, det känns som om en penna kanske är enklare för mig till att börja med. =)
Tack! Hamnade på en webshop som hette byher nu och där stod också samma om highlighter och bronzer! =) Där kunde man köpa provpåsar på den fasta foundation från YAG som hon använde på mig på kursen, tyvärr inte på bronzern tror jag dock. Men en sån provpåse kanske jag ska till att börja med.
Någon som beställt från byher?

Jag blir lite kluven till att köpa produkter som man fått rekommenderat på kurs, det är ju bara just dem liksom, sen finns det ju tusen miljoner andra produkter också där ute^^. Men, jag gillar ju att hennes produkter skulle vara "rena" o så.. så.. hmm.. men kanske en annan concealer som sagt.
Men får kanske gå till nån butik också och se vad de säger och jämföra!

Tack för bloggarna, ska kika på dem!

//r

Tack så mycket!

Okej! Hmm, det känns som om en penna kanske är enklare för mig till att börja med. =)
Tack! Hamnade på en webshop som hette byher nu och där stod också samma om highlighter och bronzer! =) Där kunde man köpa provpåsar på den fasta foundation från YAG som hon använde på mig på kursen, tyvärr inte på bronzern tror jag dock. Men en sån provpåse kanske jag ska till att börja med.
Någon som beställt från byher?

Jag blir lite kluven till att köpa produkter som man fått rekommenderat på kurs, det är ju bara just dem liksom, sen finns det ju tusen miljoner andra produkter också där ute^^. Men, jag gillar ju att hennes produkter skulle vara "rena" o så.. så.. hmm.. men kanske en annan concealer som sagt.
Men får kanske gå till nån butik också och se vad de säger och jämföra!

Tack för bloggarna, ska kika på dem!

//r

Anastasias Dip Brow pomade är ett färgat vax.
Jag tycker inte det är svårt att använda. Har du rätt färg ser det mil mer naturligt ut än penna, som jag tycker är mer svårarbetat.

Du applicerar produkten med en snedställd pensel.
Anastasia har en bra själv.
Men vill man ha billigare kan det säkert finnas andra bra. Minns inte vad min kostade.

Annars tycker jag en bra start är:

-En bra foundation. Jag gillar flytande och har puder över om jag vill ha mattare look och få det att hålla längre.
Foundation lägger jag gärna pengar på för att få en bra. De dyra ser oftast naturligare ut.

- Rouge. När man har foundation blir man väldigt enfärgad sas. Rouge eller bronzer ger lite mer liv. Här kan man absolut använda mellanprisklass utan att hela sminket ser kasst ut.

- Ögonbrynsprodukt. Att markera och forma sina bryn gör mycket.
Anastasias är super! Min är över ett år och jag har väl använt 1/4.

- Highlighter som också kan användas som concealer. De är ofta lättare, mindre kakiga och fungerar att täcka lite blemmor etc med också. Concealer tycker jag ofta syns mer. Och är olämpligt på tunna huden runt ögonen IOM att det ser kakigt ut där.
Dior och YSL har bäst. Räcker länge!

- Mascara. Jag tycker Lancomes är värda sitt pris. De fäller inte färg och är oftast lite lätta och ger inte tjocka spindelben till fransar.
Youngbloods var också grym! YSL och Chanels är också bra.

Att böja upp fransarna innan mascara tycker jag ger mycket. Så en tång som passar din ögonform och når in till nära roten är ett tips. Finns billiga såna på HM etc som iaf duger åt mig.

Jag tycker ögonskuggor är kul. Där bör man leta efter såna med bra pigment. Testa på handen och se om de ger mkt färg och sitter när man gnuggar.
Dyrare är oftast bättre. Men jag har några paletter från Viva la Diva som är helt ok och billiga.

Kajal och eyeliner tycker jag Isa Dora har prisvärda alt.
Annars gillar jag Dior och Chanel.

@Frokennordberg Tack för svaret, det låter ju bra =) Ska kolla in bloggen!
@tuaphua Tack för ditt svar! Ska kolla på den där Anastasiavaxet i butik =)

Hmm, då tror jag har lite bättre koll på vad man ska ha som bas... men, det känns som pengarna lätt rinner iväg, hur mkt pengar skulle ni räkna att man får investera i början?

Nu funderar jag såhär;
det hon använde på kursen;
rengöring Maria Åkerberg provflaska 45:-
ansiktsvatten Maria Åkerberg provflaska 55:-
lotion Maria Åkerberg165:-
foundation YAG + borste YAG 199:-+199:- (är detta dyrt? eller det de kostar?)
bronzer YAG 199:- (samma borste som till rouget?) (dyrt?)
rouge Maria Åkerberg + borste Maria Åkerberg 185:-+225:- (men räcker med antingen rouge eller bronzer?)
ögonbryn penna Maria Åkerberg 145:- eller Anastasia 225:- + pensel ?
Inte från kursen;
mascara inte bestämt, men ca 200:-?
highlighter/concealer ca 200:-?
lipgloss pris? Tips?
ev ögonfransböjare

Eller kan jag börja med bara concealer och bara täcka lite röda partier och det mörka under ögonen utan att använda nåt annat eller det blir inte bra?

Om jag räknar med det jag funderar på att köpa som hon använde på mig + mascara, concealer, lipgloss och ögonbrynspenna/vax så blir det ca1270:- + ca 800:- = 2000:- (och då känner jag ändå att jag kommer vänta med ögonskuggor och kajal).... Det är mycket pengar känner jag! Men, det är kanske det det kostar? För som sagt, det är ju bättre att köpa grejer som funkar än billiga som sen inte blir bra, det blir ju ändå dyrare! Men är priserna ok skulle ni säga?
Men hållbarhet på grejerna... läste nånstans att det är blöta produkter som är känsliga och inte håller så länge, men torra de har lång hållbarhetstid hoppas jag?

//r

Bra borstar kostar en slant, men det går att komma undan billigare :) Jag gillar real techniques borstar! Riktigt prisvärda borstar.
https://www.cocopanda.se/product/3051985 använder jag till bronzer och till att mjuka upp övergångarna mellan rouge, bronzer och highlighter.
https://www.cocopanda.se/product/real-techniques/3051150/real-techniques-blush-brush till rouge
i det här setet använder jag bara dom två största borstarna, men dom använder jag mycket! Så det var ett bra köp trots att dom mindre borstarna inte var av lika bra kvalitet :)
https://www.cocopanda.se/product/real-techniques/3051146/real-techniques-core-collection

Jag tycker det kan vara svårt att bara använda concealer. Blir lätt en liten kant runt om. Men då har jag haft svårt att hitta en concealer som matchar min hudton perfekt. Tar du hjälp att prova ut en av någon som kan går det säkert lättare :)

@fickan Tack för tipsen! Ja, de där borstarna var ju lite billigare! =).

Idag halkade jag in på Helen Torsgårdens youtube-videos och tycker hon verkar vara jätteduktig och ha bra videos för nybörjare. Jag har förstått nu att det inte bara är jag som är nybörjare, av nån anledning får jag alltid för mej att alla är proffs på allt utom jag^^. =S Men, som sagt nu kanske jag faktiskt vågar ta hjälp i butik ändå! Vi har ingen butik som bara säljer smink- och hudvård här i hålan, men en del med en del smink iaf =).

Blä, samtidigt som jag inte vill förhasta mig o springa o köpa nåt som jag sen ångrar, vill jag ju komma igång nu när jag är på g! =P

//r

@fickan Tack för tipsen! Ja, de där borstarna var ju lite billigare! =).

Idag halkade jag in på Helen Torsgårdens youtube-videos och tycker hon verkar vara jätteduktig och ha bra videos för nybörjare. Jag har förstått nu att det inte bara är jag som är nybörjare, av nån anledning får jag alltid för mej att alla är proffs på allt utom jag^^. =S Men, som sagt nu kanske jag faktiskt vågar ta hjälp i butik ändå! Vi har ingen butik som bara säljer smink- och hudvård här i hålan, men en del med en del smink iaf =).

Blä, samtidigt som jag inte vill förhasta mig o springa o köpa nåt som jag sen ångrar, vill jag ju komma igång nu när jag är på g! =P

//r

Jag har hellre bara Foundation än bara concealer. Jag tycker det blir snyggare och jämnare utöver att sminket sitter bättre i övrigt med underlag(Foundation).
På bilder ser ju du ut att ha fin hy. Kanske behöver du inte concealer?

Vill du komma ner i pris och har hy som det funkar på kan du välja puder-produkter både i Foundation, concealer, rouge etc. De håller längre än flytande/krämbaserade iom att bakterier inte växer lika mycket i det torra. Så då kan du, om de räcker, spara dem längre.
Jag och en del andra har dock för torr hy för det.

Ang rengöring så tycker jag det är enklast och mest prisvärt med en bra rengöring som är tvålliknande. Dvs sån man tvättar med vatten som löddrar upp lite. Såna brukar inte jag ha ansiktsvatten efter. Och brukar inte behöva ögonmakeup-remover trots kraftig ögonsminkning. Blir ngt kvar runt ögonen tvättar jag igen alt tar lite av hudkrämen och torkar rent med.
Jag är för lat för hur månbga steg som helst. ;)
En bra sån rengöring är Dermalogicas Special Clensing Gel. Den är lite dyrare än det som finns på Coop. Men den är himla bra och dryg. Så den räcker länge.

Sen vad för fuktkräm du ska ha beror på vad du har för hy. Jag har torr hud och är äldre än dig. Jag behöver mer fukt och fett än då jag var yngre. Då kunde jag ha ACOs fuktgel och det funkade fint. Idag är det kinkigare.
Dock har jag en a-vitaminkräm från hälsokosten som kostar kanske 130 kr. Den är fet dock och alltså bara för de som har torr hud. Jag måste också ha en till kräm utöver den torris som jag är.
Men du kanske kan komma billigare undan beroende på hudtyp.

Du behöver inte tro att du är ensam om att börja vilja lära dig nu. Det finns ju folk som aldrig under hela sina liv sminkar sig. Så det behöver du inte tänka på.

Sen om du ska ha rouge eller bronzer eller båda beror på vilken look du vill ha.
Jag är ju en blekfis av naturen och vill gärna se brunare ut. Så jag brunutansolar och använder bronzer. Ofta har jag den som rouge och skippar vanligt rouge sas. Men ibland har jag båda om jag vill ha lite mer rosa eller aprikos ton i rouget.
Jag har vänner som vill ha en blekare look och bara använder rouge alt som redan är bruna och solkyssta på de ställen de vill och då har bara rouge.
Så det där väljer man och laborerar med själv.

Jag använder inte så mycket läppstift. Så jag är inte rätt person att ge råd om färgade såna.
Jag har en del läppstift och läppglans av olika prisklass. Visst är de dyrare ofta bättre.
Men om man som jag inte är ute efter så mycket färg, utan mest lite glans och en svag färg kan man absolut ha lite billigare saker.
Sephoras egna läppstift funkar fint. Isa Doras läppenna har jag haft som läppstift också. Sitter som berget och kostar ingenting nästan. Glans har jag också några från Isa Dora som ser helt ok ut. Kicks egna med..

@strawberrysylt Jag sminkar mig inte gärna eller bra. Men trivs väldigt bra med Iduns mineralfoundation. Blir ett naturligt resultat och inte svårt att få det jämnt tycker jag och jag har typ tummen mitt i handen ☺. Lite dyrt, 350 tror jag, men drygt.

@tuaphua Tusen tack för ditt långa svar!

Vad roligt att du säger det om bara foundation! Jag var ner på stan idag och vågade faktiskt fråga om hjälp både på Åhléns och Lindex och fick bra tips på båda ställen, ffa på Lindex! Jag fick med mig hem två olika nyanser av Maybelline Fit me foundation i små provburkar (nyans 110 och 105) och har provat båda nu och gillar 110! Den tycker jag jämnar ut min hud utan att ge någon färg i sig själv liksom, känns bra tror jag... Så jag funderade på det där med bara foundation om man kan ha bara det.

Tack! Jo jag har inga större problem med min hy, det har jag inte, fast lite rött har jag på kinderna och lite små knottror i pannan plus att jag är mörk under ögonen, så concealer vill jag nog också ha. =) Men jag fick hjälp att prova en concealer också från Maybelline på Lindex så kanske ska ta en sån också?
Men jag tänkte Maybelline, är det mycket "skit" i deras produkter? Hur är det med djurförsök? Kan ju kolla upp det själv, men hur tänker ni om sånt?

Nu när jag tagit på (hur applicerar ni Maybelline Fit me Foundation? Bara med fingret? Det gjorde jag... Eller med någon borste/pensel?) foundation tycker jag jag blev blank under ögonen istället, men det är det man tar bort med puder sen va som man har ovanpå?

Tack för förklaringen om hållbarhet! Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka där, kanske ska strunta i det och köpa det som känns bra o se till att jag använder upp det istället! Det är ju kul att lära sig om smink tycker jag! =)

Tack för tips om rengöring!

Jag har blandhy, normal på kinderna och lite fet T-zon. Jag funderade faktiskt på just Acos och andra produkter som man kan köpa på apoteket, det känns ju bra o köpa där, för där är det väl inte så mycket "skit" i produkterna. =) Om jag nu inte köper den hon använde på kursen, det var också "rena" grejer.

Tack, nej jag börjar förstå det och det är skönt! Att jag inte är ensam alltså, det var ingen av dem som hjälpte mig idag som tyckte det var konstigt alls, de var gullig, precis som ni är här!

Tack! Då blir det prova sig fram som gäller då! Tror jag börjar med bara rouge då och ser hur jag känner =). Angående läppstift/glans så känner jag väl inte heller att jag vill ha så mycket stark färg nu till o börja med, även om det är snyggt! Men vet inte hur bekväm jag skulle känna mig med det.. men kanske beroende på tillfälle! =) Skulle kanske vara snyggt med mer fokus på läppar istället eftersom jag inte vill ha så mkt volym på ögonfransarna o så... =)

Det är en djungel det här, men det börjar kännas som en rolig djungel! =)

@Monkie Tack för tipset! Dem har jag stått och glott på på apoteket faktiskt! =)

//r

@tuaphua Tusen tack för ditt långa svar!

Vad roligt att du säger det om bara foundation! Jag var ner på stan idag och vågade faktiskt fråga om hjälp både på Åhléns och Lindex och fick bra tips på båda ställen, ffa på Lindex! Jag fick med mig hem två olika nyanser av Maybelline Fit me foundation i små provburkar (nyans 110 och 105) och har provat båda nu och gillar 110! Den tycker jag jämnar ut min hud utan att ge någon färg i sig själv liksom, känns bra tror jag... Så jag funderade på det där med bara foundation om man kan ha bara det.

Tack! Jo jag har inga större problem med min hy, det har jag inte, fast lite rött har jag på kinderna och lite små knottror i pannan plus att jag är mörk under ögonen, så concealer vill jag nog också ha. =) Men jag fick hjälp att prova en concealer också från Maybelline på Lindex så kanske ska ta en sån också?
Men jag tänkte Maybelline, är det mycket "skit" i deras produkter? Hur är det med djurförsök? Kan ju kolla upp det själv, men hur tänker ni om sånt?

Nu när jag tagit på (hur applicerar ni Maybelline Fit me Foundation? Bara med fingret? Det gjorde jag... Eller med någon borste/pensel?) foundation tycker jag jag blev blank under ögonen istället, men det är det man tar bort med puder sen va som man har ovanpå?

Tack för förklaringen om hållbarhet! Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka där, kanske ska strunta i det och köpa det som känns bra o se till att jag använder upp det istället! Det är ju kul att lära sig om smink tycker jag! =)

Tack för tips om rengöring!

Jag har blandhy, normal på kinderna och lite fet T-zon. Jag funderade faktiskt på just Acos och andra produkter som man kan köpa på apoteket, det känns ju bra o köpa där, för där är det väl inte så mycket "skit" i produkterna. =) Om jag nu inte köper den hon använde på kursen, det var också "rena" grejer.

Tack, nej jag börjar förstå det och det är skönt! Att jag inte är ensam alltså, det var ingen av dem som hjälpte mig idag som tyckte det var konstigt alls, de var gullig, precis som ni är här!

Tack! Då blir det prova sig fram som gäller då! Tror jag börjar med bara rouge då och ser hur jag känner =). Angående läppstift/glans så känner jag väl inte heller att jag vill ha så mycket stark färg nu till o börja med, även om det är snyggt! Men vet inte hur bekväm jag skulle känna mig med det.. men kanske beroende på tillfälle! =) Skulle kanske vara snyggt med mer fokus på läppar istället eftersom jag inte vill ha så mkt volym på ögonfransarna o så... =)

Det är en djungel det här, men det börjar kännas som en rolig djungel! =)

@Monkie Tack för tipset! Dem har jag stått och glott på på apoteket faktiskt! =)

//r
Testa ☺

@Monkie Ja, får göra det! Är ju bra att man kan prova lite i butik, fast frågan är hur kul det är ur bakterie-synpunkt? =S

En fråga till (haha, för tillfället) till alla, hur gör ni med solskydd? Använder ni produkter med "inbyggd" solskyddsfaktor eller ni använder nån solkräm under sminket eller nån spray ovanpå...? Solskydd känns viktigt för mig!

//r

@Monkie Ja, får göra det! Är ju bra att man kan prova lite i butik, fast frågan är hur kul det är ur bakterie-synpunkt? =S

En fråga till (haha, för tillfället) till alla, hur gör ni med solskydd? Använder ni produkter med "inbyggd" solskyddsfaktor eller ni använder nån solkräm under sminket eller nån spray ovanpå...? Solskydd känns viktigt för mig!

//r
Jag sminkar mig inte om jag ska vara ute i solen(bara typ ögonbryn och mascara isf), men många dagcremer har inbyggd solskyddsfaktor, försök hitta en med så hög som möjligt :)

@fickan Tack! Nej, till en dag på stranden eller slödag i trädgården eller så skulle jag inte sminka mig, men annars vill jag kunna ha solskyddsfaktor fast jag vill sminka mig =). Du (eller nån annan?) har inte något tips på någon specifik bra dagcreme? =) Ska leta, men som sagt finns ju miljarder produkter!

//r

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kommit till det läget i min rehabilitering att jag ska cykla för att träna benmuskler. Det fanns ingen begagnad motionscykel i...
Svar
8
· Visningar
473
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
533
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Som jag nämnde i en annan tråd har min man lunginflammation. Vi närmar oss 20 dagar med feber, kraftig hosta, flämtande andning och... 2
Svar
25
· Visningar
1 958
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka