Smitare - hur gör ni?

Bukefalos 30 år!

Eh jag har inte skrivit att hon har staket? Jag har skrivit att hon ska träna inkallning så hunden inte skadar sig för att hon INTE har staket 😅
Och hur ska hon träna inkallning i en trädgård utan staket? Vad har själva trädgården med saken att göra då? Då behövs ju ändå lika eller inhägnad.

Och hur ska hon träna inkallning i en trädgård utan staket? Vad har själva trädgården med saken att göra då? Då behövs ju ändå lika eller inhägnad.

Jättebra att träna inkallning i lina, då kan man förhindra att hunden gör fel, visa vad som är
rätt och kan med säkerhet förstärka rätt beteende.

Den funktionen har inte stängsel som bara är en praktiskt barriär när hunden gör fel och det vill vi ju inte att den ska göra.

Jag har aldrig tränat hunden med stängsel för det fyller inget syfte för träning av följsamhet.

Jättebra att träna inkallning i lina, då kan man förhindra att hunden gör fel, visa vad som är
rätt och kan med säkerhet förstärka rätt beteende.

Den funktionen har inte stängsel som bara är en praktiskt barriär när hunden gör fel och det vill vi ju inte att den ska göra.

Jag har aldrig tränat hunden med stängsel för det fyller inget syfte för träning av följsamhet.
Inte vad jag skrev, jag undrar vad trädgården hade med träning att göra.

Inte vad jag skrev, jag undrar vad trädgården hade med träning att göra.

Näe det var vad jag skrev, som en utveckling på det du skrev, vilket var:
”hur ska hon träna inkallning i trädgården utan staket?”

Vad trädgården har med träningen att göra? Massor, eftersom att det är i trädgården hunden ska stanna.

Näe det var vad jag skrev, som en utveckling på det du skrev, vilket var:
”hur ska hon träna inkallning i trädgården utan staket?”

Vad trädgården har med träningen att göra? Massor, eftersom att det är i trädgården hunden ska stanna.
Men hon har skrivit flera gånger att hon inte vill ha tips på träning.
Jag tolkar det som att personen redan vet hur den ska träna och haft många hundar innan.

en 100% inkallning tranas hela hunden's liv. Den tranas I lina innomhus, I lina som kan slappas ut I affarer, I loplina utomhus, I inhangnader, och sa smaningom ute I naturen. Nar hunden ar ung tranas det flera ganger om dagen, sedan mer och mer sallan ... men atminstone Jag gar tillbaka till inkallning allt som oftast.

Nar mina rottisar var sma bemottes "smitning" med ett irriterat, "Nehej du, det ar inte okay" ... hunden las pa plats ett par minuter innan den kallades in igen och fick massor av berom nar den kom.

Mallen har motts av min "irriterade" rost ett par ganger I sitt 8-ariga liv och blir aldeles for lag sa med honom gor Jag bara om och ser till att det blir ratt.
Med fagelhunden (hysterisk 3-arig German shorthair som Jag tranade for att allt den ville gora var att smita) tog det mig tva manader att fa till en solid inkallning ... Men honom behovde Jag bli arg pa (Ja**a hund :rage:) for att han skulle valja att inte fortsatta sin smitning nar Jag ropade.

Emma-Sue (9 manaders golden retreiver) har en absolut inkallning nu ... MEN om det finns manga faglar slapps hon inte helt los. Inte for att hon nagonsin har smitit, utan for att Jag inte ar frisk nog for att springa efter henne OM hon skulle dra ivag och Jag vet inte annu om hon skulle valja att komma tillbaka om hon paborjar en smitning och kommer lite for langt fran mig.

en 100% inkallning tranas hela hunden's liv. Den tranas I lina innomhus, I lina som kan slappas ut I affarer, I loplina utomhus, I inhangnader, och sa smaningom ute I naturen. Nar hunden ar ung tranas det flera ganger om dagen, sedan mer och mer sallan ... men atminstone Jag gar tillbaka till inkallning allt som oftast.

Nar mina rottisar var sma bemottes "smitning" med ett irriterat, "Nehej du, det ar inte okay" ... hunden las pa plats ett par minuter innan den kallades in igen och fick massor av berom nar den kom.

Mallen har motts av min "irriterade" rost ett par ganger I sitt 8-ariga liv och blir aldeles for lag sa med honom gor Jag bara om och ser till att det blir ratt.
Med fagelhunden (hysterisk 3-arig German shorthair som Jag tranade for att allt den ville gora var att smita) tog det mig tva manader att fa till en solid inkallning ... Men honom behovde Jag bli arg pa (Ja**a hund :rage:) for att han skulle valja att inte fortsatta sin smitning nar Jag ropade.

Emma-Sue (9 manaders golden retreiver) har en absolut inkallning nu ... MEN om det finns manga faglar slapps hon inte helt los. Inte for att hon nagonsin har smitit, utan for att Jag inte ar frisk nog for att springa efter henne OM hon skulle dra ivag och Jag vet inte annu om hon skulle valja att komma tillbaka om hon paborjar en smitning och kommer lite for langt fran mig.
Men som sagt jag tror ts vet hur den ska träna sin hund och redan gör det.

Men hon har skrivit flera gånger att hon inte vill ha tips på träning.
Jag tolkar det som att personen redan vet hur den ska träna och haft många hundar innan.

Det var en allmän reflektion och en trådstart hindrar inte allmänna infallsvinklar. Jag tipsar inte TS, det går att sålla om man inte är intresserad av att höra hur andra gör.

Jag håller med!
Även bc som är en glad skit och tycker inkallningar är kul behöver påminnas om att inte komma är inte ett alternativ trots det.
Sen har jag terriern som inte får gå lös, men jag hade blivit tokig om hon drog som en avlöning varje gång jag knäppte lös henne för att trassla ur kopplet är en buske eller om jag inte kunnat öppna ytterdörren utan att hon drar för att leta råttor i stallet.

Jag hade, beroende på hund, ignorerat beteendet när han väl kom tillbaka, satt på lina och gjort några inkallningar i lina, och där berömt mycket när han väl kommer.

Sen hade jag jobbat på att få en rolig och god relation, så han i alla lägen VILL vara med dig.
Som ägare till en smitare av rang (läs parkour-hund som behöver velociraptor-staket) så tackar jag för tipset! Vi jobbar på men det är f*n så mycket svårare när man får en vuxen hund (omplacering som kom hit i september) som redan lärt sig dumheter än att ha en valp som får lära sig någorlunda rätt från början (som vår andra hund som utan problem går lös och kommer på inkallning). Om jag blir FÖR glad när smitaren kommer tillbaka så känner jag att det snarast förstärker smitar-beteendet - dels självbelönar hon genom att dra några varv på ängen, jaga upp lite fåglar och allmänt tramsa runt och DESSUTOM blir matte glad när hon kommer tillbaka - win-win liksom :mad: Så jag försöker vara neutralt vänlig istället och träna på "det är kul att vara med matte" vid andra tillfällen!

Det var en allmän reflektion och en trådstart hindrar inte allmänna infallsvinklar. Jag tipsar inte TS, det går att sålla om man inte är intresserad av att höra hur andra gör.
Ja jag förstår det men samtidigt så är ju faktum att alla hundar kan inte allt trots träning.
Jag har haft x antal hundar som alla kunnat gå lösa men jag har även haft en som aldrig gick att ha lös på det där avslappnade sätter visst funkade det då och då men kände hon eller såg något så drog hon, hon smet inte som tantens hund men hon drog och sket fullständigt i resten.

Alla hundar är olika och alla kommer inte kunna träna till att ha lösa även om rasen i sig ska vara förig, min var en vallhund 🙈

Ja jag förstår det men samtidigt så är ju faktum att alla hundar kan inte allt trots träning.
Jag har haft x antal hundar som alla kunnat gå lösa men jag har även haft en som aldrig gick att ha lös på det där avslappnade sätter visst funkade det då och då men kände hon eller såg något så drog hon, hon smet inte som tantens hund men hon drog och sket fullständigt i resten.

Alla hundar är olika och alla kommer inte kunna träna till att ha lösa även om rasen i sig ska vara förig, min var en vallhund 🙈

Nu bekräftar du bara precis det jag skrev.

Skapa inte situationer där hunden gör fel, alla hundar kan inte allt och hundar gör inte automatiskt rätt.

Vi är nog överens men du vill så gärna säga emot och på något vis ha sista ord.

Nu bekräftar du bara precis det jag skrev.

Skapa inte situationer där hunden gör fel, alla hundar kan inte allt och hundar gör inte automatiskt rätt.

Vi är nog överens men du vill så gärna säga emot och på något vis ha sista ord.
Nej jag vill varken säga emot eller ha sista ordet, jag bara skrev av egen erfarenhet att alla hundar går inte att träna till allt, och jag antar att om tanten haft flera hundar tidigare kanske det är hunden som inte kan gå lös oberoende av träning eller inte träning.
Eftersom tanten skriver gång på gång att hon inte vill eller behöver tips på inkallningsträning

Liknande trådar

Hästnyheter

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka