Smörgåstårta

Prova mammas!

Ett lager med leverpastej och färsk gurka (vattna av gurkan)
Ett lager med ägg och räkor i Philadephiaost.
Utanpå, räkost eller Philadephiaost med räkor.
Lägg i rader, hackad tomat, hackade ägg, dill ovanpå. Gillar solrosskott också dock inte original :angel:

Rena smaker, ingen majo, inte för tjock!

Både leverpastej och räkor går bort, men jag tar med mig tipset om Philadelphia iallafall :p
 
Tack för alla svar och varierade åsikter!
Funderar lite mer... Vad krävs egentligen för att något ska kallas smörgåstårta?
Om jag gör en trevåningsmacka med typ Philadelphia och grönsaker i och rullar ihop några ostskivor ovanpå typ... Är det en smörgåstårta då?
 
Det kan vara jättegott men de flesta är hemska. Mimosasallad tex borde det vara spöstraff att använda 😑
Hear Hear!! Fattar inte varför man lägger sånt äckel i mat.


Vad gäller smörgåstårta så äter jag bara vissa. Men utbudet som finns här på en Ica i närheten är gudomligt gott. Särskilt Taco tårtan och Räktårtan som har en fyllning med tonfisk :d:d:d:d:d

Ibland när jag känner mig duktig så gör jag egen med en fyllning på ägg, cf, grädde, lax och curry. Mums!
 
Jo, jag har nåt minne i bakhuvudet att det bjöds på smörgåstårta på nån äldre släktings kalas en gång när jag var liten. Jag antar att jag inte gillade det (det minns jag dock inte :p) eftersom jag därefter alltid ryggat tillbaka när jag sett en ;)

Icas (och andra färdigköpta) innehåller väl i regel majonnäs?
De gör dem på beställning så det går säkert att säga att man inte vill ha majonnäs.
 
Jag gillar -en bra- smörgåstårta.


Vi gör massor på jobbet och den är riktigt riktigt bra.
Finns någon enstaka annan jag tycker kvalar in som riktigt bra, men de är få faktiskt.

Egentligen kan man ju ha vad man nu gillar så det finns inga regler.
Endel vill inte ha räkor, då gör man utan, osv osv.
Man vill ju ha en bra balans sas, ingenting får ta över och ingenting får bli blackt och inte komma fram.

En ’smörgåstårta’ för en person kallas för stubbe.
Så en smörgåstårta kallas väl smörgåstårta när man gör för flera sas. Vår minsta är för 4 personer.

Det är gott med smörgåstårta om det är en bra smörgåstårta 😋
 
Äter ni smörgåstårta? Vid vilka tillfällen?
Jag är lite nyfiken på att prova, men... Jag avskyr majonnäs, är känslig för "konstiga" smaker och konsistenser, och det enda i "köttväg" jag skulle kunna tänka mig är kalkon, kyckling och kanske kallrökt lax :o
Går det ens att göra en smörgåstårta som skulle passa mig?
Om ni sitter på nåt bra recept eller så, dela gärna med er :)
Jag tycker också majonäs är oätligt och är hellre utan mat än tar av vanliga smöråstårtor.
Men har ätit en hammagjord som var riktigt god.

Hönökaka tror jag, i vart fall mer stabilt och tuggigt än typ vitt rostbröd. Tonfisk och gurka, tomat och ägg, kryddgrönt (dill, persilja?) Få och tydligt identifeierbara saker som var snyggt staplade, inte komplexa smaksättningar dolda i klet. Som en stor smörgås med extra pålägg och piffigt utseende. Äldre dam som gjort, så gissar det kunde vara mer åt det hållet förr, innan det blivit en egen genre utan helt enkelt var smörgås-tårta.
Sen var ju brödskivorna bredda med något också, men vet tyvärr inte vad. Kan ha varit färskost eller liknande. Vitt, utan speciell smaksättning, och bredbar men ej kleggig konsistens. Mer än man har smör på en macka och mindre än majonäsen brukar vara i en smörgåstårta. (Ev. kan det ha varit vanligt smör under eller att ena våningens fyllning hade det vita och den andra smör.)
 
Tack för alla svar och varierade åsikter!
Funderar lite mer... Vad krävs egentligen för att något ska kallas smörgåstårta?
Om jag gör en trevåningsmacka med typ Philadelphia och grönsaker i och rullar ihop några ostskivor ovanpå typ... Är det en smörgåstårta då?

Ja, det tycker jag.
 
Tack för alla svar och varierade åsikter!
Funderar lite mer... Vad krävs egentligen för att något ska kallas smörgåstårta?
Om jag gör en trevåningsmacka med typ Philadelphia och grönsaker i och rullar ihop några ostskivor ovanpå typ... Är det en smörgåstårta då?
Samma som skiljer en tårta från en sockerkaka. ;)
Snäppet mer än topping och en gräddklick bredvid. Staplat och tillpysslat.
Kan fortfarande var olika nivåer och innehåll: enkelt med jordgubbssylt och grädde eller lyxigt med avancerade dekorationer och fyllning med tre exotiska smaker.
 
Jag tycker att smörgåstårta är som ett stort och motbjudande practical joke. Tack och lov får jag det bara hos civilingenjörer numera.
Hos civilingenjörer?!? :o Vill du utveckla det? (jag är civilingenjör, men har ingen särskild vurm för smörgåstårtor - äter det sällan och bjuder aldrig på det, så lite nyfiken på dina erfarenheter av kombon civ.ing./smörgåstårta! :p)
 
Hear Hear!! Fattar inte varför man lägger sånt äckel i mat.


Vad gäller smörgåstårta så äter jag bara vissa. Men utbudet som finns här på en Ica i närheten är gudomligt gott. Särskilt Taco tårtan och Räktårtan som har en fyllning med tonfisk :d:d:d:d:d

Ibland när jag känner mig duktig så gör jag egen med en fyllning på ägg, cf, grädde, lax och curry. Mums!
Tacotårta låter ju sjukt gott! Vad är det i den mer exakt? :)
 
Jag har ätit smörgåstårta men det är inget jag gillar, jag gillar inte landgång heller men äter om jag blir bjuden. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att göra eller köpa en själv, vill jag ha en god smögås gör jag en god smörgås och ingen smörgåstårta.
 
Jag gillar en del smörgåstårtor, andra inte. Massor av majonäs och klisch-klash är inte alls gott. De få gånger jag bakat en själv har jag blandat lätt creme frashe med lite vispa grädde och smaksatt med till ex pepparrot och dekorerat med grönsaker. Emellan har jag haft tartex och inlagd gurka, mjukost, svampstuvning mm - alltså ett lager av varje.
 
Hos civilingenjörer?!? :o Vill du utveckla det? (jag är civilingenjör, men har ingen särskild vurm för smörgåstårtor - äter det sällan och bjuder aldrig på det, så lite nyfiken på dina erfarenheter av kombon civ.ing./smörgåstårta! :p)
😁

Jag trodde sedan många år att smörgåstårta var helt ute bland alla födda senare än 1940.

Sen hade jag några jobbprojekt, säg under perioden 2008-2012 tillsammans med industrin och Chalmers. Och plötsligt återuppstod smörgåstårtan varenda djävla gång något skulle firas.

Annars förekommer det inte i mitt liv sedan min nu 91-åriga faster blivit för dement för att ställa till med kalas.
 
😁

Jag trodde sedan många år att smörgåstårta var helt ute bland alla födda senare än 1940.

Sen hade jag några jobbprojekt, säg under perioden 2008-2012 tillsammans med industrin och Chalmers. Och plötsligt återuppstod smörgåstårtan varenda djävla gång något skulle firas.

Annars förekommer det inte i mitt liv sedan min nu 91-åriga faster blivit för dement för att ställa till med kalas.
Hehe, smörgåstårta är verkligen en sån sak som skiljer sig åt mellan grupper. Vissa familjer verkar hålla hårt i traditionen, vissa dissar totalt.
Jag har dock inte lyckats hitta den gemensamma nämnaren i grupperingarna ;)
 
😁

Jag trodde sedan många år att smörgåstårta var helt ute bland alla födda senare än 1940.

Sen hade jag några jobbprojekt, säg under perioden 2008-2012 tillsammans med industrin och Chalmers. Och plötsligt återuppstod smörgåstårtan varenda djävla gång något skulle firas.

Annars förekommer det inte i mitt liv sedan min nu 91-åriga faster blivit för dement för att ställa till med kalas.

Aha! Intressant! :D Jag har gått på just Chalmers, men inte en enda gång drabbats av smörgåstårta där faktiskt! Men jag har inte haft något att göra med Chalmers i jobbsammanhang - det är kanske i den oheliga alliansen med industrin som smörgåstårtebegäret uppstår?? :eek:

I mitt liv förekommer smörgåstårta i stort sett uteslutande på begravningar. Men de begravningar jag varit på har uteslutande gällt personer födda före 1940, så verkar stämma bra med din tes :D Skall vi hoppas att smörgåstårtan dör ut med den äldre generationen?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp