Smörgåstårta

Hehe, smörgåstårta är verkligen en sån sak som skiljer sig åt mellan grupper. Vissa familjer verkar hålla hårt i traditionen, vissa dissar totalt.
Jag har dock inte lyckats hitta den gemensamma nämnaren i grupperingarna ;)
😊

Mitt bidrag är då:
Ingen smörgåstårta: humanister och samhällsvetare.
Smörgåstårta ideligen: teknologer.

Men analysen är inte komplett. Kan ingen skriva en avhandling om smörgåstårtans sociokulturella resa?
 
Aha! Intressant! :D Jag har gått på just Chalmers, men inte en enda gång drabbats av smörgåstårta där faktiskt! Men jag har inte haft något att göra med Chalmers i jobbsammanhang - det är kanske i den oheliga alliansen med industrin som smörgåstårtebegäret uppstår?? :eek:

I mitt liv förekommer smörgåstårta i stort sett uteslutande på begravningar. Men de begravningar jag varit på har uteslutande gällt personer födda före 1940, så verkar stämma bra med din tes :D Skall vi hoppas att smörgåstårtan dör ut med den äldre generationen?
Du behöver inte svara, men mina studier tyder på att arkitekter och fysisk resursteori inte äter smörgåstårta. Arkitekter är för "fina", fysisk resursteori är för veganska.
 
😊

Mitt bidrag är då:
Ingen smörgåstårta: humanister och samhällsvetare.
Smörgåstårta ideligen: teknologer.

Men analysen är inte komplett. Kan ingen skriva en avhandling om smörgåstårtans sociokulturella resa?
Jag har nog snarare stött på smörgåstårtan mest bland människor som inte har eftergymnasial utbildning alls!
Dessutom främst bland boende på landet eller i småstad.
 
Samma här. Men då sådana personer födda före 1940.
De jag tänker på är definitivt födda efter 1940 :D
På rak arm kommer jag på ett gäng människor i olika åldrar, både i min egen ålder, i mina föräldrars ålder och farmor/mormorgenerationen.
De i min egen ålder som gillar smörgåstårta verkar dock ha det dom en stark tradition i sina familjer..
 
Vi gör smörgåstårta på mitt jobb och vi har skagenröra i mitten och creme fraiche och majonäs blandning runt om allt. Och sen dekorerar vi med skinka, sallad, räkor, gurka, ägg, tomat och citron.
Väldigt populär
Själv så äter jag de inte :)
 
I min släkt äter vi enbart smörgåstårta till kaffet efter begravningar. Tackochlov (alltså begravningsmässigt) har det hittills gått ganska många år mellan smörgåstårteätandet, men jag äter gärna en bit när det bjuds OM det är skaldjurs/lax-varianten. Leverpastej-skink-varianten går helt bort, då avstår jag.

Jag kopplar annars ihop det med "byggare". Har många vänner i byggbranschen och där säger mina vänner (civilingenjörerna) att man aldrig blir så populär på byggarbetsplatsen som om man tar med smörgåstårta. Alltså mer poppis än vanlig tårta typ prinsesstårta. OBEGRIPLIGT enligt mig. Själv har jag aldrig fått det på någon arbetsplats (vanligare med prinsesstårta :D ).

TS, vill du testa så finns det ofta portionsbitar i delikatessdisken eller motsvarande (färdigkallmat) på din matbutik. Ska du beställa en är det ofta väldigt många portioner väl?
 
Vi har som tradition på jobbet att chefen bjuder på smörgåstårta vid stora beslag :D vet inte varför det är just smörgåstårta, men det är sedan gammalt.

En bra smörgåstårta är ju som en god räkmacka (eller rostbiffmacka, el dyl), med färska räkor, lax, ägg, citron och annat gott. En dålig smörgåstårta dränkt i majonnäs och saggigt bröd är ju ingen höjdare precis. Åt en italiensk smörgåstårta på jobbet för ett tag sedan, den var riktigt god (och ingen majonnäs så långt ögat kunde nå ;))
 
Vi har smörgåstårtor i min släkt. Jag är tredje generationen med universitetsutbildning.
Är också tredje generationen som bor i Stockholm.
Ja självklart förstår jag att smörgåstårtätandet är mer utbrett. Men det jag skrev gäller för de i min bekantskapskrets som brukar servera smörgåstårta i div sammanhang :)
 
Jag förknippar smörgåstårta med årsmöten i föreningar och liknande tillställningar.
Något som är "bjudigt" ska serveras. Har alltid tänkt att vanligt fika är för litet och folk är hemmifrån ett par timmar så behöver få något med lite mättnad i sig, därför inte vanlig tårta. I stil med "korv och bröd" vid utomhusaktiviter som städdagar och brännboll.
Har nog underskattat i vilken utsträckning folk faktiskt uppskattar det som fint att äta och inte bara praktisk lösning. Kan vara präglat av min besvikelse (som mindre) när "vi bjuder på kaffe" inte betydde att det fanns tillhörande fikabröd som skulle vara belöningen för att följa med på vuxnas tråkmöten.
 
För inte så länge sen var det en liknande diskussion där smörgåstårta användes sim klassmarkör och vissa tog illa vid sig. Därför ville jag försöka hindra att den kom igång igen.
Aha ja det var inte så jag menade. De personer jag tänkte på delar förvisso det här med småstad/landet och ingen eftergymnasial utbildning men sen har de inte så mycket gemensamt rent "klassmässigt".
 
Jag förknippar smörgåstårta med årsmöten i föreningar och liknande tillställningar.
Något som är "bjudigt" ska serveras. Har alltid tänkt att vanligt fika är för litet och folk är hemmifrån ett par timmar så behöver få något med lite mättnad i sig, därför inte vanlig tårta. I stil med "korv och bröd" vid utomhusaktiviter som städdagar och brännboll.
Har nog underskattat i vilken utsträckning folk faktiskt uppskattar det som fint att äta och inte bara praktisk lösning. Kan vara präglat av min besvikelse (som mindre) när "vi bjuder på kaffe" inte betydde att det fanns tillhörande fikabröd som skulle vara belöningen för att följa med på vuxnas tråkmöten.
Ja, jag tror du är något på spåret där. Smörgåstårta behöver bara hållas sval, ingen arbetsinsats att värma/tillaga, lätt att servera till många. Finns att beställa ungefär överallt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 807
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp