Smörgåstårta

Jag har en känsla att jag skulle gilla det om jag någonsin blev bjuden. Måste dock röra mig i helt fel kretsar för jag kan inte minnas att jag alls varit i närheten av en :o
 
För inte så länge sen var det en liknande diskussion där smörgåstårta användes sim klassmarkör och vissa tog illa vid sig. Därför ville jag försöka hindra att den kom igång igen.
Den måste anses ha passerat det stadiet idag.
Men som alltid sitter känslan kvar för den som en gång upplevde att det verkligen var ett lågbudget alternativ för de som inte kunde få fram bättre. Eller blivit uppfostrad till att det är något att se ner på.

Det lär ha varit redigt festligt att ösa på både kött, ost, ägg, smör samtidigt för den som normalt åt brödet med en enstaka smörklick, pålägg på söndagen och ibland inget alls. Alla de dyra proteinvarorna och fettet som var tydligaste klasskillnaden i kosten. Som ett mini-julbord.

Och väldigt ofestligt för den som kunde bjuda på bättre målitider till sina gäster, beställa dekorerade socker-tårtor och såg pålägget på mackan som ordinär vardagsmat.
 
Jag kan såhär på rak arm bara komma på några tillfällen inom släkten när det bjudits på smörgåstårta. Begravningar och äldre personers kalas mest.
Vad jag vet inga som gått på chalmers och inga byggare :D Däremot härstammar släkten från en liten ort på landet, kanske därifrån seden kommer då? ;)
 
I min släkt äter vi enbart smörgåstårta till kaffet efter begravningar. Tackochlov (alltså begravningsmässigt) har det hittills gått ganska många år mellan smörgåstårteätandet, men jag äter gärna en bit när det bjuds OM det är skaldjurs/lax-varianten. Leverpastej-skink-varianten går helt bort, då avstår jag.

Jag kopplar annars ihop det med "byggare". Har många vänner i byggbranschen och där säger mina vänner (civilingenjörerna) att man aldrig blir så populär på byggarbetsplatsen som om man tar med smörgåstårta. Alltså mer poppis än vanlig tårta typ prinsesstårta. OBEGRIPLIGT enligt mig. Själv har jag aldrig fått det på någon arbetsplats (vanligare med prinsesstårta :D ).

TS, vill du testa så finns det ofta portionsbitar i delikatessdisken eller motsvarande (färdigkallmat) på din matbutik. Ska du beställa en är det ofta väldigt många portioner väl?
Prinsesstårta som är så gott! Det vill jag ha på min födelsedag!
 
Den måste anses ha passerat det stadiet idag.
Men som alltid sitter känslan kvar för den som en gång upplevde att det verkligen var ett lågbudget alternativ för de som inte kunde få fram bättre. Eller blivit uppfostrad till att det är något att se ner på.

Det lär ha varit redigt festligt att ösa på både kött, ost, ägg, smör samtidigt för den som normalt åt brödet med en enstaka smörklick, pålägg på söndagen och ibland inget alls. Alla de dyra proteinvarorna och fettet som var tydligaste klasskillnaden i kosten. Som ett mini-julbord.

Och väldigt ofestligt för den som kunde bjuda på bättre målitider till sina gäster, beställa dekorerade socker-tårtor och såg pålägget på mackan som ordinär vardagsmat.
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.
 
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.

Vad säger smörgåstårtan dig om det kulturella kapitalet då? Bra att veta vad jag ger mig in på innan jag provar ;)
 
Smörgåstårta = begravningar och studentfester (ja, jag vet att jag daterar mig). Det kan vara otroligt gott och äckligt. Själv gillar jag surfn'turf. Dvs, tunt skivad rostbiff, lite inlagd gurka, lax, och räkor med kycklingröra alt västkuströra i mitten. Sist dill och citron, lite körsbärstomater och gurka som garnering ovanpå. Inte för mycket majonnäs men däremot vispad tillsammans med (grädde?) så det blir fluffigt. Absolut inga vindruvor eller liknande :yuck: Sötman kommer från tomater och till viss del dill. Laxen ska vara kallrökt och räkorna ny skalade. Möjligtvis, möjligtvis kan man ha ägg i. Kanske lite curry om man väljer kycklingröra. Jag gillar när det inte är för starka smaker så något tar över så det är viktigt att man blandar rätt. Kycklingröra är nästan bättre annars tar skaldjur/fisk gärna över.
 
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.
Men tror du inte att det är från det ekonomiska som kopplingen till grupper som har olika kulturellt kapital från början har kommit. Numer är den ekonomiska kopplingen borta, men andra (sekundära) kopplingar kanske kvarstår.

Nu trodde jag inte att de gjorde det eftersom jag mött den på ganska neutrala arenor som arbetsplatser och föreningar som har relativt allmänna och breda blandningar av folk. Fullt möjligt jag har fel, mitt underlag är inte så stort. Men jag skulle snarare betrakta det som ett fenomen med olika spridning och olika status i olika sociala miljöer/subkulturer då. Inte som att det är en reflektion av det kulturella kapital de olika kretsarna/individerna besitter.
 
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.

Till viss del kanske, men jag tror mer på fysiskt sammanhang. Typ, smörgåstårtan bjuds i det sammanhang där många människor ska äta något matigare än bullfika, för en given, mindre budget (arbetsplats eller någon enskild som betalar) och där det inte finns tillgång till kök/transport av varmlagad mat/catering som dyker upp med maten.
 
Känns som att jag är den enda som avskyr smörgåstårta. Står alltid över om det bjuds.

Men då är jag inget fan av pålägg överhuvudtaget.. :D

Samma lika här!
När jag fyllde 30 hade alla tjejer/kvinnor i byn, samlats för att fira mej, massor av dom va mina "närmaste" vänner, ändå hade dom smörgåstårta att bjuda på.
Med en massa fisk fyllning... Jag som inte äter nått som simmar?
Jag blev givetvis glad över uppvaktningen, men lite besviken på att INGEN av dom kom på tanken att jag inte gillar smörgåstårta?
Jag fick nöja mej med att titta på, och glädjas för att dom var där för min skull :heart

* Jenny *
 
Jag gillar de flesta typerna av smörgåstårta :)

Och förr i tiden var det en finare rätt:

".....
Året efter Jochums recept, 1948, har Prinsessornas kokbok under redaktion av Jenny Åkerström ett recept på en så kallad ”smörgåskaka”. Det är en rund brödkaka belagd med ett (1) lager med fina delikatessfyllningar. I texten beskrivs att man ska skära ut portionstårtbitar av kakan till varje gäst. En smörgåskaka anges kunna räcka till 14-15 smörgåsar.[8]

Vår kokbok tar upp smörgåstårtan 1951[9] och Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) anger sitt första belägg lite senare, till Lunds Dagblad år 1958 i nr 296. Vår kokboks recept från 1951 beskriver sin smörgåstårta som gjord i ett enda lager och brödet är en skräddkaka eller tekaka där pålägg som rökt lax, majonnäs, äggklyftor, rädisor och hackade nötter läggs på tårtan som först bestrukits med mjukost. I serveringsanvisningen anges att man ska lägga upp ”smörgåstårtorna på serveringsfat och skär[a] dem vid bordet i små trekantiga smörgåsar” och tårtan med laxstrutar ”så att varje person får en strut”.

På 1950-talet slår smörgåstårtan igenom som en fin hembjudningsrätt i samma genre som kafferepet samtidigt som en bjudning med smörgåstårta inte var så omfattande som att bjuda in till en trerättersmiddag. I ICA-förlagetsreceptbok Smörgåsen från 1953 skriver man att "på senare år har det på en del håll blivit modernt att servera en helt annan typ av tårta [än söta tårtor] till te, öl och cocktail", och boken ger receptförslag på 13 olika kalla och varma smörgåstårtor t.ex. smörgåstårta med fruktsmak, schacktårta, lacto-vegetarisk smörgåstårta och frisksportartårta.[10]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Smörgåstårta
 
Glömmer aldrig första gången jag skulle på kalas hos mina nya svärföräldrar och in kommer en gigantisk smörgåstårta. Med mimosa-sallad. :yuck::yuck:

Nä, fy fasen, det är vidrigt!!

(Har faktiskt aldrig mer blivit bjuden på det, så jag hade nog inget pokerface..:cool:)
 
Vad säger smörgåstårtan dig om det kulturella kapitalet då? Bra att veta vad jag ger mig in på innan jag provar ;)
Jag menar inte så. Utan att det är i olika samhällsgrupper som man äter resp inte äter smörgåstårta. Som tex då det där med att arkitekter på Chalmers är för "fina" (för "kulturella").

Brukar du gilla samma mat som arkitekter är smörgåstårta kanske inget för dig? :D
 
Min mamma gör en skitgod smörgåstårta. Allt annat som jag smakat i smörgåstårteväg är så fruktansvärt äckligt.
 
Nog kan en smörgåstårta vara god, men det gäller ju då att man inte vräker på med majonnäs eller mimosa-sallad eller annat. En av de mer ehm... intressanta jag ätit var snarare smörtårta än smörgåstårta. Typ en cm tjockt lager med smör mellan bröden.
 
Halleluja för perfekt smörgåstårta! :love:

En smörgåstårta är för mig definitivt INTE en smörgås i flera lager.

Brödet är viktigt. Det ska vara ett luftigt franskbröd. Tårtan ska läggas ihop dagen innan för att bli saftig och smakrik. Fyllningen i lagren ska inte innehålla majonäs utan gärna creme fraiche med olika variationer - leverpastej med lite bostongurka etc. De bästa tårtmakarna har hemliga recept för fyllningarna.

Dagen för servering garneras tårtan. Inga sammanblandningar med fisk och skaldjur ihop med skinka :eek:

Gärna så mycket garnering att själva botten inte är synlig. Det ska inte smaka en massa bröd utan vara en fin balans mellan brödet chh fyllningen.
Smaskens!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 807
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp