Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Ytterst sällsynt med en hingstig valack, om än hingstig ur valack synpunkt, som inte går att rida uppsuttet för att den känner lukten av ston : ) Det är nog den primära skillnaden mellan valacken (om än så hingstig) och just en hingst : )
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Vad hade du svarat om hon haft en hingstig valack?

MVH Russin8

Träna mera !!:)
Och klarar man inte av en hingstig vallack , sälj o köp ett sto istället..lösningarna sitter inte i att smörja näsborrar .. lösningarna är att lära sig mer om att hantera dem..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag tror att det kallas .. uppfostring. Annars skulle nog min hingst kastrerats.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Vad hade du svarat om hon haft en hingstig valack?

Vänta och vara konsekvent. Har en fyraårig valack som kastrerades för 3 månader sen. Innan kastrationen var han väldigt skrikig men nu har det försvunnit markant. Min andra valack är 10 och kastrerades när han var 6 och hade då betäckt två ston. Det man märker på honom är att han är muppig när det är ihopsläpp med andra hästar och att han inte kan gå med ston.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

...träning, träning, träning, disciplin, träning, träning?


En hingst ska veta när det är JOBB och när det är Betäckning. Vet de inte detta får man lära dom det...

Annars får man väl skära dom..........:devil:

Nolltolerans! Kan dom inte uppföra sig, så får man lära dom det - är de Hi-iga, brötiga och uppe i det blå.. så är det dags att börja fundera på om den individen passar som hingst eller ej...

..och vaddå smörja in näsborrarna och hindra lukt? ..Så hingastastackaren ska få lita till ögonen då? Ant så Ser han la att där är ett sto (dom går ju inte Bara på snoset..) eller så finns ju risken att han tror det är en "rival"..?

Peh.
Lär hingstarna uppföra sig istället. Det mår alla bättre av i långa loppet,
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

...träning, träning, träning, disciplin, träning, träning?


En hingst ska veta när det är JOBB och när det är Betäckning. Vet de inte detta får man lära dom det...

Annars får man väl skära dom..........:devil:

Nolltolerans! Kan dom inte uppföra sig, så får man lära dom det - är de Hi-iga, brötiga och uppe i det blå.. så är det dags att börja fundera på om den individen passar som hingst eller ej...

..och vaddå smörja in näsborrarna och hindra lukt? ..Så hingastastackaren ska få lita till ögonen då? Ant så Ser han la att där är ett sto (dom går ju inte Bara på snoset..) eller så finns ju risken att han tror det är en "rival"..?

Peh.
Lär hingstarna uppföra sig istället. Det mår alla bättre av i långa loppet,

Står du bredvid hingsten hela resan då, i tex en lastbil, om det finns ston i samma bil:angel:

Sen tror jag man ska vara väldigt försiktig med att tro att man alltid vet hur allting är med alla andras hästar. Det är inte så enkelt som att det alltid går att med uppfostran totalt styra en vuxen avelshingst som ska visas upp tex i sammanhang där det vimlar av ston som ska visas tex, vissa brunstiga, och kanske också andra hingstar. Det är i såna sammanhang jag har hört att man använt det, och det har jag inga som helst problem med, även om jag också tycker att hingstar ska ha nolltolerans ang vissa beteenden och vara väluppfostrade.

Däremot om ts avser att använda det dagligen för att klara sin hingst, självklart helt ohållbart, ja jag har ju redan instämt i "knipsa den" i första hand, :devil:
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Det är så magiskt... i den klassiska hästvärlden är det "acceptabelt" om en hingst brötar runt på tävlingsplats. Han är ju Hingst! Det är acceptabelt att han iar och hiar till stona, hemma såväl som på tävlingsplats...

Det är inte acceptabelt inom westernvärlden där man skäms Ögonen ur sig om man har en hingst som inte kan uppföra sig. Och det är "fler än min hingst" jag talar om, de travhingstar jag varit runt ex. visste att uppföra sig, de flesta westernhingstar visste att uppföra sig, på sin höjd ett hojt innan de blev nerplockade på jorden igen.

Jag har lett hingstar i bara pannluggen förbi ston.. och det har Inte varit "min hingst" det heller, och de har varit betäckande avelshingstar...

En hingst ska helt sonika veta när det är betäckning och när det inte är det. Och Skall kunna stå uppbunden i en lastbil tillsammans med ett sto utan problem, på samma sätt som han ska kunna vara i samma Stall som ett sto. För du är ju inte i stallet hela tiden heller, eller hur Flashlight? Men nog f*n ska han kunna stå i stallet, lungt och fint, fastän där är ston...
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Fast det är väl ändå en väldig skillnad att stå i samma stall och att stå tätt brevid i en transport?

Jag har hållt på med travhästar i ganska många år. Då har jag träffat på hingstar som inte gör en fluga förnär och jag har träffat på hingstar som definitivt borde ha varit vallacker. Men vad jag kommer ihåg så stod de sällan brevid ett sto i lastbilen. Det var alltid en valack emellan. De få gånger man var så illa tvungen att göra så hade man alltid vicks i näsborrarna.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Fast det är väl ändå en väldig skillnad att stå i samma stall och att stå tätt brevid i en transport?

Jag har hållt på med travhästar i ganska många år. Då har jag träffat på hingstar som inte gör en fluga förnär och jag har träffat på hingstar som definitivt borde ha varit vallacker. Men vad jag kommer ihåg så stod de sällan brevid ett sto i lastbilen. Det var alltid en valack emellan. De få gånger man var så illa tvungen att göra så hade man alltid vicks i näsborrarna.

Mvh

Tora
Det finns hingstgaller att skruva upp i trailern ..så har han ingen möjlighet att nosa på stona..
En väluppfostrad hingst klarar av att åka trailer med ston bredvid sig också.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

..pratade vi inte om en lastbil nyss?

Men jodå, jag har varit med om att transportera hingstar, utan vicks, med bara en mellanvägg i en "vanlig" transport...

Det är väl inte "värre" än att ha hingst bredvid hingst, eller sto bredvid hingst i stallet? Fast era hingstar kanske står i isoleringsboxen?


..precis som du säger; kan dom inte sköta sig - så ska dom kastreras. :devil:

En dålig hingst skapar ofta en okey valack... :angel:
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Det finns hingstgaller att skruva upp i trailern ..så har han ingen möjlighet att nosa på stona..
En väluppfostrad hingst klarar av att åka trailer med ston bredvid sig också.

Inte om stot är brunstigt. Det finns hingstar som är jättesnälla så länge de inte känner lukten av brunstiga ston. Det har hänt en hel del olyckor genom åren just när hingstar reagerat på brunstiga ston. Bara för att en hingst inte reagerar en gång på ett brunstigt sto så betyder det inte att han inte reagerar nästa gång.

Hingstar är inga farliga saker som skall isoleras men man måste veta att en hingst är en hingst och inte en valack.

Mvh

Tora
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Ja, precis så som jag menar också. Ibland kan det vara nödvändigt med lösnignar som underlättar.

Bewildered: SKrev jag att det var ok med hingstar som inte kan uppföra sej på tävlingsplatser?:confused: jag skrev att ibland kan det vara lite extra mycket som kan göra att tex vicks underlättar i just det sammanhanget, just den dagen. Varför vara så störd över det?

De allra flesta hingstar uppför sej väl på tävlingsplatser, trots allt? Blir det inte lite fånigt att jämföra grenar så? Korkade ägare finns även bland westernryttare vi har haft några här i trakten som tack och lov är borta nu.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag är inte störd över det :) Jag bara diskuterar trådens ämne och olika infallsvinklar..

Och mina minnen från de klassiska tävlingarna (vilket var några år sedan, det erkänner jag villigt!) så var inte hingstdisciplinen i närheten av den jag sett inom westernsvängen i sverige. Även om, ska erkännas, den bästa hingstdisciplin jag mött var på ett stort stuteri i Danmark... Mycket duktigt folk!
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Det finns hingstgaller att skruva upp i trailern ..så har han ingen möjlighet att nosa på stona..
En väluppfostrad hingst klarar av att åka trailer med ston bredvid sig också.


Nu vet jag inte hur mycket du har erfarenhet av olika hingstar men jag undrar.

Dom kan faktiskt reagera på något ena dagen som de inte alls reagerat på dagen innan. Det kan vara något utanför trailern, som andra ston, andra hingstar som får den att reagera gentemot stoet/valacken inne i trailern på ett annat sätt än den brukar. Djur är alltid bara djur och inbilla mej inte att du kan uppfostra en häst öht till att styra hur den kommer att reagera i exakt varje tänkbar situation. Bara naivt om man tror det, och är man naiv ska man hålla sej från hingstar.

Det är ju verkligen fantastiskt hur vissa har upptäckt lösningen på alla problem som ingen nånsin fattat tidigare.:angel:

Det är en fråga om inndivid, situation och hanterare. Men individ och situation kommer du heller aldrig helt ifrån.

ju mer man slår sej för bröstet och säger att man har hela sanningen, ju mer naivt framstår det tyvärr.....
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag tror att hingstdisciplinen är bra hos de flesta vana seriösa uppfödare, men visst har man en del besvärliga hingstar också, som inte klarar att vara en av flera hingstar på en gård med ston. Man behåller dem ändå som hingstar kanske för att de förärver egenskaper man vill ha, men de kommer aldrig att kunna hanteras av kreti och pleti.

MEn visst är vi överens om disciplinen på hingstar, den måste absolut vara hårdare än på en valack, i vissa avseenden och generellt ska man klara av den utan vicks och annat i näsan, i olika sammanhang, annars ska man inte ha den.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Dom kan faktiskt reagera på något ena dagen som de inte alls reagerat på dagen innan. Det kan vara något utanför trailern, som andra ston, andra hingstar som får den att reagera gentemot stoet/valacken inne i trailern på ett annat sätt än den brukar. --- Bara naivt om man tror det, och är man naiv ska man hålla sej från hingstar.

Jag måste få lägga in ett veto här; Är man naiv ska man hålla sig långt ifrån HÄSTAR!

Alla hästar är djur och kan reagera på de mest lustiga saker, rätt som det är så kan Snällaste valacken Arne explodera med. Så något typiskt "hingstigt" är väl knappast hästens oberäknelighet? Att tro att lite vicks blå i snoken på hästen förhindrar eventuella reaktioner på "utomstående stimuli" tycker jag låter förbaskat naivt i alla fall.

Men ska vi kanske återgå till Stackars TS grundfråga, där vi faktiskt är överens allihopa.. eller ja, nästan i alla fall; Träna pålle mer! Mindre vicks blå i vardagen?

Tillägg; du hade ju hunnit svara! :)

Ja men alltså.. i "min lilla värld av blommor" så bör man inte avla på hingstindivider som inte fungerar i flock, med risk att det beteendet nedärvs till avkommorna... men nu hårddrar jag, jag har med sett hingstar som varit totalt livsfarliga men som lik förbaskat står i avel... för dom ger vackra avkommor. *hosthostharkelhosthost* kanske juist därför som jag blivit så förbaskat tjurskallig när det kommer till just vilka "uppförande och beteendekriterier" en hingst som jag skulle vilja avla på skall ha...

Sen ska det vara disciplin på alla hästar, kön spelar mindre roll... Ett sto kan ha ihjäl en likväl som en hingst, samma med "hjärndöda" valacker. Hehe, det kommer ju alltid tillbaka till det där intressanta med grundhanteringen... som väl kanske inte har så mkt med vicksblå å göra.. *fniss*

*kryper ut i stallet och tar in lite hästar* Kommer tillbaka å för den här intressanta diskutionen vidare sen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Ja vi är nog överens, skrev just det innan:p

Skillnaden mot valacker och ston är nog att flera har vana vid hur såna kan reagera medan en hignst reaktioner (eller att känna igen och sätta gränserna vid rätt tillfälle) känner inte alla igen. Dessutom kan de som sagts tidigare ställa till mer om inte människan klarar av dem - om de kommer lösa och går på andra hingstar, valacker eller ston i omgivningen med åtföljande skräckslagna ägare....
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 370
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 146
Senast: Wille
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp